Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door wouter15 »

Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

De kosten voor de aanleg en onderhoud van de hogesnelheidslijn en de problemen met de Fyra vallen veel hoger uit dan tot nu toe werd aangenomen. De snelle spoorverbinding met België heeft de staat al 11 miljard euro gekost en de teller loopt door. Eerder werden de kosten van de flitslijn op 7 tot 8 miljard euro geraamd.

Dit zei Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg woensdag tijdens een persbriefing in aanloop naar de openbare verhoren van de door haar voorgezeten parlementaire enquêtecommissie Fyra. 'De koude rillingen lopen mij over de rug als ik eraan denk wat we hebben geïnvesteerd in de hogesnelheidslijn, zonder te krijgen wat we wilden.' Lees verder
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door deadlock »

Dat is een bullshitconclusie. Dat is inclusief de aanlegkosten voor de HSL, die op dit moment wel gebruikt wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Klaasje »

Internationaal vergeleken wordt onze HSL nog niet eens zo heel slecht gebruikt: Ieder uur een echte HST op lange afstand is vrij gebruikelijk en dan nog wat aanvulling met 1 HST of 2 IC's per uur en dan heb je de meeste lijnen al wel te pakken. Wat dat betreft is het beeld van 2021: 1-2x Thalys/Eurostar + 4 IC's nog helemaal niet zo'n slechte score als we meerekenen dat de oude route via Den Haag meer lucht heeft gekregen. Ja het duurt allemaal erg lang. Maar dat is vooral de schuld van de onhandige uitgepakte optelsom van een dom proces en het gebruik van andere technieken dan op grote schaal in ons land worden toegepast.

Als we al gaan klagen dat het allemaal te duur is is de belangrijkste vraag wat mij betreft waarom we nou eigenlijk 300 km/h zouden moeten kunnen rijden tussen Nieuw Vennep en Berkel en Rodenrijs, een stukje van amper 35 kilometer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Vinny »

Een spoorlijn is duur. Nu had de HSL goedkoper gekund door de lijn gewoon op maaiveld te bouwen. Ik ben overigens er niet van overtuigd dat als de lijn op 200 km/h gedimensioneerd was de verbinding veel goedkoper had kunnen worden aangelegd. De landchappelijke inpassing van de lijn heeft de spoorlijn vooral erg duur gemaakt, naast het simpele feit dat bouwen in het Groene Hart vanwege veengrond altijd een tamelijk kostbare operatie is. Vergeet natuurlijk niet dat veel klassieke lijnen in Nederland al heel oud zijn. En bovendien daarvan hoeft de exploitatie niet te worden terugverdiend door de omzet aan vervoersbewijzen. Bij de HSL is dat wel zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Hainje »

Ben ik de enige die 11 miljard eigenlijk nog wel mee vind vallen? Het is geraamd op 8 miljard. Maar we zijn in Nederland erg goed in het te laag inschatten van de daadwerkelijke kosten, dus dan vind ik een overschrijding van ca. 40% niet eens zo heel spectaculair. Zeker als het gehele bedrag ook de aanleg van de baan betreft in plaats van alleen de treintjes (wat ik via de media moet geloven).
🍉
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door atbrg »

Hainje schreef:Ben ik de enige die 11 miljard eigenlijk nog wel mee vind vallen?
Ik heb dat in elk geval verder nog niemand hardop horen zeggen. :idea:
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Hainje »

Het is niet dat ik op mijn bankrekening heb staan, maar voor het hele pakket vind ik het nog best meevallen.
🍉
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Roy1970 »

11 miljard voor een trein die na drie weken bleek niet te deugen en van het spoor werd gehaald. Verzakkingen van het spoor en het dan nog denken dat het meevalt. Ik vind het wanbeleid en denk dat er nog heel wat op tafel komt tijdens de verhoren de komende week. Het is wel belastinggeld en dusdanig hoog dat dat als het niet uitgegeven was aan deze onzin heel wat bezuinigingen nu niet hadden hoeven worden uitgevoerd. Denk wat breder dan alleen de treintjes en het spoor.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Geert »

Roy1970 schreef:11 miljard voor een trein die na drie weken bleek niet te deugen en van het spoor werd gehaald.
Die 11 miljard bevat ook de aanlegkosten van het HSL-spoor waar wel andere treinen overheen rijden. Ligt dus iets gecompliceerder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Suus »

Spoor waarvan dagelijks duizenden mensen profiteren en 25 tot 50 minuten per dag besparen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Roy1970 »

Klopt, er rijden nu vooral veel duurdere treinen overheen. Maar laten we maar afwachten wat de komende weken brengt. Mijn inziens heeft de NS vooral overboden om kosten wat het kost de HSL binnen te slepen.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door waldo79 »

De intercity direct rijdt er ook overheen. In principe een reguliere binnenlandse trein.

Oftewel: sluit je niet aan bij het geblaat in de Kamer als je de feiten niet kent.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Hainje »

Roy1970 schreef:Verzakkingen van het spoor en het dan nog denken dat het meevalt.
Mja, met drassige ondergrond zoals in Nederland hou je toch altijd wel verzakkingen. Dat zijn gewoon natuurkrachten, geen politiek wanbeleid.
🍉
Alargule

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Alargule »

Roy1970 schreef:Mijn inziens heeft de NS vooral overboden om kosten wat het kost de HSL binnen te slepen.
Nou, dat is voor mij dan een compleet nieuw inzicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Suus »

Iedereen in het dossier heeft vieze handen. Want het aanbod waar nu aan wordt gewerkt is praktisch het eerste aanbod wat het ministerie heeft geweigerd voor de openbare aanbesteding. En wat daartussen is gebeurd is een enorme opeenstapeling aan fouten die iedereen heel veel geld heeft gekost. Het is goed dat de enquête er nu is maar ik vrees ervoor dat ook de Tweede Kamer die veel fouten heeft gemaakt niet genoeg reflecterend vermogen heeft om zichzelf als een van de schuldigen te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door ODRAIL »

En wat was dat eerste aanbod dan ook alweer?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door ODRAIL »

Bedankt.

Uit welk jaar dateert dit plan?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door deadlock »

Alargule schreef:Nou, dat is voor mij dan een compleet nieuw inzicht.
Oh ik dacht dat dat onderhand wel algemeen bekend was.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Alargule »

KM46 schreef:Bedankt.

Uit welk jaar dateert dit plan?
1999, als ik me niet vergis.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door deadlock »

Alargule schreef:1999, als ik me niet vergis.
Het gaat nog veeeeeeeel verder terug, in de jaren '80 bestonden deze plannen al en het is een van de aanjagers van het ATB-NG project geweest.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Kosten Fyra veel hoger dan gedacht: 11 miljard euro

Bericht door Alargule »

deadlock schreef:Oh ik dacht dat dat onderhand wel algemeen bekend was.
En ik al die tijd maar denken dat die twee maffe, blauwe dingetjes op je hoofd sarcasmedetectoren waren. Weer vergist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten