Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Gelede bussen voor lijn 9 lijkt mij geen kostenbesparing, eerder een kostenverzwaring. Want die gelede bussen moeten dan ook buiten de pieken rijden (met bijbehorende draaikolk in de brandstoftank) terwijl dat niet nodig is, dan kan je beter een iets groter park aan normale bussen hebben zodat je buiten de spits reserve hebt en capaciteit voor onderhoud en in de spits gewoon wat meer bussen kan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Ik denk dat geledes juist voor lijn 9 beter zijn. Nu rijdt volgens de dienstregeling al meer dan 22 ritten per uur rond 8 uur. Dat moet toch lager kunnen en de geledes kan je ook alleen voor lijn 9 en enkele ochtendritten gebruiken. In een gelede past toch snel 2x zoveel mensen dan een 12m bus, dus ben je voor lijn 9 ook ongeveer 10 ritten in dat uur minder nodig. Dat scheelt toch weer geld op die lijn. Nu ben je minimaal 8 bussen nodig, a 250000 euro. Dit is in totaal 2 miljoen euro aanschaf en niet gekeken naar personeel en brandstof. Bij geledes ben je ongeveer 4 of 5 bussen nodig a 350000 euro. In totaal dus 1,4 miljoen.
Je bespaart door die geledes dan geld in aanschaf, onderhoud, personeel en brandstofverbruik. Wel is het zo dat je alleen het uniforme materieel kwijt bent.
Je bespaart door die geledes dan geld in aanschaf, onderhoud, personeel en brandstofverbruik. Wel is het zo dat je alleen het uniforme materieel kwijt bent.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Maar buiten de spits heb je die gelede bussen niet nodig maar ermee rijden kosten nog steeds net zo veel als tijdens de spits. Die bussen heb je misschien slechts twee uur nodig van de acht-negen uur dat de school geopend is. Het is een schoollijn, niet een stadslijn die alle drukke wijken waar niet-fietsers wonen verbindt met het centrum, ziekenhuis en het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Nu staan de meeste bussen ook stil in de daluren, de grootte van de bus maakt dan ook niet meer uit. Er worden nu ook genoeg bussen gekocht voor alleen de ochtendspits. Ik zie daarom het probleem daarin ook niet.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Beroep op persoonlijk ervaring dus volledig irrelevant in dit soort discussies tenzij je ook consequent reizigersaantallen bijhoudt. En ik hoop dat je zelf ook wel kan bedenken waarom.Freek schreef:Ik zit zeer vaak in de s1500 maar die doortrekken kan echt niet verantwoord worden door een klantaanbod. Je mag allang blij zijn met een trein naar Deventer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Ja maar nu zijn die bussen die stilstaan in de daluren van hetzelfde type als de bussen die nog rijden. Dat maakt het mogelijk om efficiënt te werken door bussen die onderhoud nodig hebben in te plannen op een omloop die alleen in de spits rijdt. Ga je echter die grote hoeveelheid bussen die stilstaat in de spits vervangen door een kleinere hoeveelheid gelede bussen dan gaat dit echter niet meer op. Immers zou je dan weer een gelede de straat op moeten sturen als een 12-meterbus onderhouden moet worden maar juist dan (op een moment dat 'ie niet echt nodig is) is zo'n gelede duur.CamilleKreemers schreef:Nu staan de meeste bussen ook stil in de daluren, de grootte van de bus maakt dan ook niet meer uit. Er worden nu ook genoeg bussen gekocht voor alleen de ochtendspits. Ik zie daarom het probleem daarin ook niet.
Niet voor niets zie je eigenlijk overal steeds vaker hoge spitsfrequenties ontstaan en de hoeveelheid gelede bussen afnemen. Geledes rijden doorgaans alleen nog op plekken waar ze de hele dag door zinvol (dus goed bezet) ingezet kunnen worden. In gebieden waar je ze alleen in de spits nodig zou kunnen hebben zie je ze vrijwel niet meer en is de frequentie veelal verhoogd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Maar nu hebben we het over een schoollijn die in de spits vaker dan 16 ritten heeft. Dan lijken me in een regio waar ook bezuinigd joet worden kijken naar schaalvergroting op deze lijn een eerste stap. Er zijn nog genoeg bussen op de overige lijnen die alleen in de spits rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Je probeert het werkelijk net zolang tot er iemand zegt "Ja, dat is een goed idee" he? Zo'n bus die weinig kilometers maakt is ook duur he, want die geledes staan dan wel elk daluur stil terwijl het bij standaardbussen nog kan rouleren welke bus er stilstaat. Doordat ze weinig kilometers maken zit je vervolgens aan het eind van de concessie met een bus die nog niet afgeschreven is en dus eigenlijk "over" is. Ook niet persé gewenst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Wat dachten jullie er van om het busstation aan de westzijde in Zwolle, wat begroot is op 90 miljoen euro, iets soberder uit te laten voeren voor 60 miljoen. En de overige 30 miljoen weer voor de reiziger te gebruiken?
Want als de plannen doorgaan dan ligt er straks een nieuw busstation waar geen bus komt omdat die weg bezuinigd is om het busstation te betalen
Want als de plannen doorgaan dan ligt er straks een nieuw busstation waar geen bus komt omdat die weg bezuinigd is om het busstation te betalen
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Dat wordt niet door de provincie betaald. Maar wat in Overijssel is er nou nodeloos redundant uitgevoerd. Waar zou je nou heel veel geld mee kunnen besparen. HMMMMMM GOEDE VRAAG!gkw1969 schreef:Wat dachten jullie er van om het busstation aan de westzijde in Zwolle, wat begroot is op 90 miljoen euro, iets soberder uit te laten voeren voor 60 miljoen. En de overige 30 miljoen weer voor de reiziger te gebruiken?
Want als de plannen doorgaan dan ligt er straks een nieuw busstation waar geen bus komt omdat die weg bezuinigd is om het busstation te betalen
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Kamperlijn slecht plan om te sluiten, rijden in de spits wel 300 reizigers per rit mee. In totaal meer dan 3000 reizigers per werkdag volgens mij.
Ik zie dan meer in gecombineerde bus/trein abbonementen om zo te kijken of er een optimalisatie in bustrein gemaakt kan worden.
Ik zie dan meer in gecombineerde bus/trein abbonementen om zo te kijken of er een optimalisatie in bustrein gemaakt kan worden.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
4816. Maar het is een provincie-aangelegenheid, die reizigers verschuiven wel naar Kpnz als je de lijn sluit. Nogmaals; Er is geen geld wát wil je nou, bereikbare buitengebieden of twee spoorlijnen naar een dorp van 35.000 inwoners met een dorp van 15.000 inwoners er vlak naast. Zeg het maar. Ga jij aan Opoe uitleggen dat ze op zaterdag en zondag niet naar Zwolle of Kampen of Lelystad naar de winkels kan omdat je zo nodig 2 spoorlijnen tegelijkertijd aan de praat moest houden? Begrijp je nou eindelijk eens wat ik bedoel?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
In sommige gebieden wil het nog: lijn 160 kan deels weg als je met een bustrein abbo kan reizen, zelfde gelkd voor zwolle raalte en dalfsen - zwolle. Echter moet er dan beter ov komen in de nu al drukke treinen. Hierbij houd ik dan ook geen rekening met eventuele pretparken en zorginstellingen.
Ik denk dat er in zwolle ook nog wel geld bespaard kan worden door streeklijnen door een woonwijk te sturen zoals berkum os assendorp. ik weet alleen niet of dat de gewenste 18 miljoen gaat halen. Ze zullen toch ook in twente het mes moeten gaan zetten. Midden-Overijssel is als ik het goed heb maar een concesie van 30 miljoen euro, dus daar 18 miljoen weghalen gaat een ramp worden.
Deadlock, als jij opoe dan ook even uitleggen gaat dat ie zonder ov naat kampen zuid moet gaan reizen, want het geld was op, zal opoe vast eens zijn. Kamperlijn kost volgens voorspelling maar 3 ton subsidie na elektrificatie. Het zijn niet de grote miljoenenbesparingen die de provincie zoekt en de provincie is spoorgeil, ze willen spoor dehoofdtransportwijze maken.
Ik denk dat er in zwolle ook nog wel geld bespaard kan worden door streeklijnen door een woonwijk te sturen zoals berkum os assendorp. ik weet alleen niet of dat de gewenste 18 miljoen gaat halen. Ze zullen toch ook in twente het mes moeten gaan zetten. Midden-Overijssel is als ik het goed heb maar een concesie van 30 miljoen euro, dus daar 18 miljoen weghalen gaat een ramp worden.
Deadlock, als jij opoe dan ook even uitleggen gaat dat ie zonder ov naat kampen zuid moet gaan reizen, want het geld was op, zal opoe vast eens zijn. Kamperlijn kost volgens voorspelling maar 3 ton subsidie na elektrificatie. Het zijn niet de grote miljoenenbesparingen die de provincie zoekt en de provincie is spoorgeil, ze willen spoor dehoofdtransportwijze maken.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Máár 3 ton. Er zijn echt dagen dat ik het niet op zak heb :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Het is beter dan de huidige miljoen dat ns vangt.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Je kan het ook niet uitgeven daaraan, van die drie ton dan het streeknet in stand houden en de NS (vanuit de provincie gezien) gratis laten stoppen op Kpnz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Ten minste, volgens onderzoek:
Kosten 3,2 miljoen
Reizigersopbrengsten : 2,4 miljoen
Verwachte kosten nieuw kosten door elektrificatie : 2,7 miljoen las ik in elektrificatieonderzoek.
Kosten 3,2 miljoen
Reizigersopbrengsten : 2,4 miljoen
Verwachte kosten nieuw kosten door elektrificatie : 2,7 miljoen las ik in elektrificatieonderzoek.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Je moet dan alle ovlijnen naar kampen wel doortrekken naar kampen zuid en ik denk dat dit op jaarbasis meer geld en reistijd gaat kosten dan de kamperlijn laten rijden.deadlock schreef:4816. Maar het is een provincie-aangelegenheid, die reizigers verschuiven wel naar Kpnz als je de lijn sluit. Nogmaals; Er is geen geld wát wil je nou, bereikbare buitengebieden of twee spoorlijnen naar een dorp van 35.000 inwoners met een dorp van 15.000 inwoners er vlak naast. Zeg het maar. Ga jij aan Opoe uitleggen dat ze op zaterdag en zondag niet naar Zwolle of Kampen of Lelystad naar de winkels kan omdat je zo nodig 2 spoorlijnen tegelijkertijd aan de praat moest houden? Begrijp je nou eindelijk eens wat ik bedoel?
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Op zich is dat een makkelijke som: de Kamperlijn kost nu 300.000 euro aan subsidie, en nou weet ik niet wat de DRU-prijs is van de Concessie IJsselmond, maar als je uitgaat van 70 euro per DRU (in mijn ogen best redelijk voor een zodanig lege provincie), dan kom je uit op (300000 euro / 70 euro * 60 minuten / 2 richtingen / 10 minuten reistijd (route lijn 74) / 365 dagen per jaar =) ~35 retourritten per dag van Kampen-IJsselmuiden naar Kampen Zuid, daar kom ik al bijna op met alleen lijn 141 (=31, 143 nog niet geteld). Hou dan ook nog rekening met de weekend- en avondtoeslagen, en ik durf dan echt te beweren dat de Kamperlijn goedkoper is dan het verlengen van de bussen naar Kampen Zuid.
Nu nog vragen? (A)
Nu nog vragen? (A)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Ja, ik heb vragen:
1. Waarom ben je er niet vanuit gegaan dat lijn 141 vanuit Ens gewoon rechtstreeks via de N50 naar station Kampen Zuid kan? Dan is hij zelfs minder rijtijd kwijt dan nu naar station Kampen. Want (met alle respect) die paar boerderijen die Kampereiland vormen rechtvaardigen geen buslijn. Daar krijg je zelfs nog geen buurtbus overeind mee.
2. Waarom ga je ervan uit dat ook lijn 143 meer rijtijd nodig heeft, terwijl die ook vanuit Dronten ook rechtstreeks naar station Kampen Zuid kan? (al lijkt me dit een lijn die dan sowieso geschrapt kan worden als je moet bezuinigen, aangezien er geen kern ligt tussen Kampen en Dronten, lijn 143 sowieso al een lage frequentie rijdt en er al een trein tussen beide plaatsen rijdt)
1. Waarom ben je er niet vanuit gegaan dat lijn 141 vanuit Ens gewoon rechtstreeks via de N50 naar station Kampen Zuid kan? Dan is hij zelfs minder rijtijd kwijt dan nu naar station Kampen. Want (met alle respect) die paar boerderijen die Kampereiland vormen rechtvaardigen geen buslijn. Daar krijg je zelfs nog geen buurtbus overeind mee.
2. Waarom ga je ervan uit dat ook lijn 143 meer rijtijd nodig heeft, terwijl die ook vanuit Dronten ook rechtstreeks naar station Kampen Zuid kan? (al lijkt me dit een lijn die dan sowieso geschrapt kan worden als je moet bezuinigen, aangezien er geen kern ligt tussen Kampen en Dronten, lijn 143 sowieso al een lage frequentie rijdt en er al een trein tussen beide plaatsen rijdt)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Volgens de wiki rijdt lijn 9 slechts 14x per uur in de ochtendspits. Klopt de wiki dan niet?CamilleKreemers schreef:Ik denk dat geledes juist voor lijn 9 beter zijn. Nu rijdt volgens de dienstregeling al meer dan 22 ritten per uur rond 8 uur. Dat moet toch lager kunnen en de geledes kan je ook alleen voor lijn 9 en enkele ochtendritten gebruiken. In een gelede past toch snel 2x zoveel mensen dan een 12m bus, dus ben je voor lijn 9 ook ongeveer 10 ritten in dat uur minder nodig. Dat scheelt toch weer geld op die lijn. Nu ben je minimaal 8 bussen nodig, a 250000 euro. Dit is in totaal 2 miljoen euro aanschaf en niet gekeken naar personeel en brandstof. Bij geledes ben je ongeveer 4 of 5 bussen nodig a 350000 euro. In totaal dus 1,4 miljoen.
Je bespaart door die geledes dan geld in aanschaf, onderhoud, personeel en brandstofverbruik. Wel is het zo dat je alleen het uniforme materieel kwijt bent.
Maar als die 14-22x per uur rijdt, lijkt me gelede bussen zeer handig ja.
Wellicht dat er met Syntus en Gelderland ook overlegd kan worden of lijn 202 ri. Apeldoorn in de ochtendspits structureel via het Deltion kunnen gaan (de spitsrichting van lijn 202 is immers de andere kant op) en in de middagspits andersom.
Als straks het busstation aan de zuidkant van het station ligt, zou het wellicht ook zeer interessant kunnen worden om lijnen 201, 202 en 203 (de Veluwelijnen) te verlengen naar het Deltion. Voor Syntus is dat een optie om in de spits nog een rechtstreekse verbinding met het Zwolse centrum te behouden, terwijl voor Overijssel het interessant kan zijn om de gelede bussen die op die lijnen rijden te kunnen gebruiken voor die grote spitsvraag naar het Deltion, zonder dat ze zelf gelede bussen hoeft aan te schaffen voor alleen lijn 9. Zo kan het mes aan twee kanten snijden. Zo'n doortrekking zou lijn 9 sowieso al grotendeels kunnen vervangen lijkt me. Alleen moeten Gelderland en Overijssel dan wel goed overleggen over de voorwaarden hiervan.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Dat gebeurd nu al als lijn 609...
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Superghost,
Ik zie trouwens dat ik inderdaad een fout heb gemaakt met lijn 9 frequentie:
Lijn 9 rijdt 14x tussen 8 en 9 uur en tussen 14 en 17 uur 8x/uur.
Lijn 10 rijdt 4x/uur in de spits.
Lijn 609 rijdt 4x/uur in de spitsrichting.
Al deze lijnen rijden dus naar Deltion Campus, en de versterkingsritten zitten hier niet bij. In de ochtend krijg je in totaal dus 22 ritten naar Deltion en in de middag ongeveer 15 ritten per uur.
Bij gebruik geledes (met totaal capaciteit kloppend) ben je 2x 12m bus nodig voor 1x 18m bus. De frequenties kan je dan verlagen tot 12x ochtend en 8x middag. Dat levert een stuk minder druk op dan de huidige oplossing.
Ik zie trouwens dat ik inderdaad een fout heb gemaakt met lijn 9 frequentie:
Lijn 9 rijdt 14x tussen 8 en 9 uur en tussen 14 en 17 uur 8x/uur.
Lijn 10 rijdt 4x/uur in de spits.
Lijn 609 rijdt 4x/uur in de spitsrichting.
Al deze lijnen rijden dus naar Deltion Campus, en de versterkingsritten zitten hier niet bij. In de ochtend krijg je in totaal dus 22 ritten naar Deltion en in de middag ongeveer 15 ritten per uur.
Bij gebruik geledes (met totaal capaciteit kloppend) ben je 2x 12m bus nodig voor 1x 18m bus. De frequenties kan je dan verlagen tot 12x ochtend en 8x middag. Dat levert een stuk minder druk op dan de huidige oplossing.
En wat gebeurt er dan als de concessie Veluwe of Midden Overijssel straks niet meer dezelfde vervoerder kent? Ook zit je met abbonementen en wie wordt verantwoordelijk voor versterking van deze lijn?SuperGhost schreef:Als straks het busstation aan de zuidkant van het station ligt, zou het wellicht ook zeer interessant kunnen worden om lijnen 201, 202 en 203 (de Veluwelijnen) te verlengen naar het Deltion. Voor Syntus is dat een optie om in de spits nog een rechtstreekse verbinding met het Zwolse centrum te behouden, terwijl voor Overijssel het interessant kan zijn om de gelede bussen die op die lijnen rijden te kunnen gebruiken voor die grote spitsvraag naar het Deltion, zonder dat ze zelf gelede bussen hoeft aan te schaffen voor alleen lijn 9. Zo kan het mes aan twee kanten snijden. Zo'n doortrekking zou lijn 9 sowieso al grotendeels kunnen vervangen lijkt me. Alleen moeten Gelderland en Overijssel dan wel goed overleggen over de voorwaarden hiervan.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Heb je er dan wel rekening mee gehouden dat deze lijn met name dient voor de asielzoekers bij de Roggebotsluis. Enkele ritten vanuit Kampen zitten echt stampensvol met asielzoekers die boodschappen gedaan hebben in Kampen.SuperGhost schreef:Ja, ik heb vragen:
2. Waarom ga je ervan uit dat ook lijn 143 meer rijtijd nodig heeft, terwijl die ook vanuit Dronten ook rechtstreeks naar station Kampen Zuid kan? (al lijkt me dit een lijn die dan sowieso geschrapt kan worden als je moet bezuinigen, aangezien er geen kern ligt tussen Kampen en Dronten, lijn 143 sowieso al een lage frequentie rijdt en er al een trein tussen beide plaatsen rijdt)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Dan laat je 143 alleen rijden tussen het AZC en Kampen?
Maar verder geen antwoord op mijn vragen?
Maar verder geen antwoord op mijn vragen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten