Bezoek aan Cuba

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Wellicht had een deel van julie het al gezien, maar ik kan mij ook voorstellen dat dat nog niet zo was.

In februari van dit jaar ben ik twee weken met een fly & drive door Cuba heengereisd. Een schitterend land, met aardige mensen, een leuke cultuur en vooral: een enorme berg aan oude Nederlandse bussen.

Waar de wagens in Nederland reeds lang economisch zijn afgeschreven, gaan ze daar nog jaaaaaaren mee in hun tweede leven.

Cuba is ruim 2,5 keer zo groot als Nederland, dus het is onmogelijk om het hele eiland in twee weken tijd te verkennen. Toch heb ik een poging ondernomen, en ben in verschillende plaatsen van het westelijke Vinales tot het oostelijke Santiago geweest. Hierbij heb ik zo'n 140 oude Nederlandse bussen van verschillende bedrijven en typen gefotografeerd. Een geweldige ervaring.

Ik nodig jullie graag uit een kijkje te nemen in het fotoalbum met daarin alle foto's en hoop jullie er een groot plezier mee te doen.

Ik nodig jullie graag uit een kijkje te nemen in het fotoalbum met daarin alle foto's en hoop jullie er een groot plezier mee te doen. Daarnaast plaats ik hier ook nog een aantal mooie bus-highlights met een leuk verhaaltje erbij. Er zit geen chronologie in, maar dat doe niet zo heel veel afbreuk aan de foto's.

http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=lastup&cat=48
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op di 19 mei 2015, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

De door verschillende aanrijdingen toch wel intens lelijk geworden Transmetro 11-134 (ex Transpolt 1034 exex Arriva 4612 exex Veonn exexex DVM/NWH), staat hier bij een opstapplek in Las Tunas. (link)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

De voormalige GVB 445 rijdt werknemersvervoer in Trinidad. Het was tegelijk de enige Nederlandse wagen die daar nog rondrijdt. Vroeger was dit een Nederlands bolwerk. (link)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door AppleMoose »

Het was interessanter en leuker geweest als je een selectie had gemaakt van je foto's en hier een verslagje omheen had gemaakt i.p.v. door te verwijzen naar een link met heel veel foto's met beschrijvingen als
Transmetro 10-024 (ex 03-106 exex 03-115 exexex SETCA exexexex Connexxion 4031 exexexexex Midnet exexexexexex Centraal Nederland exexexexexexex Westnederland) Interieur
Heb je ook foto's van het landschap zelf gemaakt of alleen van deze bussen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Dat is een keuze Ronaldussen. Ik heb er al zeer veel tijd aan besteed door alle informatie van het materieel op te zoeken. Ik ga er vooralsnog niet nogmaals een reisverslag over maken. Ik heb vanzelfsprekend ook foto's van het eiland zelf gemaakt, maar ga die te zijner tijd op mijn eigen Facebook publiceren.

Hoewel ik je wel begrijp, is dit het waar je het voorlopig even mee moet doen. Ik denk tegelijkertijd dat er flink wat mensen dit toch erg interessante plaatjes vinden, ondanks dat er misschien niet overal een mooi verhaal bijstaat.

Overigens heb ik een selectie van de foto's reeds gepubliceerd op enkele Facebookpagina's, waaronder "Den Oudsten Bussen". Dat zijn uiteraard de leukste plaatjes geweest met daaromheen een verhaal.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Halverwege het eiland ligt de plaats Cienfuegos. Tijdens mijn eerste bezoek aan de stad was er een beetje een deceptie. Vantevoren had ik begrepen dat er flink wat MB200-en zouden rondrijden. Na lang rondrijden, was ik er uiteindelijk maar ééntje tegengekomen. Jammer, maar helaas. Doorrijden naar de overnachtingsplek in het overigens schitterende Trinidad.

Een dag later, in Trinidad, had de huurauto, een Chinese MG, behoorlijke kuren. Na overleg gepleegd te hebben met de maatschappij bleek de meest handige optie het ruilen van de wagen te zijn. Terug naar Cienfuegos. Dat kostte helaas wel een dag van de vakantie, maar beter een werkende auto dan eentje die ergens in de rimboe zou stranden.
Na de nieuwe huurauto te hebben opgehaald in Cienfuegos reden we terug naar Trinidad. Na de bebouwde kom van Cienfuegos te hebben verlaten draaide de weg en zag ik in mijn achteruitkijkspiegel een enorme fabriek. Misschien maar even kijken? Je weet maar nooit... Net nadat ik de hoop wilde opgeven bleek het een waar MB200-paradijs te zijn! Deze oude NZH 3716 was er een van! (link)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

De eerste dag na de ontvangst van onze huurauto, gingen we eerst de buitenwijken van Havana verkennen. Rond een uurtje of half twee verlieten we de stad, om na een uurtje met onze huurauto in het plaatsje Mariël te arriveren. Hier zou volgens de gekregen informatie een tiental MB200-en rijden. Helaas lukte het met de opgekregen routebeschrijving niet om de stalling te vinden. Ik heb nog steeds het idee dat de garage net om het hoekje was van de plek waar ik de auto keerde.... (maar ja als je dat al 6 keer denkt en ondertussen maar kilometers doorrijdt houdt het eens op).

Bij binnenkomst te Mariël kruisten we dit misbaksel, dat door zijn lelijkheid toch weer charme krijgt. Helaas hebben anderen Cuba-experts zich al eerder over deze wagen gebogen en lijkt het er op dat het voorlopig nog even onbekend blijft wat de Nederlandse herkomst is van de wagen. Doe een gok of geniet er anders gewoon van. (link)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

In het centrum van Havana is een van de bekendste attracties de sigarenfabriek van de staatsfabrikant Partagas. Uiteraard wilden wij daar ook wel even een bezoekje aan brengen. Hoewel het er van buiten gewoon open uit zag, bleek het gebouw "wegens verbouwing" gesloten te zijn. Jammer, want ik zou het toch wel erg leuk gevonden hebben om te zien hoe ze sigaren maken aldaar. Voor het werknemersvervoer stond de oude 3874 voor de deur van het gebouw. (link)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Onderweg, rijdend door Cuba, moet je eigenlijk altijd opletten. Niet alleen om de enorme hoeveelheid gaten in het wegdek te ontwijken, maar ook om veilig langs de tientallen paard- en wagens en ossenkarren die je elk uur moet inhalen. Daarnaast is het opletten dat je niet verkeerd rijdt. De bebording is erg matig en apparaten als TomTom's zijn verboden op het eiland.
Tenslotte is het opletten, omdat in elke zijstraat of terrein een oude Nederlandse bus kan staan, zo ook hier in Majagua.

De ex Centraal Nederland 8485 is een stokoude wagen uit 1979 en is voor de kentekenwisseling van rond de eeuwwisseling al uit Nederland vertrokken. De wagen kwamen we langs de weg tegen bij de chauffeur thuis in het plaatsje Majagua. Zijn vrouw maakte hem zonder problemen wakker om ons vriendelijk te woord te staan. (link)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door isadora »

Ik heb erg genoten van je fotoverzameling. :pos:
De bus naar Giethoorn, midden in Havana, blijft toch lachen. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Is dat geen nuttige overkapping? Vanuit de plaatsen Matanzas en Cardenas rijdt het werknemersvervoerbedrijf Transmetro arbeiders naar de toeristenvoorzieningen van Varadero. Jaren terug reden hierop tientallen MB200-en, die ik helaas niet meer heb mogen meemaken. Een groot deel van het vervoer werd vervolgens met Chinese bussen uitgevoerd. Het was ook de periode dat de aanvoer van Nederlandse bussen enigszins stokte.

Gelukkig lijkt hier inmiddels verandering in gekomen te zijn, toen er in ons land gelede bussen ter beschikking kwamen. Zo zijn een flink aantal gelede GVU-bussen (oorspronkelijk van de Zuidtangent) in dienst gekomen. Vanuit Cardenas rijden voornamelijk Duvedecjes, waar deze 7826 er ook eentje van is.

Voor wie hier het terrein wil fotograferen, moet er eerst een stukje aan formaliteiten worden doorlopen. In eerste instantie wordt je standaard afgewimpeld door de beveiliger voor wie het bezoek van een buitenlander ongetwijfeld ook het hoogtepunt van de maand is. Dan komt er iemand er zich mee bemoeien en wordt de al zo beperkte "macht" van de beveiliging compleet weggevaagd. Daar ik geen woord Spaans spreek, wordt er met handen en voeten gecommuniceerd. UIteindelijk kom ik in een kamertje met 4 jaknikkers die op een houten bankje in het kantoor van de directeur zitten, een gigantisch dikke man die ook geen woord Engels kan uitbrengen.

Na een kopje suiker met koffie (ik dacht toch echt dat ik café negro had gezegd) krijgt een van de jaknikkers de opdracht mij over het terrein te begeleiden. Dit is niet voordat mij eerst te kennen wordt gegeven dat men het idioot vindt dat men in Nederland uitstekende bussen al afschrijft. En dat de directeur zelf ook eens bij WOMY is geweest, in Rotterdam. Nederlandse vrouwen hebben veel te veel een eigen willetje, zijn maar rotwijven en je kunt niet eens neuken wie je wil. Enfin, de bussenoogst daar was in elk geval mooi! (link)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Timon91 »

Interessante verzameling foto's uit een prachtig land! :D Ondanks dat ik niet bepaald een busliefhebber ben ;) Ik zou graag meer van Cuba willen zien (ook niet OV-gerelateerd), ik ben benieuwd hoe het land er over plm. 10 jaar bij ligt als de Amerikanen het eiland toeristisch gezien "ingenomen" hebben :|
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Meltrain »

Het ziet er leuk uit. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Zugführer »

Ook ik vind het als meer trein- dan busliefhebber een leuke serie foto's. Bedankt voor het delen :pos:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door AppleMoose »

Leuk dat je toch nog enkele foto's hebt uitgelicht met een verhaal erbij. Geeft toch net even iets extra's :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Bezoek aan Cuba

Bericht door Stéphane »

Leuke reeks :pos:
Na de examens ga ik zeker jouw website eens bekijken.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten