Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: De blauwe stip gebruik ik eigenlijk alleen op de Veluwe <knip>
En in IJsselmond dus. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

IJsselmond ook ja. :P
Maar drie haltes of zoiets, voornamelijk Veluwe.
Maar denk eraan om de lay-out te veranderen, kan best iets subtieler.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Wubbo »

Ik begrijp het niet zo goed. Waarom is er niet maar een symbolenset, maar kennelijk meerdere? Als symbolen handig zijn dan heb je daar toch een redenering voor, dan kun je dat dus beargumenteren en zijn er toch goede redenen om hem op te nemen in de symbolenset? Het lijkt me zinvol dat over de hele Wiki dezelfde symbolenset wordt gebruikt, en niet in de Veluweconcessie een andere set dan in de Limburg-concessie. Waarmee ik geen voorkeur heb voor welke set dat is trouwens, die discussie mogen jullie voeren :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Als korte samenvatting: er is maar één officiële symbolenset (en bij verzoekjes kan die altijd uitgebreid worden) en dat is degene die op de hulppagina staat. Sommige gebruikers hebben echter een aanvullende set symbolen gemaakt die verder geheel compatible zijn met de routestrips. Daar zitten vaak ook wel symbolen bij die specifiek voor een bepaalde situatie gemaakt zijn, daarom zitten die dus niet in de standaardset.

In principe zitten zo goed als alle functionaliteiten in de standaardset, het is dus niet zo dat de andere sets de standaardset kunnen vervangen. Ze zijn simpelweg aanvullend daarop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Wubbo »

Als ze aanvullend zijn op de standaardset en af en toe handig: waarom zitten ze dan niet in de standaardset? Die kun je toch ook opdelen in een deel voor standaardsituaties en een deel voor specifieke situaties?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Dat bedoel ik. De functie omleidingen is zelfs een speciale tabel. De bijbehorende halteicoon staat niet als basisset.

Wellicht een keer herzien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De vervallen-door-omleiding-symbolen passen er simpelweg niet meer bij in de tabel, die zit nu al op z'n maximale breedte. Maar dat is ook wel met een stukje tekst op te lossen want er zit wel een zekere systematiek in de naamgeving van de symbolen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Stel ik heb pagina X. Deze heeft een aantal kopjes, dusdanig veel dat er vanzelf een inhoudsopgave (TOC) verschijnt. Nu vind ik het eerste kopje dusdanig belangrijk dat ik wil dat deze BOVEN de TOC staat, wat mij betreft komt hij ook niet in de TOC voor, maar ik wil wel de standaard opmaak van het kopje blijven gebruiken (dus tussen twee ==). Kan dat? Is er wellicht een regel code waarmee je de TOC op een bepaald vast punt neer kunt zetten? Is er alternatief een manier om de "stijl" van kopje 2 (==) na te bootsen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Je kan de inhoudsopgave verplaatsen met een magic word. Op de plek van de pagina waar je de inhoudsopgave wil zetten plaats je __TOC__ en dan komt het goed. Je kan geen kopjes uitsluiten.

Ik ben nu wel benieuwd om welke pagina het gaat, want het klinkt mij als een vreemd verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Dat was hem, ik wist dat zo een toverwoord bestond.

En het gaat om mijn overlegpagina, dus nothing fancy :P
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik zit een beetje met de concessie West-Brabant, die wijkt wel erg af van de rest. Is het mogelijk om de oude lijnen weer aan de nieuwe lijnen te plakken, waarbij de routes bijna exact hetzelfde zijn gebleven na de concessiewisseling?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De rest opsplitsen is makkelijker. Juist de rest van de pagina's is immers afwijkend waarbij allerlei kronkels via extra regels in infoboxen zijn verzonnen om alles in één onoverzichtelijke pagina te proppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Nu is de concessie West-Brabant toch wel iets anders, want Huibe splitst alles op de concessiedatum af naar een nieuwe pagina (ook als er niks wijzigt), en dat vind ik nu net een beetje te gortig.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Het is juist duidelijker om alles op één pagina te houden, zodat je niet telkens door hoeft te klikken. Anders kan je net zo goed ieder jaar een aparte buspagina maken, zoals nu bij treinen gebeurt. :wink:
Daniel schreef:De rest opsplitsen is makkelijker. Juist de rest van de pagina's is immers afwijkend waarbij allerlei kronkels via extra regels in infoboxen zijn verzonnen om alles in één onoverzichtelijke pagina te proppen.
Wat voorbeelden wat jij onoverzichtelijk vindt? :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik geef even een voorbeeld:
Lijn 215 Etten-Leur, Trompetlaan - Schipperstraat
[wiki]Lijn 215 Etten-Leur, Trompetlaan - Schipperstraat (2013-2014)[/wiki]

Geen één halte is gewijzigd. Enige wat er bij komt is het zinnetje in de geschiedenis, that's it. Wat mij bretreft kan de oude pagina nog jaren mee. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Het is juist duidelijker om alles op één pagina te houden, zodat je niet telkens door hoeft te klikken. Anders kan je net zo goed ieder jaar een aparte buspagina maken, zoals nu bij treinen gebeurt. :wink:
Ieder jaar is nergens voor nodig, dan blijf je inderdaad doorklikken. Overigens was ik in de veronderstelling dat iets doorgevoerd was wat dat niet is dus het is iets minder erg gesteld met het te weinig opsplitsen. Echter zijn er nog genoeg voorbeelden in den lande te vinden waar opsplitsen niet gebeurd is maar wel had moeten gebeuren. Ik beperk me qua voorbeelden even tot lijnen waarvan ik iets met zekerheid kan zeggen, maar als ik echt tot in detail ga kijken zijn er vast meer te vinden.

Voorbeeld 1.: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... mer_Lobede
Hier valt een flinke routewijziging in Zevenaar samen met een concessiewisseling, maar de pagina loopt gewoon door. Gevolg is ook dat er nogal wat frequentiewijzigingen in de geschiedenis beschreven zijn. Dat is als je het historisch verloop van een lijn wilt volgen niet altijd even duidelijk natuurlijk, dan lezen frequenties overzichtelijk in een infobox makkelijker. Een splitsing zou hier een pagina over een periode van respectievelijk 7 en 6 jaar opleveren, da's al lang zat om alles in de tekst te beschrijven.

Voorbeeld 2.: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rt_Station
Een lijn die in de loop der jaren eigenlijk niet gewijzigd is, dus op zich niet echt iets mis mee dat het één pagina voor een behoorlijk lange periode is. Wat je op zo'n pagina dan wel in de geschiedenis zou moeten beschrijven is welke vervoerders er op de lijn gereden hebben met wat voor materieel (indien bekend). Nu lijkt het net of Syntus er al ruim 30 jaar op rijdt, maar er is juist een rijke historie van VAD via Connexxion en BBA/Veolia tot huidig vervoerder Syntus. Ik mis trouwens ook wel de vermelding over de route via station Hoevelaken want dat was er niet de hele periode dat deze lijn al bestaat :wink:

Overigens kan ik me nog wel vinden in wat Etienne ook aangeeft. Als er echt helemaal niets wijzigt (zelfs het materieeltype is nog gelijk op die buurtbus die jij noemt) is splitsen inderdaad niet heel erg nodig. Maar als het geschiedenisblokje al meerdere routevarianten moet gaan tellen dan raakt op een gegeven moment het overzicht zoek en wordt het tijd te splitsen. Zo heb ik bv. zelf deze pagina bij 2006 afgekapt om niet een stukje verleden uit de Stadsvervoer Dordrecht-tijd in de routestrip mee te hoeven nemen het Arriva-tijdperk in. En bv. lijn 7 is ondanks een op zich niet aangepaste route toch afgesplitst omdat die route op een heel andere manier bediend ging worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Voorbeeld 2 heb ik gefixt, aangezien ik nog wel weet wanneer die via Hoevelaken Station ging rijden. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Maar die afsplitsingen die jij voorstelt zijn nog te begrijpen. In Apeldoorn heb ik lijn 8 ook gesplitst, omdat ik geen zin had om nog meer routes in de geschiedenis te zetten en omdat lijn 9 werd opgeheven.

Ik heb nog wel een leuk voorbeeld van niet splitsen. De lijnpagina met de meeste bytes: Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station
Laatst gewijzigd door regenmaker op za 06 jun 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik ben niet zo moeilijk :wink: Maar eigenlijk is dit gewoon iets wat je een beetje op gevoel moet doen: niet elke wijziging is hetzelfde en wel of niet splitsen laat zich daarom erg lastig in een richtlijn vastleggen. En een beetje als gevolg daarvan hebben we pagina's die de ene kant op doorslaan en pagina's die de andere kant op doorslaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

regenmaker schreef:Ik zit een beetje met de concessie West-Brabant, die wijkt wel erg af van de rest. Is het mogelijk om de oude lijnen weer aan de nieuwe lijnen te plakken, waarbij de routes bijna exact hetzelfde zijn gebleven na de concessiewisseling?
Waarom laait deze discussie alweer op? Ik word er een beetje moe van.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:Waarom laait deze discussie alweer op? Ik word er een beetje moe van.
Omdat ik me aan stoor elke keer dat ik door de concessie West Brabant aan het bladeren ben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Tsja ik stoor mij er aan als ik een link in Concessie Midden-Brabant van Veolia of regio Midden-Brabant van BBA open dat ik informatie krijg van de huidige vervoerder Arriva.

Dus helaas in West-Brabant zul je bij een concessie overgang moeten klikken ondanks dat er niets wijzigt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Daarbij komt ook nog, dat deze concessie overschrijdende lijnen niet in het overzicht van de voormalige lijnen van de concessie of de regio komen. Iets wat ik helemaal kwalijk vind.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ehh juist de voormalige lijnen zijn toch nog niet geautomatiseerd? Dat zijn vooralsnog alleen de actuele lijnen.
Zolang de geschiedenis goed beschreven is zie ik niet direct een probleem in concessieoverschrijdende pagina's als er vrijwel niets wijzigt, maar splitsen bij de eerstvolgende grotere wijziging is dan wel een vereiste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Wat ik ook vreemd vind is dat West-Brabant een geautomatiseerde lijst aan buslijnen heeft. De rest is handmatig. Bovendien werden eerst wijknamen voor de stadsdienst Breda/Roosendaal etc. gebruikt. Nu slechts haltenamen.

Ik zal de 'stofzuiger' er wel eens doorheen halen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten