spoorvervangende busdiensten
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
spoorvervangende busdiensten
Ik vraag me af welke verbindingen in Nederland allemaal een goede vervanging zijn voor treindiensten. Hierbij denk ik dan aan een goede frequentie en een goede aantrekkelijke snelheid.
Momenteel lijken me de volgende verbindingen goede treinvervangende verbindingen, maar er zijn vast meer verbindingen:
Qliners 300/305: Emmen - Groningen
Qliners 304/314: Drachten - Groningen
Qliner 310: Drachten - Heerenveen
Qliner 315: Emmeloord - Heerenveen - Groningen
Streeklijn 121: Drachten - Leeuwarden
Brabantliners 400/401/402/Qliner 387: Utrecht - Gorinchem - Breda / Oosterhout
Momenteel lijken me de volgende verbindingen goede treinvervangende verbindingen, maar er zijn vast meer verbindingen:
Qliners 300/305: Emmen - Groningen
Qliners 304/314: Drachten - Groningen
Qliner 310: Drachten - Heerenveen
Qliner 315: Emmeloord - Heerenveen - Groningen
Streeklijn 121: Drachten - Leeuwarden
Brabantliners 400/401/402/Qliner 387: Utrecht - Gorinchem - Breda / Oosterhout
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: spoorvervangende busdiensten
Zijn dat gewoon niet alle (snel)buslijnen op lange-afstandsverbindingen waar geen trein rijdt?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: spoorvervangende busdiensten
klopt, maar er moeten toch ook langzamere verbindingen zijn die deze functie ook opvullen?
Re: spoorvervangende busdiensten
Ik snap niet helemaal waar je naar op zoek bent?
Zoek je een vervangend busnet dat zoveel mogelijk parallel loopt aan de treinverbindingen of zoek je juist snelle/frequente verbindingen waar geen trein rijdt?
Zoek je een vervangend busnet dat zoveel mogelijk parallel loopt aan de treinverbindingen of zoek je juist snelle/frequente verbindingen waar geen trein rijdt?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: spoorvervangende busdiensten
ik zoek verbindingen die samen met het landelijke spoornet voor een hoogwaardig netwerk zorgen. Hierbij hoeven lijnen dus niet altijd snel te zijn, en ik betwijfel of alle HOV-lijnen in een hoogwaardig landelijk netwerk passen.
Re: spoorvervangende busdiensten
Treinvervangende busdiensten ken ik wel maar spoorvervangend is nieuw. Kan je dat toelichten?
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: spoorvervangende busdiensten
Als er maar vaak genoeg een bus rijdt, komen er vanzelf sporen in het wegdek
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: spoorvervangende busdiensten
Op welke verbindingen rijdt nu een hoogfrequente busdienst, waar een spoordienst een goed alternatief is?
Dit houdt dus overigens niet in dat het een trein moet zijn.
Dit houdt dus overigens niet in dat het een trein moet zijn.
Re: spoorvervangende busdiensten
Dus we hebben het over busvervangende spoordiensten?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: spoorvervangende busdiensten
Dus eigenlijk zoek je gewoon frequente (snel)buslijnen?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: spoorvervangende busdiensten
ik zoek eigenlijk alle soorten buslijn, waarbij een spoorverbinding een mogelijk alternatief is.
Dit wil niet zeggen dat het ook direct frequent is, want een verbinding Den Oever - Bolsward vind ik ook spoorvervangend, terwijl deze verbinding 1x/uur rijdt.
Dit wil niet zeggen dat het ook direct frequent is, want een verbinding Den Oever - Bolsward vind ik ook spoorvervangend, terwijl deze verbinding 1x/uur rijdt.
Re: spoorvervangende busdiensten
- ZoRo buslijn
- Apeldoorn - Arnhem
- Apeldoorn - Zwolle
- Almere/Hilversum - Amsterdam Amstel/Zuidoost
- Alphen - Schiphol
- Hoofddorp - Haarlem
Etc
- Apeldoorn - Arnhem
- Apeldoorn - Zwolle
- Almere/Hilversum - Amsterdam Amstel/Zuidoost
- Alphen - Schiphol
- Hoofddorp - Haarlem
Etc
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: spoorvervangende busdiensten
De 388 Dordrecht - Utrecht is ook een goed alternatief voor een spoorverbinding, maar niet persé over het gehele traject. Van station tot station ben je bv. met de trein sneller, maar uit het oosten van Dordrecht ben je met een klein stukje per trein (Stadspolders - Sliedrecht) gevolgd door een overstap op 388 wel sneller en vooral ook goedkoper uit. Vanuit Sliedrecht zelf gaat dat uiteraard ook op.
En moet het persé station - station zijn? Want met de 276 en 296 vanuit Amersfoort ben je bv. met eventueel een overstap op Rijnsweerd juist weer sneller of even snel op diverse bestemmingen in Utrecht Oost en Zuidoost dan wanneer je via CS reist.
En moet het persé station - station zijn? Want met de 276 en 296 vanuit Amersfoort ben je bv. met eventueel een overstap op Rijnsweerd juist weer sneller of even snel op diverse bestemmingen in Utrecht Oost en Zuidoost dan wanneer je via CS reist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: spoorvervangende busdiensten
L73 Winterswijk-Enschede
L74 Doetinchem-Enschede
L88 Ede-Wageningen
L(3)52 Arnhem-Wageningen
L74 Doetinchem-Enschede
L88 Ede-Wageningen
L(3)52 Arnhem-Wageningen
Re: spoorvervangende busdiensten
Dan wordt de lijst wel erg lang denk ik, mogen er trouwens ook overstappen in?Daniel schreef:En moet het persé station - station zijn? Want met de 276 en 296 vanuit Amersfoort ben je bv. met eventueel een overstap op Rijnsweerd juist weer sneller of even snel op diverse bestemmingen in Utrecht Oost en Zuidoost dan wanneer je via CS reist.
Lijn 400 Eindhoven, Station - Airport en Lijn 145 Best Station - Eindhoven Station zijn echte spoorvervangende buslijnen in de regio Eindhoven.
Verder zijn Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station, Lijn 10 Geldrop Coevering - Eindhoven Station, Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station, Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station op deeltrajecten sneller/praktischer dan de trein.
Lijn 305 Oss Centraal Station - Eindhoven Station en Lijn 310 Rotterdam Zuidplein - Bergen op Zoom Station mis ik in het interliner rijtje.
Verder is Goes-Rotterdam Zuidplein sneller met de bus dan met de trein(ook met 133/136) en is menig scholierenlijn in Zeeland praktischer dan de trein.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: spoorvervangende busdiensten
1 Nijmegen - MolenhoekBerk-24 schreef:L73 Winterswijk-Enschede
L74 Doetinchem-Enschede
L88 Ede-Wageningen
L(3)52 Arnhem-Wageningen
23 Doetinchem - Ruurlo
27/29 Arnhem - Doetinchem
35 Elst - Zetten-Andelst
43 Arnhem - Dieren - Apeldoorn
52 Doetinchem - Vorden
66 Delden - Almelo
83 Nijmegen - Venlo
102 Amersfoort - Apeldoorn
103 Amersfoort - Nunspeet
105 Arnhem - Barneveld
205 Barneveld - Harderwijk
300 Arnhem-Nijmegen
331 Arnhem-Elst-Nijmegen
en zo kun je een enorme waslijst opnoemen.
Re: spoorvervangende busdiensten
@SuperGhost, hoezo zijn bovenstaande diensten spoorvervangend, sommigen lopen zelfs parallel met spoor. De lijnen die ik heb opgenoemt hebben meer een verbindend dan ontsluitend karakter en er rijdt daarnaast nog een ontsluitende buslijn, namelijk 72/62 (voor 73/74), 86 (voor 88) en 51 (voor (3)52). Jouw lijnen hebben een ontsluitend karakter en zijn niet spoorvervangend te noemen.
Ik vraag me wel af wat de essentie is van dit topic.
Ik vraag me wel af wat de essentie is van dit topic.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: spoorvervangende busdiensten
Ik ben gewoon uitgegaan van wat Camille zei:Berk-24 schreef:@SuperGhost, hoezo zijn bovenstaande diensten spoorvervangend, sommigen lopen zelfs parallel met spoor.
Al deze lijnen die ik noemde hebben ook een spoorverbinding als alternatief.CamilleKreemers schreef:ik zoek eigenlijk alle soorten buslijn, waarbij een spoorverbinding een mogelijk alternatief is.
Overigens: als jouw lijnen niet ontsluitend zijn, omdat er nog een andere lijn in de buurt rijdt (ook al rijden die soms tot 3-5 km verderop), dan zijn de meeste lijnen die ik noemde dat natuurlijk ook niet, want voor bijna alle lijnen die ik noemde is er nog een andere lijn (bus of trein) binnen die marge.
Re: spoorvervangende busdiensten
Ik heb het gevoel dat deze vraag wel heel erg open is, en het hangt er maar net vanaf waar je de grens trekt wat rendabel is qua spoorlijnen, maar goed. Dit zijn de lijnen die eventueel spoorlijnen/(snel/streek)tramlijnen/light-railsystemen zouden kunnen zijn:
- (Delen van) lijn 3, 4, 5: Tolbert/Leek/Roden/Annen - Groningen - Centrum - Europapark/Noord etc.
- 300/305 Groningen - Emmen
- 304/314 Groningen - Drachten
- 310 Heerenveen - Drachten
- 309 Groningen - Assen
- 312 Groningen - Stadskanaal
- 97 Leeuwarden - Harlingen
- 315/325 Groningen - Heerenveen - Emmeloord
- 96/98/99/199/335 (Groningen -) Heerenveen - Sneek - Bolsward
- 92/350/351 Leeuwarden - Bolsward (- Den Oever - Alkmaar)
- 42 Sneek - Lemmer
- 14/19/20/21/114/120/121 Leeuwarden/Hurdegaryp - Drachten (- Assen/Heerenveen)
- 143/163/663 Lelystad - Dronten - Kampen
- 145/164 Lelystad - Swifterbant
- 140/146 Emmeloord - Lelystad/Dronten
- 141/149/641/681 Kampen - Emmeloord (- Urk)
- 40 Zwolle - Meppel (nieuw station Staphorst)
- 86/88 Ede - Wageningen (Valleilijn)
- 201/202/203 Apeldoorn - Zwolle (Veluwelijn)
- 72/73/74 Winterswijk/Doetinchem - Haaksbergen - Neede/Enschede
- 43/91/109/191/231/293 Arnhem - (Dieren -) Apeldoorn
- 102 Amersfoort - Apeldoorn (sprinter)
- 52 Arnhem - Wageningen
- 322/327/328 Amsterdam - Almere
- 300 Haarlem - Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Bijlmer
- 310 Nieuw Vennep - Schiphol - Amsterdam Zuid
- 340 Haarlem - Uithoorn
- 346/356 Haarlem - Amsterdam Bijlmer/Zuid
- 320 Amsterdam - Hilversum
- 301/304/306/307/308/309/312/314/316/375/376/377/378/379 Amsterdam/Amsterdam Zuidoost - Purmerend/Edam/Volendam/Hoorn
- 391/392/394/395/398 Amsterdam - Zaandam
- 139/239/415 Hoorn - Medemblik
- 387/388 Utrecht - Dordrecht/Gorinchem
- 361 Noordwijk - Schiphol
- 365 Leiden - Roelofardensveen - Schiphol
- 370 Alphen a/d Rijn - Schiphol
- 380/381 Alphen a/d Rijn - Zoetermeer - Den Haag
- 385 Noordwijk - Den Haag
- ZoRo bussen
- 400 Leiden - Zoetermeer
- 69 Delft - Technopolis
- 325/326/327 Breda - Oosterhout en verder
- 400/401/402 Breda/Oosterhout - Gorinchem/Breda
- 300/301/302 Den Bosch - Waalwijk - Tilburg
- 305/306 Den Bosch/Eindhoven - Veghel - Uden (en eventueel door naar Oss/Nijmegen)
- 50/150 Maastricht - Vaals - Aken
- 74? Weert - Roermond (extra sprinter stations)
- 27 Kerkrade - Avantis
En er zijn op dit forum/op internet nog een aantal metro/tramnetten te vinden die stadsbussen in steden zouden kunnen vervangen (Eindhoven, Utrecht, Deventer etc.)
Edit: En spoorvervangende buslijnen is niet helemaal het goede woord. Het zijn eerder busvervangende spoorlijnen waar we over praten
- (Delen van) lijn 3, 4, 5: Tolbert/Leek/Roden/Annen - Groningen - Centrum - Europapark/Noord etc.
- 300/305 Groningen - Emmen
- 304/314 Groningen - Drachten
- 310 Heerenveen - Drachten
- 309 Groningen - Assen
- 312 Groningen - Stadskanaal
- 97 Leeuwarden - Harlingen
- 315/325 Groningen - Heerenveen - Emmeloord
- 96/98/99/199/335 (Groningen -) Heerenveen - Sneek - Bolsward
- 92/350/351 Leeuwarden - Bolsward (- Den Oever - Alkmaar)
- 42 Sneek - Lemmer
- 14/19/20/21/114/120/121 Leeuwarden/Hurdegaryp - Drachten (- Assen/Heerenveen)
- 143/163/663 Lelystad - Dronten - Kampen
- 145/164 Lelystad - Swifterbant
- 140/146 Emmeloord - Lelystad/Dronten
- 141/149/641/681 Kampen - Emmeloord (- Urk)
- 40 Zwolle - Meppel (nieuw station Staphorst)
- 86/88 Ede - Wageningen (Valleilijn)
- 201/202/203 Apeldoorn - Zwolle (Veluwelijn)
- 72/73/74 Winterswijk/Doetinchem - Haaksbergen - Neede/Enschede
- 43/91/109/191/231/293 Arnhem - (Dieren -) Apeldoorn
- 102 Amersfoort - Apeldoorn (sprinter)
- 52 Arnhem - Wageningen
- 322/327/328 Amsterdam - Almere
- 300 Haarlem - Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Bijlmer
- 310 Nieuw Vennep - Schiphol - Amsterdam Zuid
- 340 Haarlem - Uithoorn
- 346/356 Haarlem - Amsterdam Bijlmer/Zuid
- 320 Amsterdam - Hilversum
- 301/304/306/307/308/309/312/314/316/375/376/377/378/379 Amsterdam/Amsterdam Zuidoost - Purmerend/Edam/Volendam/Hoorn
- 391/392/394/395/398 Amsterdam - Zaandam
- 139/239/415 Hoorn - Medemblik
- 387/388 Utrecht - Dordrecht/Gorinchem
- 361 Noordwijk - Schiphol
- 365 Leiden - Roelofardensveen - Schiphol
- 370 Alphen a/d Rijn - Schiphol
- 380/381 Alphen a/d Rijn - Zoetermeer - Den Haag
- 385 Noordwijk - Den Haag
- ZoRo bussen
- 400 Leiden - Zoetermeer
- 69 Delft - Technopolis
- 325/326/327 Breda - Oosterhout en verder
- 400/401/402 Breda/Oosterhout - Gorinchem/Breda
- 300/301/302 Den Bosch - Waalwijk - Tilburg
- 305/306 Den Bosch/Eindhoven - Veghel - Uden (en eventueel door naar Oss/Nijmegen)
- 50/150 Maastricht - Vaals - Aken
- 74? Weert - Roermond (extra sprinter stations)
- 27 Kerkrade - Avantis
En er zijn op dit forum/op internet nog een aantal metro/tramnetten te vinden die stadsbussen in steden zouden kunnen vervangen (Eindhoven, Utrecht, Deventer etc.)
Edit: En spoorvervangende buslijnen is niet helemaal het goede woord. Het zijn eerder busvervangende spoorlijnen waar we over praten
Re: spoorvervangende busdiensten
Zijn we niet op zoek naar buslijnen die zijn ingesteld om gesloten treinstations of gesloten spoorlijnen te vervangen? Want dan kunnen de meeste bussen die tot nu toe zijn genoemd weer uit de lijst verdwijnen, maar blijven bussen als Emmen - Stadskanaal of Drachten - Groningen over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: spoorvervangende busdiensten
In dat geval blijven er wel meer over:
Lijnen 62 (Denekamp-Borculo) en 23 (Borculo-Doetinchem) die de voormalige lijnen Oldenzaal-Enschede en Enschede-Doetinchem verving.
Lijnen 72 (Neede-Varsseveld) en 73 (Enschede-Winterswijk), die de voormalige lijn Neede - Winterswijk verving.
Lijnen 57 (Nijmegen-Kranenburg) en 58 (Nijmegen-Kleve-Emmerich), die de lijn Nijmegen-Kleve (buiten dienst) vervangt.
Lijn 43 (Arnhem-Dieren-Apeldoorn) die de lijn Dieren-Apeldoorn verving.
Spitslijn 87 (Barneveld-Nijkerk) als opvolger van het geschrapte noordelijke deel van het Kippenlijntje.
Lijnen 201, 202 en 203 (Veluwelijnen Apeldoorn-Zwolle) die de voormalige lijn Apeldoorn-Zwolle vervangt.
Lijnen 44 en 45 tussen Kesteren en Rhenen.
Tramlijnen 3 en 4 als opvolger van de spoorlijn Den Haag-Zoetermeer
Metrolijn E als opvolger van de spoorlijn Den Haag HS - Rotterdam Hofplein
Lijnen 62 (Denekamp-Borculo) en 23 (Borculo-Doetinchem) die de voormalige lijnen Oldenzaal-Enschede en Enschede-Doetinchem verving.
Lijnen 72 (Neede-Varsseveld) en 73 (Enschede-Winterswijk), die de voormalige lijn Neede - Winterswijk verving.
Lijnen 57 (Nijmegen-Kranenburg) en 58 (Nijmegen-Kleve-Emmerich), die de lijn Nijmegen-Kleve (buiten dienst) vervangt.
Lijn 43 (Arnhem-Dieren-Apeldoorn) die de lijn Dieren-Apeldoorn verving.
Spitslijn 87 (Barneveld-Nijkerk) als opvolger van het geschrapte noordelijke deel van het Kippenlijntje.
Lijnen 201, 202 en 203 (Veluwelijnen Apeldoorn-Zwolle) die de voormalige lijn Apeldoorn-Zwolle vervangt.
Lijnen 44 en 45 tussen Kesteren en Rhenen.
Tramlijnen 3 en 4 als opvolger van de spoorlijn Den Haag-Zoetermeer
Metrolijn E als opvolger van de spoorlijn Den Haag HS - Rotterdam Hofplein
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: spoorvervangende busdiensten
Laat ik even mijn vraag goed duidelijk specificeren:
Ik ben op zoek naar lijnen waar nu busdiensten rijden om het gebrek aan landelijk spoor (zijnde metro/tram/trein) op te lossen. Vaak rijden deze verbindingen hoogfrequent (Qliners Noord-Nederland), maar vaak ook minder frequent (Brabantliner of Veluwelijn)
Het gaat bij mijn vraag dus om verbindingen die het landelijk spoornet aanvullen tot een goed verbindend net.
trams en metro rijden al op spoor, dus die zoek ik niet.
Ik ben op zoek naar lijnen waar nu busdiensten rijden om het gebrek aan landelijk spoor (zijnde metro/tram/trein) op te lossen. Vaak rijden deze verbindingen hoogfrequent (Qliners Noord-Nederland), maar vaak ook minder frequent (Brabantliner of Veluwelijn)
Het gaat bij mijn vraag dus om verbindingen die het landelijk spoornet aanvullen tot een goed verbindend net.
trams en metro rijden al op spoor, dus die zoek ik niet.
Re: spoorvervangende busdiensten
Is dat niet gewoon vrijwel overal zo, dat er bussen rijden omdat er geen spoor ligt?CamilleKreemers schreef:Laat ik even mijn vraag goed duidelijk specificeren:
Ik ben op zoek naar lijnen waar nu busdiensten rijden om het gebrek aan landelijk spoor (zijnde metro/tram/trein) op te lossen.
Bijvoorbeeld de trajecten van de buslijnen 33 en 70 kunnen wat mij betreft ook prima door een tram bediend worden, maar bij gebrek aan rails rijdt er een bus. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: spoorvervangende busdiensten
Je bent opzoek naar een kaart met interliners van vroeger?
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten