Waar.Vinny schreef:Een groot deel van de problemen zijn ook te gewoon simpelweg te duiden met "amateurisme".
Ook waar.De NS had geen enkele ervaring met hogesnelheidsvervoer, en de overheid ook niet.
Laatste waar.Ze klungelden in een ruzie-achtige stemming maar wat aan.
Dit was gedaan en de SNCF en NS hadden een goede relatie, de bedoeling was om samen met de SNCF die te gaan doen. De politiek blies dit op door aan te kondigen het te gaan aanbesteden waarna de SNCF dacht; Ah zet iz verrie inzurresting. En de deur dichtflikkerde voor NS. Bij NS prak toen paniek uit. Dit is geen nieuwe informatie.Natuurlijk had je gewoon met de Franse of Duitse vervoerders moeten bellen.
Irrelevant want als je niet begint krijg je de ervaring nooit. Het is totale waanzin om ervaring te eisen in een markt om de simpele reden dat er anders nooit nieuwe spelers kunnen opstaan.De DB had al een tijdje ICE verbindingen en de SNCF had wat ervaring met TGV's. Beide hogesnelheidsnetten hadden en hebben voor een groot deel gewoon gemengde operatie op het klassieke net.
Euh jah, het was ook niet de eerste keer dat de overheid een aanbesteding deed en in het VK zijn dezelfde fouten als bij ons bij de HSL nog tientallen keren gemaakt nadat de aanbestedingsfase bij ons al was afgesloten.Ook wat betreft aanbesteden: het hele circus heeft zich in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 10 jaar eerder afgespeeld. Stuur eens wat ambtenaren daarheen en kijk of je wat "lessons learned" kunt opvangen.