OVer je OV-Chipkaart #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door verfmeer »

Hageneis schreef:
verfmeer schreef:
Hageneis schreef:Maar waarom zouden ze daarop wachten? Ik zie nog veel mensen langs die poortjes lopen zonder enige scanactie.
Dat zijn overstappers. Als je achterin de trein zit is het vaak handiger om via het viaduct naar het vertrekperron te gaan dan via de hal. Het is korter in afstand en minder druk.
Dat het in veel gevallen handiger is, want minder druk en aan de trappenkant wordt niet (meer) verbouwd, klopt. Maar ik zie veel van die mensen richting busplatform oversteken en niet naar een ander perron lopen. Niet dat ik iedereen in de gaten hou, dus ik kan zomaar een behoorlijk deel rechtgeaarde overstappers missen.

Mijn punt is dat de hardware er staat en dat sinds 9 juli iedereen moet in- en uitchecken. Dus lijkt het mij vreemd om de poortjes die er al staan niet te gebruiken.
In principe heb je gelijk, maar laten we even naar de praktische kant van de zaak kijken. Wat is het nut van een halfopen, halfdicht station? Het heeft de nadelen van beide. Voor de reiziger levert het minder comfort op (moeten in- en uitchecken om over te stappen), terwijl de zwartrijder nog steeds ongehinderd de treinen kan bereiken. Ik kan geen enkel voordeel bedenken, dus waarom zou je het doen?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hageneis »

Dan hoef je aan de trappenkant geen vliegende controles meer te houden. O wacht, dat doen ze al jaren niet meer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door fogeltje »

Ik kwam vannacht met de trein uit Hoevelaken, vertrek 0:18, aankomst 0:48 in Ede-Wageningen. Daar had ik half uur overstaptijd, want de volgende trein zou precies op de vertrektijd van de IC naar Nijmegen komen.

We komen aan in Ede op spoor 3 en ik zoek me rot naar dat overstapmeubel. Toen riep na twee minuten (ik zag inmiddels een dame en haar vriend ook al zoeken naar de uitcheckpaal van Connexxion) de stationsomroep om dat de trein naar Amersfoort van 0:55 vandaag vertrek van spoor 3. Dat was voor mij de clou dat de trein normaliter daar niet binnen hoort te komen en toen herinnerde ik me ook weer dat de laatste keer dat ik met de Valleilijn ging, dit van spoor 1 ging. Dus onder spoor door, naar spoor 1, uitchecken (moest omlopen, de doorgang via de stationshal was al dicht), terug naar spoor 3 en inchecken. Men had in de trein hieromtrent wel even mogen omroepen. Als ik een tijdskritieke overstap had gehad, dan was dat sowieso niet gelukt.

De volgende trein (de IC had vijf minuten vertraging) kwam wel gewoon op spoor 1 binnen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door fogeltje »

Vraagje over Fietsdagkaarten. Zijn dat chipkaarten waarmee je moet inchecken? Zo ja, hoe gaat dat bij poortjes? Poortje gaat open en ik heb geen tijd om opnieuw in te checken, maar moet vlug mijn fiets erdoorheen duwen. Kan ik dan aan de achterkant inchecken met de fietsdagkaart?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Dat is een product dat je op je kaart zet. Je loopt na het inchecken met je fiets in de hand door het brede poortje en dan is het klaar..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door webguy »

(Je checkt dus feitelijk het fietsproduct niet in/uit, maar de voorwaarde is dat je een geldig kaartje hebt. Je kan dus een kruidvat dagkaart kopen + op je OVC een Dagkaart fiets zetten).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door JWM »

Je kan ook gewoon een los dagkaartje fiets uit de automaat trekken zonder extra kosten. Daarmee hoef je ook niet in/uit te checken. Is volgensmij alleen op de dag zelf te koop.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

'Gewone' losse kaartjes zijn nu tot 8 dagen van tevoren te koop, dus de Fietsdagkaart wellicht ook?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door fogeltje »

Vriendin van mij had schijnbaar gisteren een losse kaart gekocht voor vandaag en kon er niet mee in-checken, vandaar mijn vraag. Gaat dus om een los kaartje, niet iets wat je op je chipkaart zet.
"Een touringcar is geen bus"
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Je kunt sowieso niet inchecken met een Fietsdagkaart, maar dat is al gezegd... ;-)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ArrivaBas »

en dan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Je moet inchecken met je eigen ov-chipkaart of met welk vervoerbewijs je ook reist. De fietsdagkaart neem je mee en laat je bij controle zien aan de conducteur.
(Nu ik dit zo schrijf, denk ik gelijk: dan is het waarschijnlijk uitsluitend mogelijk om een Fietsdagkaart voor dezelfde dag te kopen.)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Hendrik schreef:Je moet inchecken met je eigen ov-chipkaart of met welk vervoerbewijs je ook reist. De fietsdagkaart neem je mee en laat je bij controle zien aan de conducteur.
(Nu ik dit zo schrijf, denk ik gelijk: dan is het waarschijnlijk uitsluitend mogelijk om een Fietsdagkaart voor dezelfde dag te kopen.)
Dat klopt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Kom net weer een apart TrajectVrij-bugje tegen... bij een reis met Connexxion in de daluren wordt dus gewoon voltarief berekend :? Benieuwd wat NS daar voor verklaring voor geeft, heb 't ze net eens gevraagd.
Overigens met NS zelf dan weer een uiterst goedkoop reisje terwijl hij al wel verwerkt is zo te zien, kan er immers al GTBV voor aanvragen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Sowieso is de berekening van TrajectVrij ondoorgrondelijk... Je moet er eigenlijk maar op vertrouwen dat NS het goed doet! Vooraf berekenen wat je kwijt zult zijn, is in elk geval zo goed als onmogelijk...

Wel grappig dat je hier je ov-chipkaartnummer hebt weggepoetst, maar dat ie op je Twitter-account wel staat... :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door webguy »

Dat is overigens niet puur onwil :P Ooit komt dat misschien wel goed...
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Vast niet! Zo positief denk ik wel over NS... :wink: Maar eigenlijk is dit wel iets dat je geregeld moet hebben vóór de introductie van een product, eerlijk gezegd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Freek »

Zou een reis Amersfoort - Arnhem in jouw geval ook niet via Utrecht berekend moeten worden omdat dat met jouw traject vrij goedkoper is. Niet dat er dan iets van de prijzen klopt, maar toch.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

Hendrik schreef:Maar eigenlijk is dit wel iets dat je geregeld moet hebben vóór de introductie van een product, eerlijk gezegd.
Volledig mee eens. Ik zeg ook al jaren dat het eten al is opgeschept, maar de tafel nog gedekt moet worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Zou een reis Amersfoort - Arnhem in jouw geval ook niet via Utrecht berekend moeten worden omdat dat met jouw traject vrij goedkoper is. Niet dat er dan iets van de prijzen klopt, maar toch.
De grap is dat dat dus niet goedkoper is. In de tijd dat ik nog een jaartrajectkaart Amersfoort - Utrecht had kocht ik als ik naar Arnhem wilde altijd al een kaartje Amersfoort - Arnhem want dat was door de prijsberekening via de Valleilijn goedkoper dan het kopen van een kaartje Utrecht - Arnhem aanvullend op m'n abonnement.
Sowieso maak je nu natuurlijk al een routekeuze door bij Connexxion in te checken, dus wordt dan ook de ritprijs via die route berekend.

Wat de prijsberekeningen betreft met TrajectVrij betreft: die heb ik ondertussen wel redelijk door. Al heb ik daarvoor natuurlijk wel een redelijk simpel traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:Wat de prijsberekeningen betreft met TrajectVrij betreft: die heb ik ondertussen wel redelijk door. Al heb ik daarvoor natuurlijk wel een redelijk simpel traject.
Andere trajecten kunnen inderdaad een stuk lastiger zijn! Kijk maar eens in dit document. (Via.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Apart trouwens... ik zat eens te kijken of ik nog wat rare gevallen tegenkwam op m'n oude facturen en toen zag ik dat ik in februari nog wel gewoon korting van Connexxion kreeg op een reis Amersfoort - Ede-Wageningen. Enige verschil was dat ik toen op zaterdag reisde en het nu om een vrijdag in de daluren ging.
Maarja, Amersfoort - Hilversum betaal ik dus ook de prijs via Overvecht voor zag ik. Die had ik niet direct verwacht, maar blijkt ondanks dat het dicht op het minimumtarief zit toch nog 20 cent te schelen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Meltrain »

webguy schreef:Dat is overigens niet puur onwil :P
Wat is het dan wel? Gewoon gefaal van de NS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Anne »

JWM schreef:Je kan ook gewoon een los dagkaartje fiets uit de automaat trekken zonder extra kosten. Daarmee hoef je ook niet in/uit te checken. Is volgensmij alleen op de dag zelf te koop.
Hendrik schreef:'Gewone' losse kaartjes zijn nu tot 8 dagen van tevoren te koop, dus de Fietsdagkaart wellicht ook?
Klop. Fietsdagkaart kan je net als alle andere kaartjes tot een week van te voren kopen.
Je moet wel voor deze kaartjes de datum aangeven waarop je wilt reizen.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Aha, dus het is geen 'datumloos' kaartje, maar een kaartje met een specifieke datum in de toekomst (t/m 8 dagen).
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten