Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Suus »

Bij een aanrijding op een spoorwegovergang in Ibbenbüren op de spoorlijn Amsterdam - Hannover zijn zaterdagochtend twee doden en twintig gewonden gevallen. De trein van de Westfalenbahn was onderweg van Osnabrück naar Rheine en reed op de overweg tegen een mestwagen. Een tractor was deze mestwagen verloren bij het passeren van de overweg en de bestuurder kon deze niet meer van het spoor krijgen.

Bron: http://www.focus.de/reisen/bahn/ungluec ... 86142.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Berk-24 »

Gadsiedarrie, veel sterkte voor de nabestaanden
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Wubbo »

Opvallend dat beide doden in de trein zijn gevallen (ik kan uit de berichten niet halen of het passagiers zijn of de machinist). Dat roept toch behoorlijke vragen op...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door groningen »

Die giertank was waarschijnlijk gevuld en had dus massa, want anders zou die niet losraken van het vervoersmiddel. Vraag is alleen; waarom is het niet eerder of vaker gebeurd. Verder was de trein in een bocht en zal de machinist het obstakel veel en veel te laat gezien om de voorkant van de trein te verlaten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Suus »

http://westfalenbahn.de/index.php?we_objectID=725

Machinist en een reiziger, helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Daniel »

Op de site van RTL Nieuws staat een foto waarop de voorkant van de trein te zien is. Ziet er niet heel best uit en laat ook wel zien dat de machinist geen schijn van kans gehad heeft, d'r is gewoon helemaal niets van de cabine meer over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door webguy »

En dan vraag je je af hoe het zit met de botsnormen/TSI. Zouden deze Flirts dezelfde neus hebben als de GTW, en dan vooral qua sterkte? Optisch lijkt het op elkaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door reisthijs »

De Nederlandse GTW's hebben van die 'buffers' als extra bescherming bij botsingen, deze Flirts hebben dat niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Suus »

Ik vraag mij serieus af of dat hier veel geholpen zou werden. De wagens achter tractoren staan toch vaak op erg hoge wielen, de buffers zitten op een meter hoogte ongeveer en zouden hooguit tegen de wielen geslagen hebben. Als die tank gevuld was is het zwaartepunt van die aanhangwagen ook vrij hoog en dan krijg je alleen maar als effect dat je de aanhangwagen omver schoffelt met de tank frontaal tegen je cabine.

En die tank moet je vergelijken met een fles frisdrank. Als een fles leeg is kan je zelfs met de dop erop zo'n fles nog wel indeuken, maar als de fles gevuld is met frisdrank dan lukt dat niet en is het een zwaar projectiel. Dat slaat dwars door alles heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Geert »

De aanrijding gebeurde in een bocht, toch? Dus én het was een flink zware mestwagen, én de machinist kon pas op het laatste moment een remming inzetten. Dat zou dus betekenen dat die trein zo'n beetje op maximumsnelheid op een loeizwaar object geklapt is. Zijn botsnormen daar op berekend of wordt er vanuit gegaan dat een machinist nog een seconde of 10 heeft om een snelremming in te zetten en de cabine te verlaten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:De Nederlandse GTW's hebben van die 'buffers' als extra bescherming bij botsingen, deze Flirts hebben dat niet.
Als ik die foto uit m'n vorige bericht zo eens zie dan hadden die buffers helemaal niets geholpen. De kop van de trein is op de plek waar die dingen zouden zitten immers nagenoeg onbeschadigd terwijl net daarboven gewoon de complete cabine weggevaagd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Twee doden bij aanrijding Westfalenbahn met mestwagen

Bericht door ArrivaBas »

erg vervelend, die mesttank heeft die hele kop eraf gerukt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten