Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Volgens het pve mogen de wijken ook ontsloten worden door verbindende buslijnen.
Misschien wordt het daardoor wat realistischer.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat vraag ik me af, welke wijken kun je immers nu ontsluiten met de streeklijnen zonder dat je vervolgens weer veel reizigers op die streeklijn verliest. Meest realistisch zou dan nog lijn 74 door het Soesterkwartier zijn, dat kost je niet zo heel veel tijd (al heb ik me niet verdiept in de eisen voor de bediening van Isselt)

Verder kan je de noordelijke wijken eigenlijk alleen met een stadslijn bedienen, voor de lijn naar Bunschoten-Spakenburg is het immers geen logische route om een lusje Nieuwland te maken. Door Hoogland zou nog kunnen voor 76, maar dan moet je toch nog iets anders naar Nieuwland laten rijden dus dat schiet niet op.
Net zoiets is dat je 77 en 78 qua reistijd best over de route van lijn 8 door het Leusderkwartier zou kunnen sturen, maar omdat een streeklijn door Schuilenburg juist weer niet echt handig uitkomt krijg je vervolgens als alternatief een lijn 8 die over de Stadsring richting Schuilenburg moet gaan rijden en dus eigenlijk alleen maar de plek van 77 en 78 daar zou innemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Syntus zou met lijn 103 prima Schothorst en Vathorst kunnen bedienen. :wink:
Je zou reizigers richting Amersfoort CS overstap te Amersfoort Vathorst op de sprinter naar Amersfoort kunnen geven en andersom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ja met 103 kan je wel wat ja, en met 102 op zich ook. Maar dat mag Syntus toch juist niet zo aanbieden omdat het het level playing field verstoord? Vandaar dat ik vooral van lijnen binnen de concessie was uitgegaan.
In het geval van de 103 zou je zelfs kunnen volstaan met een frequentieaanpassing trouwens, want die rijdt al een aanzienlijk stuk samen met lijn 5 en in Hooglanderveen/Vathorst haal je met een lusje nog prima de maximale halteafstanden.

Je hebt ook nog een groot parallel stuk van lijn 1 en 56 op de berg, maar da's ook weer zo'n situatie die je eigenlijk niet logisch kunt oplossen met behoud van efficiëntie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Ja met 103 kan je wel wat ja, en met 102 op zich ook. Maar dat mag Syntus toch juist niet zo aanbieden omdat het het level playing field verstoord? Vandaar dat ik vooral van lijnen binnen de concessie was uitgegaan.
Nee, dat is het probleem ook. Syntus zou dat niet mogen doen wanneer zij een bieding doen op de concessie. Maar als Syntus uiteindelijk wint, zouden ze daarna misschien kunnen nadenken over integreren van sommige lijnen (zelfde geldt voor qbuzz eigenlijk, maar na het Limburg affaire weet ik niet wat die doen eigenlijk). Maar lijn 103 zou lijn 3 en 5 deels kunnen vervangen. Lijn 103 zou namelijk prima 4x/uur kunnen rijden tot Nijkerk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ze hoeven trouwens toch geen slingerroute te rijden?
Ik dacht dat het alleen belangrijk is dat er een halte ligt binnen 400 meter van de kern van de desbetreffende wijk. (of 800 meter voor verbindende lijnen)
Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Sowieso kom je niet echt onder slingeren uit met die minimale afstand. En daarnaast heb je er zeker aan de zuidkant van de stad mee te maken dat als je een lijn via de ene wijk laat rijden je juist weer een gat krijg bij een andere wijk waarvoor dan alsnog een stadslijn nodig is. Daardoor wordt het niet persé efficiënter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ben benieuwd hoe de mogelijke toekomstige vervoerders het qua materieel gaan doen bij het tunneltje in de klomp. Zonder airco rijden is niet altijd een praktische oplossing. En daarnaast zijn Citeas nog hoger dan ambas als een nieuwe vervoerder deze zou willen aanschaffen.
Een oplossing zal zijn met midi materieel rijden, maar dat is tussen Woudenberg en Amersfoort waarschijnlijk qua zitplaatsen niet toereikend. (Alhoewel er volgens het pve alleen genoeg zitplaatsen hoeven te zijn buiten de spits)
Ik heb geen onderschrift
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

sirvinniei schreef:Ben benieuwd hoe de mogelijke toekomstige vervoerders het qua materieel gaan doen bij het tunneltje in de klomp. Zonder airco rijden is niet altijd een praktische oplossing. En daarnaast zijn Citeas nog hoger dan ambas als een nieuwe vervoerder deze zou willen aanschaffen.
Een oplossing zal zijn met midi materieel rijden, maar dat is tussen Woudenberg en Amersfoort waarschijnlijk qua zitplaatsen niet toereikend. (Alhoewel er volgens het pve alleen genoeg zitplaatsen hoeven te zijn buiten de spits)
Is de weg daar op een begeven moment niet iets verlaagd?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Zou kunnen, maar volgens het pve is de hoogte 3 meter wat nog steeds niet hoog genoeg genoeg is voor gewoon materieel
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ODRAIL »

Het is me opgevallen dat er vanaf de stations Baarn en Soestdijk geen rechtstreekse busverbinding is naar paleis Soestdijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Juliana en Bernhard zijn dan ook al een poosje dood.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ODRAIL »

Ja dat weet ik ook wel. Maar ik was gisteren in en twee weken geleden in Baarn en moest een aantal toeristen het advies geven of te gaan lopen vanaf het station of vanuit Amersfoort de bus te nemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Oké die was flauw van mij.

*Is even de lijnennetkaart gaan bekijken*

Vanaf Baarn rijdt lijn 72 & 73 anders langs Paleis Soestdijk zie ik. Maar alleen lijn 70 stopt er aan één zijde. Dat is vreemd ja. Als ik in StreetView kijk, dan zie ik dat er ook genoeg ruimte is om aan de andere zijde van de weg ook een halte aan te leggen. Zet ter hoogte van de bezoekersingang een eenvoudige verkeerslichteninstallatie (VRI) neer om voetgangers over te laten steken en je hebt een perfecte bediening per OV en een veilige oversteek gecreëerd. In principe hoeft de VRI niet eens altijd aan te staan, enkel tijdens bezoekuren volstaat. Daarbuiten desgewenst te activeren door op de knop te drukken.
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Halte Colenso ligt vlakbij, het paleis kan via het naastgelegen kruispunt eenvoudig worden bereikt. De halte wordt door lijn 70 uit Amersfoort, Soest Zuid en Hilversum bediend, en door lijn 72 en 73 uit Baarn. Lijkt me heel redelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Mja, maar zeg nu zelf, die bussen komen langs de hoofdingang. Maar mensen moeten wel eerst ca. 550meter terug lopen. Dat is toch stom?
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Vinny »

Het is nou niet zo dat er wat te doen is bij het paleis. Ik vind een OV verbinding volstrekt onnodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Nou eh, de bus rijdt er recht langs. Juliana kon bij wijze van spreken naar elke buschauffeur zwaaien vanaf de veranda. Alleen de halte zelf is een halve kilometer verderop. Dus zoveel hoeft het niet extra te kosten om daar een halte in te passen.
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Het zou me niets verbazen als wijlen Bernhard destijds de gemeente hoogstpersoonlijk heeft verordeneerd die gele stinkbus verordonneerd zo ver mogelijk van het paleis te laten stoppen. :lol:
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door slingermonyet »

Daniel schreef:Dat vraag ik me af, welke wijken kun je immers nu ontsluiten met de streeklijnen zonder dat je vervolgens weer veel reizigers op die streeklijn verliest. Meest realistisch zou dan nog lijn 74 door het Soesterkwartier zijn, dat kost je niet zo heel veel tijd (al heb ik me niet verdiept in de eisen voor de bediening van Isselt)

Verder kan je de noordelijke wijken eigenlijk alleen met een stadslijn bedienen, voor de lijn naar Bunschoten-Spakenburg is het immers geen logische route om een lusje Nieuwland te maken. Door Hoogland zou nog kunnen voor 76, maar dan moet je toch nog iets anders naar Nieuwland laten rijden dus dat schiet niet op.
Net zoiets is dat je 77 en 78 qua reistijd best over de route van lijn 8 door het Leusderkwartier zou kunnen sturen, maar omdat een streeklijn door Schuilenburg juist weer niet echt handig uitkomt krijg je vervolgens als alternatief een lijn 8 die over de Stadsring richting Schuilenburg moet gaan rijden en dus eigenlijk alleen maar de plek van 77 en 78 daar zou innemen.
Goeie alternatief voor 74 maar de wijk Soesterkwartier heeft niet zoveel reizigers die met de bus gaan en avond rijden er taxibusjes om de 30 min. Dan zou de 74 elke avond bijna leeg zijn. Wat ook wel kan is dat 74 traject Amersfoort Centraal - Baarn. De 74 zou dan via Eemplein, Kwekersweg en Ziekenhuis Meander en Soest naar baarn en eind punt Baarn zanheuvelweg.De buslijnen 72 en 73 zouden dan alleen tijdens spitstijden rijden en reizigers voor richten eemnes kunnen overstappen bij zandhevelweg op de 109
De 74 zou tijdens spitstijden via gedeelte isselt rijden en dat 74 niet meer soest nieuwweg rijdt maar via weegbreestraat smitsweg en kamperfoliestraat en weer op de beukenlaan uitkomt voor reizigers bij de galerijflats

Voor de lijnen 77 en 87 ie het een goeide lijn om via leusderweg te rijden dan zou lijn 8 eventueel via stadsring, boreelstraat , euterpeplein als ringlijn door schuilenburg en weer terug
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door slingermonyet »

Er zou ook een spitslijn (79) traject leusden, Meander, Hoogland Bieshaar kunnen bedienen.
Reizigers vanuit Leusden die naar Meander moeten kunnen dan met (79) via leusden, Euterpeplein, rechtstreeks naar het ziekenhuis rijden en rijd door naar Hoogland zevenhuizerstraat en als ringlijn door Hoogland Bieshaarlaan zodat reizigers vanuit hoogland ook naar ziekenhuis kunnen want lijn 2 stop echter niet bij ziekenhuis maar bij eskanderpad. Dat is echter nog stukje lopen.

Weet iemand Waneer de busbaan maatweg klaar is en waarom lijn 2 niet op de busbaan maatweg zal rijden maar alleen toegewezen voor lijnen 3 en 76?
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door slingermonyet »

KM46 schreef:Het is me opgevallen dat er vanaf de stations Baarn en Soestdijk geen rechtstreekse busverbinding is naar paleis Soestdijk.

ooh jawel hoor LIjn 72 en 73. Die rijden om het uur en samen half uur tussen baarn en soestdijk.
Het wordt met een taxibus uitgevoerd. Savonds rijdt de 72 en 73 niet
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dit is meer iets voor een topic in OV als hobby (gezien het niet echt ontwikkelingen in de aanbesteding zijn), maar toch even een reactie op je diverse punten.

- Lijn 1 in het Soesterkwartier rijdt ´s avonds gewoon met grote bussen, taxibusjes is iets van jaren geleden.
- Hoe had je de route via Meander richting Soest in gedachten? Zowel via Isselt als via Bunschoten is immers nogal om en daarmee veel minder aantrekkelijk voor doorgaande reizigers.
- 77 en 78 via de Leusderweg en 8 via Stadsring en Boreelstraat is eigenlijk geen oplossing ergens voor. Je bespaart er in elk geval niks mee want eigenlijk wissel je de takken tussen het station en de Heiligenbergerweg gewoon om.
- De lijn tussen Leusden en het ziekenhuis is al eerder afgeschoten omdat deze vooral geld kost en alleen maar dubbele bedieningen oplevert. De enige halte waar zo´n rechtstreekse lijn niet langs komt is immers het station, verder rijdt je compleet langs bestaande lijnen.
- Lijn 2 zal niet via de busbaan Maatweg rijden omdat die al ruim voor het ziekenhuis van de Maatweg af gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: - Lijn 1 in het Soesterkwartier rijdt ´s avonds gewoon met grote bussen, taxibusjes is iets van jaren geleden.
Lijn 1 rijdt 's avonds ook met sprinters, eergister avond nog gezien toen ik op station Amersfoort 3 kwartier moest wachten op mijn overstap.
Dit is maar goed ook, want de stadsbussen zijn 's avonds zo gigantisch leeg, je hebt nog geluk als er 1 of 2 mensen in zitten (het busstation uberhaupt is heel leeg). Uit dat oogpunt heb ik er begrip voor dat ritten na 10 uur niet meer verplicht zijn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat moet dan wel heel laat in de avond zijn, tegen 21.00 uur zie ik er op doordeweekse dagen althans nog grote bussen op ondanks dat dat dan zeker in het Bergkwartier absoluut niet nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten