SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door reisthijs »

Plus dat de tussenstop in Almere Centrum nog steeds blijft bestaan, ook als je daar niet hoeft over te stappen. Voor de IC reizigers levert het dus geen tijdwinst op.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Zugführer »

Thom91 schreef:Je vergeet even dat doorrijden voor een IC vijf a zes minuten sneller is dan een stop van drie minuten die minimaal benodigd is voor een cross-platform overstap van IC's. Zie Utrecht.
Of zie Eindhoven, waar het met 2 a 3 minuten gepland regelmatig fout gaat. Wil je een betrouwbare cross-platformoverstap, dan moet die ruim gepland zijn en dat kost tijd. Ik denk dat de topictitel daarom geen goed plan is ;)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Thom91 schreef:Je vergeet even dat doorrijden voor een IC vijf a zes minuten sneller is dan een stop van drie minuten die minimaal benodigd is voor een cross-platform overstap van IC's. Zie Utrecht.
Utrecht is niet echt representatief, aangezien dat stations veel te druk is. Een IC-knoop in Weesp zou natuurlijk niet zo druk zijn als Utrecht.

Voor een cross-platform overstap is slechts 2 minuten nodig, zie Eindhoven, Sittard en Zwolle. Ook de huidige sprinterknoop in Weesp is op het kwartier dat er geen IC voorbij hoeft 'maar' 2 minuten overstaptijd (op het kwartier dat er wel een IC langs moet is die 6 minuten).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door reisthijs »

2 minuten is in de praktijk vaak te krap, 3 minuten trouwens ook... zie alle stations met cross-platform overstap tussen IC's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Heeft dat er niet meer mee te maken dat er vaak én niet gewacht wordt én het net de IC's zijn (met name dus de IC's Alkmaar-Maastricht en Den Helder-Nijmegen) die relatief veel vertraging hebben?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Dat maakt niets uit, in Zwolle & Eindhoven heb je het ook en daar gaat het ook regelmatig mis, en wat te denken van Amersfoort..

Maar goed, hé jij je zin met twee minuten. Dan ben je met stop nog steeds vier tot vijf minuten langer onderweg, met dito capaciteit die je opvreet.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Al met al zullen dus veruit de meeste reizigers erop vooruit gaan en zal slechts een beperkte groep een zeer kleine reistijdverlenging (van slechts 1 of 2 minuutjes!) krijgen.
Onwaar. Tenzij je de Sprinter uit Baarn een dubbele inhaling in Hilversum wil geven (waar je dan een extra perron voor moet bouwen om de stop van de Sprinter op 10 (!) minuten te houden, zonder extra perron komen daar nog eens 2 minuten bij) zul je in Hilversum ingehaald worden door een van beide IC's (zeg: die naar de Zuidtak) en zul je dus een stationnement van 7 minuten aldaar moeten slikken als je naar Amsterdam Centraal wil (of een overstap van 19 minuten, wat dan waarschijnlijk sneller is).

Even Almere Centrum als voorbeeld:
.00 aankomst Sprinter uit Oostvaarders naar Zuidtak
.03 aankomst IC uit Lelystad naar Zuidtak
.04 vertrek IC uit Lelystad naar Zuidtak
.05 Rijweg voor IC van keerspoor naar perronspoor kan worden ingesteld
.07 IC van keerspoor staat op perronspoor
.08 vertrek IC uit Almere naar Amsterdam C
.11 vertrek Sprinter uit Oostvaarders naar Zuidtak
.15 aankomst volgende Sprinter uit Oostvaarders

Oftewel: 11 minuten stationnement in een kwartierdienst. Niet uit te leggen, razend duur qua materieel- en personeelsinzet en het recept om reizigers tussen sprinterstations weg te pesten. Overigens past de trein naar Utrecht er ook niet meer tussen zo: die kan alleen aankomen om .12 (4 minuten na vertrek IC naar Amsterdam) en vertrekken om .14 (3 minuten na Sprinter Zuidtak) maar dat levert al op Muziekwijk hinder op voor de volgende IC naar de Zuidtak.

Slecht idee, dat inhalen op een station waar ook IC's stoppen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:
SuperGhost schreef:Al met al zullen dus veruit de meeste reizigers erop vooruit gaan en zal slechts een beperkte groep een zeer kleine reistijdverlenging (van slechts 1 of 2 minuutjes!) krijgen.
Onwaar. Tenzij je de Sprinter uit Baarn een dubbele inhaling in Hilversum wil geven (waar je dan een extra perron voor moet bouwen om de stop van de Sprinter op 10 (!) minuten te houden, zonder extra perron komen daar nog eens 2 minuten bij) zul je in Hilversum ingehaald worden door een van beide IC's (zeg: die naar de Zuidtak) en zul je dus een stationnement van 7 minuten aldaar moeten slikken als je naar Amsterdam Centraal wil (of een overstap van 19 minuten, wat dan waarschijnlijk sneller is).
Inderdaad in Hilversum een inhaling (had ik al gezegd). Daar zal dus inderdaad langer gewacht moeten worden door de sprinter. Daar is echter helemaal geen extra perronspoor voor nodig, want daar zijn 4 perrons (verdeeld over 2 eilandperrons) voor nodig en Hilversum heeft er 5, waarvan 4 verdeeld over 2 eilandperrons. Precies wat bij het plan past dus (je houdt zelfs 1 perronspoor over!). De stop hoeft ook geen 10 minuten te zijn, maar 7 (met kort opvolgen zelfs 6). (0 binnenkomst SPR, 3 binnenkomst IC, 4 vertrek IC, 6-7 vertrek SPR).
Wubbo schreef:
SuperGhost schreef: Even Almere Centrum als voorbeeld:
.00 aankomst Sprinter uit Oostvaarders naar Zuidtak
.03 aankomst IC uit Lelystad naar Zuidtak
.04 vertrek IC uit Lelystad naar Zuidtak
.05 Rijweg voor IC van keerspoor naar perronspoor kan worden ingesteld
.07 IC van keerspoor staat op perronspoor
.08 vertrek IC uit Almere naar Amsterdam C
.11 vertrek Sprinter uit Oostvaarders naar Zuidtak
.15 aankomst volgende Sprinter uit Oostvaarders
En hier gaat je gedachte mis met hoe ik het voor ogen had :wink:
Je gaat hierbij dus uit dat vanuit Almere er dus een IC naar Amsterdam C direct na de IC naar Schiphol gaat, maar die IC's worden dan juist eerlijk over het kwartier verdeeld. De IC naar Schiphol heeft in Weesp dan immers al aansluiting op een IC naar Amsterdam C (komende uit Amersfoort), dus hoeft er niet eentje direct achteraan te rijden. Hierdoor kun je die treinen dus spreiden en zorg je voor een kwartiersdienst met hetzelfde aantal treinen.

In Almere krijg je dan dus:
.56 binnenkomst SPR uit Lelystad
.59 binnenkomst IC uit Groningen/Leeuwarden
.00 vertrek IC Den Haag C
.02-.03 vertrek SPR Amsterdam C of Schiphol
.11 binnenkomst SPR uit Oostvaarders
.14 binnenkomst IC uit Zwolle (stopt ook in Kampen Zuid en Dronten)
.15 vertrek IC Amsterdam C
.17-.18 vertrek SPR naar Schiphol of Amsterdam C

In Weesp krijg je dan verknoopt (tijden fictief):
knoop rond .00/.30
Intercity Groningen / Leeuwarden - Zwolle - Weesp - Schiphol - Den Haag Centraal
Intercity (Berlijn -) Deventer - Amersfoort - Weesp - Amsterdam Centraal (spits door naar Enkhuizen)

knoop rond .08/.38
Sprinter Lelystad Centrum - Weesp - Amsterdam Centraal (evt. door ri. Haarlem of Schiphol)
Sprinter Utrecht Centraal - Hilversum - Weesp - Schiphol - Leiden Centraal

knoop rond .15/.45
Intercity Zwolle - Weesp - Amsterdam Centraal - Enkhuizen (stoptrein op Zwolle - Lelystad Centrum)
Intercity Enschede / Amersfoort Schothorst - Weesp - Schiphol - Den Haag Centraal

knoop rond .23/.53
Sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Schiphol - Den Haag Centraal
Sprinter Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal (evt. door ri. Haarlem of Schiphol)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

Alle plannen tot nu toe gaan uit van groei naar 4x/uur een IC Almere - Schiphol (en verder aan beide zijden). Die komt dan dus te vervallen, plus dat de IC's nog extra reizigers op moet vangen van mensen die niet meer met de trager geworden sprinters gaan? Hoe passen al die mensen in de trein (en waarom zou je met dat soort treinlengtes willen rijden tussen Leiden en Den Haag en tussen Lelystad en Zwolle)?

Nog een rekenvoorbeeld:

IC:
Hilversum .00
Weesp .10-.12 (2 minuten cross-platform overstap)
Amsterdam C .23

Sprinter:
Hilversum .03
Weesp .19-.21 (2 minuten cross-platform overstap)
Amsterdam C .38

Ik kom 3 minuten tekort...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door waldo79 »

sneltram schreef:Bron?
Het is prettiger wachten in Amsterdam omdat er daar meer faciliteiten zijn. Puur psychologisch gezien.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Alle plannen tot nu toe gaan uit van groei naar 4x/uur een IC Almere - Schiphol (en verder aan beide zijden). Die komt dan dus te vervallen, plus dat de IC's nog extra reizigers op moet vangen van mensen die niet meer met de trager geworden sprinters gaan? Hoe passen al die mensen in de trein (en waarom zou je met dat soort treinlengtes willen rijden tussen Leiden en Den Haag en tussen Lelystad en Zwolle)?
Volgens mij hadden de IC's nu juist nog ruimtes en puilden de sprinters uit. Dan is het logisch dat je extra reizigers in die IC's wil hebben.

Daarnaast kun je in Lelystad natuurlijk makkelijk treinstellen af- en aankoppelen, dat hoeft geen probleem te zijn. Op Den Haag-Leiden is overcapaciteit niet zo snel een probleem. Het is maar een klein stuk én 12 bakken VIRM (of NID) zijn voor de Randstad ook geen probleem. Er rijden op wel meer plekken kleine stukjes (dat is immers maar 12 minuten) met onnodig lange treinen omdat anders op het drukke deel de trein te kort is.
Wubbo schreef:Nog een rekenvoorbeeld:

IC:
Hilversum .00
Weesp .10-.12 (2 minuten cross-platform overstap)
Amsterdam C .23

Sprinter:
Hilversum .03
Weesp .19-.21 (2 minuten cross-platform overstap)
Amsterdam C .38

Ik kom 3 minuten tekort...
De huidige intercity doet over Hilversum->Amsterdam C 23 minuten en andersom 21 minuten. Lijkt me dus dat die IC 3 of 4 minuten meer tijd nodig heeft als die nu over Amsterdam C->Hilversum doet (en 1 meer als op Hilversum->Amsterdam C) en een rijtijd van 24 of 25 minuten krijgt. Ik ga nu voor het gemak even uit van 24 minuten (levert namelijk meer krapte op, dus is het beste om nu mee te rekenen).

Daarbij kan er voor de sprinter 2 kleinere aanpassingen gedaan worden:
1. kort opvolgen op Hilversum - Hilversum Mediapark en op op A'dam Science Park - A'dam Muiderpoort
2. Terugplaatsen van de voormalige wissels bij Muiderpoort, zodat je op Muiderpoort-Amsterdam C weer effectief 4 sporen hebt. IC en sprinter kunnen hier dan al naast elkaar rijden.

Dan krijg je:

Intercity:
.00 Hilversum
.11-.13 Weesp
.24 Amsterdam C

Sprinter
.02 Hilversum
.18-.20 Weesp
.37 Amsterdam C
(.39 achterliggende IC)

Dat past dus.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

Die kleine aanpassing bij Muiderpoort betekent dat je met de treinen naar de Watergraafsmeer altijd de treinen uit Amersfoort moet kruisen (om dat op te lossen is Muiderpoort toentertijd omgebouwd). Dat in de planning passend krijgen en ook nog betrouwbaar uitvoeren lijkt me een onmogelijke opgave.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Vinny »

Daar is toch nog een ongelijkvloerse kruising voorzien?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Die kleine aanpassing bij Muiderpoort betekent dat je met de treinen naar de Watergraafsmeer altijd de treinen uit Amersfoort moet kruisen (om dat op te lossen is Muiderpoort toentertijd omgebouwd). Dat in de planning passend krijgen en ook nog betrouwbaar uitvoeren lijkt me een onmogelijke opgave.
Dat kruisen moet je nu toch ook, alleen gebeurd dat nu bij Amsterdam Centraal i.p.v. Muiderpoort?
Vinny schreef:Daar is toch nog een ongelijkvloerse kruising voorzien?
Dat is om Utrecht<->Alkmaar en Weesp<->Haarlem kruisingsvrij te maken, zodat de IC en/of sprinters uit de richting Weesp naar Haarlem door te koppelen i.p.v. naar Schiphol (dat laatste is namelijk minder logisch aangezien vanuit die richting al treinen over de Zuidas naar Schiphol rijden).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Suus »

De huidige situatie rondom Amsterdam is beter geworden sinds de verbouwing bij Muiderpoort, ondanks dat het aantal treinen dat keert op de Watergraafsmeer beduidend is toegenomen. Het aantal treinen uit Weesp dat bij Asd verkeer naar de Wgm kruist is flink afgenomen tot vier per uur (s2600 ri Vs en s5800 ri Hfd) terwijl eerst alle treinen uit Weesp bij Muiderpoort de treinen naar de Wgm kruisden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Klaasje »

SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:Alle plannen tot nu toe gaan uit van groei naar 4x/uur een IC Almere - Schiphol (en verder aan beide zijden). Die komt dan dus te vervallen, plus dat de IC's nog extra reizigers op moet vangen van mensen die niet meer met de trager geworden sprinters gaan? Hoe passen al die mensen in de trein (en waarom zou je met dat soort treinlengtes willen rijden tussen Leiden en Den Haag en tussen Lelystad en Zwolle)?
Volgens mij hadden de IC's nu juist nog ruimtes en puilden de sprinters uit. Dan is het logisch dat je extra reizigers in die IC's wil hebben.

Daarnaast kun je in Lelystad natuurlijk makkelijk treinstellen af- en aankoppelen, dat hoeft geen probleem te zijn. Op Den Haag-Leiden is overcapaciteit niet zo snel een probleem. Het is maar een klein stuk én 12 bakken VIRM (of NID) zijn voor de Randstad ook geen probleem. Er rijden op wel meer plekken kleine stukjes (dat is immers maar 12 minuten) met onnodig lange treinen omdat anders op het drukke deel de trein te kort is.
Nee, je hebt het niet zo scherp. De sprinters puilen soms uit maar dat zijn én treinen die niet op de maximale lengte rijden en treinen waarvan bijvoorbeeld een van de twee treinstellen defect is. De IC's rijden op de drukste tijdstippen al met 10 bakken IRM en met een stop extra bij Weesp hoeven er maar zeer weinig extra reizigers te komen voordat 12 bakken niet voldoende is. Wat is dan je oplossing? Deze constructie past niet 6 x per uur zonder de sprinters superveel slomer te maken en de sprinterknoop te slopen tenzij we gaan inhalen in Almere Poort en in Naarden. Een probleem: Dat kan niet.

Er zijn wel twee mogelijke oplossingen die wel goed passen en nog groei kunnen faciliteren:
1. Op de Flevolijn 4-4-4 (IC Lls-Shl, IC Alm-Asd en sprinters), de Gooilijn blijft zoals die is.
2. Op de Flevo- en Gooilijn 3-3-6 (Lls/Amf-Shl, Lls/Amf-Asd en sprinters) als we inhalen in Weesp.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Dus de uitpuilende sprinters zijn geen probleem, omdat je die nog kunt verlengen, maar de goed gevulde maar niet uitpuilende IC's zijn wel een probleem, omdat je die nog kunt verlengen? :')

Daarnaast: geldt dat voor beide IC's of maar voor één van beide IC's? (levert het ook op Lelystad-Almere nu een probleem op? want daar moeten de reizigers voor beide IC's namelijk in één IC zitten, aangezien de andere pas in Almere begint)

De capaciteit van de IC's kan zoals je zelf al zegt makkelijk uitgebreid worden.
- Vervang je die 10 bakken VIRM door 12 bakken VIRM, dan heb je al 14,5% meer capaciteit
- Vervang je die 10 bakken VIRM door 12 bakken NID, dan heb je al 35,5% meer capaciteit.
(alleen 2e klas zitplaatsen meegerekend, gezien ten zuiden van Almere Centrum)

Ten opzichte van de huidige situatie kun je dus nog een behoorlijke groei opvangen in de intercity's vanuit Flevoland.
Aangezien er over de Flevolijn-IC's niet (veel) geklaagd wordt over de capaciteit en wel over de sprinters, lijkt me die 10 bakken VIRM nu dus al niet zo'n probleemgeval, dus dat zal niet zo'n probleem moeten zijn. (en anders past een voortrein Almere-Schiphol ook nog altijd)

Die reizigers uit Weesp gaan ook niet allemaal overstappen op de IC's uit Flevoland, maar blijven deels de sprinters gebruiken en deels de IC's uit Amersfoort. Aangezien IC en sprinter qua reistijd vanaf Weesp niet zo heel veel zullen verschillen, de sprinters meer van Amsterdam bedienen en de Weespenaren in Amsterdam moeten zijn, zullen de sprinters dus een aanzienlijk aandeel houden. Ik denk dat die toename voor deze IC's wel mee zal vallen, dat zal aanzienlijk minder zijn dan die extra capaciteit die je de IC's nog kan geven. De meeste sprinterreizigers komen overigens ook vanaf andere stations dan Weesp en/of reizen ook naar de Amsterdamse sprinterstations, dus die blijven van de sprinters gebruik maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Vinny »

Wat je nog zou kunnen doen is kijken of je nog wat flexibilisering in het IC model kunt stoppen. Eigenlijk denk ik dat de meeste reizigers er meer op zitten te wachten dat de intercity's komende uit Friesland en Groningen naar of via Amsterdam Centraal reizen, terwijl de forensen (en dat zijn over het algemeen Flevolanders en wellicht een plukje Zwollenaren) naar een bestemming in de buurt van de Zuidtak willen.

Je zou er dan voor kunnen kiezen om de intercity Leeuwarden-Groningen naar Amsterdam Centraal te laten rijden met te Almere Centrum een cross-platform overstap op de intercity Zwolle-Schiphol. Deze rijdt in de spits tussen Zwolle en Schiphol, in de daluren tussen Lelystad en Schiphol en 's avonds en op zondag tussen Almere en Schiphol, en stopt ook te Almere Buiten en Weesp, waarmee het in feite een IR trein is (of sneltrein om in de jaren '80 termen te blijven praten).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Klaasje »

SuperGhost schreef:Dus de uitpuilende sprinters zijn geen probleem, omdat je die nog kunt verlengen, maar de goed gevulde maar niet uitpuilende IC's zijn wel een probleem, omdat je die nog kunt verlengen? :')
Als dat het niveau van jouw begrijpend lezen is, heeft een discussie aangaan niet zo'n zin. :X
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Klaasje schreef:
SuperGhost schreef:Dus de uitpuilende sprinters zijn geen probleem, omdat je die nog kunt verlengen, maar de goed gevulde maar niet uitpuilende IC's zijn wel een probleem, omdat je die nog kunt verlengen? :')
Als dat het niveau van jouw begrijpend lezen is, heeft een discussie aangaan niet zo'n zin. :X
Zijn je eigen woorden:
Klaasje schreef:De sprinters puilen soms uit maar dat zijn én treinen die niet op de maximale lengte rijden... De IC's rijden op de drukste tijdstippen al met 10 bakken IRM
Volgens mij heb ik toch al duidelijk gemaakt dat ten opzichte van 10 bakken VIRM er dus nog altijd 35,5% meer capaciteit geboden kan worden.

Dus als de uitpuilende sprinters geen probleem zijn, waarom dus de IC's dan wel, aangezien die dus ook nog een forse capaciteitsvergroting kunnen krijgen? :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Suus »

Er is een verschil. Bij de intercity moet van Almere tot Amsterdam voor alle reizigers vanwege de reistijd van meer dan een kwartier een zitplaats aangeboden worden. Bij de sprinters zijn de afstanden kleiner en mag er dus ook een beperkte hoeveelheid staanplaatsen meegerekend worden. Omdat de sprinters nu relatief klein zijn (en door een krappe materieelpositie ook niet echt versterkt kunnen worden) wordt daar meer over geklaagd maar is de potentiële ruimte om te groeien véél groter en met de op korte termijn (anderhalf jaar) startende instroom van nieuwe sprinters veel eenvoudiger te regelen.

Vaker stoppen van de intercity levert een exodus van reizigers uit de sprinters op naar de intercity waardoor je treinen moet versterken waar slechts beperkte groei mogelijk is binnen de huidige normen en met het huidige materieel terwijl de sprinters nog veel sterker kunnen groeien. Extra intercitystops zijn pleisters op een wond die gehecht moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Ook sprinters moeten een zitplaats aanbieden voor reizigers die meer dan een kwartier moeten reizen, dus dat probleem geldt voor beiden :wink:

Die stop op Weesp is er niet om de sprinters te ontzien, maar om een frequentieverdubbeling van/naar Almere en Amersfoort te krijgen zonder extra treinen nodig te hebben.

Tuurlijk zullen de sprinters wel iets ontzien worden, doordat mensen uit Weesp ook voor de IC kunnen kiezen (de overige sprinterreizigers blijven gewoon met de sprinter reizen), maar dat is hooguit bijvangst en dat kan die IC ook wel hebben.

Het probleem van te weinig treinstellen om de intercity te verlengen erken ik niet. Als immers de nieuwe sprinters instromen, kan het IC-materieel dat nu nog sprinterdiensten rijdt (het NID) op IC-series ingezet worden. Daarnaast stroomt er ook nog nieuw IC-materieel in (in eerste instantie om op de HSL-zuid te dienen, maar er komt dacht ik ook materieel bij voor de reguliere treinseries). Daarnaast is het natuurlijk vreemd om met ETMET te gaan beginnen op verschillende assen als je nu al materieel tekort zou hebben. Dan kun je beter dat materieel besparen om bestaande treinen te verlengen, want (voorlopig) is ETMET nog nergens echt een noodzaak, aangezien nog vrijwel nergens IC's op maximale lengte rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Vinny »

Met het schrappen van Almere Buiten als intercitystation is er juist een verschuiving gekomen van de reizigers naar de sprinters. Het ligt denk ik ook een beetje aan de stedelijke opzet van Almere, en de relatieve nabijheid van Amsterdam. Veel reizigers verkiezen het om hun reis te beginnen in hun eigen wijk in plaats van Almere Centrum en nemen dus de sprinter in plaats van de Intercity, ook al omdat dat in Amsterdam zelf ook beter uitkomt: de kans dat een sprinter stopt op de plek waar je ongeveer moet zijn is groter. Daarnaast levert de intercity vermoedelijk geen tijdwinst op voor de gehele reisroute van de gemiddelde treinforens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

Ik kijk argwanend naar je keuze alleen 2e klas zitplekken mee te tellen overigens, als je eerste klas meetelt is het verschil al een stuk minder en deze cijferkeuze is het typische aan statistieken. Ik gebruik degene die voor mij het beste uitkomen.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Ik gebruik degene die voor mij het beste uitkomen.
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten