Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

De streekbussen kunnen op de Europalaan niet getankt worden. Andersom overigens ook niet. In de streekbussen zit bij het tankgat een ring, die niet op de pompen in de stad zitten. Ik vermoed iets anders dan een lege tank.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door JWM »

Ik kon het busstation aan de Jaarbeurszijde vanmorgen aanvankelijk helemaal niet vinden :@
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:Waarom rijdt lijn 56 tussen 7 en 8 elke tien minuten tussen wijk en Zeist? Is er zo'n grote forensen/studenten stroom tussen Wijk en Zeist?
Nee, maar wel tussen Doorn en station Driebergen-Zeist :wink:

Ondanks dat lijn 50 en 71 dit deel ook rijden.. heb ik vorig jaar toch menigmaal in een druk bezette 56 gezeten.. dat was niet eens in de ochtendspits.

Ben ook een paar keer doorgereden naar Amersfoort met de 56.. Duurt best lang en aansluiting met de 102 was niet echt geweldig.. Met de trein was ongeveer, in tijd, net zo lang maar wel een stuk comfortabeler (en iets duurder..)
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Sorry voor de late reactie hierop;
Nouja, eigenlijk zorgt dat alleen maar voor meer vraagtekens. Immers betekend dat dat het hele dure ritten zijn omdat er speciaal een bus voor leeg uit Zeist moet komen (de andere kant op rijdt 56 veel minder frequent). En dat terwijl de bezetting in dat hele uur op het drukste punt ook in één Ambassador zou passen, terwijl er nu zes rijden in dat uur.
Als je al vindt dat er dure MAT-ritten zijn tussen Zeist en Wijk bij Duurstede, ga ik je nog iets mooiers vertellen. Ook Amersfoort rijdt de 56, en jawel.. Zelfs die hebben MAT-ritten tussen Amersfoort en Wijk bij Duurstede. Gemiddeld denk ik 2 keer zo duur als het traject Zeist-Wijk bij Duurstede.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat zou denk ik wel het grootste besparingspuntje zijn als over enkele jaren één concessie is. Want ook Qbuzz doet aan lege ritten Amersfoort - Wijk bij Duurstede: ritten van de streek op 252 of ritten afkomstig van 52 zie ik weleens als 41 Geen dienst weer vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Die ritten gaan niet terug naar Wijk, maar dat zijn bussen die weer beginnen op het Galgenwaard. De korte slag 41 dus. De lange rit 41 zit gekoppeld aan de 53. Alle korte riten aan de 52.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Dat zou denk ik wel het grootste besparingspuntje zijn als over enkele jaren één concessie is. Want ook Qbuzz doet aan lege ritten Amersfoort - Wijk bij Duurstede: ritten van de streek op 252 of ritten afkomstig van 52 zie ik weleens als 41 Geen dienst weer vertrekken.
Die ritten op 252 zullen er maar enkele (lees 1) zijn, omdat de 252 muv een paar ritten door de stad wordt gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Klopt ja, is er volgens mij eentje die rond het middaguur in Amersfoort aankomt. 52 vertrekt geloof ik net zo frequent als hij aankomt dus daar kan niet zoveel aan MAT-ritten af komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Gisteren even een kort ritje met U-ov gemaakt in Utrecht, vanuit omgeving 't Goylaan naar Centrum (Tolsteeg)..

Voorheen reed de stadsdienst vanuit Hooggraven rechtstreeks naar centrum.. Tegenwoordig niet meer.. de streek 47 (uit Houten) nog wel.. Eerst daar maar ff 10 minuten op gewacht.. Was nog niet in aantocht.. intussen kwam de kwartierdienst van lijn 15 (Smaragdplein) er aan.. Als 'argeloze' reiziger gokte ik er op dat ik aldaar wel een overstap richting centrum zou hebben..

Dus in de 4352 gestapt voor een ritje van 2 haltes.. Leuk zo'n Sprinter.. maar waar zit de stopknop? :(
U zegt 'vraag de chauffeur om te stoppen voor de halte'?

Ehm, wat als de (chauffeuse in mijn geval) druk in gesprek is met de planning omtrent de registratie van haar diensturen van de dag ervoor? Handsfree, dat dan weer wel..

Ondertussen bijna bij de eindbestemming aangekomen.. was mevrouw ondanks haar telefoongesprek nog wel zo scherp om een achteruitstekende personenauto achter het Smaragdplein te ontwijken.. Mocht ik ook nog iets horen met het woord 'varken' erin :N

Enfin, om 11:30 aangekomen en na 2 minuten overgestapt op de 8. Mooiste plek om te zitten in zo'n gelede MB Citaro vind ik achterin op de achterwielen.. lekker makkelijk instappen op de stoel en een mooie armsteun van de beugel aldaar :|

Ik blijf het opvallend vinden dat die Euro6 motoren zo stil zijn van buiten en dan met name als je voor bij de bus staat.. Je hoort het nauwelijks aankomen.. wat voor de stadse omgeving wel prettig is..
Jammer alleen dat andere weggebruikers dan ook niet altijd opletten en de chauffeur weer een remactie mag doen.. :(

Op de terugweg weer de 8 gepakt en het stuk terug gelopen vanaf Smaragdplein..
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Nog ff een ander vraagje.. (het zal vermoedelijk al eerder gevraagd / behandeld zijn, vermoedt ik.. kan het alleen niet vinden).

Ik zag gisteren dus de nieuwe, dubbel gelede, Van Hools (wederom) met ZZ kenteken rijden..
Dat was destijds bij de 1e generatie ook zo.. totdat ze allemaal (gekeurd?) waren een normaal 'vrachtwagen' kenteken kregen.

Dan zou je zeggen dat de technische voorwaarden / keuringseisen nu wel bekend zijn en er direct een 'regulier' kenteken afgegeven kan worden?

Wat is de reden van dit ZZ kenteken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Bij de eerste generatie hebben de wagens van na de typegoedkeuring een normaal kenteken gehad, maar degenen die al daarvoor in dienst gekomen was behielden gewoon hun ZZ-kenteken. Die typegoedkeuring was er echter, de naam zegt het al, specifiek voor dat type. Aangezien de nieuwe serie de Euro-6 versie is geldt die typegoedkeuring daar niet meer voor. De huidige serie is veel kleiner en ook sneller achter elkaar geleverd dus aannemelijk dat ze geen van allen een normaal kenteken o.b.v. een nieuwe typegoedkeuring hebben, simpelweg omdat die er nog niet is/was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

wouter15 schreef:Wubbo vertelde dat medio 2015 de sprinters uit Woerden en de sprinters uit Geldermalsen aan elkaar werden gekoppeld.
Deze aangename wijziging gaat al in voordat sporen 20 en 21 gereed zijn, namelijk al met ingang van het volgende wijzigingsblad op 14 juni: op werkdagen overdag doorgaande sprinters (Den Haag-)Woerden-Utrecht-Geldermalsen-Tiel/Breda 8-). Staat nog wel met een overstap in de reisplanner, maar in twee minuten van 19 naar 19 of 18 naar 18 moet haalbaar zijn :D

Betekent overigens ook dat Utrecht Lunetten in zuidelijke richting vanaf dan ook maar twee keer per uur bediend gaat worden. Zou in december weer vier keer per uur in beide richtingen moeten worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Dat betekent dus sprinters Breda - Woerden en Tiel - Den Haag Centraal, voor de duidelijkheid.
Als de reisplanner klopt komt het er op neer dat alleen die eerste, de s16000 dus, op Lunetten gaat stoppen

Edit: oeps, foutje hersteld
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 28 mei 2015, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De 16000 is juist die uit Breda :wink: Maar inderdaad is dat wel degene die in Lunetten gaat stoppen, eigenlijk net als nu met als verschil dat de 6000 Lunetten in beide richtingen gaat overslaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Milco »

De gekoppelde s6000 en s9800 wordt dan een soort sneltrein, aangezien hij Utrecht Lunetten gaat overslaan en van maandag t/m vrijdag overdag ook Utrecht Leidsche Rijn. :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

MR92 schreef:Sorry voor de late reactie hierop;
Nouja, eigenlijk zorgt dat alleen maar voor meer vraagtekens. Immers betekend dat dat het hele dure ritten zijn omdat er speciaal een bus voor leeg uit Zeist moet komen (de andere kant op rijdt 56 veel minder frequent). En dat terwijl de bezetting in dat hele uur op het drukste punt ook in één Ambassador zou passen, terwijl er nu zes rijden in dat uur.
Als je al vindt dat er dure MAT-ritten zijn tussen Zeist en Wijk bij Duurstede, ga ik je nog iets mooiers vertellen. Ook Amersfoort rijdt de 56, en jawel.. Zelfs die hebben MAT-ritten tussen Amersfoort en Wijk bij Duurstede. Gemiddeld denk ik 2 keer zo duur als het traject Zeist-Wijk bij Duurstede.
Er is ook één MAT-rit tussen Hilversum en Amersfoort. Zie hem eigenlijk alleen nooit via de N221 de A1 opdraaien, dus of hij volgt de route van de 70, of hij volgt braaf de route via A27-A1.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Milco schreef:De gekoppelde s6000 en s9800 wordt dan een soort sneltrein, aangezien hij Utrecht Lunetten gaat overslaan en van maandag t/m vrijdag overdag ook Utrecht Leidsche Rijn. :lol:
Intercity!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Volgend weekend is er een boel afgesloten op en rond het Paardenveld.
Lijn 3 (en aannemelijk 120) rijden daardoor een omleiding in noordelijke richting via Nijenoord en Royaards vd Hamkade.
Lijn 28 moet richting Vleuten zelfs via de Adama van Scheltemabaan en de Croeselaan.
In zuidelijke/oostelijke richting kan alles gewoon normaal blijven rijden.

Bron (Opmerkelijk dat er niets over te vinden is op de U-OV website)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Overigens zag ik dat de voor de streeklijnen de Tour de France-dienstregeling al op de U-OV site staat. 'tis wellicht nog wat vroeg om het al op de wiki te zetten, maar de routes zijn daar dus alvast te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door CamilleKreemers »

Is er in Utrecht ook een forse vereenvoudiging te krijgen in het OV-netwerk? Ik vind het nogal ingewikkeld en zeer ontsluitend ogen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Op zich valt het wel mee qua ingewikkeldheid, zeker nadat de laatste bezuinigingsslag gemaakt is met veel integratie met streekbussen en strekken van lijnen.

Iets wat me eigenlijk gisteren al opviel maar ik vergeten was: de borden met de haltenummers op zowel CS Centrumzijde als Jaarbeurszijde zijn qua kleur nu eindelijk aangepast aan de situatie die al sinds december geldt. Zo heeft halte D1 nu een blauw/rood bord, E5 een geel/groene en C1 een volledig gele. Vooral het verschil tussen C1 en C2 valt wel op trouwens, want hoewel beide nu geel zijn staat C1 er in het wit (dus slecht leesbaar) op terwijl C2 er in het zwart op staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef:
Nee, maar wel tussen Doorn en station Driebergen-Zeist :wink
Ben ook een paar keer doorgereden naar Amersfoort met de 56.. Duurt best lang en aansluiting met de 102 was niet echt geweldig.. Met de trein was ongeveer, in tijd, net zo lang maar wel een stuk comfortabeler (en iets duurder..)
Vind die route wijk-Amersfoort onlogisch, lijkt me toch dat over Woudenberg veel sneller is. Voor die reizigers doorn-zeist kan je wat korte extra spitsritten op 50 inzetten.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat de reizigersstromen Wijk -> Zeist en Zeist -> Amersfoort hier gecombineerd worden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Milco schreef:De gekoppelde s6000 en s9800 wordt dan een soort sneltrein, aangezien hij Utrecht Lunetten gaat overslaan en van maandag t/m vrijdag overdag ook Utrecht Leidsche Rijn. :lol:
Alleen vanuit Tiel wordt Utrecht Lunetten overgeslagen, toch?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

Naar Tiel ook. Op Utl gaat voorlopig alleen s16000 stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten