Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Ik vind zo'n totaalreclame een stuk mooier dan die halfreclames die je kan vinden op Antwerpse trams. Ik vind ook dat dit de Combino's goed past.
True. Als je het doet, doe het dan goed. Dat is zeker het geval bij de Combino's. Op dat gebied moet ik je gelijk geven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

fred1954 schreef:
JWM schreef:Kijk, dat ziet er pas fraai uit :D
Dat is jouw persoonlijke mening. Ik vind het foeilelijk.
Afgezet tegen die zwart/roze gevallen natuurlijk.

https://www.flickr.com/photos/flyingjoost/17747013051
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er is meer informatie beschikbaar over het vervoerplan GVB 2016. Wat ligt er op tafel:
  • Tram 24 keert terug op de oude route via het Ferdinand Bol - Ceintuurbaan.
Voor het busnet staat het volgende op het programma:
  • Lijn 22 en 48 wisselen van eindbestemming: 22 Muiderpoort - Sloterdijk en 48 Houthavens - Borneo Eiland.
  • Lijn 45 wordt opgeheven, lijn 41 neemt het gedeelte tussen Kraaiennest en Holendrecht over. Andere routes in ZO blijven zoals ze zijn.
  • Lijn 36 wordt doorgetrokken naar het Buikslotermeerplein (halte op het viaduct)
In Nieuw-West gaat ook het nodige veranderen in samenhang met het streekvervoer:
  • Lijn 61: Lusje Nieuw Sloten vervalt, rijdt voortaan via halte Maaseikpad naar Slotervaartziekenhuis.
  • Lijn 145: gaat vanaf Badhoevedorp niet meer door Sloten, maar via Plesmanlaan, Laan van Vlaanderen, Louwesweg en Huizingalaan naar Station Lelylaan.
  • Lijn 194: Wordt doorgetrokken naar Rotonde Baden Powelweg/Osdorperban.
  • Lijn 192 en 195: Opgeheven
Het mes wordt flink gezet in het nachtnet:
  • Lijn 348: Gaat niet meer via het Leidseplein, via Haarlemmer Houttuinen en Spaarndammerstraat naar Sloterdijk.
  • Lijn 352: Ongewijzigd
  • Lijn 353: Vanaf CS via van Hallstraat naar Marnixplein, verder ongewijzigd.
  • Lijn 354: Ingekort tot Amstelveen Busstation
  • Lijn 355: Gewijzigde route in Duivendrecht, via van der Madeweg naar Gooiseweg en Daalwijkdreef naar Bijlmer ArenA, verder ongewijzigd.
  • Lijn 357: Niet meer via Gaasperplas
  • Lijn 358: Rechtdoor over de Stadionweg (niet meer via station Zuid) en ingekort met een rondje Nieuw Sloten (niet meer naar Badhoevedorp.
  • Lijn 359: Niet meer over het Java-Eiland maar over de Piet Heinkade.
  • Lijn 361: Vanaf IJtunnel via Waddenweg, Purmerplein, Waterlandplein, IJdoornlaan, Buikslotermeerplein terug naar CS. Dus niet meer via Banne Buiksloot en van der Pekbuurt.
  • Lijn 363: Niet meer via van der Pekbuurt en Tuindoorp Oostzaan.
  • Lijn 369: Volledig opgeheven.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

bron?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Inspraakdocumenten van GVB. Neem aan dat die ook wel ergens online staan.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Ik kan de documenten waar deze wijzigingen instaan niet online vinden. Ik heb de documenten wel zelf in bezit en naar mijn weten is het nog onder embargo totdat de RAR haar advies heeft gegeven en de SRA akkoord is.

Maar als JMW blijkbaar weet dat het embargo er af is, dan meng ik me graag in de discussie rond deze plannen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Fantastisch! Dan ga ik me beraden op een mooi inhoudelijk commentaar op de plannen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik moest ook wel even zoeken voordat ik iets kon vinden. Opvallend dat het bijvoorbeeld wel uitgebreid behandeld is in Nieuw West maar daar de documenten ontbreken. Wellicht heeft Zuid iets gedaan wat niet helemaal de bedoeling is. Anderzijds, waarom dit soort dingen pas openbaar gooien op het moment dat alles al vast staat?

De frequentietabel had ik nog niet gezien. Ik vind de frequentie van lijn 7 en 10 van 7x/u wel wat merkwaardig, net als die 'pilot' voor de metro met 8-minuten intervallen.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Welke haltes krijgt de 24 er dan bij?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Als lijn 194 één halte zuidelijker gaat op de Baden Powellweg kan er nog een mooie overstap op tramlijn 17 ontstaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Dat eindpunt van 194 is inderdaad best hopeloos. Had dan doorgereden over de route van lijn 63 naar Lelylaan zodat die lijn ook kan vervallen. In het document wordt ook gesproken over een overstap op tram 1. Gaat die dan een rondje maken bij de eindlus de Aker?

Verder gok ik dat lijn 61 niet meer geleed gaat rijden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

VIRM schreef:Welke haltes krijgt de 24 er dan bij?
Deze rijdt dan na de Albert Cuypstraat door naar Ceintuurbaan, vervolgens richting Roelof Hartplein. De 24 zal Ruysdaelstraat en Museumplein niet meer bedienen.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Best een aardig vervoerplan.

Paar opmerkingen:
Lijn 353: Waarom het pendeltrajectje naar station Lelylaan behouden? Er stoppen geen nachttreinen op Lelylaan. Station Zuid, Duivendrecht en Muiderpoort zijn ook uit het nachtnet gehaald om routes te kunnen strekken en verkorten.
Lijn 357: Heeft het op te heffen pendeltrajectje naar Gaasperplas geen POD functie? (Personeel Ophaal Dienst)
Lijn 369: Opheffen is begrijpelijk, maar is er niet een vrijstelling van het PVE nodig om de bediening van Schiphol te laten vervallen?

Bijlmer: Met het openstellen van de lijnen naar Almere / Gooi voor lokaal vervoer kan de stadsvervoerfunctie van halte Eekholt behouden blijven. Verder zijn de plannen begrijpelijk.

Lijn 22/48: Goed idee, maar is een frequentie 4x per uur in de spits niet te laag voor de nieuwe lijn 48 tussen Houthavens en CS?

Osdorp/Sloten:
Lijn 194: Opmerkelijk eindpunt. Waarom niet doorrijden naar Osdorpplein en eventueel vanaf daar zelfs lijn 63 overnemen naar station Lelylaan? Dan kan lijn 63 vervallen. Nu wordt er een dubbelling van lijn 63 en 194 voorgesteld op de Ookmeerweg die qua reizigersvraag niet nodig is.
Pendelbus Riekerpolder: Is het niet handiger om lijn 61 door te laten rijden naar Riekerpolder in plaats van het pendelbusje? Sowieso is de frequentie van de pendelbus een beetje raar: 8x per uur om aan te sluiten op bus 69 die 6x per uur gaat rijden.
Bus 61/69: Hoe wordt de aftstemming als lijn 61 4x per uur rijdt en lijn 69 6x per uur?

Van het Schiphol Sternet blijft nu wel heel weinig over. Alleen lijn 198 en 199 nog als bus die alle dagen van de week rijdt buiten het terrein van Schiphol zelf.

Maar alle puntjes zijn kleinigheidjes, want in het algemeen genomen vind ik het prima plannen. En natuurlijk sorry voor de lobbyisten van lijn 21/62. Geen aanpassingen voor hen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Badhoevedorp heeft wel reden tot klagen:
- Geen directe verbinding meer met Amsterdam-Centrum
- Geen directe verbinding meer met Osdorpplein
- Geen Nachtbus meer
- Langere reistijd naar metro 50

Verder is het opmerkelijk dat vanaf Riekerpolder geen directe verbindingen worden aangeboden door het stadsvervoer en richting Schiphol maar er gelijktijdig wel bussen zijn naar Purmerend en Zaandam. Het opheffen van lijn 195 met als argument dat lijn 69 dan vaker kan rijden is ook vreemd want die zitten niet echt in elkaars vaarwater.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door STF »

Find_your_spot en ik hadden eigenlijk ook wel verwacht dat er een lijn 60, spitslijn 260 en nachtlijn 360 op het traject Zaanstraat - Houthavens zou komen, echt een gemiste kans... :lol:

Maar terug serieus; wat het nou voor nut heeft om bijvoorbeeld Java-eiland over te slaan, zo'n omweg is dat niet.
Dat ze het op en neer pendelen naar verlaten metro/trein-stations e.d. eruit halen kan ik wel begrijpen maar om gewoon een hele wijk over te slaan vind ik wat vreemd. Is die nachtbus soms bedoeld om lucht te vervoeren i.p.v. reizigers?
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Lijn 359 heeft nu een rijtijd van 33 minuten. Door het Java-eiland over te slaan wordt dat waarschijnlijk iets minder dan 30 minuten, waardoor de gehele lijn met slechts één bus te rijden is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Lijn 22/48: Goed idee, maar is een frequentie 4x per uur in de spits niet te laag voor de nieuwe lijn 48 tussen Houthavens en CS?
De Houthavens zijn in ontwikkeling, de reizigersaantallen zullen in de loop der jaren wel gaan stijgen maar momenteel zal het alleen rond de voorstellingen in het theater druk zijn. Verder worden de drukste haltes Oostzaanstraat en Spaarndammerstraat ook door lijn 22 aangedaan dus reizigers blijven hier niet speciaal op de 48 wachten. Blijft alleen omgeving van Diemenstraat nog over. Richting Borneo-eiland vissen 22 en 26 ook deels uit dezelfde vijver. Met een lage frequentie prijst de 48 zichzelf wel uit de markt waardoor een kwartierdienst straks wel zal voldoen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In eerste instantie werden de eindpunten van lijn 22 en 48 niet omgedraaid wegens een gebrek aan een pauzeruimte voor de chauffeurs van 48. Blijkbaar is daar nu een oplossing voor gevonden (misschien met het straks overbodige hok dat nu nog op Gaasperplas staat?).

De rest moet ik even naar kijken, maar sommige maatregelen begrijp ik nog niet zo goed, vooral het praktisch onbereikbaar maken van Badhoevedorp vanuit Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

Bee schreef:In eerste instantie werden de eindpunten van lijn 22 en 48 niet omgedraaid wegens een gebrek aan een pauzeruimte voor de chauffeurs van 48. Blijkbaar is daar nu een oplossing voor gevonden (misschien met het straks overbodige hok dat nu nog op Gaasperplas staat?).

De rest moet ik even naar kijken, maar sommige maatregelen begrijp ik nog niet zo goed, vooral het praktisch onbereikbaar maken van Badhoevedorp vanuit Amsterdam.
Er staat aan de Houthaven al een huisje. Opmerkelijk vindt ik het verdwijnen van lijn 145 van de Sloterweg. Dit deel van de lijn is feitelijk een GVB stadsdienst (waarbij het GVB abonnement echter niet geldig is!). Hierbij verliest naast een deel van Sloten ook het sportpark Sloten en de hotels aan het eind van de Sloterweg zijn verbinding.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Zullen we een apart topic openen 'GVB dienstregeling 2016'?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Die hotelgasten kunnen ook een stukje lopen naar tram 2 en het sportpark kan ook bediend worden met een halte voor lijn 69 bij de rotonde met dat kunstwerk waarvan niemand weet of het een konijn of een molen moet voorstellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Oh dat ding? Dat is een vlinder op een Amsterdammertje. Omdat zoveel mensen het op een molen vonden lijken heet het kunstwerk Vlindermolen. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door deadlock »

Bee schreef: vooral het praktisch onbereikbaar maken van Badhoevedorp vanuit Amsterdam.
Begrijp ik heel goed ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:Zullen we een apart topic openen 'GVB dienstregeling 2016'?
Wmb niet
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten