Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Suus »

De rood-groene regering van Niedersachsen heeft vandaag bekend gemaakt welke treinstations ze vanaf 2017 willen (her)openen. Na het onderzoek van de reactivering van diverse spoorlijnen is dit het tweede grote onderzoek naar verbetering van het regionale treinverkeer. In totaal zijn er 38 potentiële stations onderzocht door de deelstaat, vier door de regio Hannover en zeven door de regio Braunschweig.

De volgende stations zullen op korte termijn al geopend kunnen gaan worden:
Neermoor, tussen Leer en Emden.
Jaderberg, tussen Oldenburg en Wilhelmshaven
Kirchlinteln, tussen Soltau en Uelzen
Adendorf, tussen Lüneburg en Büchen
Osnabrück Rosenplatz, voor de lijnen richting Münster en Braakwede
Hildesheim-Himmelsthür, tussen Elze of Barnten en Hildesheim
Rosdorf, tussen Göttingen en Eichenberg

Van de volgende drie stations kunnen er op korte termijn twee geopend worden:
Bunde, Ihrhove en Möhlenwarf tussen Bad Nieuweschans en Leer. Waarschijnlijk worden het de eerste twee.

Van de volgende twee stations tussen Bremerhaven en Cuxhaven kan er op korte termijn één geopend worden:
Spieka of Cappel-Midlum.

De volgende stations hebben nog meer onderzoek nodig, bijvoorbeeld omdat er nog een nieuwe dienstregelingsopzet nodig is om het station te kunnen bedienen.
Apen, tussen Leer en Oldenburg
Verden-Dauelsen, tussen Verden en Nienburg
Fischbeck, tussen Löhne en Hameln
Alfhausen, tussen Osnabrück en Oldenburg
Vehrte, tussen Osnabrück en Bremen (via Diepholz)
Hildesheim-Marienburg, tussen Hildesheim en Bodenburg
Lenne en Naensen, tussen Kreiensen en Alpenbeken
Verliehausen, tussen Göttingen en Bodenfelde

In de regio Hannover zijn de volgende stations onderzocht:
Deisterpforte, tussen Weetzen en Hameln
Laatzen-Mitte, tussen Hannover en Hildesheim
Hannover Braunschweiger Platz en Hannover-Waldhausen ten zuiden van Hannover Hbf.

In de regio Braunschweig zijn de volgende stations onderzocht:
Braunschweig Süd en Wendessen, tussen Braunschweig en Schöppenstedt
Braunschweig West, tussen Braunschweig en Hannover of Hildesheim
Braunschweig Nord, tussen Braunschweig en Gifhorn.
En een van deze drie stations in Wolfsburg: Wolfsburg Sülfeld, Wolfsburg AutoVision of Wolfsburg Tor 6.

Bron: http://www.mw.niedersachsen.de/aktuelle ... 33732.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Ardan »

Prima ontwikkeling :) Van veel van die plaatsen die ik zo even op de kaart heb opgezocht kun je je inderdaad afvragen waarom die in hemelsnaam nog geen station hebben.
Valt me wel op dat een grote stad als Oldenburg er niet nog wat meer krijgt. Oldenburg heeft nu maar anderhalf station (letterlijk)..
Ik doe ook maar wat
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door groningen »

3 extra stations tussen Bad Nieuweschans en Leer; met een overstaptijd van 5 minuten in Leer (Ostfriesland) naar Oldenburg/Bremen zijn wij (Groningers) niet echt blij mee. Laat de Duitsers maar eigen treinen inzetten tussen Leer en Bunde. Nogmaals; hier staan wij niet op te wachten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Ardan »

U spreekt even voor de hele provincie? :P

Nee ik snap je punt wel, de rit is al zo lang en twee/drie stations erbij vind ik als doorgaande reiziger ook niet fijn. Wel als er dan minstens zoveel stops in Nederland geschrapt worden. Zal een beetje een afweging worden tussen aantal reizigers voordeel versus aantal reizigers nadeel.
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door CamilleKreemers »

Het toekomstplan voor de wiederlinie is, geloof ik, dat in NL als sneltrein gereden gaat worden met alleen halteringen te Groningen, Groningen Europapark, Hoogezand-Sappemeer (of Hoogezand Centrum), Winschoten (aansluitingen stoptrein), Nieuweschans, Duitse Stations, Leer (Ostfriesland).

En anders kunnen ze voor in de toekomst gaan kijken om naar de 1x/uur rijdende stoptrein ook een sneltrein in twee-uursfrequentie te gaan bieden om de Wiederlinie te verdrukken.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door isadora »

Wat bedoel je precies met "verdrukken van de Wiederlinie"?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Z2N »

3 treinen per 2 uur op Groningen - Leer? Serieus? :shock:

Je moet niet vergeten dat niet zo heel lang geleden dit nog maar 1 trein per 2 uur was, dat was niet zonder reden. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door CamilleKreemers »

Stel dat deze treinverbinding steeds drukker wordt, zouden ze dan in de toekomst om de verbinding Groningen - Bremen te verbeteren kiezen om ook een sneltrein te laten rijden? De reistijd moet aldus de ambities onder 2 u 45 komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:3 treinen per 2 uur op Groningen - Leer? Serieus? :shock:

Je moet niet vergeten dat niet zo heel lang geleden dit nog maar 1 trein per 2 uur was, dat was niet zonder reden. :wink:
Het Duitse gedeelte van de lijn leed wat aan onderbezetting, maar als daar nieuwe stations komen zullen daar ook reizigers komen. Dat rechtvaardigt een hogere frequentie op het Duitse gedeelte van de lijn. Je kunt het dan ook koppelen aan het Nederlandse gedeelte zodat alle reizigers profitieren van een verbeterd treinproduct. Voor het aantal grensoverschrijdende reizigers hoef je het inderdaad niet te doen. Dat is schrikbarend laag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Prima ontwikkeling :) Van veel van die plaatsen die ik zo even op de kaart heb opgezocht kun je je inderdaad afvragen waarom die in hemelsnaam nog geen station hebben.
Valt me wel op dat een grote stad als Oldenburg er niet nog wat meer krijgt. Oldenburg heeft nu maar anderhalf station (letterlijk)..
De keuze voor onderzochte stations was afhankelijk van de lokale overheden die inzendingen mochten doen. Het kan daardoor gebeurd zijn dat sommige potentiële stations niet onderzocht zijn. Ik kan mij inderdaad ook nog wel een station in het noorden van Oldenburg voorstellen, zoals Ofenerdiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door isadora »

CamilleKreemers schreef:Stel dat deze treinverbinding steeds drukker wordt, zouden ze dan in de toekomst om de verbinding Groningen - Bremen te verbeteren kiezen om ook een sneltrein te laten rijden? De reistijd moet aldus de ambities onder 2 u 45 komen.
Verdrukken? Ah okay, bedankt dan maar.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door CamilleKreemers »

ik bedoel dus niet op de trein WEGdrukken, zoals ik denk dat jullie het lezen. Ik bedoel dat er steeds meer reizigers met de trein gaan.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Statler Rail »

Tussen Winschoten en Leer is er heel veel reistijd te winnen door de snelheid te verhogen, waardoor je genoeg tijd wint om de stations Bunde en Ihrhove te heropenen. Voorbeelden van maatregelen:

- Baanvaksnelheid Winschoten-Nieuweschans ophogen van 100 naar 140 km/h; moet vrij eenvoudig zijn op zo'n recht traject met slechts enkele overwegen.
- Snelheidsbeperking naar 40 km/h in de boog voor Bunde opheffen door het spoor beter neer te leggen.
- Baanvaksnelheid traject Nieuweschans Grens - Ihrhove verhogen van 80 naar op z'n minst 100 km/h.
- Bij aanleg station Ihrhove de sporensituatie aanpassen waardoor direct ten noorden van het (nieuwe) station met wissels kan worden ingevoegd op de spoorlijn Leer-Rheine. Nu moet de trein naar Leer eerst met 40 km/h over de wissels van de zijsporen naar het westelijke hoofdspoor, en dan pas een paar honderd meter verderop met 40 km/h via overloopwissels naar het rechterspoor.

De reistijd kan dus met vrij simpele maatregelen gelijk blijven of zelfs korter worden. Maar met 12 tussenstops wordt Groningen-Leer wel een echte regionalbahn. Men probeert echter ook om vanaf 2017 een sneltrein Groningen-Winschoten te laten rijden, die later moet worden doorgetrokken naar Leer. Misschien dat dan beide 1x per 2 uur kunnen gaan rijden: het ene uur de sneltrein die aansluit op de IC naar Hannover (rijdt ook 1x per 2 uur), het andere uur een stoptrein die overal stopt en niet per se hoeft aan te sluiten in Leer.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Statler Rail »

Ik kan trouwens nergens vinden of Ihrhove alleen aan de spoorlijn Groningen-Leer heropend wordt, of ook aan de spoorlijn Leer-Rheine.

Ik vermoed het eerste, aangezien één van de criteria was dat de plaats aan een spoorlijn met een Regional Bahn of een S-bahn moest liggen. Richting Rheine rijden volgens mij alleen Regional Expressen. Anderzijds lijkt het mij een gemiste kans wanneer er alleen een perron langs het spoor naar Nederland wordt aangelegd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Berk-24 »

Er gaan op de Emslandstrecke in de toekomst FLIRTS rijden in plaats van Dosto-stammen, FLIRTS zijn wellicht iets sneller dan Dosto-stammen en dan past er misschien wel een stop in Ihrhove in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niedersachsen gaat veel nieuwe stations openen

Bericht door Suus »

Er is een akkoord bereikt over de spoedige (her)opening van 19 nieuwe stations in Niedersachsen, voor een totale prijs van 50 miljoen euro. Om de aanleg te versnellen hoeven de betrokken gemeentes geen eigen bijdrage te betalen voor de bouwkosten, alleen nog voor de aanpassingen van het omgevingsplan en de aanvraag van de benodigde vergunningen.

In opdracht van het LNVG: Adendorf, Altenwalde, Cappel-Midlum / Spieka, Bunde, Hildesheim-Himmelsthür, Ihrhove, Kirchlinteln, Neermoor, Osnabrück-Rosenplatz, Rosdorf
In opdracht van de regio Braunschweig: Bienrode, Braunschweig-Broitzem, Braunschweig-Rüningen, Isenbüttel, Wendessen, Wolfsburg West, Leiferde Ost, Leiferde West, Salzgitter-Thiede

Daarnaast zijn er nog 11 stations die de LNVG in portefeuille houdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten