Stadstrein Amsterdam
Re: Stadstrein Amsterdam
Het is algemeen bekend dat jij graag in Zwitserland ligt. Als het gekund had was je ermee getrouwd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stadstrein Amsterdam
Ik zou nog een ringlijn maken Amsterdam C - Diemen - Diemen Zuid - Duivendrecht - Sloterdijk - Amsterdam CKlaasje schreef:Waarom noemen we de sprinters rond Amsterdam niet gewoon Stadstrein eigenlijk? Het netwerk is er eigenlijk al, alleen verkopen we het niet als zodanig. Denk bijvoorbeeld aan zo'n lijnvoering (met nog wat uitlopers) waarbij alles 4-8x per uur rijdt:
A: Hilversum-Weesp-Amsterdam CS-Sloterdijk-Haarlem
B: Leiden-Amsterdam Zuid-Almere O
C: Uitgeest-Amsterdam CS-Breukelen
D: Hoorn K-Sloterdijk-Hoofddorp.
Het mooiste zou een vervoersbewijs zijn welke zowel geldig is op deze treinverbindingen als in de Metro, tram en bus in de omgeving van Amsterdam. Op deze verbindingen rijden snelle sprinters die ook kort stilstaan (doei conducteur!). Dit systeem is ook helder uit te leggen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen of aan toeristen.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein Amsterdam
Hoe wil je van duivendrecht naar sloterdijk gaan? Treinen over het metrospoor?
Diemen-diemen zuid kan ook niet. Wel is er een boog science park - diemen zuid die momenteel ongebruikt is. Maar dan kom je niet langs station Diemen.
Diemen-diemen zuid kan ook niet. Wel is er een boog science park - diemen zuid die momenteel ongebruikt is. Maar dan kom je niet langs station Diemen.
Re: Stadstrein Amsterdam
Er past vast wel ergens een fly-over tussen, aangezien je daar zo'n fan van bent :')
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein Amsterdam
Amsterdam-Zuid - Sloterdijk zou voor de trein nog wel eens een handige verbinding kunnen zijn (dan heb je een mooie ringlijn rond amsterdam), maar diemen-diemen zuid lijkt me best wel nutteloos. Net als een trein over de ongebruikte (door reizigerstreinen dan) spoorboog diemen zuid - science park.Natorious schreef:Er past vast wel ergens een fly-over tussen, aangezien je daar zo'n fan van bent :')
Een trein door de bestaande spoorboog diemen zuid - bijlmer lijkt me overigens 'wél nuttig (voor een verbinding almere - bijlmer - utrecht C, wat maar een paar minuten langzamer is dan een verbinding via Hilversum).
Re: Stadstrein Amsterdam
Het idee van een tussenvorm van Sprinter en InterCity zie ik wel zitten. Bijvoorbeeld: InterCity Rotterdam - Leeuwarden, InterRegio Dordrecht - Amsterdam, InterCity Den Helder - Nijmegen, InterRegio Roosendaal - Zwolle. Dan moet er een verschil komen in snelheid door te zeggen dat Intercity's alleen stoppen op een Centraal Station (met uitzondering voor bijvoorbeeld HS) of belangrijk overstappunt (Zwolle). De InterRegio zou juist dan stoppen op de steden tussendoor waardoor je dorpen, kernen en kleine steden over kunt slaan. Op elk overstappunt kan er een snelle overstap gerealiseerd worden waar je binnen 5/10 minuten de mogelijkheid hebt om op een IC of IR over te stappen.
Nuttig daarbij is wel dat de Duitse manier van informatie erbij komt: vertrekstation - via - eindstation. Bij omroepen dan ook melden: "IC uit Groningen, via [stations] naar Rotterdam Centraal, zal aankomen op spoor 12."
De Sprinters/Stoptreinen kun je daarna beter gaan integreren in het lokale netwerk van bussen/trams/ metro's. Daarmee zeggende dat het idee van een stadstrein universele gebruikt kan worden zonder het zo te noemen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nuttig daarbij is wel dat de Duitse manier van informatie erbij komt: vertrekstation - via - eindstation. Bij omroepen dan ook melden: "IC uit Groningen, via [stations] naar Rotterdam Centraal, zal aankomen op spoor 12."
De Sprinters/Stoptreinen kun je daarna beter gaan integreren in het lokale netwerk van bussen/trams/ metro's. Daarmee zeggende dat het idee van een stadstrein universele gebruikt kan worden zonder het zo te noemen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Constantia et labore.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein Amsterdam
^
1. Hadden we vroeger al (sneltrein)
2. Bestaat de facto al aangezien sommige intercities op meer plaatsen stoppen dan andere (kijk maar naar NOI, Woerden, Bijlmer, etc.)
3. Is niet waar deze draad over gaat
1. Hadden we vroeger al (sneltrein)
2. Bestaat de facto al aangezien sommige intercities op meer plaatsen stoppen dan andere (kijk maar naar NOI, Woerden, Bijlmer, etc.)
3. Is niet waar deze draad over gaat
Stadstrein Amsterdam (Ring) +Zandvoort, Leiden, Utrecht
Ik stel deze lijnen voor
(S) is een stadstreinhalte
Een gesloten ringspoorbaan met nieuwe boog tussen Zuid en Lelylaan + gebruik van Utrechtboog en Bogen Diemen Z - Bijlmer en Diemen Z - Science Park
S1 Leiden C - Ring Amsterdam - Leiden C:
S2 Utrecht C - Ring Amsterdam - Utrecht C
S3 Zandvoort aan Zee - Amsterdam Centraal
(Sprinter Adam C- Zandvoort verdwijnt, Sprinter Adam C - Alkmaar/Hoorn blijft.)
(S) is een stadstreinhalte
Een gesloten ringspoorbaan met nieuwe boog tussen Zuid en Lelylaan + gebruik van Utrechtboog en Bogen Diemen Z - Bijlmer en Diemen Z - Science Park
S1 Leiden C - Ring Amsterdam - Leiden C:
- S1A of S1B
Leiden Centraal
Leiden Merenwijk (S)
Sassenheim
Nieuw-Vennep (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Hoofddorp
Schiphol Airport
Sloten Zuid (S)
(Ring Amsterdam Rechtsom of Linksom)
Lelylaan
Sloterdijk
Westerpark (S)
Centraal
Rietlandpark (S)
Muiderpoort
Science Park (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Diemen Sniep (S)
Diemen Zuid
Duivendrecht
RAI
Zuid
Weer terug naar Leiden C
S2 Utrecht C - Ring Amsterdam - Utrecht C
- S2A of S2B
Utrecht Centraal
Utrecht Zuilen (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Maarssen (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Breukelen
Loenen aan de Vecht (S)
Abcoude
Holendrecht (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Bijlmer ArenA
(Ring Amsterdam Rechtsom of Linksom)
RAI
Zuid
Lelylaan
Sloterdijk
Westerpark (S)
Centraal
Rietlandpark (S)
Muiderpoort
Science Park (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Diemen Sniep (S)
Diemen Zuid
Weer terug naar Utrecht C
S3 Zandvoort aan Zee - Amsterdam Centraal
(Sprinter Adam C- Zandvoort verdwijnt, Sprinter Adam C - Alkmaar/Hoorn blijft.)
- Zandvoort aan Zee (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte)
Overveen (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte)
Haarlem
Haarlem Spaarnwoude (S) (Degradatie tot Stadstreinhalte (Sprinters rijden voorbij)
Halfweg-Zwanenburg
Geuzenveld (S)
Sloterdijk
Westerpark (S)
Centraal
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein Amsterdam (Ring) +Zandvoort, Leiden, Utrecht
Leuk, enkele opmerkingen:mattie156 schreef:Ik stel deze lijnen voor
(S) is een stadstreinhalte
Een gesloten ringspoorbaan met nieuwe boog tussen Zuid en Lelylaan + gebruik van Utrechtboog en Bogen Diemen Z - Bijlmer en Diemen Z - Science Park
- Science Park afwaarderen lijkt me echt een bijzonder slecht idee, is een heel belangrijk station vanwege de universiteit.
- Waarom niet op meer plekken stoppen tussen Zuid en Sloterdijk? B.v. station De Vlugtlaan. Vroeger stopten daar treinen.
- Wat is de meerwaarde om parallel zowel een metro, stadstrein als sprinters en intercities te hebben?
Ik zie wel het nut in van een stadstrein, maar alleen als die over zowel de trein als metrosporen kan rijden. Dus zowel bovenleiding als metro aandrijving compatibel. Dan kun je sprinters vanuit de richting utrecht/haarlem/leiden/zaandam e.d. naar Amsterdam laten rijden, en binnen Amsterdam op alle metrostations laten stoppen.
Het zelfde geldt voor de metro E en de Randstadrail 3 en 4 in Den Haag e.o.
In Nederland gaan we echter juist compleet de andere kant op. Vroegere stadstreinen (met als meest recente voorbeeld de hoekse lijn, maar ook de hofpleinlijn en zoetermeerlijn) zijn omgebouwd tot trams en metro's, los van het reguliere treinnetwerk. Dat betekent dat je altijd moet overstappen, maar dat de stadsverbindingen wel robuuster zullen worden en er meer haltes mogelijk zijn. Dat is een afweging die bij ons nu eenmaal zo is gemaakt.
Re: Stadstrein Amsterdam
Topic opgeruimd.
Re: Stadstrein Amsterdam
Ik mis de achterliggende gedachtegang. Alleen zo'n lijstje met stations zonder het hoe en waarom roept bij mij zoveel vragen op dat ik er niet eens aan ga beginnen dat op te schrijven. Mijn advies: schrijf een onderbouwing en wellicht kunnen we er dan alsnog een goede discussie van maken.mattie156 schreef:Ik stel deze lijnen voor
Re: Stadstrein Amsterdam (Ring) +Zandvoort, Leiden, Utrecht
Station de Vlugtlaan is eind jaren 90 gesloten wegens de te lage passagiersaantallen en het niet kunnen opboksen tegen de parallel rijdende metro. Science Park heeft overigens bijna 4.000 man per dag, en is drukker dan bijvoorbeeld station Diemen. Daarnaast is er al een mobiliteitsprobleem in die stad. Waar ik voorstander van ben is de term sprinter te vervangen door enerzijds stoptrein in landelijke gebieden, en anderzijds stadstrein. Ik denk dat het veel duidelijker oogt. Ik bedoel qua halteafstanden in de randstad kun je bijna niet meer van lokaal vervoer spreken.pedaalemmerzak schreef:Leuk, enkele opmerkingen:mattie156 schreef:Ik stel deze lijnen voor
(S) is een stadstreinhalte
Een gesloten ringspoorbaan met nieuwe boog tussen Zuid en Lelylaan + gebruik van Utrechtboog en Bogen Diemen Z - Bijlmer en Diemen Z - Science Park
- Science Park afwaarderen lijkt me echt een bijzonder slecht idee, is een heel belangrijk station vanwege de universiteit.
- Waarom niet op meer plekken stoppen tussen Zuid en Sloterdijk? B.v. station De Vlugtlaan. Vroeger stopten daar treinen.
- Wat is de meerwaarde om parallel zowel een metro, stadstrein als sprinters en intercities te hebben?
Ik zie wel het nut in van een stadstrein, maar alleen als die over zowel de trein als metrosporen kan rijden. Dus zowel bovenleiding als metro aandrijving compatibel. Dan kun je sprinters vanuit de richting utrecht/haarlem/leiden/zaandam e.d. naar Amsterdam laten rijden, en binnen Amsterdam op alle metrostations laten stoppen.
Het zelfde geldt voor de metro E en de Randstadrail 3 en 4 in Den Haag e.o.
In Nederland gaan we echter juist compleet de andere kant op. Vroegere stadstreinen (met als meest recente voorbeeld de hoekse lijn, maar ook de hofpleinlijn en zoetermeerlijn) zijn omgebouwd tot trams en metro's, los van het reguliere treinnetwerk. Dat betekent dat je altijd moet overstappen, maar dat de stadsverbindingen wel robuuster zullen worden en er meer haltes mogelijk zijn. Dat is een afweging die bij ons nu eenmaal zo is gemaakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Stadstrein Amsterdam
Was de Vlugtlaan ook niet gesloten doordat het in de weg lag voor de flyovers van de Hemboog?
Re: Stadstrein Amsterdam
Volgens mij was dat ook nog een reden ja. In ieder geval heropening door de spoorwegen zie ik niet zo snel gebeuren :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Stadstrein Amsterdam
Het station is ook moeilijk in te passen in de dienstregeling gegeven het feit dat de hogesnelheidstreinen ook beter niet al te traag over de westtak kunnen rijden. Persoonlijk vind ik het stadstreinconcept alleen meerwaarde bieden als het behalve een ander kleurtje ook echt een beter vervoersproduct inhoudt. Ik denk dan aan het inzetten van multicourant materieel waarmee zowel de spoorlijnen en metrolijnen bediend kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein Amsterdam
Dit heb ik al gezegd.Vinny schreef: Ik denk dan aan het inzetten van multicourant materieel waarmee zowel de spoorlijnen en metrolijnen bediend kunnen worden.
Re: Stadstrein Amsterdam
Ik heb tussen Kerst en O&N eens een opzetje zitten uitwerken: Plan Metropoolspoor, als knipoog naar het Plan Stadsspoor. Feitelijk een integratie van het Sprinternet met het metronet. In oranje de metrolijnen die primair de stad bedienen en in geel de parallel rijdende metropoollijnen. Paars is interregio, feitelijk een aanvulling op het Metropoolspoor maar dan gewoon over NS-spoor. Groen is IC:
Waar metropoolspoor en treinspoor parallel lopen, wordt het traject waar nodig viersporig uitgebouwd. Ik heb voor het aansluiten van treinspoor op het metropoolspoor vooral pragmatisch gekeken. Daarom is de Sprinter tot Rhenen wel onderdeel van het Metropoolspoor, want nu al is dat traject grotendeels los van het IC-net gelegen. De Sprinters naar Hilversum e.v. zijn dan weer interregio, omdat beide treinsoorten hier nog dezelfde sporen delen.
Evenwel wordt er flink geïnvesteerd: een vertakking van de NZL naar Zaandam, een IJmeerlijn en een geheel nieuwe oostwestlijn zijn te noemen. Waar mogelijk wordt van bestaand spoor gebruik gemaakt. Zo vind ik die NZL naar Schiphol prima, maar dan wel over twee van de vier NS-sporen door de Schipholtunnel. Ter compensatie wordt de Zuidwestboog aangelegd, zodat treinen na Zuid ook naar de Westtak kunnen doorrijden.
Precieze frequenties, lijnvoeringen en materieelsoorten heb ik niet uitgewerkt, dit plan is vooral conceptueel bedoeld. Maar het zou veel voordelen hebben: betere benutting van de restcapaciteit op het metronet, meer directe verbindingen tussen Amsterdam en de Metropoolregio, hogere frequenties voor zowel Metropoolspoor als overblijvende NS-verbindingen...
Waar metropoolspoor en treinspoor parallel lopen, wordt het traject waar nodig viersporig uitgebouwd. Ik heb voor het aansluiten van treinspoor op het metropoolspoor vooral pragmatisch gekeken. Daarom is de Sprinter tot Rhenen wel onderdeel van het Metropoolspoor, want nu al is dat traject grotendeels los van het IC-net gelegen. De Sprinters naar Hilversum e.v. zijn dan weer interregio, omdat beide treinsoorten hier nog dezelfde sporen delen.
Evenwel wordt er flink geïnvesteerd: een vertakking van de NZL naar Zaandam, een IJmeerlijn en een geheel nieuwe oostwestlijn zijn te noemen. Waar mogelijk wordt van bestaand spoor gebruik gemaakt. Zo vind ik die NZL naar Schiphol prima, maar dan wel over twee van de vier NS-sporen door de Schipholtunnel. Ter compensatie wordt de Zuidwestboog aangelegd, zodat treinen na Zuid ook naar de Westtak kunnen doorrijden.
Precieze frequenties, lijnvoeringen en materieelsoorten heb ik niet uitgewerkt, dit plan is vooral conceptueel bedoeld. Maar het zou veel voordelen hebben: betere benutting van de restcapaciteit op het metronet, meer directe verbindingen tussen Amsterdam en de Metropoolregio, hogere frequenties voor zowel Metropoolspoor als overblijvende NS-verbindingen...
Re: Stadstrein Amsterdam
Hoewel dit een topic is over railvervoer rond Amsterdam, heb ik hier nog helemaal niets geroeptoeterd. Dat is, omdat ik het niet weet. Ik zie eigenlijk nut noch noodzaak van het combineren van licht en zwaar spoor rond Amsterdam. En daar draait het hier toch om.
Het zware spoor rond Amsterdam wordt intensief bereden in een gemengd bedrijf. Er zijn geen lijnen als de Hofpleinlijn of de Hoekse lijn, die alleen een stoptreinbediening kennen. Een metro(-achtige) exploitatie is daarmee lastiger, en spooruitbreiding ligt daarmee voor de hand.
De vraag is, of die spooruitbreiding dan het beste naast bestaand spoor kan plaatsvinden, ook omdat daar rond Amsterdam nou niet echt veel ruimte voor is. Bovendien worden er zo ook geen nieuwe vervoersrelaties gelegd.
Ben ik faliekant tegen? Nou nee, dat ook weer niet. Maar ik zie (bijvoorbeeld) meer in een lightrail/metroverbinding Amsterdam Zuid — (Schiphol of -Noord) Haarlemmermeer (Hoofddorp) — Haarlem, en vandaar over bestaand spoor (omkatten) naar Zandvoort, Uitgeest, en/of — over iets minder bestaand spoor — IJmuiden.
Het nieuwe spoor ontsluit dan plaatsen die het nu zonder rails moeten stellen, de uitlopers zijn lijnen die op dit moment stoptreinbediening hebben, het hoofdspoor wordt ontlast, de exploitatie is robuust.
Voor de Zaanlijn is met wat wring en perswerk misschien het omgekeerde mogelijk: een nieuwe verbinding voor de doorgaande treinen, en een metro-exploitatie op de bestaande lijn.
Dus: metropoolstadstreinamsterdam? Ja, misschien een beetje. Iets S-Bahn-achtigs is een geweldige oplossing. Maar niet persé één op één voor de Amsterdamse situatie.
Het zware spoor rond Amsterdam wordt intensief bereden in een gemengd bedrijf. Er zijn geen lijnen als de Hofpleinlijn of de Hoekse lijn, die alleen een stoptreinbediening kennen. Een metro(-achtige) exploitatie is daarmee lastiger, en spooruitbreiding ligt daarmee voor de hand.
De vraag is, of die spooruitbreiding dan het beste naast bestaand spoor kan plaatsvinden, ook omdat daar rond Amsterdam nou niet echt veel ruimte voor is. Bovendien worden er zo ook geen nieuwe vervoersrelaties gelegd.
Ben ik faliekant tegen? Nou nee, dat ook weer niet. Maar ik zie (bijvoorbeeld) meer in een lightrail/metroverbinding Amsterdam Zuid — (Schiphol of -Noord) Haarlemmermeer (Hoofddorp) — Haarlem, en vandaar over bestaand spoor (omkatten) naar Zandvoort, Uitgeest, en/of — over iets minder bestaand spoor — IJmuiden.
Het nieuwe spoor ontsluit dan plaatsen die het nu zonder rails moeten stellen, de uitlopers zijn lijnen die op dit moment stoptreinbediening hebben, het hoofdspoor wordt ontlast, de exploitatie is robuust.
Voor de Zaanlijn is met wat wring en perswerk misschien het omgekeerde mogelijk: een nieuwe verbinding voor de doorgaande treinen, en een metro-exploitatie op de bestaande lijn.
Dus: metropoolstadstreinamsterdam? Ja, misschien een beetje. Iets S-Bahn-achtigs is een geweldige oplossing. Maar niet persé één op één voor de Amsterdamse situatie.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Stadstrein Amsterdam
Ik heb daar afgelopen zondag nog even over nagedacht toen ik verzeild raakte in een soort van chaos op de perrons van station Schiphol. Ik denk dat het vrijwel onontkoombaar is om twee nieuwe perronsporen te bouwen, en wat mij betreft worden dat exclusieve perrons voor reizigers reizend richting Amsterdam-Centrum, en dat zouden dus de stadstreinperrons kunnen worden.Alargule schreef: maar dan wel over twee van de vier NS-sporen door de Schipholtunnel.
Het kost inderdaad aardig wat geld om dat zo aan te leggen, maar heeft best wel wat voordelen: toeristen en forensen worden beter uit elkaar gehouden op station Schiphol zodat ze elkaar minder in de weg zitten zodat er minder personeel nodig is om e.a. in goede banen te leiden. Er is een duidelijker vervoersproduct voor de reiziger, en de capaciteit van het station neemt ook toe omdat treinen een exclusief spoor toegewezen krijgen. Ook de robuustheid neemt toe: er is minder vertraging omdat mensen die het niet snappen in de deuropening van de trein blijven staan.
Ik denk dat het reizigersaanbod vanaf Schiphol inmiddels dusdanig groot is dat het sowieso twee extra perronsporen rechtvaardigt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten