Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Meltrain »

Maar in noordelijke richting gezien ligt die tunnel toch na De Wand? Uit jouw vraag leek het steeds alsof eerst die tunnel komt en dan pas De Wand.

Overigens kent lijn 19 nog een tweede tunnel, namelijk bij Simonis. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Nee: De Wand ligt aan de noordoostelijke tunneluitgang.

De lijnen BW en G liepen vanaf Rogier samen met de toen nog bovengronds liggende MIVB-tramlijnen (waar nu de metro rijdt). Reden dan via de Jubelfeestlaan en de Boulevard Emile Bockstael. Lijn BW reed verder via de Houba de Strooperlaan de stad uit naar Wemmel. Lijn G reed via de Jan Sobieskilaan naar Eeuwfeest en sloeg daar (net als nu lijn 19) rechtsaf naar het eigen tracé naar de tunnel. Na de tunnel was de overstaphalte De Wand. Daarna volgde een helling naar straatniveau en ging dan in noordelijke richting naar Strombeek, als ik het goed heb via De Wandstraat.
Afbeelding

Voor de tunnel aan de zijde Eeuwfeest lag nog een keerlus met enkele sporen. Daar heeft ook een proefstukje gelegen voor de geleide bus. De tunnel heeft nog een aantal jaren dienst gedaan als opslag voor buurtspoor rijtuigen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor de info. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Suus »

Nu het toch een soort van Oostenrijk-week op TV is, ook maar een quizvraag over Wenen :P

Metrolijn U1 rijdt aan beide kanten van de Donau. In de oorspronkelijke metroplannen van 1968 was dat nog niet voorzien. Waarom werd het traject aan beide kanten van de Donau toch al in 1982 opgeleverd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Wat ik zo snel kan vinden is het dat op zondag 1 augustus 1976, de Reichsbrücke tussen 4:53 und 4:55 uur in het water stortte.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Hier nog meer info gevonden.

Bij de bouw van de nieuwe brug is daarbij de metrolijn in de brug opgenomen zodat geen aparte oeververbinding daarvoor nodig was. Door dit te combineren was dus met het opleveren van de nieuwe brug ook de oeververbinding voor de U1 klaar.
Ook lees ik dat de tramlijnen die op de oude brug lagen en waarvoor een hulpbrug was gebouwd, niet op de nieuwe brug terug kwamen.

Deze instorting van de brug kon ik mij niet meer herinneren, dit in tegenstelling tot die andere ramp op deze dag voor de Oostenrijkers. Het was ook de dag van de crash van Niki Lauda op de Nürburgring.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Suus »

Klopt helemaal *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Nog een met wat historie. (nu zijn de belangrijkste gegevens beter te vinden).

Ik zit in een bus van een grote stad naar een kleinere plaats (stad). Het is een snelle rit die binnen het uur wordt gereden.
De stad waar ik naar toe reis vierde een paar jaar na de bevrijding van WO II een zoveelste eeuwfeest voor de stadsrechten.
Toen was een rechtstreekse busreis niet mogelijk. De reis er naar toe duurde ongeveer 4x zo lang en je moest ik enkele keren overstappen.

De vraag is: In welke buslijn zit ik en welke vervoerder rijdt deze dienst.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door CamilleKreemers »

Mag ik vragen welkk land het is?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Nederland
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Nog even een aanvulling.
Zelfs als je toen een bus zou nemen kon die niet de route tussen die twee plaatsen rijden. Ook niet via de toen aanwezige wegen. Wel kon je er via een omweg komen maar dan moest je met de bus met een veerpont oversteken. Die omweg liep voor een groot gedeelte buiten het vervoersgebied.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door BrengMe »

Gokje: Lijn 395 tussen Rotterdam en Zierikzee van Connexxion.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door CamilleKreemers »

Anders ga ik voor lijn 350 Bolsward - Den Oever.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

BrengMe schreef:Gokje: Lijn 395 tussen Rotterdam en Zierikzee van Connexxion.
Bijna goed :wink:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door dylanwild94 »

lijn 395 tussen Bruinisse en Zierikzee.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door BrengMe »

Lijn 395 wordt niet door Connexxion zelf gereden, maar door Van Oever i.o.v. Connexxion?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Daniel »

Ik zou eerder voor de 132 tussen Goes en Zierikzee gaan, zowel de Zeelandbrug als de Oosterscheldekering waren er in de tijd waar de vraag over gaat nog niet en dan is 't wel een flink stuk om. En Zierikzee had in 1948 een eeuwfeest voor wat betreft de stadsrechten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

BrengMe schreef:Lijn 395 wordt niet door Connexxion zelf gereden, maar door Van Oever i.o.v. Connexxion?
Dit is volledig :pos: :pos:

De verbinding was in 1948 >
- met de tram vanaf Rotterdam Rosestraat naar Numansdorp (tot 1956 dan bus)
- met de boot naar Zijpe
- met de tram naar Zierikzee (tot de watersnood in 1953 dan na droog komen eiland de bus)
Pas na de openstelling van de Haringvlietbrug (1964) en de Grevelingendam (1965) was een doorgaande busdienst mogelijk al moest er meestal in Oude Tonge worden overgestapt.
Tot die tijd waren Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland alleen per boot te bereiken.

Het station Rotterdam Rosestraat (ook voor de busdiensten) werd na opening van de metro in 1968 vervangen door het Zuidplein.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Anne »

Daniel schreef:Ik zou eerder voor de 132 tussen Goes en Zierikzee gaan, zowel de Zeelandbrug als de Oosterscheldekering waren er in de tijd waar de vraag over gaat nog niet en dan is 't wel een flink stuk om. En Zierikzee had in 1948 een eeuwfeest voor wat betreft de stadsrechten.
Zou kunnen, maar Goes is nu net direct een grote stad.
De bus Goes Katscheveer was een minuut of 20 en de boot tot Zierikzee een uurtje.
Nu ben je in die 20 minuten van Goes station bij Zierikzee busstation.
Na opening van de Zeelandbrug reden AMZ en RTM om en om de dienst.

Schouwen-Duiveland was dus in korte tijd via twee zijden goed met de rest van het land verbonden.
Je moest toen nog wel tol betalen
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door dylanwild94 »

Er heeft toch ook een directe busdienst reden tussen Zuidplein en Goes namelijk lijn 133?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door CamilleKreemers »

133 reed toch van Middelburg via Renesse, Zierikzee en Oude Tonge naar Rotterdam?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door BrengMe »

Ja, maar in 1948 kon dat nog helemaal niet, want toen bestonden de Haringvlietbrug en Grevelingendam nog niet :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #7

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:lijn 395 tussen Bruinisse en Zierikzee.
Grapjas. Die twee plaatsen liggen beide op Schouwen-Duiveland en zijn dus altijd al goed met elkaar verbonden geweest (m.u.v. de eerste weken na 1 februari 1953).
Bruinisse had volgens mij nooit een tramstation, maar het vlakbij gelegen Zijpe had dat wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Anne »

Het duurde vaak nog maanden voordat de dienst weer normaal opgang kwam. In de zomerdienst van de RTM staat nog dat je met de boot van Bru naar Zierikzee ging. Er is nog steeds één buslijn die zijn oorsprong in de watersnood vindt > de bus van Zeeuws Vlaanderen naar Breda.

Of Bru een tramstation/-halte had moet ik even opzoeken in "Dijkers". Zijpe had een klein stationsgebouw en was vooral belangrijk voor de overstap van/naar de boten vanuit Numansdorp, Ooltgensplaat en Anna Jacoba. Busdienst bleef nog lang een ommetje maken via Zijpe veerhaven (laatste jaren beperkt aantal ritten).

BRENG ME het is aan jou voor de volgende opgave. (denk ook aan de fotoquiz :wink: )
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Anne »

Meltrain schreef:Bruinisse had volgens mij nooit een tramstation, maar het vlakbij gelegen Zijpe had dat wel.
Even opgezocht.
Bruinisse had een tramhalte. Op de kaart van de Groep Zeeland die bij het boek van Dijkers zit staat op het tekeningetje dat er een zijspoor was.
In het fotoboek van de stoomtram op Schouwen-Duiveland staat geen foto van Bruinisse. Wel staat daarin dat de tramhalte aan het einde van de Dorpsweg was.

En voor de verbindingen op Schouwen-Duiveland na de watersnood heb ik een wijzigingsblad ingaande 20 juli 1953. Er zijn dan de volgende verbindingen op/langs Schouwen-Duiveland (aantal vaarten/ritten per werkdag/zondag):
- boot Zijpe - Zierikzee (5x/2x)
- boot Zierikzee Burgsluis (6x/2x)
- bus Zierikzee - Brouwershaven (8x/4x)
- bus Burgsluis -Renesse (7x/2x)
- bus stranddienst in jul/aug Renesse - Vuurtoren - Westenschouwen (3x/3x)
Er was in Zijpe 2x/0x verbinding met Numansdorp-Rotterdam en 5x/2x met Anna Jacoba en vandaar de BBA naar Roosendaal. Vanaf Zierikzee kon je 5x/2x naar Katseveer (Zuid Beveland). Goes was toen nog niet per reizigerstrein bereikbaar. De Kruiningerpolder stond toen nog met HW onder water zodat alleen bij LW enkele treinen reden.

VIDEO - FOTO
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten