Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Maurice Hooikammer »

In mijn meivakantie verbleef ik voor de achtste keer inmiddels in Normandië, om precies te zijn in Brainville, een klein dorpje in Manche. Een prima plek voor ons in het Normandische landschap met bocage’s en koeien in de achtertuin. De Mont St-Michel ligt 85 km ten zuiden, havenstad Cherbourg 80 km naar het noorden en Caen ligt op 115 km naar het noordoosten. De landingsstranden liggen ook om de hoek en Rennes is met 220 km prima bereikbaar voor een dag.
Als busspotter heb je nou niet echt veel te doen in Manche. Het gebied ter grootte van Noord- en Zuid-Holland bij elkaar kent een busnetwerk van veertien lijnen, uitlopend van zeven tot twee ritten per dag per richting. Cherbourg, St-Lo en Granville hebben een vorm van een stadsdienst, waarvan die van Cherbourg nog het spannendste is, maar nog steeds niet vergelijkbaar met het eerste spannende busnetwerk in de buurt: Caen! Een zeer uitgebreid treinennetwerk is er ook niet, al heeft het wel twee verbindingen met Parijs. Maar die frequentie is ook niet al te denderend. Het landschap biedt talloze fotostekjes, maar dan moet je wel het geluk hebben dat je een overbrugbare wachttijd hebt, of dat de bus een beetje op tijd rijdt.
Afijn, in 64 foto’s door Basse-Normandie, waarvan 38 ov-gerelateerd. Veel kijkplezier! Hopelijk kan ik jullie enthousiasmeren voor deze regio.

1 t/m 4: Op 15 km ligt Coutances, een grote stad in deze regio. De stad heeft naar mijn mening de mooiste kathedraal van Normandië en heeft een prachtig Jardin des Plantes. Helaas is het vaak uitgestorven in de stad, waardoor het net die charme mist die het wel hoort te krijgen. De stad heeft ook een station dat de stad met Granville en St-Lo verbindt. Hiervandaan vertrekken ook twee streekdiensten en de aan het spoor parallel lopende buslijn van TER. Allereerst een beeld van de Jardin in vier foto’s. De tuin ligt op de helling van de heuvel waarop het oude centrum is gebouwd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5: Ik liep verder naar de Gare SNCF. Het was zondag, dus rijdende treinen had ik niet verwacht. Toch was een stationschef een gerangeerd drietje aan het ontkoppelen omdat een stel toch echt genoeg is op zondagmorgen. Het station ligt in een bocht die ook nog eens net zo ligt dat je aankomende en vertrekkende treinen niet mooi met de voorkant kunt fotograferen. We zien ook nog een stuk vergane glorie: de meest linkse sporen zouden naar een fabriek leiden. Dit spoor wordt al in geen jaren meer gebruikt en ligt er dan ook armoedig bij. Wat rest is nog een soort loods waarachter vandaag de dag alleen nog maar een schoolbus zijn nachten doorbrengt. Hier zien we de twee stellen die zouden achterblijven in Coutances.
Afbeelding

6: Gelukkig brak ’s middags de zon door. We zetten koers naar Barneville-Carteret, een kustplaats richting het noorden. Op de weg ernaartoe passeerden we de stalling van Normandie Voyages dat op dit moment de grootste leverancier van bussen voor de streekdienst is. Tevens heeft het bedrijf een enorm wagenpark verdeeld over een viertal stallingen. Hier zien we de kleinste, namelijk Portbail. Het wagenpark heeft nummers variërend van 0260 tot 9980. Lekker handig, ook als je bekijkt dat in elke duizendreeks slechts een paar tientallen bussen zitten. Als je googlet op Normandie Voyages tref je hun tour wagenpark, een aantal gloednieuwe bussen van Irisbus Megalys en een dubbeldeks Setra, de enige dubbeldekker die ze in dit departement kennen. Op de voorgrond op de onderstaande foto zie je een afschuwelijke bus, echt een vierkante bak met wielen die totaal niet in verhouding zijn…
Afbeelding

7: Op de stalling treffen we een scala aan bustypes. Helemaal in het hoekje stonden de plukbussen, bestaande uit twee oeroude Setra’s en een Reunault Master. Een Setra heeft geen schortplaten meer en geen interieur, bij de andere hebben ze ook de complete vloer verwijderd.
Afbeelding

8: We laten Portbail achter ons en gaan verder voor de resterende tien kilometer. Onderweg passeren we het toeristische spoorlijntje Carteret – Portbail. Helaas alleen in juli en augustus actief. Hier vinden we nog een oud overganshuisje, en jawel, bewoond door Nederlanders…
Afbeelding

9: Uiteindelijk arriveren we in Carteret. Deze kustplaats ligt aan de monding van een baai en ligt op een klif. Vanaf die klif heb je een aardig uitzicht richting het noorden waar je in de verte de kliffen van Dielette ziet, ook een kustplaats waar veerdiensten naar de Kanaaleilanden die je overigens vanaf hier kunt zien liggen vertrekken.
Afbeelding

10: In het aan de baai gelegen deel van Carteret ligt ook het beginpunt van het spoorlijntje. Links zie je een loods van de lokale toeristische trein vereniging. Nu ook de eerste bus op de foto. Manéo is de naam die het departement Manche heeft gegeven aan het ov in Manche. Het net bevat veertien lijnen met hooguit zeven ritten per dag. Net zoals bij onze onderburen zijn er hier onderaannemers die met hun bussen de ritten rijden. In de kop van het schiereiland zijn dat voornamelijk Normandie Voyages en Collas Voyages. Voor €2,30 kun je elk traject afleggen. Super goedkoop dus! Maar ja, de frequentie is zo dusdanig dat je als je ergens heen wil er ook van 9 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s avonds moet blijven. Op zondag is dit naast de kustlijn (komen we later nog op) de enige lijn die rijdt. En dan ook nog eens een keer. Dubbel geluk dat ik hier was dus. De Irisbus Récréo (geen idee wat hij verschilt van de Arway) 141 van Collas Voyages arriveert hier bij de ‘ancienne gare’ van Carteret.
Afbeelding

11: Hier is dan de trein die op het moment van fotograferen al negen maanden vastgeroest staat. Voor oud materiaal hoef je niet hier te zijn dus. Treinkenners kom er maar in met de types!
Afbeelding

12 t/m 14: ’s Avonds reden we nogmaals naar de Coutances om de vernieuwde stadsverlichting te fotograferen. De maan zorgde voor een paar leuke composities en duidelijk wordt ook nu dat Coutances op een heuvel is gebouwd. Ook een beeld van de voorgevel van de kathedraal, een topstuk uit de Normandische gotiek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

15: Op maandag bleef het grijs. We reden naar het in het naastgelegen departement liggende Bayeux (Calvados). Deze stad heeft een kleine stadsdienst onder de naam Bybus. Vier midi Heuliez bussen doen dienst op de drie lijntjes. Hier zien we de 951 op de rondweg met op de achtergrond de fraaie kathedraal.
Afbeelding

16: Ook maar een interieurfoto van de kathedraal.
Afbeelding

16,5: Onder de 0,5’jes foto’s die niet zo mooi zijn doch interessant. Rond vijven rukte bijna het complete wagenpark van Busverts en Bybus uit. Hier zien we de alleroudste Heuliez 949.
http://imagizer.imageshack.com/img540/9962/5ZEZpx.jpg

17: Busverts is het streeknetwerk in Calvados, de streek van de appel(cider). Zij pakken het al veel serieuzer aan dan in Manche met een hogere frequentie en eigen bussen. De aanschaf van een hand vol Intouro’s in 2012 is bevallen en Busverts heeft een nieuwe serie aangeschaft, waaronder deze 5483 in de buitenwijken van Bayeux.
Afbeelding

18: 5 mei! Mijn broertje is 13 jaar geworden. Geheel tegen mijn verwachting in wilde hij ook naar Caen, de grootste stad in Basse-Normandie. Na een bezoek aan SM Caen (voetbalclub) gingen we de stad in. In Caen rijdt Twisto (Kéolis). Het bedrijf heeft een allerhande aan materieel, waaronder een aantal gelede Volvo’s. Deze 352 rijdt alleen in de spits en brengt hier scholieren naar een omliggende agglomeratie.
Afbeelding

18,5: In Caen rijdt ongeveer al een jaar een nieuwe serie Irisbus Créolis. Deze metrostyle variant van de Citelis verving een aantal gelede Van Hool’s en een hele serie Reunault Agora en Heuliez.
http://imagizer.imageshack.com/img661/1417/NEJ8t7.jpg

19: Ook de gelede versie werd aangeschaft. Het is smaak, maar ik vind de standaard Citelis toch degelijker en mooier, want van die planken in deze bussen word je ook niet blij. De 385 staat hier op het Place Napoleon tijd af te wachten.
Afbeelding

20: In het centrum maakte ik nog een flink aantal echte busfoto’s, dus niet zo interessant voor hier. Wel interessant is deze Crossway. Twisto heeft de afgelopen jaren de lijnen naar de noordelijk liggende badplaatsen overgenomen. Hiervoor hebben ze een aantal Crossway’s aangeschaft, zowel hoog als lagevloers.
Afbeelding

21: Tsja, als je Caen bezoekt moet je ook de trambus zien. Ik ben er geen fan van, dus maar een foto hier. Op de achtergrond het kasteel en voor dus de trambus met een middengeleider en bandensporen.
Afbeelding

22: Ook heeft Twisto nog een tiental standaard Van Hool’s. Op de achtergrond een kenmerkend fenomeen in Caen. De stad is ook aardig beschadigd door D-Day. Vooraan nog oud en achteraan nieuw. Hilarisch was dat de chauffeur van deze bus een gesprek met mij wilde, waarop ik antwoordde: ‘Je suis Hollandais’, waarop hij ‘cheese’ schreeuwde en direct doorreed met een brede grijns…
Afbeelding

23: Toch zijn alle Heuliez bussen nog niet buiten dienst. Hier zien we de 101 met een onbekend doel door het centrum rijden.
Afbeelding

24: De laatste uit Caen. Een vijftigtal moderne Heuliez bussen doet dienst op de rustige lijnen. Bij het stadhuis kon deze bus op de foto met op de achtergrond een erfstuk van D-Day.
Afbeelding

25: Nog een afsluiter voor 5 mei. De Pegasusbrug was het beginpunt van D-Day, dit is het eerste bevrijdde stuk grond van Frankrijk. Samen met de regenboog vond ik dit wel een toepasselijk plaatje.
Afbeelding

26/27: Via de invasieroute kwamen we nog bij Arromanches, bekend van de kunstmatige havens. Vanaf hier heb je ook een mooi zicht op Bayeux.
Afbeelding
Afbeelding

28: De volgende dag kon ik deze mooie Temsa Tourmalin onderscheppen die hier terugrijdt naar de garage van Lechanteur Voyages in Périers (20 km naar het noordoosten). De bus heeft net de laatste ochtendrit op lijn 9 (Valognes - Coutances) afgerond. Een mooi bustype naar mijn mening, zeer schaars in de Benelux.
Afbeelding

29: Na de boodschappen haalde ik mijn ouders over om via het station te rijden. Hier arriveerde een busdienst van TER (trein). Om de een of andere manier is het toereikend het ene uur met een bus en het andere uur met een trein het traject Lison – Coutances – Granville te bedienen. De TER heeft deze Reunault overgenomen van de voormalige vervoerder in dit gebied VTNI dat telkens weer in Nederlandse gidsen wordt vermeld als vervoerder in dit gebied…
Afbeelding

30: In Granville is in het afgelopen jaar een gloednieuwe stadsdienst opgezet. Op twee lijntjes met een 40 minuten frequentie wordt men met een viertal Irisbus midibussen vervoerd. Voor Franse begrippen een zeer hoogstaand netwerk. Enorme folders met een enorme lijnenkaart (stad is vergelijkbaar met IJmuiden) waarop een straat al een cm dik is. Maar toch, het is een fotogenieke stad, dus hier een der nummerloze busjes in het oude hoge deel van de stad.
Afbeelding

31 t/m 33: Granville heeft een directe verbinding met Parijs. Sinds dit jaar rijden er Régiolissen op die lijn en is in Granville een enorm gebouw verrezen voor het onderhoud van deze treinen. Op het rangeerterrein stonden er al twee, net zoals een aantal stellen Intercités. Uiteindelijk kwam er een tweetje binnenkruipen, die na een kwartier uiteraard ook weer vertrok. De machinist zette voor mijn foto speciaal de led verlichting aan, dus ik was ook weer tevreden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

34: Op het ongebruikte ‘platform’ van het station stond een trein van SNCF Infra met een drietal aparte rijtuigen met aan weerszijden een loc.
Afbeelding

34,5: Tussen Granville en Folligny rijden een aantal treinen, maar ook rijdt er een busje mee met de Intercité. En wel een Otokar…
http://imagizer.imageshack.com/img633/2500/CPYJNC.jpg

35: Richting de aanliggende badplaats Donville les Bains kon nog een Irisbusje van NÉVA op de foto. De bus rijdt hier ruim drie kilometer zonder halte tussen Donville en de gare van Granville.
Afbeelding

36: De kerk van de oude stad, die aan drie kanten wordt omgeven met water, is scheef. Het is een van de oudste bouwwerken in het departement.
Afbeelding

37: Lijn 4, de enige lijn met een hoge frequentie. De lijn verbindt de steden Granville en Avranches via de badplaatsen. Geheel logisch wordt op deze drukke lijn gereden met touringcars van Mont Voyages. In Jullouville, de grootste badplaats op de lijn, kwam ik zo’n Bova tegen.
Afbeelding

38: Bij Carolles kijk je vanaf een klif uit over Jullouville en in de verte Granville.
Afbeelding

39 t/m 42: De baai van de Mont St Michel, het wereldwonder. Misschien wel mooier dan dat hele ding zelf. Je wordt tegenwoordig gedwongen om voor een monsterprijs je auto er te parkeren en er met een bus met aan beide kanten stuurposten via een brug naartoe te gaan om daar met duizenden anderen hutje mutje op elkaar te gaan lopen. Geef mij dan toch maar het uitzicht op dat ding zelf. Hieronder vanaf: St Jean le Thomas en Gênets. Vanuit Vains een blik op de hoge stad Avranches met een natuurverschijnsel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

43: In Muneville sur Mer onderschepte ik nog de laatste rit van lijn 2. Gereden met een Reunault van Normandie Voyages die na aankomst in Granville een mat-rit van 50 km mag afleggen terug naar het noorden.
Afbeelding

44: Vandaag stond een fotoritje door het dal van Lucerne. Toevallig trof ik een Bova op een schoolbus rit bij St Pierre Langelers.
Afbeelding

45/46: La Lucerne is een abdij die volledig vervallen was. In de vorige eeuw zijn ze gestart met de herbouw en vandaag de dag hebben ze 90% weten te herbouwen. Omdat het in een dal ligt heb je een aantal aardige panorama’s in de regio.
Afbeelding
Afbeelding

47: In de abdij waren een tweetal schoolklassen aanwezig. Hun bus manoeuvreert zich hier door de krappe weggetjes in de omgeving van La Lucerne. Het is een Temsa, maar ik vind hem minder mooi dan de Tourmalin.
Afbeelding

48: De Mont St Michel ligt ook om de hoek, dus toch maar weer de toeristische route afgereden en bij Courtils een aantal foto’s gemaakt van de zoute grazers.
Afbeelding

49: De Mont achter ons gelaten gingen we naar Pontorson waar ik én de Citaro K op de pendel naar de Mont en de tandemasser Integro miste door een lege accu. Na de verwisseling kwamen als doekje voor het bloeden nog een aantal Irisbussen passeerden van Kéolis en de Bretonse vervoerde Illenoo.
Afbeelding

50: Het was niet de dag van mij, op de stalling rechts stonden bij het passeren rond drieën nog een zestal Intouro’s, die nu tot mijn ergernis allemaal aan het rijden waren. Uit Bretagne kwam wel deze stoptrein Avranches bezoeken.
Afbeelding

51: Een tweede doekje voor het bloeden was het passeren van een vijftal streekbussen van Manéo. Allemaal met vertraging, want op de vooravond van 8 mei was het erg druk op de wegen. Hier zien we een Récréo van Autocars Delcourt op lijn 3 naar thuishaven St-Lo. Een zeer mooie bus.
Afbeelding

51,5: Een ander mooi bustype is de Evadys. De bus van Normandie Voyages (die zijn stallingen op 100 km van Avranches hebben zitten) zet hier koers naar Granville als sneldienst.
http://imagizer.imageshack.com/img540/2457/rf34og.jpg

51,55: Waar op woensdag nog een Manéo bus reed was het kennelijk zo druk dat Normandie Voyages op lijn 2 reed met een afgrijselijke gele Irisbus.
http://imagizer.imageshack.com/img913/2338/Q3RHHs.jpg

52: Nog een laatste ronde rond Coutances, nu vanuit het zuid-oosten gezien.
Afbeelding

53: Op de laatste dag gingen we nogmaals naar de invasiestranden. Op de routen ligt de stalling van Lechanteur uit Périers. Hun wagenpark is bijna compleet Temsa.
Afbeelding

53,5: In St Mère Eglise, u weet wel, de parachutist aan de toren, aanschouwen we de nieuwe haltes van Manéo. Hopelijk zijn de Procity hokjes van betere kwaliteit dan die hokken van VDL.
Afbeelding

54: Nou ja, weinig beschrijving behoevend: 100% St Mère Eglise.
Afbeelding

55: Waar Ranville (bij de Pegasusbrug) het eerste bevrijde Franse grondgebied was, begon in St Mère Eglise de reis naar Parijs, gekenmerkt door de witte palen langs de wegen in Frankrijk.
Afbeelding

56: Pointe du Hoc, wie kent het niet. De beruchte bunker op de klif die behoorlijk tegenviel qua inhoud. Vandaag de dag is het een wonder dat ik deze compositie zonder mensen erop heb kunnen maken. Het is er altijd enorm druk, maar erg mooi!
Afbeelding

57: Op de laatste avond nog eenmaal Coutances ingedoken vanwege een gerenommeerd Jazzfestival. Best verrassend als je dan opeens de Futura van het Metropole Orkest ziet staan!
Afbeelding

Nou, dit was dan een uitgebreid verslag van een weekje Basse-Normandie. Er is nog veel en veel meer te zien, maar ik hoop jullie toch enthousiast te hebben gemaakt voor dit prachtige gebied!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door isadora »

Imposant Maurice, echt een plezier om te bekijken/lezen :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Daniel »

Mooi verslagje hoor! Gelukkig zelf Mont St. Michel al eens van dichtbij kunnen zien toen het er nog iets minder extreem druk was dan jij nu beschrijft (en parkeren nog dichterbij kon), maargoed, dat was ook wel iets van 20 jaar geleden ondertussen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door waldo79 »

Puike reportage en het komt me bekend voor van een vakantie 2 jaar terug. Nu ben ik niet zo bekend met Franse busmerken, maar doel je niet op Renault?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Cookie »

Leuk verslag met mooie foto's :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Suus »

Normandie is een van de mooiste regio's van Frankrijk inderdaad en dat is van deze foto's ook wel af te lezen. :pos: Helaas is het klimaat wat minder vakantievriendelijk in mijn herinnering, veel en vaak regen :(

@Waldo: Renault maakt sinds 1999 niet meer onder eigen naam bussen, maar samen met Iveco onder de naam Irisbus. In 2013 is de naam Irisbus weer vervangen door Iveco, waardoor de laatste herinnering aan Renault (die zichzelf al in 2002 hadden uitgekocht) eigenlijk wel verdwenen is. Heuliez (ook een populaire fabrikant in Frankrijk maar daarbuiten eigenlijk onbekend) hoort ook bij Iveco, die hebben heel lang chassis van Mercedes-Benz en motoren en chassis van Renault gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Z2N »

Mooi verslag, en inderdaad een erg mooie (maar lege) regio! :Y

overigens: als je goedkoop naar de Mont Saint-Michel wil neem je natuurlijk gewoon de trein naar Pontorson en vanaf daar de shuttlebus, die bus kost namelijk maar 6,40 pp :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Ronald »

Heb je eigenlijk wel gebruik gemaakt van het ov?
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dank voor de complimenten!

Achterop de bussen (van het type van foto 43) staat Renault, en dat is natuurlijk zonder een u na de e...

Alleen in Caen heb ik de bus genomen, die nieuwe Irisbussen wel te verstaan. Verder is het door de lage frequentie niet interessant om de streekbussen te nemen en voor de treinen had ik geen vervoersbewijs (en ik had me er ook niet in verdiept ;) )
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Waarom ben je geen fan van de Tramway de Caen? Dat is toch een erg interessant concept?
Die wagonnetjes in Carteret zijn toch niet nieuw hoor. Het type ken ik niet, maar het ziet er wel ouder uit dan jij beweerde.
En van enkele foto's staat er alleen een link, in plaats van de foto zelf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik vind ze er niet echt mooi uitzien en dan heb ik er al minder interesse voor. Het concept opzich is uniek, maar na een keer heb ik het wel gezien. De linkjes zijn foto's die qua kwaliteit hier niet horen, maar wel interessant zijn. Je kunt als lezer kiezen om er op te klikken.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Suus »

Caen en de leverancier Bombardier zijn er zelf ook niet tevreden over. In 2018 wordt de hele handel afgebroken en in september 2019 wordt er dan een conventionele tram over dezelfde trajecten opgeleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Meltrain »

Maurice Hooikammer schreef: De linkjes zijn foto's die qua kwaliteit hier niet horen, maar wel interessant zijn.
Ze zijn mooi genoeg om gewoon in het verslag te zetten hoor. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door Milco »

Leuk verslag met mooie foto's! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Maurice' hobby *4: Basse-Normandie, On y va!

Bericht door julsteren »

Leuk! Vind het een interessante streek, alleen jammer dat die treinfrequenties daar zo laag zijn :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten