Stadstrein Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Berk-24 »

Dat is ook wel nodig, vanwege een grote hoeveelheid scholieren en studenten dat uit Kesteren, Opheusden, Dodewaard en Zetten-Andelst naar Nijmegen moet en 's middags een weer terug. De rest van het OV in die regio (muv buurtbus) rijdt op ma-vr overdag ieder half uur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

In Amsterdam lijkt me de minimumfrequentie van een S-bahn gewoon 4 keer per uur. De meeste sprinterstations halen dat in de spits overigens ook nu al :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Verder is de stad Amsterdam grotendeels uitstekend aangesloten op het metronet en onderliggend tramnet. De metropoolregio heeft over het algemeen uitstekende frequenties met de hoofdstad. Een S-Bahn verwacht je meer in de metropoolregio, waar die s-bahn dus ook echt aanwezig is. In de toekomst gaan we ook naar PHS dus dat scheelt ook alweer op het plaatje. Het beestje een andere naam geven hoeft wmb niet..
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Meltrain schreef:De enige trajecten waar op werkdagen overdag slechts eens per uur wordt gereden zijn volgens mij: Almelo - Mariënberg, Arnhem - Tiel, Sneek - Stavoren en Winschoten - Nieuweschans.
Nee je moet le-zen. Leeuwarden-Zwolle bijvoorbeeld heeft slechts één keer per uur een sprinter. Ik had het over sprinterseries die één keer per uur rijden en dankzij verdichting een halfuursdienst hadden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ik sla even het afgedwaalde idee van de discussie over ;-)

De trein bedient in de regio Amsterdam vele trajecten die net zo goed bij het stadsvervoer (of als uitlopers van het stadsvervoer) zouden kunnen horen. Het ook op die manier brengen, inclusief op die manier opbouwen van tarieven, kan ervoor zorgen dat reizigers het ook als een systeem zien. Wel denk ik dat je daarbij ook nog eens goed moet kijken of je de systemen niet ook nog wat verder kunt integreren. De situatie op Amstel is wat dat betreft prima, maar de eindeloze overstappen zoals op Sloterdijk zijn niet iets wat je dagelijks wil doen, waardoor het nut van een systeem alweer wat vervaagt.

Of het hernoemen van de sprinters in Stadstrein dit doel ook daadwerkelijk haalt vraag ik me af. Begin maar eens met reisinfo op een plek en het aanbieden van een (kortings)abonnement dat binnen de grote ring rond Amsterdam op al het OV geldig is, dan komen kleurtjes en namen daarna wel.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Het zou al best wel wat zijn als alle sprinters ieder een duidelijk vermeld nummer krijgen (dat wordt dan ook naar de reiziger gecommuniceerd via cta's en op de digitale treinschermen zelf en er komen omnummeringen: lijn 160 of 51 klinkt niet erg lekker, maar S1, S20, S35, lage getallen zijn dan beter en met een onderscheidend kenmerk, de S van sprinter. Bij de vervoerder kan onderling nog worden gecommuniceerd als S3532 bijvoorbeeld. Welkom in Sprinter 61 naar Woerden!

En liever geen opknippingen maar wel zoveel mogelijk doorrijden op de centrale stations. Daarbij de sprinters met hun nummers en kleuren binnen de regio op aparte plattegronden naar de reiziger toe communiceren.

Ook mogelijk is om een klein aantal lijnen in één nummer en/of lijnkleur te bundelen, zoals Gvc-Bd/Rsd. Een beetje het RER-idee maar dan met cijfers en hopelijk iets simpeler.

En je zou zelfs met de IC hetzelfde kunnen doen: de I19 Den Haag-Venlo bijvoorbeeld.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Ik zou er dan ICxx en SPxx van maken, aangezien er nog altijd sneltreinen rijden (bij de regionalen).

Dan krijg je dus:
ICD = Intercity Direct (al zie ik die op termijn liever gewoon als normale IC aangeduid worden en de toeslag verdwijnen)
IC = Intercity
S = Sneltrein
SP = Sprinter (alle regionale stoptreinen zou je sprinter kunnen noemen)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Z2N »

Als je de toeslag op de ICD kwijt wil heb je eerst nieuw materieel nodig, de extra reizigers die erbij komen zodra er geen toeslag meer op zit gaan het krap krijgen in de spits... :P

Verder ben ik hier wel voorstander van, alhoewel ik voor de meertalige communicatie eerder de (grotendeels) uit het Latijn afkomstige termen zou willen gebruiken (InterCity, InterRegio, Regio). Die termen zijn in een groot deel van de ontwikkelde wereld bekend, en daardoor makkelijk te begrijpen, terwijl buitenlanders "Sprinter" naar mijn ervaring vaak als een snellere trein zien, en dus niet als de stoptrein die het is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik denk dat een S-prefix voor stoptreinen internationaal wel begrepen wordt. Zwitserland gebruikt dat namelijk ook voor haar S-bahnen, die grotendeels dezelfde functie hebben als bij ons de sprinters. Het mooie is, een S kan voor zowel S-bahn, Sprinter, Stop- of Sneltrein staan, dus ik denk eigenlijk niet dat het verwarrend is. Zeker niet als je voor intercity-verbindingen IC gebruikt. Je kunt inderdaad de merknaam IR toevoegen voor langzame intercity's (zeker met het IC-flex model).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Suus »

Bullshitverhaal over Latijnse labels of interregio's of Pimpelpaarse Snelsprinters met een goud randje, die labels interesseren toeristen niet. Toeristen begrijpen niet automatisch dat een sprinter naar Vathorst of Lelystad Centrum ook stopt op Amsterdam Centraal, dat probleem komt door de manier van communiceren met het huidige informatiesysteem of door de toeristen, waarbij ik overigens neig naar het eerste.

Toeristen stappen massaal zonder vragen in de Intercity of Intercity Direct als er maar groot "Amsterdam Centraal" op de borden staat, maar als de intercity naar Lelystad Centrum komt voorrijden wordt je het hemd van het lijf gevraagd of deze trein echt naar "Emsterdem Central" gaat. En geloof je het niet, ga zelf een half uurtje op Schiphol observeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik denk dat een S-prefix voor stoptreinen internationaal wel begrepen wordt. Zwitserland gebruikt dat namelijk ook voor haar S-bahnen, die grotendeels dezelfde functie hebben als bij ons de sprinters. Het mooie is, een S kan voor zowel S-bahn, Sprinter, Stop- of Sneltrein staan, dus ik denk eigenlijk niet dat het verwarrend is. Zeker niet als je voor intercity-verbindingen IC gebruikt. Je kunt inderdaad de merknaam IR toevoegen voor langzame intercity's (zeker met het IC-flex model).
In Zwitserland gebruiken ze het DUS weet de rest van de wereld er ook van! Daar kan je echt helemaal niets tegenin brengen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb de rest van de wereld in Zwitserland niet horen klagen dat ze de S niet konden begrijpen. Ik snap niet waarom het in Nederland dan een probleem moet zijn dat ze het in de rest van de wereld niet zouden begrijpen eerlijk gezegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Bullshitverhaal over Latijnse labels of interregio's of Pimpelpaarse Snelsprinters met een goud randje, die labels interesseren toeristen niet. Toeristen begrijpen niet automatisch dat een sprinter naar Vathorst of Lelystad Centrum ook stopt op Amsterdam Centraal, dat probleem komt door de manier van communiceren met het huidige informatiesysteem of door de toeristen, waarbij ik overigens neig naar het eerste.

Toeristen stappen massaal zonder vragen in de Intercity of Intercity Direct als er maar groot "Amsterdam Centraal" op de borden staat, maar als de intercity naar Lelystad Centrum komt voorrijden wordt je het hemd van het lijf gevraagd of deze trein echt naar "Emsterdem Central" gaat. En geloof je het niet, ga zelf een half uurtje op Schiphol observeren.
Om maar in Zwitserland te blijven. Daar staat de Intercity richting Zürich ook aangegeven als "ROMANSHORN". Nu kon ik met een beetje logica wel aannemen dat dit dezelfde trein betrof maar ik maak me sterk dat iedereen dit schattige plaatsje topografisch kan duiden. Meer in het algemeen: Zet dus gewoon Amsterdam (Centraal) met grote letters op het bord en niet een of ander voorstadje waar nooit iemand van gehoord heeft. Ik vind Schagen in Maastricht aangeven toch wel het dieptepunt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

regel is toch eindplaats aangeven?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Jawel, alleen is dat soms verwarrend, zeker bij aan elkaar geknoopte treinseries ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Ik denk dat een S-prefix voor stoptreinen internationaal wel begrepen wordt. Zwitserland gebruikt dat namelijk ook voor haar S-bahnen, die grotendeels dezelfde functie hebben als bij ons de sprinters. Het mooie is, een S kan voor zowel S-bahn, Sprinter, Stop- of Sneltrein staan, dus ik denk eigenlijk niet dat het verwarrend is. Zeker niet als je voor intercity-verbindingen IC gebruikt. Je kunt inderdaad de merknaam IR toevoegen voor langzame intercity's (zeker met het IC-flex model).
Leuk, maar toeristen zullen meestal toch eerst opzoeken of navragen wat het betekend. Dit terwijl Nederlanders juist opgegroeid zijn met een andere betekenis. Een S betekende altijd Sneltrein en aangezien die sneltrein door NS pas onlangs is afgeschaft en bij regionalen nog altijd rijden, zal dat juist bij Nederlanders tot verwarring kunnen leiden. En volgens mij is dat nog altijd veruit de grootste groep reizigers :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Suus »

97% van de Nederlandse bevolking weet niet waar de S voor staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Dat kan heel goed, aangezien 5% maar met het OV gaat en kleine kinderen dat (nog) niet zullen weten. :mrgreen:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Even serieus? Wat kan het de standaard reiziger nou schelen of er een 'S' in de treinnaam staat of niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Wat is de afkorting van Stadstrein? :evil:

Ja, en als 95% van de reizigers te dom is om dat te begrijpen, dan kunnen we de merknamen wel integraal afschaffen. Net als in Groot-Brittanië: "the 19.01 service to Southampton is ready to depart from platform 6".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Suus »

Beetje kansloze discussie dit: er zijn precies twee treinlabels nodig: een voor treinen die overal stoppen en een voor treinen die stations overslaan. Die hebben we al, geen wijzigingen nodig omdat mensen zo nodig een striktere definitie willen hanteren of een andere taalfamilie aanhangen.

Wat nodig is een betere manier van communiceren voor mensen die ons spoornetwerk niet zo goed kennen of niet zo vaak gebruiken, kortom voor toeristen e.d. Zo moeilijk is het toch niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik heb de rest van de wereld in Zwitserland niet horen klagen dat ze de S niet konden begrijpen. Ik snap niet waarom het in Nederland dan een probleem moet zijn dat ze het in de rest van de wereld niet zouden begrijpen eerlijk gezegd.
Dus omdat ze in Zwitserland niet klagen is het een goed idee? Wat is nou precies je argument?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Beetje kansloze discussie dit: er zijn precies twee treinlabels nodig: een voor treinen die overal stoppen en een voor treinen die stations overslaan. Die hebben we al, geen wijzigingen nodig omdat mensen zo nodig een striktere definitie willen hanteren of een andere taalfamilie aanhangen.

Wat nodig is een betere manier van communiceren voor mensen die ons spoornetwerk niet zo goed kennen of niet zo vaak gebruiken, kortom voor toeristen e.d. Zo moeilijk is het toch niet.
Nou jah, ik denk dat er meer mogelijkheden zijn want het is niet zo zwart/wit in de praktijk. Maar nu is het nogal ondoorzichtig vanwege het tweetreinensysteem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Vinny schreef:Ik heb de rest van de wereld in Zwitserland niet horen klagen dat ze de S niet konden begrijpen. Ik snap niet waarom het in Nederland dan een probleem moet zijn dat ze het in de rest van de wereld niet zouden begrijpen eerlijk gezegd.
Dus omdat ze in Zwitserland niet klagen is het een goed idee? Wat is nou precies je argument?
Er wordt beweerd door sommige gebruikers dat het toepassen van een S-prefix voor stadstreinverbindingen in Nederland niet zou werken omdat:
"97% van de Nederlanders de S niet begrijpt"
"Internationaal snappen mensen de S niet".

Beide zaken slaan echt nergens op. Ik denk dat met een juiste en consequente toepassing van de S prefix 97% van de Nederlanders het wél begrijpt en bovendien is het in internationaal verband gewoon geen onbekende afkorting.

Maar stel dat het zo is en een groot deel van de reizigers de prefix voor kennisgeving aanneemt, dan is het alsnog niet erg om extra duidelijkheid te bieden aan mensen die wél meer dan twee hersencellen hebben, toch?

Het voorbeeld in Zwitserland heb ik juist aangehaald omdat ik dat namelijk een prettig navigeerbaar systeem vind. Mensen gebruiken de S-nummers gewoon en vervoerders communiceren er mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Suus »

Je haalt dingen uit zijn context. Superspook beweert dat de S niet gebruikt kan worden omdat mensen denken dat dat Sneltrein betekend. Wat natuurlijk een berg poep is. Anderen gaan een verhaal aanhouden dat de definitie van Intercity te slap is geworden, wat eveneens een berg poep is. Ik heb geen probleem met S-nummers, maar met S-nummers alleen los je geen probleem op.

Daarom zijn allerlei geile namen uit Zwitserland een onzinverhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten