Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Ik zag gisteren en vandaag een amba rijden in de kleuren van brabant rijden door Ridderkerk op de Rotterdamseweg richting Rotterdam
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Dat komt door Software-updates. (Albatros 1 naar Albatros 2). zie Afwijkingen in Matrieelinzet#33
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Niet alleen software, nodige hardware wordt ook geüpdatet. :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daelea »

Ik had gisteren een Wright Commander op lijn 92, vanaf Dordt tot Zuidplein erin gezeten, en er werden welgeteld vier haltes automatisch omgeroepen - bij de rest bleef de mevrouw stil. Is dit een bekend fenomeen (van Albatros-1)?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Gebeurd best vaak, in VDL's en 7700 hybrids een stuk minder, maar het gebeurd overal wel.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Thom69 schreef:Ik had gisteren een Wright Commander op lijn 92, vanaf Dordt tot Zuidplein erin gezeten, en er werden welgeteld vier haltes automatisch omgeroepen - bij de rest bleef de mevrouw stil. Is dit een bekend fenomeen (van Albatros-1)?
Ik heb zo'n idee dat het de 6207 is geweest, die heeft daar al een tijdje last van ja. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Stefan schreef:Niet alleen software, nodige hardware wordt ook geüpdatet. :pos:
Je hebt me helemaal op de hoogte gebracht van de bussen in Dordrecht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:
Thom69 schreef:Vanaf het station vertrokken de meeste bussen op de dieselmotor
Dat zal het verschil wel zijn tussen de chauffeurs die hun cursus nog wel of niet meer herinneren. Toen ze er net reden werd er veel meer elektrisch opgetrokken nog, tegenwoordig echter trekt men vaak zo snel op dat vrijwel direct de dieselmotor aan slaat.
Vermoedelijk om juist de 'schok-overgang tussen elektrisch en dieselaandrijving' te voorkomen.. Zouden er niet meer passagiers dergelijke klachten richting chauffeurs geuit hebben?

Ik begrijp wel dat een chauffeur dan denkt.. 'heb geen zin in dat gezeur, werkgever heeft verkeerd ingesteld materieel ingezet, ik trap wel ff op dat gas en dan rijd ik tenminste vloeiend bij de halte weg'. 8-)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Heb je wel een punt, Durashift. vlak bij mijn school staat een overweg en dan vertrekken ze ook met de dieselmotor omdat ie dan op een helling staat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Accu's slijten op den duur ook natuurlijk.. :) En zo snel trekken de hybrides elektrisch niet op, helaas..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zijn de drukste reisrelaties van de trein?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dat zeggen de frequenties eigenlijk al he: van Gorinchem ri. Dordrecht (ochtendspits) en andersom (avondspits) is een grote stroom aangevuld met wat verkeer tussen de tussengelegen dorpen onderling waar de onderlinge busverbindingen een stuk minder geworden zijn.
Verder bestaat er ook nog een spitsstroom naar/van Geldermalen maar die is er voornamelijk vanaf Leerdam met behoorlijk veel overstappers ri. Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Is dat zo?
Bij sporen liggen de frequentie op het oostelijk deel toch al vast omdat er niet meer treinen kunnen rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Met de frequenties die het laten zien doelde ik meer op het westelijk deel. Overigens kunnen er op het oostelijk deel wel meer treinen rijden (Leerdam - Geldermalsen zou je om het kwartier kunnen rijden met kruising in Beesd), maar zo hoog is de vraag nu ook weer niet. De piek is daar in de Arriva-tijd echter minder zichtbaar geworden omdat de treinen er nu heel de dag 2x/uur reden terwijl er in de NS-tijd nog een uurdienst tussen Gorinchem en Geldermalsen was in de daluren.

Overigens past een doorgaande kwartiersdienst over de hele lijn niet en nu de kwartiersdienst er is tussen Dordrecht en Gorinchem krijg je 'm er ook niet alleen in een spitsrichting door. In de basis-halfuursdienst is het wel mogelijk in één richting een trein extra te rijden die dan kruist in Hardinxveld-Giessendam en Beesd, maar om dat in twee richtingen te kunnen doen kom je een spoor tekort in Arkel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ofwel 4x/uur is niet mogelijk. Vraag is ook natuurlijk welke stromen beter worden bediend. Arkel en Leerdam hebben al 4 ritten pper uur in de spits naar Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Arkel kent aannemelijk meer busreizigers ri. Utrecht ja, de bus rijdt daar veel meer door het bewoonde gebied en het station ligt wat meer buiten de kern. En als er al reizigers de trein nemen dan gaan ze naar Gorinchem om op de 387 over te stappen want die sluit mooi aan op de treinknoop.
Vanuit Leerdam is er nog wel een aardige hoeveelheid treinreizigers die vervolgen in Geldermalsen overstapt, maar 'tis natuurlijk de vraag in hoeverre die ook tot Utrecht met de trein mee gaan. Dat kan net zo goed een forensenstroom naar Houten zijn om maar iets willekeurigs te noemen. Daar zitten immers ook behoorlijke bedrijventerreinen.

Wat frequenties betreft: wat nog altijd kan is bv. iets wat er vroeger ook geweest is, namelijk een spitstrein vanuit Leerdam ri. Gorinchem die tussen de reguliere treinen in ligt. Is echter logistiek nu lastiger omdat je dan moet aanvoeren door een stel van de trein uit Dordrecht af te koppelen en vervolgens die spitstrein in Gorinchem weer moet combineren met de kerende trein uit Dordrecht. De kans dat dat nog gaat worden ingevoerd schat ik echter vrij klein in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Lijkt me logistiek gezien te ingewikkeld. Ook rjden niet veel ritten dubbelstels.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door waldo79 »

Vanuit Leerdam is er nog wel een aardige hoeveelheid treinreizigers die vervolgen in Geldermalsen overstapt, maar 'tis natuurlijk de vraag in hoeverre die ook tot Utrecht met de trein mee gaan. Dat kan net zo goed een forensenstroom naar Houten zijn om maar iets willekeurigs te noemen. Daar zitten immers ook behoorlijke bedrijventerrein
Culemborg trekt nog wel scholieren. De scholierenlijn 650 biedt hen immers maar beperkt vervoer, terwijl de trein ook in de daluren rijdt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Vergeet de richting Den Bosch ook niet.

Het deeltraject Dordrecht-Gorinchem is historisch gezien altijd al het sterkere deel van de lijn geweest, simpelweg omdat daar de grotere plaatsen liggen en die reisrelatie het interessantst is (Dordrecht en verder richting Rotterdam). Reizigers die vanaf Arkel en Leerdam naar Utrecht willen zijn vrijwel altijd sneller af met de bus. Een hogere frequentie heeft niet zo heel veel zin. Dan zou je beter kunnen investeren in een comfortabelere overstap in Geldermalsen. Nu heb je vanuit Utrecht drie minuten of zelfs minder om een paar honderd meter te hollen en dan ook nog die omcheckriedel af te werken.

Dat reizigers uit Arkel naar Gorinchem komen om de 387 te pakken geloof ik niet zo. Dan ben je per saldo ook 50 minuten bezig en afhankelijk van je tijdstip van vertrek heb je dan ook een 81 of 181 te pakken die je zonder overstap naar Utrecht CS brengt. Daarentegen maken reizigers vanuit (Boven-)Hardinxveld wel veel gebruik van trein plus 387, omdat dat voor die groep de enige reële reismogelijkheid richting Utrecht is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Arkel kent aannemelijk meer busreizigers ri. Utrecht ja, de bus rijdt daar veel meer door het bewoonde gebied en het station ligt wat meer buiten de kern. En als er al reizigers de trein nemen dan gaan ze naar Gorinchem om op de 387 over te stappen want die sluit mooi aan op de treinknoop.
Vanuit Leerdam is er nog wel een aardige hoeveelheid treinreizigers die vervolgen in Geldermalsen overstapt, maar 'tis natuurlijk de vraag in hoeverre die ook tot Utrecht met de trein mee gaan. Dat kan net zo goed een forensenstroom naar Houten zijn om maar iets willekeurigs te noemen. Daar zitten immers ook behoorlijke bedrijventerreinen.

Wat frequenties betreft: wat nog altijd kan is bv. iets wat er vroeger ook geweest is, namelijk een spitstrein vanuit Leerdam ri. Gorinchem die tussen de reguliere treinen in ligt. Is echter logistiek nu lastiger omdat je dan moet aanvoeren door een stel van de trein uit Dordrecht af te koppelen en vervolgens die spitstrein in Gorinchem weer moet combineren met de kerende trein uit Dordrecht. De kans dat dat nog gaat worden ingevoerd schat ik echter vrij klein in.
Gaat niet passen omdat met de huidige 1/2 uurdienst een kruising bij Arkel nodig is als je er nog iets tussendoor wilt laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Owja da's waar ook, dat pad is alleen mogelijk als je tussen een halfuursdienst op Dordrecht - Gorinchem door wilt en er op de rest van het traject een uurdienst rijdt.

@nvdw: ik heb zelf enige tijd Dordrecht Stadspolders - (trein) - Gorinchem - (387) - Utrecht gereisd en toen viel op dat als de trein uit Geldermalsen laat was er altijd nog een stel overstappers richting de 387 kwamen rennen. Dat zijn geen overstappers uit Boven-Hardinxveld geweest want toen dat geopend was woonde ik al niet meer in Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Reizigers uit Boven-Hardinxveld komen ook niet uit de trein uit Geldermalsen. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

The Greyhound schreef:
Daniel schreef:Arkel kent aannemelijk meer busreizigers ri. Utrecht ja, de bus rijdt daar veel meer door het bewoonde gebied en het station ligt wat meer buiten de kern. En als er al reizigers de trein nemen dan gaan ze naar Gorinchem om op de 387 over te stappen want die sluit mooi aan op de treinknoop.
Vanuit Leerdam is er nog wel een aardige hoeveelheid treinreizigers die vervolgen in Geldermalsen overstapt, maar 'tis natuurlijk de vraag in hoeverre die ook tot Utrecht met de trein mee gaan. Dat kan net zo goed een forensenstroom naar Houten zijn om maar iets willekeurigs te noemen. Daar zitten immers ook behoorlijke bedrijventerreinen.

Wat frequenties betreft: wat nog altijd kan is bv. iets wat er vroeger ook geweest is, namelijk een spitstrein vanuit Leerdam ri. Gorinchem die tussen de reguliere treinen in ligt. Is echter logistiek nu lastiger omdat je dan moet aanvoeren door een stel van de trein uit Dordrecht af te koppelen en vervolgens die spitstrein in Gorinchem weer moet combineren met de kerende trein uit Dordrecht. De kans dat dat nog gaat worden ingevoerd schat ik echter vrij klein in.
Gaat niet passen omdat met de huidige 1/2 uurdienst een kruising bij Arkel nodig is als je er nog iets tussendoor wilt laten rijden.
maar daar kan men toch wat aan doen? of geven ze liever geld uit aan andere zaakjes
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De infra is voor de huidige dienstregeling voldoende en ik hoor uit die hoek nou ook weer geen geluiden over acute capaciteitsproblemen, dus kan me er iets bij voorstellen dat men geen onnodige moeite wil doen.
Arkel is sowieso een lastig punt voor dubbelspoor doordat het perron in een boog ligt net als het spoor richting Gorinchem en wissels in principe alleen in recht spoor gelegd worden. Tussen het spoor en de Merwedekanaalbrug zou je op zich nog een wissel kwijt moeten kunnen al lijkt ook daar het spoor in een lichte boog te lopen.

Als je er dan al iets aan wilt doen denk ik dat het kansrijker is om het toekomstige station Gorinchem Noord dubbelsporig te maken, dat ligt nog relatief dicht op Arkel immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:De infra is voor de huidige dienstregeling voldoende en ik hoor uit die hoek nou ook weer geen geluiden over acute capaciteitsproblemen, dus kan me er iets bij voorstellen dat men geen onnodige moeite wil doen.
Arkel is sowieso een lastig punt voor dubbelspoor doordat het perron in een boog ligt net als het spoor richting Gorinchem en wissels in principe alleen in recht spoor gelegd worden. Tussen het spoor en de Merwedekanaalbrug zou je op zich nog een wissel kwijt moeten kunnen al lijkt ook daar het spoor in een lichte boog te lopen.

Als je er dan al iets aan wilt doen denk ik dat het kansrijker is om het toekomstige station Gorinchem Noord dubbelsporig te maken, dat ligt nog relatief dicht op Arkel immers.
Daar heb je niet zoveel aan. Kruisen met een 15 Minuten dienst zal op ongeveer 7 1/2 minuut van Gorinchem en Leerdam moeten plaatsvinden. Dan kom je zo ongeveer in Arkel uit. Gorinchem Noord/Papland is hooguit 2-3 minuten. Bovendien is de bouw van dit station stilgelegd omdat men beter laat dan nooit heeft ingezien dat het station op een volstrekt kansloze plek ligt om een succes te worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten