Mag ik even kwijt #178

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door deadlock »

Gewoon terug naar 30 april, dan zit het ook weer lekker dicht bij 5 mei.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Hainje »

Dat zal het uiteindelijk ook wel worden, tegen die tijd dat Amalia koningin word is dat drama in Apeldoorn collectief allang weer vergeten. Want dat drama schijnt een van de redenen te zijn dat 30 april geen feestdag meer is.
🍉
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door baladid »

Of het wordt "Prinsendag" / "Prinsessendag" en we vieren het op de verjaardag van der troonopvolg(st)er, dus Amalia's oudste knd.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Hainje »

Kan ook. Mja, we zien het over een jaar of 30 wel. :P
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Meltrain »

Of Amalia wordt geen koningin en Alexia wordt koningin. Dan is het op 26 juni. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door AppleMoose »

Of we hebben dan een republiek en vieren helemaal niets meer wat met de Oranjes te maken heeft.
In 30 jaar kan er veel gebeuren en het zou me werkelijk een worst wezen op welke dag we dan al dan niet Koninginnedag zullen vieren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik had gisteren nog een hypothetische discussie over de toekomst van Koningsdag. De kroonprinses is jarig op 7 december wat een onhandige dag is voor een feestdag, dus ik vond het wel een goed idee als het toekomstige Koninginnedag op 17 mei is, de verjaardag van Koningin Maxima.
Ik zie zelf wel voor me dat 5 mei en "Koningsdag" samenvloeien tot één nationale feestdag: Een dag waarbij democratie, mensenrechten en vrijheid centraal staan. Ik vind het zelf wel belangrijk om een seculiere verbindende feestdag te houden in Nederland. Pinksteren is leuk om een extra lang weekend te hebben, maar ik maak mij sterk dit voor meer dan 20% van de Nederlanders dit nog een relevante feestdag is. We leven inmiddels in een multi-culturele, pluriforme en seculiere maatschappij. Tijd om onze feestdagen daar van weerslag te laten zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Ardan »

Naja, om van het Suikerfeest een officiele feestdag te maken vind ik nou ook weer zoiets eigenlijk. Aan de andere kant, waarom zijn alle katholieke (dinges) vrije dagen wel officieel? Goede Vrijdag vind ik bijvoorbeeld een erg discutabele. De helft van de instanties zijn dicht (winkels als op zondag dus per gemeente verschillend, gemeentelijke instanties zijn vaak dicht, banken doen niks, de één moet gewoon werken, de ander niet, om over wat het OV doet nog maar te zwijgen), maar wie viert dat nou? Wie weet er überhaupt wat Goede Vrijdag is?
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door deadlock »

In een echt vrije samenleving heb je geen verplichte vrije dagen en geef je mensen gewoon meer vakantie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Daantje »

Ik denk dat Goede Vrijdag misschien nog wel bekender is dan Pinksteren. Overigens heeft Goede Vrijdag nog een kerkelijke betekenis en zoiets als Tweede Pinksterdag al helemaal niet. Een vriendin van me had op haar werk twee keuze feestdagen, zoiets vind ik wel tof en van deze tijd. Dan kan je zelf weten of je met Goede Vrijdag of het Suikerfeest of de vrijdag na Hemelvaar vrij bent.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Daantje »

En als je echt anti verplichte vrije dagen bent ga je natuurlijk gewoon in de zorg werken (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Ardan »

Op Eerste Pinksterdag heb ik altijd familiereünie maar ik zou verder bij god niet weten wat Pinksteren is. Ook al heb ik drie jaar op een R.K. Basisschool gezeten.
Ik doe ook maar wat
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Hendrik »

Ardan schreef:Goede Vrijdag vind ik bijvoorbeeld een erg discutabele. De helft van de instanties zijn dicht (winkels als op zondag dus per gemeente verschillend
Kleine correctie: Goede Vrijdag na 19.00 uur geldt volgens de Winkeltijdenwet als een zondag.
Ardan schreef:maar wie viert dat nou? Wie weet er überhaupt wat Goede Vrijdag is?
Als je wel weet wat Kerst en Pasen inhouden, weet je toch ook wel wat Goede Vrijdag inhoudt? Oftewel: waarom zou Goede Vrijdag 'onbekender' zijn dan andere christelijke feestdagen? (Maar misschien ben ik nu heel naïef...)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:Ik denk dat Goede Vrijdag misschien nog wel bekender is dan Pinksteren. Overigens heeft Goede Vrijdag nog een kerkelijke betekenis en zoiets als Tweede Pinksterdag al helemaal niet. Een vriendin van me had op haar werk twee keuze feestdagen, zoiets vind ik wel tof en van deze tijd. Dan kan je zelf weten of je met Goede Vrijdag of het Suikerfeest of de vrijdag na Hemelvaar vrij bent.
Pinksteren is vooral iets heel erg conservatief katholieks en behooooorlijk abstract. Samenkoming van de drieëenheid. Lastig gedoe allemaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Vinny »

Wie weet er überhaupt wat Goede Vrijdag is?
En ik maar denken dat er slechts een paar miljoen mensen naar "The Passion" hebben gekeken op televisie. :lol:
Naja, om van het Suikerfeest een officiele feestdag te maken vind ik nou ook weer zoiets eigenlijk.
Het ging me meer om bevrijdingsdag 2.0, niet zozeer om het Suikerfeest. Je kunt ook Leids ontzet vieren of de dag dat de Watergeuzen Den Briel hebben veroverd op de Spanjaarden of de dag dat Amalia moeder wordt ofzo. Het gaat me niet om de aanleiding, het gaat om de boodschap :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Wubbo »

Ik word vooral een beetje simpel van dat alle feestdagen achter elkaar vallen. Van de 9 werkweken in april en mei waren er precies 3 waarin geen feestdag viel: de andere weken waren allemaal geen volledige werkweken. Van mij mogen er wel wat van die vrije dagen uit het voorjaar weg en in het najaar bij. Overigens wil ik daarvoor vooral Hemelvaart en Pinksteren benoemen. Als we dan Koningsdag eens gaan vieren op 6 mei en 5 mei ook een vaste feestdag maken, en dan ergens in september ook nog een duo feestdagen hebben we ze netjes verspreid over het jaar :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Op Eerste Pinksterdag heb ik altijd familiereünie maar ik zou verder bij god niet weten wat Pinksteren is. Ook al heb ik drie jaar op een R.K. Basisschool gezeten.
Ik heb op een protestantse basisschool gezeten en 6 jaar op een R.K. middelbare school. Ik heb niets onthouden mbt godsdienst. Of ligt dat meer aan mijzelf? :lol:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Daantje »

deadlock schreef:
Daantje schreef:Ik denk dat Goede Vrijdag misschien nog wel bekender is dan Pinksteren. Overigens heeft Goede Vrijdag nog een kerkelijke betekenis en zoiets als Tweede Pinksterdag al helemaal niet. Een vriendin van me had op haar werk twee keuze feestdagen, zoiets vind ik wel tof en van deze tijd. Dan kan je zelf weten of je met Goede Vrijdag of het Suikerfeest of de vrijdag na Hemelvaar vrij bent.
Pinksteren is vooral iets heel erg conservatief katholieks en behooooorlijk abstract. Samenkoming van de drieëenheid. Lastig gedoe allemaal.
Het speelt ook wel veel in evangelische/pinkster ( ;) ) gemeenten enzo. Ik ben van huis uit protestant (PKN) opgevoed, misschien dat ik daarom meer bekend ben met Goede Vrijdag dan met PInksteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door Daniel »

@Wubbo: Tja, het vervelende van die dagen als Pasen e.d. is dat ze ook elk jaar weer ergens anders vallen en de ene keer dus goed uitkomen en de andere keer weer niet. Was dit jaar aardig gecompliceerd plannen op m'n werk gezien ik nogal wat testen heb waarvoor de metingen na vaste tijdsintervallen plaatsvinden. Sommige dingen dus al een halve maand niet kunnen doen.
Volgend jaar lost het overschot aan feestdagen in het voorjaar zichzelf op, dan valt Bevrijdingsdag op Hemelvaartsdag :P

@Thom91: 8 jaar R.K. basisschool en 7 jaar op een protestantse middelbare school heeft bij mij ook al niet geholpen heel veel van Godsdienst te onthouden. Op een ding na dan: de blik van de docent Godsdienst toen hij moest surveilleren bij een Biologie-toets over de evolutietheorie :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #177

Bericht door Hendrik »

deadlock schreef: Pinksteren is vooral iets heel erg conservatief katholieks en behooooorlijk abstract. Samenkoming van de drieëenheid. Lastig gedoe allemaal.
Pinksteren is echt niet iets Rooms-katholieks! Het is wel lastiger 'uit te leggen' dan bijvoorbeeld Goede Vrijdag of Pasen. Met Pinksteren wordt de uitstorting van de Heilige Geest (de derde persoon van de Goddelijke drieëenheid) herdacht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door Ardan »

De uitstorting van de Heilige Geest vind ik dan ook weer een beetje raar klinken :')
Ik doe ook maar wat
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door Hendrik »

Tja, dat kan ik dan weer niet helpen... :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door Suus »

Die feestdagen zijn echt niet zo moeilijk.

Pasen is op de eerste zondag na de eerste volle maan na 21 maart. Dan heb je eerst Goede Vrijdag dat Jezus wordt gekruisigd en in een graftombe wordt gelegd. Met Pasen staat Jezus weer op. Op de 40ste paasdag verlaat Jezus de aarde en gaat hij naar zijn vader in de hemel, dat is Hemelvaartsdag. Tien dagen daarna wordt de Heilige Geest over de mensheid uitgestort en dat noemen we Pinksteren.

Pinksteren duurde vroeger vier dagen. De vierde pinksterdag is in 1414 afgeschaft en de derde pinksterdag in 1618 behalve boven het Noordzeekanaal en op Walcheren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door huibe »

en het is niet 21 maart, maar de start van de lente (die per ongeluk op 21 maart valt) waar alle feestdagen, incluis Carnaval, aan gekoppeld zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #178

Bericht door deadlock »

Heb je wel rekening gehouden met het verschil in oude en nieuwe kalender, Bee?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten