SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door dennistd »

Klaasje schreef:En Oja.. 12 bakken past niet in Weesp, wil je dat toch.. Dan moet de hele wisselstraat op de kop. Dus voordat de boel verbouwd is is het sowieso niet echt een optie.
Moet die hele wisselstraat niet toch al op de kop voor de extra sporen?
Dit is Weesp nu:
Afbeelding

Ik denk dat het met de extra sporen iets als dit zal worden: (incl. veiligheidskopjes)
Afbeelding

En met een paar wissels om fatsoenlijk treinen te kunnen keren bij een verstoring richting Amsterdam of Schiphol
Afbeelding
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Zo groot is die sporenstraat niet en in de opzet zoals jij die getekend hebt is er een aanpassing voor elke wissel (je legt immers nog veiligheidskopjes aan).

Het grootste probleem is volgens mij niet het aanpassen van de bestaande sporen, maar juist de omgeving. Om die nieuwe sporen te bouwen, zul je wellicht/waarschijnlijk een fietspad (Leeuwenveldseweg t.h.v het tankstation), een parkeerplaats (van de Centric, achterzijde station), fietsenstalling en een paar gebouwen (jongerenwerk, stationsgebouw en misschien ook het tankstation) moeten slopen omdat ze anders binnen de veiligheidsmarge van het spoor komen en moet je twee tunnels (van het station zelf en die van de stationsweg) aanpassen, omdat die nieuwe sporen erover moeten. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

Overigens: zijn die veiligheidskopjes in jou plan strikt noodzakelijk? Op dit moment zijn die veiligheidskopjes toch ook niet nodig? Als die er ook nog tussen zouden moeten, dan wordt het nog lastiger lijkt me, aangezien je dan wellicht ook de brug over de Vecht moet aanpassen (anders moeten de buitenste IC-sporen wel een behoorlijke knik maken om nog ruimte te krijgen voor die kopjes) en dan moet er nog meer bebouwing (rond de brug) gesloopt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Voorbeeld hoe ik het dan in gedachte heb:
het ene kwartier:
2x IC Groningen (1x) / Leeuwarden (1x) ~ Lelystad C - Almere C - Duivendrecht - Amsterdam Z - Schiphol ~ Den Haag C*
2x IC (Berlijn, 0,5x -) Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol

het andere kwartier:
2x S Zwolle - Kampen Zuid - Dronten - Lelystad C - Almere C - Weesp - Amsterdam C ~ Enkhuizen
2x S Vathorst - Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Weesp - Duivendrecht - Amsterdam Z - Schiphol ~ Den Haag C**

* evt. met natrein Almere-Amsterdam C indien dit past
** de IC's vanaf Enschede rijden dan beiden van/naar Utrecht-Rotterdam
Het begint een stokpaardje van me te worden, maar toch. Dit is misschien leuk voor Weesp en omgeving, maar hoe past dit in het landelijke plaatje? Volgens mij kun je hiermee nooit meer een knoop Amersfoort maken, of je moet genoegen nemen met lange stationnementen in Amersfoort, het niet meer bieden van een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer of tussen Amersfoort en Rotterdam. Een kwartierdienst Schiphol - Den Haag wordt ook lastig.

Overigens heb ik geloof ik ook nog geen reactie van je gezien op mijn opmerkingen over je vorige plan (irt knoop Amersfoort)?
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Zo past het:

https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0

Vanaf Shl precies een kwartiersdienst naar Ledn. Geen veranderingen ten (noord)oosten van Amf en Zl.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om de snellere intercity Den Haag - Eindhoven als ICD te kenmerken. De trein tussen Amsterdam en Rotterdam heeft dat labeltje vooral nodig omdat er een toeslag voor vereist is.

En dat is ook precies het hele eieren eten met sneltreinen. Want wat is het verschil tussen een intercity en een sneltrein. Er zou gelijkwaardig materieel in rijden en beide slaan meestal een of meerdere stations over. Kortom, het is een snellere trein. Onzin om er dan verschillende labeltjes aan op te hangen. Daarom is de sneltrein afgeschaft.
Op het moment dat intercity's gaan stoppen in plaatsen als Weesp en Hoogeveen kun je natuurlijk ook net zo goed het label intercity laten vervallen en vervangen door iets dat meer recht doet aan de vervoersmarkt: Interregio. Mijn stelling is dat Nederland nu al amper intercity's heeft die bovendien in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland ook nog eens een stuk soberder zijn en een stuk langzamer rijden.

Maar goed, als je de frequentie tussen Amersfoort en Amsterdam alsmede tussen Amsterdam Zuid en Almere fors wil gaan verhogen dan moet je echt iets doen. Want vier treinen per uur per alternerende richting. Dat gaat niet. Met het voorstel van Sneltram kan ik nog wel leven, ook al stoppen intercity's dan in Weesp: het voldoet voor zover ik kan inschatten aan alle randvoorwaarden en levert wel een beter vervoersproduct op. Blijft over dat het allemaal tamelijk krap gepland is, maar goed, dat kan denk ik ook niet anders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Op het moment dat intercity's gaan stoppen in plaatsen als Weesp en Hoogeveen kun je natuurlijk ook net zo goed het label intercity laten vervallen en vervangen door iets dat meer recht doet aan de vervoersmarkt: Interregio. Mijn stelling is dat Nederland nu al amper intercity's heeft die bovendien in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland ook nog eens een stuk soberder zijn en een stuk langzamer rijden.
Nederland en Duitsland kun je niet zomaar vergelijken. Duitsland is veel minder dichtbevolkt. Als je voor Duitsland alleen de dichtbevolkte gebieden bekijkt, dan stoppen de IC's ook erg vaak.
Vinny schreef:Maar goed, als je de frequentie tussen Amersfoort en Amsterdam alsmede tussen Amsterdam Zuid en Almere fors wil gaan verhogen dan moet je echt iets doen. Want vier treinen per uur per alternerende richting. Dat gaat niet. Met het voorstel van Sneltram kan ik nog wel leven, ook al stoppen intercity's dan in Weesp: het voldoet voor zover ik kan inschatten aan alle randvoorwaarden en levert wel een beter vervoersproduct op. Blijft over dat het allemaal tamelijk krap gepland is, maar goed, dat kan denk ik ook niet anders.
Daar sluit ik me bij aan. Dit zijn ook zo'n beetje de enige verbindingen in de brede Randstad die nog slechts 2x per uur geboden wordt, maar al die richtingen individueel 4x per uur gaan aanbieden is niet te doen (of je moet behoorlijk wat infra voor aanpassen)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Nederland en Duitsland kun je niet zomaar vergelijken. Duitsland is veel minder dichtbevolkt. Als je voor Duitsland alleen de dichtbevolkte gebieden bekijkt, dan stoppen de IC's ook erg vaak.
Ja dat kan je wel en er zijn grote stukken Duitsland waar de bevolkingsdichtheid die van Nederland nadert en vice versa. Het gaat ook niet om bevolkingsdichtheid trouwens, het gaat erom hoe snel je ergens bent als je aan het forensen bent.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Tuurlijk maakt dat wel uit, want in een dunbevolkt gebied hoeven niet zo veel mensen te zijn en hoeft de IC dus niet (vaak) te stoppen. In een dichtbevolkt gebied zijn er veel plaatsen waar zeer veel mensen moeten zijn en moeten er dus wel veel IC-stops zijn om mensen een gemiddeld zo kort mogelijke reistijd te geven.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Zo kort door de bocht is het echt niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Z2N »

sneltram schreef:Zo past het:

https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0

Vanaf Shl precies een kwartiersdienst naar Ledn. Geen veranderingen ten (noord)oosten van Amf en Zl.
Als je de 2600 en 1600 naar Shl stuurt en de 140/1500 en (12)700 naar Asd zijn vervoersvraag- en aanbod beter op elkaar afgestemd, en zou ik eerder voor een zodanig voorstel kunnen stemmen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:Zo past het:

https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0

Vanaf Shl precies een kwartiersdienst naar Ledn. Geen veranderingen ten (noord)oosten van Amf en Zl.
En het goederenpad Zwolle - Almere - Breukelen via Diemen-Zuid?
Komt wel goed schatje.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Dat goederenpad bestaat nu alleen in de avonduren. Die heb ik er niet ingezet. Ik ga er even naar kijken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door deadlock »

Euh, volgens mij zijn er meerdere goederenpaden overdag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Berk-24 »

SuperGhost schreef:Tuurlijk maakt dat wel uit, want in een dunbevolkt gebied hoeven niet zo veel mensen te zijn en hoeft de IC dus niet (vaak) te stoppen. In een dichtbevolkt gebied zijn er veel plaatsen waar zeer veel mensen moeten zijn en moeten er dus wel veel IC-stops zijn om mensen een gemiddeld zo kort mogelijke reistijd te geven.
Binnen NRW is de afstand tussen Fernbahnhöfe ook niet groot, daarbuiten tussen de 60 en 80 kilometer. Alleen op HSL-trajecten en de trajecten tussen voormalig West-Duitsland en Berlijn zijn de afstanden groter. Zo groot zijn de verschillen niet.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

Z2N schreef: Als je de 2600 en 1600 naar Shl stuurt en de 140/1500 en (12)700 naar Asd zijn vervoersvraag- en aanbod beter op elkaar afgestemd, en zou ik eerder voor een zodanig voorstel kunnen stemmen.
Op basis van eigen observatie zou ik zeggen dat de 12700 in het weekend het best naar Asd kan en doordeweeks naar Asdz. Alles kan in feite, want vanaf Wp kun je elke trein in elke richting sturen. Maar dat laat ik graag over aan iemand die de exacte herkomst/bestemming cijfers heeft.
deadlock schreef:Euh, volgens mij zijn er meerdere goederenpaden overdag.
Daar ga ik even over nadenken, maar er moet vast nog wel een paadje vrij zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Je kunt je ook afvragen of zo'n doorgaand goederenpad wel over de overvolle Flevolijn moet en niet beter af is via de iets minder drukke lijnen Amersfoort-Gooilijn of Amersfoort-Meteren of Deventer-Elst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Suus »

De Flevolijn is op dit moment niet drukker dan de Gooilijn qua aantal treinen (4IC-6SP) dus dat verder niet een bijzonder interessant argument. De trein moet waarschijnlijk van Rotterdam naar Leeuwarden of Coevorden en dan is de route via Diemen Zuid bijna de enige mogelijkheid zonder kopmaken of absurd veel omrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

SuperGhost schreef:Je kunt je ook afvragen of zo'n doorgaand goederenpad wel over de overvolle Flevolijn moet en niet beter af is via de iets minder drukke lijnen Amersfoort-Gooilijn of Amersfoort-Meteren of Deventer-Elst.
Flevolijn kent meer capaciteit dan de Gooilijn..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Vinny »

Dat vraag ik me ook af. Op de Gooilijn zijn nog al wat emplacementen uit vervlogen tijden blijven liggen. Dat verhoogt - althans in theorie - de capaciteit voor goederenvervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Wubbo »

Formeel is het goederenpad Kijfhoek - Onnen (de enige relatie naar Noord-Nederland die iets voorstelt, al is het niet bar veel) gerouteerd via Naarden-Bussum. Via Lelystad past het ook, alleen is het niet sneller. Het gaat niet om grote treinaantallen, dus of dit pad via Naarden-Bussum of via Lelystad gaat maakt eigenlijk niet uit. Via Utrecht is straks, met de nieuwe infra van Utrecht, waarschijnlijk niet handig meer.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

In de praktijk zijn die emplacementen op de Gooilijn eigenlijk vaak te kort om goed gebruik van te kunnen maken en de trein moet vaak al vroeg in de ankers waardoor het meer loont om gewoon door te rijden.

Het lukt om in het dienstregelingsopzetje een goederentrein in te leggen vanuit Zl naar Dmnz via Alm, maar dan moet die in Swifterband een tijdje aan de kant om tussen (12)700 en 2600 in te voegen. Doorkomst in Wp is dan .18 en .48, dus gelijktijdig met het omleidingspad van Ut naar Asd, maar dat kan, want Wp is om .18 en .48 precies leeg, waardoor je ongehinderd van Alm naar Dmnz kan rijden en daar verder richting Asb.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door sneltram »

En bij deze is ook de cargo van Zl via Alm naar Dmnz ingepast. Tweemaal per uur een pad.

https://www.dropbox.com/s/y2rxl1dxe29ll ... .xlsx?dl=0

Zelfs in de spits past het, alleen boemelt de cargo wel lekker achter alle stoptreinen aan en is er een lengtebeperking doordat er gewacht moet worden in Stb.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Z2N »

Volgens mij zijn die sporen bij Stb 750 meter lang, dan heb je dus geen beperkingen daarin.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door SuperGhost »

Stb = ?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:En bij deze is ook de cargo van Zl via Alm naar Dmnz ingepast. Tweemaal per uur een pad.

https://www.dropbox.com/s/y2rxl1dxe29ll ... .xlsx?dl=0

Zelfs in de spits past het, alleen boemelt de cargo wel lekker achter alle stoptreinen aan en is er een lengtebeperking doordat er gewacht moet worden in Stb.
Je beseft wel dat treinen tegenwoordig vanwege nieuwe regelgeving niet gepland voor de rode mogen lopen? (Wachtsporen uitgezonderd.) Dit houdt in dat de cargo dus niet achter de sprinter aan kan boemelen, als je die stilzet ben je zo 5 minuten aan dure capaciteit kwijt..
SuperGhost schreef:Stb = ?
Swifterbant
Laatst gewijzigd door Thom91 op vr 22 mei 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten