Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Zag gisteren inderdaad een flinke batterij ex-GVU Van Hools staan aan de Europalaan. Ook stond er een Ambassador op de plek waar normaal de LE's stonden, met 72 Geen Dienst op het display. Een streekwagen op de Europalaan is nu toch wel opvallend.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door OVinspecteur »

Waarom rijdt lijn 35 in Maarssen naar het wijkwinkelcentrum aan de Plesmanlaan om daar te eindigen i.p.v. via de Huis ten Boschstraat naar het dorpscentrum te rijden? :?: Misschien kost het een paar minuten extra, maar deze lijn zit heel ruim in z'n tijd om met 2 busjes een halfuurdienst te rijden.

Wellicht dat er nog een aansluiting op lijn 120 mogelijk is en een snellere overstap naar het station (lijn 34/36 rijdt nu eerst een rondje dorp).

Gisteren reed hier trouwens een busje van Connexxion zonder halteafroep en de chipkaartmachine buiten werking.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Je zegt nou wel dat deze lijn heel ruim in z'n tijd zit, maar heb je al goed naar de dienstregelingen gekeken? Het is namelijk heel goed zichtbaar dat deze lijn op Utrecht Overvecht aan lijn 122 gekoppeld zit: 122 vertrekt 1 minuut na aankomst 35, 35 vertrekt 1 minuut na aankomst 122. Daardoor kan je die twee lijnen samen nu met drie busjes rijden terwijl je er vier nodig had gehad wanneer ze aparte omlopen zouden hebben.
Een aansluiting naar station Maarssen is er verder al: als je op de Thorbeckelaan overstapt hoef je niet het dorp rond veel sneller kan je die niet maken want dan ben je de afstemming op de sprinters ri. Breukelen (- Amsterdam) kwijt.

Ow kleinigheidje trouwens: er rijdt altijd een busje van Connexxion op lijn 35 (U-OV heeft namelijk alle taxibuslijntjes aan CTS uitbesteed). Maar je bedoelt aannemelijk dat er een witte i.p.v. een geel/grijze reed :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door OVinspecteur »

Aha, lijn 35 rijdt zelf ook een rondje dorp; in 1 richting weliswaar, dus komend vanaf Maarssen NS maak je nog wel een ommetje als overstapper uit 34/36. Waarschijnlijk zijn de brugopeningen dan de reden dat lijn 35 niet aan de andere kant van de Vecht komt. Hoe dan ook gaat iedere extra overstap ten koste van het aantal reizigers dat bereid is gebruik te maken van lijn 35.

Inderdaad was-ie niet geel+grijs, maar in Connexxion-livrei. :N
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ODRAIL »

Het is me opgevallen dat er vanaf de stations Baarn en Soestdijk geen rechtstreekse busverbinding is naar paleis Soestdijk.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

Zoveel reizigers willen daar toch niet heen? Daarnaast kun je vanaf het busstation Soest Zuid (op hetzelfde lijntje als Soestdijk) daar heen, dus een extra verbinding is dan nutteloos...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:Waarschijnlijk zijn de brugopeningen dan de reden dat lijn 35 niet aan de andere kant van de Vecht komt.
Nou nee, eerder de rijtijden door de koppeling aan 122 zoals ik al eerder schreef. Elke minuut die je langer onderweg bent kost een bus extra!
Hoe dan ook gaat iedere extra overstap ten koste van het aantal reizigers dat bereid is gebruik te maken van lijn 35.
De vraag is natuurlijk ook vooral over er überhaupt reizigers uit Maarssenveen naar station Maarssen willen. Gezien er langs de route door Maarssenveen ongeveer evenveel huizen staan als er zitplaatsen in het taxibusje zijn schat ik die aantallen niet heel hoog in :wink:
Inderdaad was-ie niet geel+grijs, maar in Connexxion-livrei. :N
Groen bedoel je dus? Dan is 't wel een aparte spot, al tijden geen XX-groene busjes meer in de regio Utrecht gespot (er is er in de GVU-tijd nog wel eentje geweest maar aan de Europalaan staan naast de gele taxibusjes eigenlijk alleen nog witte)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Waarom rijdt lijn 56 tussen 7 en 8 elke tien minuten tussen wijk en Zeist? Is er zo'n grote forensen/studenten stroom tussen Wijk en Zeist?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ben nooit wezen kijken wat er nou zoal in die bus zit, maar dat zal een combinatie zijn van een forensenstroom naar station Driebergen-Zeist (in de ochtendspits zijn die stromen altijd wat intensiever) met reizigers naar de sociale werkplaats in Zeist. Voor die laatste stroom reed ooit een speciale lijn 46 maar die is al een aantal jaren opgeheven. De reizigers van die lijn zijn toen naar het reguliere OV verwezen wat dus vanuit Wijk bij Duurstede lijn 56 is. En vanuit Odijk is er een rit lijn 43 gekomen die in Zeist overgaat op een rit 53 die via de sociale werkplaats rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Maar die lijn reed toen maar eens per dag en wijk bij Duurstede heeft al een snelle verbinding met Ut, lijkt me toch een veel aantrekkelijker station.
Ik heb geen onderschrift
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Het was mij nog niet eerder opgevallen.

Het gaat om de ritten 1014, 1016, 1018, 1020, 1022 met vertrek tussen 07:13 & 07:54. Op het drukste punt zitten er gemiddeld 80 chippende reizigers in. Dat vind ik persoonlijk niet zo veel. Zou wel kunnen dat de mensen van de voormalige lijn 46 zonder OV-chipkaart reizen, maar daar weet ik verder niets van.

Opvallend dat twee van de vijf ritten bij de garage in Zeist eindigen, terwijl je juist zou denken dat deze vanuit Wijk bij Duurstede worden gereden. of heeft Connexxion geen stalling meer in Wijk?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

jij vindt 80 niet veel?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

Tachtig per uur niet, tachtig per rit is bijzonder goed voor een busdienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

80 verspreid over 5 bussen, op het drukste punt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Opvallend dat twee van de vijf ritten bij de garage in Zeist eindigen, terwijl je juist zou denken dat deze vanuit Wijk bij Duurstede worden gereden. of heeft Connexxion geen stalling meer in Wijk?
Volgens mij was Wijk nog een gedeelde stalling samen met Qbuzz, anders waren deze ritten wel heel inefficiënt want de andere kant op rijden er veel minder. Ik denk zelf eigenlijk dat het hier gaat om voormalige MAT-ritten naar Zeist die opgenomen zijn in de dienstregeling omdat ze bij gebrek aan andere wegen toch al over de route van lijn 56 rijden. Immers heb je vanuit Wijk bij Duurstede anders wel heel weinig diensten te rijden met groene bussen (als alleen lijn 56 er zou starten heb je vermoedelijk alleen vroege diensten te bieden aan je personeel). De 10-minutendienst was er ook al voordat lijn 46 werd opgeheven zie ik nu, dus daar zal de reden niet in zitten.

Wat anders opvallends: ik zag vanmorgen een Citaro LE in de Groningse kleuren aan de Europalaan staan. Er leek op een van de zijruiten een bestickering te zitten dus vermoed dat het een derde exemplaar is en niet een van degenen die geel was die ontstickerd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Om het verhaal duidelijker te maken; in Wijk zit geen Connexxion meer.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik heb gehoord dat de code 95 voorbij is en dat de LE's dus weer terug gaan. Dan heb jij dus een van stickers ontdane bus gezien.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Ben nooit wezen kijken wat er nou zoal in die bus zit, maar dat zal een combinatie zijn van een forensenstroom naar station Driebergen-Zeist (in de ochtendspits zijn die stromen altijd wat intensiever) met reizigers naar de sociale werkplaats in Zeist. Voor die laatste stroom reed ooit een speciale lijn 46 maar die is al een aantal jaren opgeheven. De reizigers van die lijn zijn toen naar het reguliere OV verwezen wat dus vanuit Wijk bij Duurstede lijn 56 is. En vanuit Odijk is er een rit lijn 43 gekomen die in Zeist overgaat op een rit 53 die via de sociale werkplaats rijdt.
Ja, en vergeet de scholierenstroom richting Amersfoort niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zijn er serieus scholieren die dat hele eind met lijn 56 naar Amersfoort uitzitten? Er is verder alleen een scholierenlijn naar Maarsbergen dus kennelijk gaat daar toch de grotere stroom heen.
MR92 schreef:Om het verhaal duidelijker te maken; in Wijk zit geen Connexxion meer.
Nouja, eigenlijk zorgt dat alleen maar voor meer vraagtekens. Immers betekend dat dat het hele dure ritten zijn omdat er speciaal een bus voor leeg uit Zeist moet komen (de andere kant op rijdt 56 veel minder frequent). En dat terwijl de bezetting in dat hele uur op het drukste punt ook in één Ambassador zou passen, terwijl er nu zes rijden in dat uur.
Maurice Hooikammer schreef:Ik heb gehoord dat de code 95 voorbij is en dat de LE's dus weer terug gaan. Dan heb jij dus een van stickers ontdane bus gezien.
Zou wel een duur grapje geweest zijn dan als ze alleen voor de code 95 instructies een bus geel geplakt hebben, voor dat doel maakt de kleur immers niet gek veel uit. En op de lijndienst hebben ze in de praktijk amper gereden ookal was dat oorspronkelijk wel het plan.
Maargoed, er zat duidelijk een bestickering op de zijruiten rechtsachter en dat hadden die gele LE's weer niet... Anyway, vanmiddag was 'ie weer weg en stond er wat anders opvallends aan de Europalaan, namelijk een streekgelede. Die stond naast de werkplaats en aannemelijk was hij er ook daarvoor, genoeg ervaring met Citaro's zullen ze daar immers hebben ondertussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door JWM »

Zit er nog enige logica in welke bussen in Utrecht bij het Jaarbeursplein vertrekken en welke vanaf de stadskant? Nu moet ik van de week lijn 65 hebben en die vertrekt blijkbaar vanaf de Jaarbeurszijde.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Er zit logica in, Jaarbeurszijde is voor bussen die Utrecht Centraal als begin/eindpunt hebben.
Bussen die vanuit de binnenstad komen vertrekken van de Centrumzijde.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Als vuistregel geldt dat de bussen aan hun eigen kant van de spoorbaan blijven. Bussen van en naar het westen en zuiden vertrekken vanaf Jaarbeurszijde, noord en oost vanaf Centrumzijde.

Met hier en daar een uitzondering, zoals de lijnen 74/77 en 23 (de centrumpendel).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

reisthijs schreef:Er zit logica in, Jaarbeurszijde is voor bussen die Utrecht Centraal als begin/eindpunt hebben
Euh... Lijn 12, lijn 2, en zo zijn er volgens mij nog een flink aantal die toch echt Utrecht Centraal als begin/eindpunt hebben maar toch echt aan de centrumzijde komen (A)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

Over het algemeen kun je uitgaan van hetgeen nvdw noemt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Onderweg met lijn 65 naar Utrecht Centraal kwam ik de 65 van 10 minuten eerder nog tegen. Deze kwam, met reizigers en al, het garageterrein aan de Europalaan af gereden. Ze zullen die 4557 wel zijn vergeten te tanken ofzo...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 27 gasten