SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Neemt nog steeds niet weg dat een kwartiersdienst in alle richtingen veel aantrekkelijker is dan een halfuursdienst. Nu lijkt de prioriteit bij de sprinters te liggen, terwijl juist de ic's het leeuwendeel van de reizigers zouden moeten vervoeren. Frequentie is super belangrijk bij HOV en juist dat mist nu in het ic segment op de Flevolijn en Gooilijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

sneltram schreef:Bron?
Ik zei 'ik denk' dus je kan er dan vanuit gaan dat het niet onderbouwd kan worden met bronnen. Maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er anders over dacht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:Neemt nog steeds niet weg dat een kwartiersdienst in alle richtingen veel aantrekkelijker is dan een halfuursdienst. Nu lijkt de prioriteit bij de sprinters te liggen, terwijl juist de ic's het leeuwendeel van de reizigers zouden moeten vervoeren. Frequentie is super belangrijk bij HOV en juist dat mist nu in het ic segment op de Flevolijn en Gooilijn.
Er is wel een redelijk aanbod aan reizigers nodig voor HOV en dat ontbreekt simpelweg op de Gooilijn, en zoals in de vorige post gezegd ontstaat er voor flinke delen van Amsterdam 15' diensten vanuit Amersfoort bij de opening van de NZ-Lijn.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

sneltram schreef:Neemt nog steeds niet weg dat een kwartiersdienst in alle richtingen veel aantrekkelijker is dan een halfuursdienst. Nu lijkt de prioriteit bij de sprinters te liggen, terwijl juist de ic's het leeuwendeel van de reizigers zouden moeten vervoeren. Frequentie is super belangrijk bij HOV en juist dat mist nu in het ic segment op de Flevolijn en Gooilijn.
Zijn IC's belangrijker en vervoeren die de bulk van de reizigers ja?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

deadlock schreef:
sneltram schreef:Bron?
Ik zei 'ik denk' dus je kan er dan vanuit gaan dat het niet onderbouwd kan worden met bronnen. Maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er anders over dacht.
Ik denk (mening) dat vooral het gemak van de overstap telt, niet zozeer de plaats. Bijvoorbeeld, vanuit de 12700 kan je in Zl overstappen op de 9100. Dan moet je traplopen en een eindje wandelen. Je kan ook in Mp overstappen, een station met veel minder voorzieningen, maar je kan wel op hetzelfde perron blijven. Dat doen veel mensen dan ook veel liever.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

deadlock schreef:
sneltram schreef:Neemt nog steeds niet weg dat een kwartiersdienst in alle richtingen veel aantrekkelijker is dan een halfuursdienst. Nu lijkt de prioriteit bij de sprinters te liggen, terwijl juist de ic's het leeuwendeel van de reizigers zouden moeten vervoeren. Frequentie is super belangrijk bij HOV en juist dat mist nu in het ic segment op de Flevolijn en Gooilijn.
Zijn IC's belangrijker en vervoeren die de bulk van de reizigers ja?
Op basis van wat ik zelf zie aan reizigersaantallen zijn de ic's net zo belangrijk als de sprinters op dit segment. De sprinters zitten soms zelfs te vol. De ironie is dat er evenveel ic's als sprinters rijden, alleen omdat de sprinters in Wp verknoopt zijn, is het aantal reismogelijkheden per sprinter het dubbele. Dus, als ook de ic's in Wp verknoopt worden, neemt ook daar het aantal reismogelijkheden toe. Dat kan de sprinters enigszins ontlasten en geeft een aantrekkelijker product voor bijvoorbeeld Zl, Lls en Amf richting zowel Asd als Asdz. De Noord-Zuidlijn gaat daar straks weinig aan veranderen. Wie op station Zuid moet zijn heeft er niets aan dat hij bij het missen van de ic naar Asdz een kwartier later naar Asd kan reizen en dan met de NZL naar Asdz. Dan is hij even laat op Asdz als bij een half uur wachten op de volgende ic.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

sneltram schreef:Ik denk (mening) dat vooral het gemak van de overstap telt, niet zozeer de plaats. Bijvoorbeeld, vanuit de 12700 kan je in Zl overstappen op de 9100. Dan moet je traplopen en een eindje wandelen. Je kan ook in Mp overstappen, een station met veel minder voorzieningen, maar je kan wel op hetzelfde perron blijven. Dat doen veel mensen dan ook veel liever.
Geen collega van mij zou het in zijn hoofd halen om in Meppel over te gaan stappen als het ook in Zwolle kan. Gewoon omdat het je reis beter breekt en het idee van sneller geeft. Er gebeurt meer, er zijn dingen te doen, er zijn faciliteiten, dat soort dingen. En aapjes kijken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

In Zl ben je bij deze overstap zo'n vijf minuten aan het lopen. Dan heb je nog vijf minuten over voor het 'aapjes kijken'. Ik zou toch echt voor het gemak gaan van uitstappen in Mp en op hetzelfde perron in de volgende trein weer instappen. Veel gemakkelijker.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
sneltram schreef:Het gaat er vooral om dat het nadeel van een klein beetje extra reistijd veel minder erg wordt gevonden dan het voordeel van extra reismogelijkheden. Een ic-knoop in Wp doet precies dat.
Spreek voor jezelf; Minder reistijd is voor mij vele malen belangrijker. Waar haal je die bewering vandaan? Bron?
Het hangt er vanaf wie je het vraagt.. Iemand uit Almere die in Amsterdam moet zijn heeft meer aan 4 x per uur een verbinding dan aan de laatste 3 minuten van de reis af halen. Het ene kan een kwartier tijd schelen het andere maar 3 minuten. Maar als we graag in 2,5 uur van Groningen naar Den Haag willen komen dan zitten die drie extra minuten wel erg in de weg. Dat het per gebruiker anders is lijkt mij common sense en daar hoeven we geen tegenstellingen voor te maken en dan per se ook nog een bron bij te hebben.
deadlock schreef:
sneltram schreef:Bijvoorbeeld hier:
http://archief.goudappel.nl/Site/basics ... skunde.pdf

en vooral ook hierin:
Space and time related determinants of public transport use in trip chains.
Artikel door Stefaan van de Walle en Therese Steenberghen, verschenen in Elservier nr. 2, 2006.
Ik denk dat dat probleem gemarginaliseerd wordt door overstaps in grotere hubs te laten plaatsvinden. Overstappen in Schubbekutteveen voelt als lang, overstappen op Amsterdam Centraal voelt als kort.
Overstappen wordt als langer ervaren, klopt, het vergroot de onbetrouwbaarheid, klopt. Desondanks kan een korte cross-platform in Weesp best wel prettig zijn als die betrouwbaar is maar wil je daar niet graag langer wachten. Daarentegen is wat langer overstappen op Amsterdam CS niet zo'n ramp: Er is daar altijd wat te zien.

In het geval Meppel/Zwolle: Als je in Meppel 4 minuten moet wachten is dat fijner dan traplopen in Zwolle. Als je langer moet wachten kan je beter doorreizen.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Mooi gezegd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Het hangt er vanaf wie je het vraagt.. Iemand uit Almere die in Amsterdam moet zijn heeft meer aan 4 x per uur een verbinding dan aan de laatste 3 minuten van de reis af halen. Het ene kan een kwartier tijd schelen het andere maar 3 minuten. Maar als we graag in 2,5 uur van Groningen naar Den Haag willen komen dan zitten die drie extra minuten wel erg in de weg. Dat het per gebruiker anders is lijkt mij common sense en daar hoeven we geen tegenstellingen voor te maken en dan per se ook nog een bron bij te hebben.
Maar dat betwist ik ook niet, ik denk alleen dat het voor mensen uit Almere prima kan met sprinters, als die 3 minuten niet uitmaken. We moeten óf de sneltrein herinvoeren of alle treinen overal laten stoppen maar dit gezeik waarbij IC's steeds vaker in een weiland stil gaat staan 'omdat dat er voor zorgt dat er meer reismogelijkheden gecreëerd worden' (waarbij de reistijd vaak significant toeneemt) moet gewoon eens afgelopen zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Idealiter zou ik ook graag hier een drie-treinen-model zien, met een stoptrein, een sneltrein en een echte ic (bijv. alleen Shl - Asdz - Alm - Zl). Maar dat past op de huidige infra zeker niet. Dan moet je er het beste van maken met de infra die je hebt. Als je weet dat de gemiddelde reiziger een regionale afstand aflegt (aldus NS zelf), dan moet je dus je treinen optimaliseren voor de reiziger in Almere en Amersfoort richting Amsterdam. De stop in Wp is inderdaad niet fijn voor de reiziger uit Es of Gn. Dat ontken ik niet. Maar juist voor de forens op de regionale afstand geeft het wel een hoop mogelijkheden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Ik denk dat je er niet onderuitkomt om te stoppen in gehuchten als Lelystad en Assen helaas. Ook al zou ik zo graag zien dat die dingen van de aardbodem zouden verdwijnen, maar ja, provinciehoofdsteden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Maar goed, stel je zou dat willen een IC knoop in Weesp. Hoeveel extra meter in de beperkte ruimte aldaar zal je nodig hebben? Meter of 15 schat ik zo in of wil je de IC's dan ook niet daar de sprinters in gaan halen waardoor je vier sporen met 2 eilanden nodig hebt? Dan heb je elders inhaalmogelijkheden nodig waar de IC de sprinter kan inhalen. De facto verplaats je het probleem dus alleen maar..
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Klaasje »

Het hangt van je bedienmodel af.. wil je 2 echte IC's en 4 sneltreinen en 4 sprinters valt dat prima in te passen op de huidige en nieuwe infra. Ic's halen sprinters in in Weesp en de sneltreinen en sprinters elkaar niet tussen Hvs/Alm en Shl/Asd. Die IC's kunnen bijvoorbeeld ook Lelystad en Duivendrecht overslaan. Om te voorkomen dat de sprinters te leeg worden tijdens de stille uren snij je dan sneltreinen weg.

Wil je PHS-frequenties, dan ziet het hele verhaal en plaatje er heel anders uit. Dan is de infra al snel vol en dan krijg je 10-20 intervallen of 20-minutendiensten.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Roeland »

Wanneer alle IC's op Weesp zouden stoppen, is dat vooral interessant voor Flevoland en Amersfoort / Twente.
Maar het biedt dat ook mogelijkheden om de knoop-Zwolle te optimaliseren.
Je zou dan bijv. op Zwolle de IC van Groningen naar Rotterdam 2x/uur van .15-.17 (en .45-.47) kunnen laten halteren, de Friese IC altijd naar Weesp e.v. laten rijden (in Zwolle om .11-.13 en .41-.43) en om .23/.53 weer een IC naar Weesp e.v. kunnen laten rijden. Dan krijg je vanaf Zwolle een (scheve) kwartiersdienst naar Amsterdam. Dan kun je ook nog vanaf Lelystad of Almere een spits-IC inleggen waardoor je in de spits een 10'dienst uit Flevoland naar Amsterdam krijgt.

Bijkomend voordeel van stoppen op Weesp is, dat je vanaf Weesp zoveel treinen naar Schiphol en Amsterdam krijgt, dat de huidige exacte cross-platform overstap van 2 minuten v.v. misschien niet eens meer in alle gevallen nodig is, omdat er binnen 5 minuten toch wel een trein in de andere richting komt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Waarom is het interessant voor Twente precies?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Thom91 schreef:Maar goed, stel je zou dat willen een IC knoop in Weesp. Hoeveel extra meter in de beperkte ruimte aldaar zal je nodig hebben? Meter of 15 schat ik zo in of wil je de IC's dan ook niet daar de sprinters in gaan halen waardoor je vier sporen met 2 eilanden nodig hebt? Dan heb je elders inhaalmogelijkheden nodig waar de IC de sprinter kan inhalen. De facto verplaats je het probleem dus alleen maar..
Bij een IC-knoop in Weesp hoeven de sprinters daar ook niet meer ingehaald worden. De IC's kunnen de sprinters dan inhalen bij stations Almere Centrum en Hilversum. Hierdoor ontstaan voor de sprinterstations ten noorden van Almere Centrum en ten oosten en zuiden van Hilversum mooie cross-platform overstappen op de twee genoemde IC-stations, met de nodige reistijdversnelling als gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Het enige wat je dus doet is het probleem verplaatsen, terwijl de sprinterreiziger op die stations ook kan overstappen op de IC's. Dubbele dubbelop reistijd
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door reisthijs »

Ik snap niet waarom je je zo druk maakt over 'probleem verplaatsen'.
Het probleem is op een andere plaats misschien wel eenvoudiger of beter op te lossen.
Een inhaling op een viersporig traject (bijv. tussen Schiphol en Duivendrecht) kost de sprinters minder tijd dan een inhaling in Weesp.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

Een IC moet je een sprinter in laten halen op een plek waar de IC niet ook nog moet stoppen. Inhalen zonder stoppen moet in een minuut of 3 te doen zijn (volgens huidige plannormen: 4), inhalen met stoppen wordt al snel een minuut of 5-6 (volgens huidige plannormen: 7 als ik uitga van 1 minuut stationnement, wil je er 2 omdat dat de overstapnorm is voor cross-platform kom je op 8). Of je er dus daadwerkelijk iets mee opschiet is de grote vraag. Ik denk van niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Omdat je nu een inhaling hebt bij Weesp die blijkbaar onwenselijk wordt geacht en wordt getracht een oplossing te vinden door middel van een intercity knoop te Weesp. Gevolg hiervan is dat elders de sprinters ingehaald moeten worden door de intercity wat voornamelijk kan op huidige grote stations als Almere Centrum & Hilversum. Gevolg is dat de reistijd voor de sprinter navenant omhoog gaat en de hele knoop voor sprinters in Weesp overbodig is doordat je op de grote stations kan overstappen op de IC's die dan knopen in Weesp. Verder is de sprinter ongeveer even snel als de IC Duivendrecht - Schiphol door langere halteringen IC + langzaam optrekken dat je daar nauwelijks kan inhalen. Richting Amsterdam C speelt dat minder omdat je daar slechts 2 haltes extra hebt voor de sprinter.

Gevolg is dus dat je diverse verbindingen ernstig vertraagd door het lange stilstaan met dito extra stops en dat je voor 'goede' oplossing binnen dit kader bizar veel meer geld kwijt bent dan een inhaling te Weesp met een sprinterknoop, zoals nu uitgevoerd wordt.
Komt wel goed schatje.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Het is inderdaad zo dat de reiziger van sprinterstation naar sprinterstation er op achteruit gaat. Bijvoorbeeld een reiziger van Hollandse Rading naar Bussum Zuid. Echter, alle reizigers naar de grote station gaan er in reistijd juist op vooruit, omdat ze bij het eerste grote station kunnen overstappen op een ic. Reizigers uit Almo, Almb en Almp kunnen op Alm overstappen om zo sneller in Wp, Dvd, Asdz en Shl te zijn dan nu. Als ze reizen naar Dmnz, Dmn, Assp, Asdm of Rai zijn ze inderdaad iets langzamer. Voor reizen binnen Almere is er de 4900 die wel snel blijft en waar zelfs 4x per uur een pad voor is, mocht dat nodig zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Thom91 schreef:Omdat je nu een inhaling hebt bij Weesp die blijkbaar onwenselijk wordt geacht en wordt getracht een oplossing te vinden door middel van een intercity knoop te Weesp. Gevolg hiervan is dat elders de sprinters ingehaald moeten worden door de intercity wat voornamelijk kan op huidige grote stations als Almere Centrum & Hilversum. Gevolg is dat de reistijd voor de sprinter navenant omhoog gaat en de hele knoop voor sprinters in Weesp overbodig is doordat je op de grote stations kan overstappen op de IC's die dan knopen in Weesp. Verder is de sprinter ongeveer even snel als de IC Duivendrecht - Schiphol door langere halteringen IC + langzaam optrekken dat je daar nauwelijks kan inhalen. Richting Amsterdam C speelt dat minder omdat je daar slechts 2 haltes extra hebt voor de sprinter.

Gevolg is dus dat je diverse verbindingen ernstig vertraagd door het lange stilstaan met dito extra stops en dat je voor 'goede' oplossing binnen dit kader bizar veel meer geld kwijt bent dan een inhaling te Weesp met een sprinterknoop, zoals nu uitgevoerd wordt.
Het levert juist minder reistijd op. Die sprinterknoop blijft even belangrijk, want de sprinterreizigers die voor Hilversum of Almere Centrum instappen dienen nu ook al op die 2 stations over te stappen, aangezien de IC in Weesp hun inhaalt en dus sneller is. Het enige wat er dus verandert voor die reizigers is dat de overstap op Hilversum en Almere Centrum een stuk korter wordt, waardoor de reistijd ook af neemt.

De sprinterknoop in Weesp is vooral belangrijk voor de sprinterstations die tussen Almere Centrum/Hilversum en Weesp in liggen. Die stations gaan er ook op vooruit, omdat de stop in Weesp korter wordt (geen IC meer langszij moeten laten).

De IC's zullen heel ietsjes langzamer worden als je vanaf Almere Centrum, Hilversum of Amersfoort komt. Voor Lelystad<->Amsterdam kan die juist weer net ietsjes sneller wordt, omdat je dan niet meer een 5-minuuts overstap in Almere Centrum hebt, maar een 2 minuuts op Weesp. Je bent dan 3 minuten sneller op Amsterdam Centraal. Voor Lelystad<->Schiphol wordt het wel iets langzamer, al kan dat verschil al grotendeels weggenomen worden door Duivendrecht over te slaan (wat dacht ik een/het plan was als de NZL af was?) én doordat de Zuidas straks viersporig wordt.

Daarnaast gaan de frequenties van de IC op de verbindingen Lelystad/Almere<->Amsterdam C, Lelystad/Almere<->Schiphol, Hilversum/Amersfoort<->Amsterdam C en Hilversum/Amersfoort<->Schiphol verdubbeld worden, wat ook de wachttijd aanzienlijk af neemt.

Al met al zullen dus veruit de meeste reizigers erop vooruit gaan en zal slechts een beperkte groep een zeer kleine reistijdverlenging (van slechts 1 of 2 minuutjes!) krijgen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Je vergeet even dat doorrijden voor een IC vijf a zes minuten sneller is dan een stop van drie minuten die minimaal benodigd is voor een cross-platform overstap van IC's. Zie Utrecht.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten