Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn
Staking vanaf morgenmiddag 15:00 in het goederenvervoer en vanaf dinsdag 2:00 in het personenvervoer, beide tot zondag 10 mei om 9:00.
http://www.gdl-nn.de/
http://www.gdl-nn.de/
Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn
Dus... Dat is meer staken dan werken inmiddels..
Komt wel goed schatje.
Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn
Begint wel op de piloten te lijken...
Een populaire mop hier:
-Wanneer werk je?
-Nooit.
-Waarom?
-Ik ben machinist bij Lufthansa.
Een populaire mop hier:
-Wanneer werk je?
-Nooit.
-Waarom?
-Ik ben machinist bij Lufthansa.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn
Misschien wordt de staking vroegtijdig gestaakt, zie http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 32587.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn
Helaas, de staking wordt niet gestopt, de vakbondsvoorzitter heeft een voorstel afgewezen: http://www.focus.de/finanzen/news/bahn- ... 65919.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Duitse treinreizigers moeten rekening houden met een nieuwe staking van de treinmachinisten.
Nieuwe onderhandelingen tussen Deutsche Bahn, de Duitse NS, en de machinistenbond GDL hebben niet tot toenadering geleid, meldde de GDL zondag. De bond beraadt zich op nieuwe stappen.
De onderhandelingen begonnen vrijdag in Berlijn en werden zaterdagavond zonder resultaat afgebroken. Beide partijen geven elkaar daarvan de schuld. De GDL zegt dat de spoorwegen wel akkoord zijn met bemiddeling, maar alleen op hun voorwaarden.
Voorstel
De spoorwegen zeggen op hun beurt dat zij de vakbond een voorstel hebben gedaan om de GDL-machinisten tegemoet te komen. De onderhandelaars van de bond zouden dat voorstel "intelligent en haalbaar'' hebben genoemd, maar het "op politieke gronden'' hebben afgewezen. De spoorwegen stelden daarop arbitrage voor, maar ook die wees de GDL af, aldus Deutsche Bahn.
Langste staking
Vorige week zondag kwam een einde aan de langste spoorstaking in Duitsland sinds 1994. De machinisten eisen onder meer een hoger loon en een kortere werkweek. Dat is echter niet de kern van het conflict. Belangrijker is dat de GDL wil dat Deutsche Bahn erkent dat de GDL-leden recht hebben op hun eigen cao. De GDL is kleiner dan de vakbond voor medewerkers van de spoorwegen EVG, waarmee Deutsche Bahn een cao heeft afgesloten. De spoorwegen voelen niets voor twee verschillende cao's voor hun personeel.
Bron en meer
Duitse treinreizigers moeten rekening houden met een nieuwe staking van de treinmachinisten.
Nieuwe onderhandelingen tussen Deutsche Bahn, de Duitse NS, en de machinistenbond GDL hebben niet tot toenadering geleid, meldde de GDL zondag. De bond beraadt zich op nieuwe stappen.
De onderhandelingen begonnen vrijdag in Berlijn en werden zaterdagavond zonder resultaat afgebroken. Beide partijen geven elkaar daarvan de schuld. De GDL zegt dat de spoorwegen wel akkoord zijn met bemiddeling, maar alleen op hun voorwaarden.
Voorstel
De spoorwegen zeggen op hun beurt dat zij de vakbond een voorstel hebben gedaan om de GDL-machinisten tegemoet te komen. De onderhandelaars van de bond zouden dat voorstel "intelligent en haalbaar'' hebben genoemd, maar het "op politieke gronden'' hebben afgewezen. De spoorwegen stelden daarop arbitrage voor, maar ook die wees de GDL af, aldus Deutsche Bahn.
Langste staking
Vorige week zondag kwam een einde aan de langste spoorstaking in Duitsland sinds 1994. De machinisten eisen onder meer een hoger loon en een kortere werkweek. Dat is echter niet de kern van het conflict. Belangrijker is dat de GDL wil dat Deutsche Bahn erkent dat de GDL-leden recht hebben op hun eigen cao. De GDL is kleiner dan de vakbond voor medewerkers van de spoorwegen EVG, waarmee Deutsche Bahn een cao heeft afgesloten. De spoorwegen voelen niets voor twee verschillende cao's voor hun personeel.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Ja hoor, we staken weer! Vandaag om 16 uur wordt aangekondigt wanneer en hoelang. Ik las iets van 240 uur...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Het is ook werkelijk onvoorstelbaar he _O-
Komt wel goed schatje.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Vreemd systeem dat alle bonden daar een eigen CAO kan afdwingen bij de werkgever. Lijkt mij ook niet in het belang van alle werknemers...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Per 1 juli komt dan ook waarschijnlijk een nieuwe wet die die situatie veranderd. GDL wil graag daarvoor een CAO, DB wil het uitzitten...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
En juist DAT zijn de redenen voor de dreigende nieuwe staking. Door de bondsregering is er een wet in voorbereiding, dat alleen maar nog de vakbond met de meeste leden een CAO voor een beroepsgroep mag onderhandelen, het "Tarifeinheitsgesetz". Als het goed gaat, zal de bondsdag deze wet nog voor de zomervakantie besluiten.Ronaldussen schreef:Vreemd systeem dat alle bonden daar een eigen CAO kan afdwingen bij de werkgever. Lijkt mij ook niet in het belang van alle werknemers...
Vanaf dit moment zou de GDL niet meer mogen onderhandelen, omdat het merendel van de DB-medewerkes (voorzover het geen beambten zijn) leden van de grotere vakbond EVG zijn....
Snappen jullie het, waarom de GDL absoluut nog voor de zomervakantie een CAO wil afdwingen?
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Ik wist niet dat er een nieuwe wet in de maak was, het viel mij enkel op dat iedere bond een eigen CAO afsluit met de werkgever. Hier doen alle bonden dat gezamenlijk voor zover ik weet.
Uiteraard snap ik nu deels maar al te goed dat er gestaakt wordt. Maar als ik het goed begrepen heb lagen de wensen van de vakbond en het aanbod van de werkgever niet zo heel veel van elkaar toch? Dus je zou zeggen dat er nog wel een akkoord valt te bereiken...
Die nieuwe wet vind ik trouwens ook niet fair. :N
Uiteraard snap ik nu deels maar al te goed dat er gestaakt wordt. Maar als ik het goed begrepen heb lagen de wensen van de vakbond en het aanbod van de werkgever niet zo heel veel van elkaar toch? Dus je zou zeggen dat er nog wel een akkoord valt te bereiken...
Die nieuwe wet vind ik trouwens ook niet fair. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Diezelfde wet hebben wij ook in Nederland
Komt wel goed schatje.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Oh jah? Doen we hier aan gedifferentieerd belonen? Sinds wanneer?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Volgensmij moeten bonden in Nederland een minimum aantal leden hebben om mee te mogen praten, maar is dit overleg niet exclusief voor de bond met de meeste leden...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Voor de reiziger is die nieuwe wet wel fijn: niet meer dat een kleine minderheid van het treinpersoneel in heel Duitsland het treinverkeer kan ontregelen. Het is ook niet erg sympathiek dat ze hun eisen kracht bij zetten door treinreizigers (die er juist voor zorgen dat zij een baan hebben!) te duperen. Als dat te vaak gebeurt zullen reizigers die alternatieven hebben minder snel voor de trein kiezen. Daar wordt iedereen in de spoorsector minder van.
En natuurlijk ten tweede: als de eisen van de GDL worden ingewilligd zal waarschijnlijk de prijs van het treinkaartje omhoog moeten. De prijzen van DB vind ik ook alles behalve goedkoop. Ik moet regelmatig op korte termijn naar Berlijn en ben dan al snel 150 tot 200 euro kwijt voor een retourtje. Voor dat soort prijzen kan je ook gaan vliegen.
En natuurlijk ten tweede: als de eisen van de GDL worden ingewilligd zal waarschijnlijk de prijs van het treinkaartje omhoog moeten. De prijzen van DB vind ik ook alles behalve goedkoop. Ik moet regelmatig op korte termijn naar Berlijn en ben dan al snel 150 tot 200 euro kwijt voor een retourtje. Voor dat soort prijzen kan je ook gaan vliegen.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Of de wet identiek is durf ik niet te zeggen, wel is er ongeveer een vergelijkbaar verschijnsel geweest bij de CAO voor de horeca. Daar heeft de vakorganisatie voor de horeca in de jaren nul slechts met de kleinste van de drie vakbonden een CAO afgesproken, deze is daarna door SZW wettelijk bindend verklaard voor de volledige horeca waarna de twee andere vakbonden het omkijken hadden. Daarbij hebben overigens medewerkers die al een arbeidsovereenkomst hadden voor het afsluiten van deze nieuwe goedkopere CAO hun rechten (zoals 200% uitbetaling op zondag) behouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Ach ach, gelijk weer detailneukerijdeadlock schreef:Oh jah? Doen we hier aan gedifferentieerd belonen? Sinds wanneer?
Komt wel goed schatje.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Vanaf woensdag 02:00, eindtijd nog niet bekend: http://www.bild.de/geld/wirtschaft/gdl/ ... .bild.html
Komt wel goed schatje.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Het wordt een staking vanaf woensdag waarvan het einde pas 48 uur van te voren bekend wordt gemaakt door de vakbond.
Als je regelmatig naar Berlijn gaat heb je een Bahncard er ook al snel uit en is een enkele reis nooit duurder dan €78,80 (normaal €105), wat voor de afstand Groningen - Berlijn (580 km) heel schappelijk is Dat zijn prijzen die je met op korte termijn vliegen amper tot niet kan vinden, zeker niet vanaf Groningen.Statler Rail schreef:En natuurlijk ten tweede: als de eisen van de GDL worden ingewilligd zal waarschijnlijk de prijs van het treinkaartje omhoog moeten. De prijzen van DB vind ik ook alles behalve goedkoop. Ik moet regelmatig op korte termijn naar Berlijn en ben dan al snel 150 tot 200 euro kwijt voor een retourtje. Voor dat soort prijzen kan je ook gaan vliegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Vanaf woensdag wordt er weer gestaakt. Een einddatum is niet bekend gemaakt, deze zal door de voorzitter van de vakbond bekend worden gemaakt 48 uur voordat men stopt met staken.
http://nos.nl/artikel/2036356-weer-stak ... spoor.html
http://nos.nl/artikel/2036356-weer-stak ... spoor.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Nog geen week geleden zeiden ze nog dat ze de reizigers wat rust gunden en dat er voorlopig geen acties zouden worden gehouden. Lekker betrouwbaar ben je dan en je wekt echt veel symphatie op bij de reizigers op deze manier. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Op de Twitters gaan zoals Baladid al schreef geruchten over een staking van 240 uur. Pinksteren is in dat geval flink verziekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt
Ook 156 uur (dat zou dus 6½ dagen zijn) zag ik langskomen. Intern schijnt al een einddatum bekend, maar die is dus niet openbaar.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten