Proef informeren reizigers op plek in de trein
Proef informeren reizigers op plek in de trein
Ik werd uitgenodigd via NS Panel om te reageren op een nieuwe manier van reizigersinformatie. Dit betreft het direct informeren van de reiziger waar deze moet instappen dmv pushberichten op de smartphone. Ik heb het e.e.a in plaatjes hier onder gezet in de spoiler:
Wat vinden jullie van de proef?
Ik vind het persoonlijk wel een goed intitiatief en ben benieuwd wanneer ze hier mee gaan starten.
Wat vinden jullie van de proef?
Ik vind het persoonlijk wel een goed intitiatief en ben benieuwd wanneer ze hier mee gaan starten.
Komt wel goed schatje.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Te complex en blijkbaar afhankelijk van telling HC's. Leuk studentenprojectje, nothing more.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Ik heb 'm gisteren ook al ingevuld ;)
Theoretisch heel mooi maar
- Mensen zijn denk ik te eigenwijs om te luisteren naar een app, hebben hun eigen gewoontes etcetera
- Wanneer het ooit voorkomt dat ik geen plek "kan vinden" is dat simpelweg omdat de trein zo vol zit dat er ook echt geen vrije plekken meer zijn.
Het lijkt me verstandiger te investeren in een systeem dat op het perron vertelt hoe lang de trein is en waar hij gaat stoppen, zoals je dat in Duitsland ook ziet (bv. trein komt van bordje A tot bordje D te staan). Kunnen (doorgewinterde) reizigers volgens mij prima op anticiperen. Die informatie is er gewoon, dus moet niet zo moeilijk zijn....
Ik denk overigens dat menig student jaloers zal zijn op de hoeveelheid response die deze student op zijn enquête gaat krijgen
Theoretisch heel mooi maar
- Mensen zijn denk ik te eigenwijs om te luisteren naar een app, hebben hun eigen gewoontes etcetera
- Wanneer het ooit voorkomt dat ik geen plek "kan vinden" is dat simpelweg omdat de trein zo vol zit dat er ook echt geen vrije plekken meer zijn.
Het lijkt me verstandiger te investeren in een systeem dat op het perron vertelt hoe lang de trein is en waar hij gaat stoppen, zoals je dat in Duitsland ook ziet (bv. trein komt van bordje A tot bordje D te staan). Kunnen (doorgewinterde) reizigers volgens mij prima op anticiperen. Die informatie is er gewoon, dus moet niet zo moeilijk zijn....
Ik denk overigens dat menig student jaloers zal zijn op de hoeveelheid response die deze student op zijn enquête gaat krijgen
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
He, een veoliaproject 2.0. Alleen wel beter over nagedacht. Uitvoering is nog wat complex, maar de gedachte er achter wel goed. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb Bluetooth eigenlijk altijd uit.
Laatst gewijzigd door Freek op vr 22 mei 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Nou, hoe dan?Freek schreef:Ik weet hoe het bij jullie zit
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Het idee van iBeacons is leuk, maar je moet de klant niet lastig vallen met allerlei apps en tools. Ik verwacht ook niet dat dit een zinnige oplossing zal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Ik denk dat die afhankelijkheid van tellingen door de conducteur de kans van slagen aanzienlijk verkleint. Die kan immers nu eenmaal niet overal tegelijk tellen (en als ze het moeten inschatten kunnen ze er soms compleet naast zitten).
Verder is het idee niet slecht door het voorkomen van onnodige concurrentie om plaatsen wat vooral ook kan helpen bij stations met trappen op wisselende plaatsen waardoor juist onervaren overstappers normaal niet weten waar ze het best kunnen instappen. Op deze manier kunnen ze dat immers wel.
Lastig puntje is iets wat ik zelf ook gewoon in de praktijk merk: als de precieze stopplaats van een trein langs het perron weleens varieert (zie bv. de situatie op spoor 11 in Utrecht vaak) kan dat forse verschillen in de bezetting van bepaalde bakken opleveren. Dat gebeurt natuurlijk ook als een trein korter dan gepland is en gewoon bij het juiste bakbordje staat want dat weten de onervaren reizigers niet van tevoren.
Verder is het idee niet slecht door het voorkomen van onnodige concurrentie om plaatsen wat vooral ook kan helpen bij stations met trappen op wisselende plaatsen waardoor juist onervaren overstappers normaal niet weten waar ze het best kunnen instappen. Op deze manier kunnen ze dat immers wel.
Lastig puntje is iets wat ik zelf ook gewoon in de praktijk merk: als de precieze stopplaats van een trein langs het perron weleens varieert (zie bv. de situatie op spoor 11 in Utrecht vaak) kan dat forse verschillen in de bezetting van bepaalde bakken opleveren. Dat gebeurt natuurlijk ook als een trein korter dan gepland is en gewoon bij het juiste bakbordje staat want dat weten de onervaren reizigers niet van tevoren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Draadloze oortjes bijvoorbeeld, waarom zou je het steeds aan en uit zetten? Zoveel extra stroom kost Bluetooth toch niet.waldo79 schreef:Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Ze zouden die iBeacons ook in de trein kunnen ophangen en gebruiken om te weten in welk deel van de trein de conducteur aan het controleren is. In combinatie met een geavanceerd systeem dat de de conducteur vertelt wanneer welk deel gecontroleerd moet worden, zou je denk ik een behoorlijk betrouwbare schatting van het aantal reizigers kunnen maken. Bovendien kun je ook zien bij welke ritten/stations/perrons er een duidelijk patroon in zit en waar niet, zodat je voor een perron waar de trein telkens op een andere plek stopt, weet dat een advies daar geen nut heeft.
Om nou een apart systeem op te tuigen dat reizigers telt, lijkt me wat overdreven. Kijk liever of het gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld camerabewaking (zoals het grootste deel van de lijnbussen wel gewoon heeft).
En natuurlijk willen conducteurs zelf bepalen waar ze controleren of "pauzeren", maar als een systeem weet waar de conducteur ongeveer is, heeft dat wel degelijk voordelen: Als de conducteur ondersteuning nodig heeft, is bekend waar die ondersteuning naartoe moet. Verder wordt de pakkans voor zwartrijders groter omdat het controlepatroon minder voorspelbaar wordt, en zwartrijden moeilijker maken zouden de conducteurs voorstander van moeten zijn (dat argument gebruiken ze tenslotte ook voor hun steun voor het sluiten van de poortjes).
Om nou een apart systeem op te tuigen dat reizigers telt, lijkt me wat overdreven. Kijk liever of het gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld camerabewaking (zoals het grootste deel van de lijnbussen wel gewoon heeft).
En natuurlijk willen conducteurs zelf bepalen waar ze controleren of "pauzeren", maar als een systeem weet waar de conducteur ongeveer is, heeft dat wel degelijk voordelen: Als de conducteur ondersteuning nodig heeft, is bekend waar die ondersteuning naartoe moet. Verder wordt de pakkans voor zwartrijders groter omdat het controlepatroon minder voorspelbaar wordt, en zwartrijden moeilijker maken zouden de conducteurs voorstander van moeten zijn (dat argument gebruiken ze tenslotte ook voor hun steun voor het sluiten van de poortjes).
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Ik heb zelf het idee dat je nog steeds betaalbaar een reizigers-telproject kan opzetten zolang je het niet uitbesteed aan een nogal dure faalhaas IT beunhaas als CGI . Maar dat is meer op voorpordelen gebaseerd.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Laten we eerst maar eens beginnen met het duidelijk communiceren van de treinlengte en de exacte stopplaats (menig perron is al ingedeeld in secties met letterborden), dus ook niet zo'n halve oplossing als momenteel op Utl-Gdm met de "gegarandeerde stopplaats van een SLT viertje". Ik zie regelmatig dat mijn trein met bijvoorbeeld 12 bakken rijdt, maar vanaf bakbord 8 bijna niemand meer staat.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Dat is juist het doel van de proef.
Op stopplaats A tussen letterbord A en B, op stopplaats B tussen letterbord B en C etc.
Dan heb je reizigersspreiding ook behaald.
Op stopplaats A tussen letterbord A en B, op stopplaats B tussen letterbord B en C etc.
Dan heb je reizigersspreiding ook behaald.
Komt wel goed schatje.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Eh, ik reis zo weinig in de spits, dat ik geen draadloze oortjes heb (A) En dan nog...bedrade oortjes zijn geen enkel probleem voor mij.Geert schreef:Draadloze oortjes bijvoorbeeld, waarom zou je het steeds aan en uit zetten? Zoveel extra stroom kost Bluetooth toch niet.waldo79 schreef:Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Terug on-topic: al die apps om reizigers te informeren. Kunnen mensen niet hun ogen en oren gebruiken?
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Reizigers zijn verstokt aan hun telefoon dus ik denk dat pushmeldingen over zitplaatsen wel gewenst en ook iets positiefs kunnen brengen. Wat dan de relatie is met bluetooth snap ik niet, via 4G kan het imo ook prima.
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
IBeacons kunnen lokaal je app trigger en, normale pushberichten gaan via een server. Als dat locatiegebonden moet zijn, ben je afhankelijk van locatie toegang/GPS/etc
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Laaste plaatje.
Spoor 7 te Eindhoven...
Spoor 7 te Eindhoven...
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Wat bedoel je
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Op het plaatje (van de app) staat dat de trein vertrekt van spoor 7 te Eindhoven. Laat daar nu net geen perron aan liggen :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Lekker boeiend zou ik zeggen, het is enkel "ter illustratie".
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Dat is ook logisch bij SLT, 6 bakken SLT is immers 4 normale bakken, dus 12 bakken SLT zijn 8 normale bakken en zal dus stoppen bij de 8microshit schreef:Laten we eerst maar eens beginnen met het duidelijk communiceren van de treinlengte en de exacte stopplaats (menig perron is al ingedeeld in secties met letterborden), dus ook niet zo'n halve oplossing als momenteel op Utl-Gdm met de "gegarandeerde stopplaats van een SLT viertje". Ik zie regelmatig dat mijn trein met bijvoorbeeld 12 bakken rijdt, maar vanaf bakbord 8 bijna niemand meer staat.
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Oeps verkeerde context, ander voorbeeld gebruikt. "mijn" dagelijkse trein rijdt regelmatig met 12x ICM.
Maar goed het gebeurt overal. Zie Ede-Wageningen bijvoorbeeld, waar men zich massaal in de 2 bakken het dichtst bij de trap stort, terwijl het er veel meer zijn.
Essentie van het verhaal: ik denk dat een deel van het probleem al zit in dat reizigers niet tot nauwelijks per trein kunnen bepalen tot waar ze kunnen doorlopen.
Maar goed het gebeurt overal. Zie Ede-Wageningen bijvoorbeeld, waar men zich massaal in de 2 bakken het dichtst bij de trap stort, terwijl het er veel meer zijn.
Essentie van het verhaal: ik denk dat een deel van het probleem al zit in dat reizigers niet tot nauwelijks per trein kunnen bepalen tot waar ze kunnen doorlopen.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Dat denk ik ook. Terwijl die informatie er gewoon is, maar alleen nog niet door NS zelf naar de reiziger gecommuniceerd wordt
Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein
Of omgekeerd: als NS midden in de spits weer eens met een enkel zesje aan komt kakken, en reizigers die wel waren doorgelopen dan allemaal kunnen teruglopen naar de laatste deur om hun staanplaatsen in te nemen. Zelfs eens een conducteur meegemaakt die toen begon te zaniken dat "die reizigers allemaal door dezelfde deur naar binnen willen". Goh, hoe zou die agressie tegen het personeel toch ontstaan, met dat soort onbenullen?microshit schreef:Zie Ede-Wageningen bijvoorbeeld, waar men zich massaal in de 2 bakken het dichtst bij de trap stort, terwijl het er veel meer zijn.
Dus: een consistente materieelinzet die vervolgens op een eenvoudige en algemeen toegankelijke manier wordt gepresenteerd aan de reiziger (ik word een beetje moe van die appziekte).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten