Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens de vierde reactie onder dit artikel (geplaatst door Michiel Jonker van Dienst Metro & Tram) op hierzijnwij.nu tot 2027. Waarmee ze de afschrijvingstermijn van dertig jaar, die vaak voor spoorweg-, metro- en trammaterieel wordt aangehouden, helemaal vol zullen maken.
足元にご注意下さい
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maandag geschoten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heel irritant, kan niet plaatsen waar dat in de stad is. Frustrerend! Het lijkt net alsof ie tegen het verkeer in rijdt.
Al jaren.Alargule schreef:Maar is het interieur afgeragd?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
CAF is er niet erger aan toe dan het BN-materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Klopt, in verband met de afzettingen rondom de Dan afgelopen maandag keerde de hele zaak bij de Plantage Parklaan. Ook 16 en 24 waren daar te bewonderen.Mojito schreef:Eindlus Plantage Parklaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar niet van zeven tot half negen 's avonds, want toen was de Plantage Middenlaan afgesloten ten hoogte van de Hollandse Schouwburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar de stoelen zijn wel een flink stuk oncomfortabeler. Bij de CAF-stellen krijg ik na 5 minuten al een houten achterwerk, dat is bij BN absoluut niet het geval.Bee schreef:CAF is er niet erger aan toe dan het BN-materieel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat ligt echter niet aan het onderhoud maar aan de periode in de jaren '90 dat meubilair in het OV anders moest omdat er angst was voor brandgevaar en drugsspuiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah toch wel! Thnx :DMojito schreef:Eindlus Plantage Parklaan.
Het kan heel erg wisselen per treinstel. Had er vandaag eentje waar de spaanplaten scheidingsborden die de zitplaatsen aan de koppen afschermen van de deuren letterlijk losgerukt zijn (gebroken spaanplaat bij de klemmen). Ook waren de wanden helemaal stuk. Zaten de deuren onder de vierkante rode 'patches'. Koersrollen defect. Ranzige stoelen van het kaliber 'ik blijf liever staan'. Op zich best wel een beetje shocking. Moest eruit omdat een collega in een ander treinstel zat en die was wel weer een stuk netter. Go figure. :?Alargule schreef:Vind het erg meevallen.
Het stak iig wel leuk tegen elkaar af. haha
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De mening dat er na 18 jaar wel iets mag gebeuren aan het CAF-materieel deel ik ook.
Wat is er aan deze vloot gedaan? De tweezitsbanken werden al na een paar jaar allemaal achter elkaar geplaatst (behalve in de vier S3'en), omdat het aantal voetafdrukken op de banken niet meer te tellen was. De zittingen zijn nog wel eens vervangen en de stellen zijn zo'n zeven jaar geleden allemaal in GVB-blauw met wit beplakt. Maar verder? Bekladdingen op het blauw en oranje in het interieur zijn tientallen keren overgeplakt met folie, in net iets andere tinten oranje, blauw en beige dan het origineel. Vaak wordt het een grote lappendeken, ook omdat die folie weer regelmatig losgepeuterd wordt. Veel vloeren hebben een waas die je niet meer fatsoenlijk weggepoetst krijgt.
Met een grondige reiniging, herstel en conservering (de ontwikkeling van beschermende coatings staat ook niet stil volgens mij) van het interieur zou men al veel bereiken. Verder zou ik bij voorkeur ook langsbanken toegepast zien. Is dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk, dan zou ik voor enkele zetels op de plek van de tweezitsbanken opteren, behalve bij de kopwanden. Minder zitplaatsen, maar de bijzonder gebrekkige doorstroming in deze rijtuigen wordt wel verbeterd. De staande passagiers wordt meer ruimte geboden en uitgenodigd niet met zijn allen op een kluitje bij de deuren te blijven hangen.
Het zilver-met-rode M5 kleurenschema (met een groot zwart front zoals de metrotreinen van Bilbao hebben, de kopvorm van de treinstellen leent zich er prima voor; en de terugkeer van de zwarte band in de strook ramen) zou het in mijn ogen helemaal afmaken. En ja, als laatste wens zou ik ook die duffe tram koplampen aanpakken. Vervangen door LED-verlichting. De sneltrams van Utrecht zagen er na hun grote verbouwing van vijftien jaar geleden ook ineens een stuk beter en frisser uit.
Maar goed, als ik kijk naar de geschiedenis van het LHB-materieel, waar ook vrij weinig aan gedaan is in 39 jaar (doorkijkruiten en harde bankjes omdat dit absolute noodzaak was door vandalisme, lijnnummeraanduiding in 2000, blauwe deuren, kunstbeplakking omdat het interieur niet meer schoon te krijgen was... dat was alles) heb ik er een hard hoofd in.
Heel anders dan in Rotterdam, waar de eerste generatie Bombardier-materieel na gemiddeld 15 jaar dienst een grote "midlife revisie" krijgt. waarbij ook duidelijk zichtbare cosmetische ingrepen en herstelwerkzaamheden worden gedaan aan interieur en exterieur. Iets dat jaren geleden ook met die lawaaiige stellen type T (serie 5200) werd gedaan.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de oudste M5'en er, na bijna twee jaar inzet, nog verbazingwekkend schoon vind uitzien, van binnen en van buiten.
Wat is er aan deze vloot gedaan? De tweezitsbanken werden al na een paar jaar allemaal achter elkaar geplaatst (behalve in de vier S3'en), omdat het aantal voetafdrukken op de banken niet meer te tellen was. De zittingen zijn nog wel eens vervangen en de stellen zijn zo'n zeven jaar geleden allemaal in GVB-blauw met wit beplakt. Maar verder? Bekladdingen op het blauw en oranje in het interieur zijn tientallen keren overgeplakt met folie, in net iets andere tinten oranje, blauw en beige dan het origineel. Vaak wordt het een grote lappendeken, ook omdat die folie weer regelmatig losgepeuterd wordt. Veel vloeren hebben een waas die je niet meer fatsoenlijk weggepoetst krijgt.
Met een grondige reiniging, herstel en conservering (de ontwikkeling van beschermende coatings staat ook niet stil volgens mij) van het interieur zou men al veel bereiken. Verder zou ik bij voorkeur ook langsbanken toegepast zien. Is dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk, dan zou ik voor enkele zetels op de plek van de tweezitsbanken opteren, behalve bij de kopwanden. Minder zitplaatsen, maar de bijzonder gebrekkige doorstroming in deze rijtuigen wordt wel verbeterd. De staande passagiers wordt meer ruimte geboden en uitgenodigd niet met zijn allen op een kluitje bij de deuren te blijven hangen.
Het zilver-met-rode M5 kleurenschema (met een groot zwart front zoals de metrotreinen van Bilbao hebben, de kopvorm van de treinstellen leent zich er prima voor; en de terugkeer van de zwarte band in de strook ramen) zou het in mijn ogen helemaal afmaken. En ja, als laatste wens zou ik ook die duffe tram koplampen aanpakken. Vervangen door LED-verlichting. De sneltrams van Utrecht zagen er na hun grote verbouwing van vijftien jaar geleden ook ineens een stuk beter en frisser uit.
Maar goed, als ik kijk naar de geschiedenis van het LHB-materieel, waar ook vrij weinig aan gedaan is in 39 jaar (doorkijkruiten en harde bankjes omdat dit absolute noodzaak was door vandalisme, lijnnummeraanduiding in 2000, blauwe deuren, kunstbeplakking omdat het interieur niet meer schoon te krijgen was... dat was alles) heb ik er een hard hoofd in.
Heel anders dan in Rotterdam, waar de eerste generatie Bombardier-materieel na gemiddeld 15 jaar dienst een grote "midlife revisie" krijgt. waarbij ook duidelijk zichtbare cosmetische ingrepen en herstelwerkzaamheden worden gedaan aan interieur en exterieur. Iets dat jaren geleden ook met die lawaaiige stellen type T (serie 5200) werd gedaan.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de oudste M5'en er, na bijna twee jaar inzet, nog verbazingwekkend schoon vind uitzien, van binnen en van buiten.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Denk dat GVB niks gedaan heeft aan de CAF's omdat er misschien stille hoop was dat ze er tegelijk met de M5 exit zouden gaan. Tijdens de bestelling van de nieuwe metro's werd nog gekeken naar de mogelijkheid om ze vervroegd af te schrijven. Is niks van terecht gekomen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het zou mij ook niets verbazen als (een deel van) die vermaledijde S1/S2 wagens na hun voorziene terugtrekking van de Amstelveenlijn in 2020 ook nog wel even door zullen blijven rijden, als aanvulling op de M4/S3-vloot, en afhankelijk van de lijnvoering die er dan is. Ik zie die krengen nog wel verschijnen op 'mijn' lijn 50. Dat zou overigens geheel conform de eerste impressies van de Ringlijnstations uit het begin van de jaren '90 zijn...
De helft van de BN-vloot stamt immers uit 1993/'94, en dat is een stuk jonger dan die tien LHB-stellen die men als reservevloot wil bewaren. Tot 2027, wanneer de komst van de nieuwe M7 is gepland. Dan kan men in die tussenliggende jaren rustig bekijken hoe de vervoersvraag op het netwerk mèt Noord/Zuidlijn en zònder Amstelveenlijn zich ontwikkelt en kan de exacte materieelbehoefte worden vastgesteld.
De helft van de BN-vloot stamt immers uit 1993/'94, en dat is een stuk jonger dan die tien LHB-stellen die men als reservevloot wil bewaren. Tot 2027, wanneer de komst van de nieuwe M7 is gepland. Dan kan men in die tussenliggende jaren rustig bekijken hoe de vervoersvraag op het netwerk mèt Noord/Zuidlijn en zònder Amstelveenlijn zich ontwikkelt en kan de exacte materieelbehoefte worden vastgesteld.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze hebben de sneltrams toch tijdje ingezet op de Ringlijn, maar dat was geen succes geloof ik?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze hebben in de begintijd van de Ringlijn wat proefritten gemaakt, waarbij een detectieprobleem optrad, waardoor ze ten westen van het rangeerterrein langs de A10 niet zichtbaar waren voor de verkeersleiding. Dat was hardnekkig en heeft men toen maar zo gelaten. Was ook geen probleem, want ze rijden eigenlijk alleen maar op lijn 51, waar ze ook niet gemist kunnen worden. In die zomer van een paar jaar terug, waarin lijn 50 in tweeën was geknipt wegens werkzaamheden bij Zuid heeft men het nog eens geprobeerd. Toen zijn er ook enkele ritten in de passagiersdienst geweest. Maar het probleem was er nog steeds, dus werd dat weer snel gestaakt.
Pas nu begreep ik dat het probleem is opgelost, doordat het nieuwe beveiligingssysteem reeds op het traject Amstelveenseweg-Isolatorweg is geïnstalleerd, maar ook omdat de sneltrams de nieuw gebouwde wasstraat bij de Isolatorweg moeten kunnen bereiken. Een BN-wagen ten westen van het rangeerterrein A10 was dus iets heel zeldzaams. Ik heb het nog nooit gezien. En heb er ook nog nooit een foto van gezien, noch op internet, noch in de hobby- of vakliteratuur. Maar wanneer die wasstraat straks echt operationeel is zullen we ze vast en zeker regelmatig op de Ringlijn zien verschijnen,
Pas nu begreep ik dat het probleem is opgelost, doordat het nieuwe beveiligingssysteem reeds op het traject Amstelveenseweg-Isolatorweg is geïnstalleerd, maar ook omdat de sneltrams de nieuw gebouwde wasstraat bij de Isolatorweg moeten kunnen bereiken. Een BN-wagen ten westen van het rangeerterrein A10 was dus iets heel zeldzaams. Ik heb het nog nooit gezien. En heb er ook nog nooit een foto van gezien, noch op internet, noch in de hobby- of vakliteratuur. Maar wanneer die wasstraat straks echt operationeel is zullen we ze vast en zeker regelmatig op de Ringlijn zien verschijnen,
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Komen die lelijkerds gewoon m'n Ringlijntje vervuilen. Ew. :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
heb laatst wagen 57 zien rijden tussen de Lelylaan en Sloterdijk
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de halte Delftlandlaan van de 2 staat een soort van parkeerautomaat. Ik neem aan dat je daar GVB kaartjes kan kopen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zag er gisteren voor het eerst eentje staan op het Koningsplein. Gezien dat de kleur hetzelfde is als de abri's lijkt me dat geen rare conclusie. Helemaal met al die hotels bij Delflandlaan in de buurt geen gekke keuze.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar is het enkel opladen of kan je er ook losse kaartjes kopen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die op het Koningsplein heeft duidelijk een uitgiftebak links onderaan. Zal er wel niet voor niets zitten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dan nu het antwoord: http://www.gvb.nl/nieuws/op-proef-verko ... -op-haltes
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Beter laat dan nooit met die automaten! Maar goed dat ze een reeks haltes meepikken waar veel toeristen komen die allemaal losse uurkaartjes kopen. Ik mag dan hopen dat de automaten ook op z'n minst ook in het Engels zijn en creditcards accepteren? Als dat allemaal goed gaat, gaat de tram wat sneller door het centrum heen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Proef van een jaar maar? :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 190 gasten