Utrecht onderzoekt station De Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Thom91 »

Utrecht onderzoekt station De Uithof

Afbeelding

De provincie Utrecht gaat onderzoeken of universiteitswijk De Uithof een spooraansluiting verdient. Oud-GVU-directeur Piet Brouwer pleitte daar in 2009 al voor.

In het coalitieakkoord dat D66, VVD, CDA en GroenLinks begin deze maand sloten, kondigt de provincie Utrecht een regionale verkenning aan naar maatregelen om de bereikbaarheid van De Uithof (Utrecht Science Park) te bevorderen. Het onderzoek dient als voorbereiding van een mogelijke MIRT-verkenning door het Rijk. Naast een treinstation voor De Uithof verkent de provincie rechtstreekse bustrajecten, een tramverbinding met De Uithof via de binnenstad en een regionaal tramnet vanuit Utrecht.

Samen met BRU, gemeente Utrecht en het ministerie van IenM, constateerde de provincie eind 2013 al in het onderzoek Regio in beweging dat de Uithoflijn in 2030 zijn maximale capaciteit bereikt met twintig gekoppeld trams per uur per richting. De Uithoftram gaat in 2018 rijden.

Tijdens de provinciale verkiezingen pleitte D66 voor een onderzoek naar treinstation De Uithof. Volgens het verkiezingsprogramma is De Uithof “verreweg de grootste werkbestemming zonder eigen station. Middels een aftakking van de spoorlijn Utrecht–Amersfoort die weer aantakt bij Utrecht Lunetten kan een Intercitystation worden gerealiseerd op De Uithof. Dit station kan een impuls vormen voor de bereikbaarheid voor Utrecht-Oost.”

D66-Statenlid Ayla Schneiders verwacht dat de werkgelegenheid en de bevolking van Utrecht blijft groeien, en dat het Utrecht Science Park steeds meer studenten en bedrijven zal aantrekken. Dat betekent dat de Uithoftram op den duur niet meer voldoet, zegt ze tegen DUB, het Digitaal Universiteitsblad van de Universiteit Utrecht.

Schneiders: “Studenten van nu gaan de trein niet meer meemaken. Pas rond 2025 of pas later komt er eventueel een station.” Nu al praten over een treinstation, terwijl de Uithoftram nog niet eens rijdt, vindt Schneiders niet voorbarig. “Wij gaan als provincie over de lange termijn. Dan is het beter om nu al te anticiperen op de toekomst dan later achter de feiten aan te lopen.”

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door n-evo »

Ik snap dit niet hoor. :?

Wat is het nut dan nog van die tram die ze aan het bouwen zijn? De route is dusdanig aangelegd dat de gemiddelde Utrechter er geen bal aan heeft: puur de studenten en staf die van CS naar Galgenwaard en/of De Uithof moeten. Dit idee was leuk geweest als de tram de route van voormalige bus 11 had gevolgd.

Voor miljoenen een tramverbinding realiseren met een planned obsolescence van minder dan 10 jaar? Na al dat weggegooide geld van de Weense trams blijven ze lekker gaan in Utrecht.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Durashift »

Ach, het is net na de installatie van een nieuw provinciebestuur..

"aftakking van spoorlijn Amersfoort - Utrecht naar Lunetten..." lijkt mij verdacht veel overeenkomen met dat stuk spoor dat van oudsher al door Utrecht loopt / liep..

(en tbv de Uithof tram het laatste, zuidelijke deel, buiten gebruik gesteld.). :?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door SuperGhost »

Als die spoorlijn er komt, zal de tram gewoon nog dienst blijven doen. Met 4 IC's per uur zul je denk ik ook niet de spitspiek aan kunnen, dus heb je nog een andere (relatief) vlotte OV-verbinding nodig.

Ik denk dat je dan ongeveer hetzelfde krijgt als hier op Nijmegen CS - Heyendaal, waar bus en trein ook eenzelfde traject hebben en tussendoor weinig van Nijmegen bediend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Suus »

Is net station Utrecht gestroomlijnd, gaan ze dit soort voorstellen doen. Ik zeg: Citytunnel bouwen onder de stad door of niet doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

VAL! VAL!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Is net station Utrecht gestroomlijnd, gaan ze dit soort voorstellen doen. Ik zeg: Citytunnel bouwen onder de stad door of niet doen.
Ja daar kan dit natuurlijk wel voor gebruikt worden, als aanzet. Extra laag onder Utrecht Centraal en een methode om met de Noord-Oost door te kunnen rijden in plaats van kop te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zonnig »

Ik vind dit een erg onrealistisch plan.
Zullen we het maar wegzetten als luchtfietserij van de nieuwe PS?
Deze nieuwe PS willen gewoon weer veel geld over de balk gooien zonder de realiteitszin in het oog te houden.

Denk dat een efficiënt (snel-)tramnetwerk beter is voor de stad en de omgeving.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door deadlock »

Hoe zie je dat voor je dan na 2030?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:
Bee schreef:Is net station Utrecht gestroomlijnd, gaan ze dit soort voorstellen doen. Ik zeg: Citytunnel bouwen onder de stad door of niet doen.
Ja daar kan dit natuurlijk wel voor gebruikt worden, als aanzet. Extra laag onder Utrecht Centraal en een methode om met de Noord-Oost door te kunnen rijden in plaats van kop te maken.
Juist met die stroomlijning kan je dit nog prima aansluiten: op de plek van OZ (dat in de eindsituatie toch nog maar amper te bereiken is) een dive-under of fly-over laten beginnen over de sporen uit Arnhem/Den Bosch heen en dan de voorgestelde route volgen. Dan kom je mooi op de corridor van/naar Gouda uit die op spoor 8 t/m 12 komt en hoef je daar de NoordOost dus niet meer te laten kopmaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zugführer »

Is daar nog ruimte voor ten zuiden van Utrecht Centraal, waar straks al 8 sporen + 2 tramsporen liggen?
Aansluiting in Bilthoven lijkt me ook niet al te eenvoudig, midden in het dorp.
Ik zie het voordeel op nationaal niveau wel, scheelt toch een kering op Utrecht Centraal. Al zullen de intercity's er niet sneller van worden met iets langere route en wellicht extra stop
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door deadlock »

Zugführer schreef:Is daar nog ruimte voor ten zuiden van Utrecht Centraal, waar straks al 8 sporen + 2 tramsporen liggen?
Makkelijk aangezien er geen twee viersporige spoorlijnen bij elkaar komen maar 2 dubbelsporige, eigenlijk zou je kunnen stellen dat 4 sporen ten zuiden van Utrecht op dit moment genoeg zou zijn.
Aansluiting in Bilthoven lijkt me ook niet al te eenvoudig, midden in het dorp.
Ik zie het voordeel op nationaal niveau wel, scheelt toch een kering op Utrecht Centraal. Al zullen de intercity's er niet sneller van worden met iets langere route en wellicht extra stop
Nee ik zie vooral een robuustere dienstregeling. Je zou de kans kunnen aangrijpen om het gehele station in Bilthoven ondergronds te brengen. En ja ik weet dat er net een tunnel gebouwd wordt in het centrum maargoed, het zij zo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Daniel schreef:Juist met die stroomlijning kan je dit nog prima aansluiten: op de plek van OZ (dat in de eindsituatie toch nog maar amper te bereiken is) een dive-under of fly-over laten beginnen over de sporen uit Arnhem/Den Bosch heen en dan de voorgestelde route volgen. Dan kom je mooi op de corridor van/naar Gouda uit die op spoor 8 t/m 12 komt en hoef je daar de NoordOost dus niet meer te laten kopmaken.
Kun je dan niet beter de sporen 14 en 15 verleggen naar OZ en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een fly-over/dive-under over/onder de sporen 5 en 7? Scheelt weer kunstwerken. Verder wel eens met Zugführer: ik vraag me af of daar überhaupt nog plek voor is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

Ik kan je niet helemaal volgen? Je hebt juist iets in het verlengde van 8-12 nodig en dat is dus waar OZ ligt. Sowieso heb je maar één fly-over nodig want je komt al gelijk in één keer goed uit om verder te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Hmm...volgens onderstaand plaatje liggen de sporen 14 en 15 nog tussen OZ en de sporen 8 t/m 12 in, vandaar mijn suggestie:

Afbeelding

Maar misschien klopt dat plaatje niet helemaal of lees ik het gewoon verkeerd. Ik ben niet bekend genoeg met de sporensituatie daar, ook al kom ik er inmiddels bijna 15 jaar praktisch wekelijks aan voorbij...
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door MarkNL »

Opvallend vind ik ook dat er een spoorlijn dwars door Amelisweerd wordt gepland. Amelisweerd, dat gebied waar jaren geleden een veldslag plaatsvond toen de A27 werd aangelegd langs het gebied. Ben benieuwd als dit ooit concreet wordt (vast niet) men ook op de achterste benen gaat staan...

Ik verwacht ook niet dat het Rijk hier brood in ziet, ondanks hun hoopvolle woorden van de PS voor een MIRT-verkenning. Je hebt als voordeel (naast de ontsluiting van de Uithof) dat de intercity's vanuit Rotterdam/Den Haag niet meer hoeven te keren op Utrecht voor de richting Amersfoort. Maar aangezien de nieuwe spoorlijn vermoedelijk een boortunnel zal moeten worden (Amelisweerd, bebouwing) zal de kosten/baten analyse denk ik erg negatief uitvallen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zugführer »

Tsja, eigenlijk zal vrijwel de hele spoorlijn ondergronds moeten lopen. Amelisweerd ga je echt geen bovengrondse spoorlijn dwars doorheen krijgen en ook dwars door Bilthoven heen lijkt me bovengronds niet zo'n succes.
Die tweede variant op dat kaartje lijkt me helemaal niets. Nog eens tig keer zo duur (er lijkt dan nog steeds bijna overal een tunnel nodig te zijn) en extra vertragend voor de IC's Gouda - Amersfoort.
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

De meest voor de hand liggende oplossing lijkt mij een spoorlijn parallel aan de A27, met een station ten westen van De Uithof.

Pak dat meteen mee in de verbreding van de snelweg. Zie ook de Combitunnel bij Nijverdal voor een vergelijkbaar geïntegreerd infrastructuurproject.

Aanvulling: er wordt steeds uitgegaan van een spoorverbinding tussen De Uithof en Utrecht Centraal. De vraag concentreert zich in eerste instantie echter alleen op een spoorstation bij De Uithof. Ik zou zeggen: bekijk het dan eens breder. Je zou er ook voor kunnen kiezen een spoorlijn naar De Uithof als aftakking van de Randstadspoorlijnen naar Hilversum, Baarn en Amersfoort/Harderwijk te bouwen, parallel aan de A27:

Afbeelding

Dan hoef je het linke dossier Amelisweerd ook nog even niet open te breken. Hiermee bereik je in ieder geval een sterk verbeterde bereikbaarheid van De Uithof vanuit het noordoosten van de provincie Utrecht. De tram blijft dan de aangewezen verbinding tussen Utrecht CS en De Uithof.

Op de langere termijn zou je alsnog een spoorverbinding naar Utrecht CS kunnen realiseren. Ik zou dan pleiten voor een aansluiting op de sporen 1 t/m 4. Dan heb je geen ingewikkelde kunstwerken om andere spoorlijnen te passeren nodig, en kun je de noordoostelijke Randstadspoorlijnen in een lusmodel exploiteren (bijv Hilversum-Utrecht Uithof-Utrecht CS-Hilversum).
Laatst gewijzigd door Alargule op wo 27 mei 2015, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Durashift »

Zal het niet hoeven keren van de West-Noord/Oost IC's zoveel tijdwinst opleveren dat omreizen via Utrecht zuid + een extra stop wenselijk is?

Lijkt mij niet..

Ik denk dat het af-aantakken op het bestaande spoor ri Amersfoort net voor Bilthoven kan, in de polder. (achter de bestaande fly-over zeg maar -vanuit Utrecht gezien dan..).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Z2N »

Mij lijkt het wel, een zodanige route zal misschien twee minuten langer zijn zonder stop (mits de bogen ruim gelegd worden, waardoor je niet af hoeft te remmen wat nu wel moet voor de bocht Utrecht Centraal - Overvecht), en een stop erbij rekenen zal zo'n twee minuten zijn. Dat geeft vier minuten, evenveel als de overbodige stoptijd in Utrecht doordat er daar gekeerd moet worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Dus per saldo schiet je daar niets mee op. Bovendien: de probleemstelling ging niet om het kopmaken van de IC's op Utrecht Centraal, maar om het ontsluiten van De Uithof per spoor.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Z2N »

Dat bedoelde ik ook niet te zeggen, ik wou duidelijk maken dat een lus via de Uithof niet een verslechtering was voor het doorgaande IC-verkeer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Ja, maar dat is breder dan de discussie over wel/niet een spoorweg + station naar De Uithof...en dat was mijn punt ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door ArrivaBas »

Directe busverbinding Ut - Uithof naast de tram misschien?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Gekko123 »

Die blijft gewoon bestaan in de vorm van de huidige lijn 28...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten