Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja, of niet. De sporen liggen er straks weer, dus waarom er geen gebruik van maken? zal men hebben gedacht.

Daarnaast staat GVB natuurlijk ook nog steeds voor een bezuinigingsopgave. Ik verwacht dan ook wel dat met ingang van dienstregeling 2018 wel wat tramlijnen zullen sneuvelen. De 16 is dan een goede kandidaat, want deze tramlijn zou samen met de 24 op de Vijzelstraatroute too much zijn parallel aan de Noord/Zuidlijn; in het westen loopt de lijn vlak in de buurt van tram 2 en parallel aan een bundel regionale buslijnen; in het zuidwesten loopt de lijn gelijk op met tram 24.

Tram 24 sluit de Apollobuurt dan nog rechtstreeks aan op de binnenstad en blijft in die hoedanigheid van toegevoegde waarde binnen het tramnet - meer misschien dan tram 16.

Tegelijkertijd kun je je de vraag stellen of de lijn dan helemaal door moet rijden naar de binnenstad en het CS - met een overstap op station De Pijp kom je ook al op deze locaties, en waarschijnlijk sneller ook. Je zou van de gelegenheid gebruik kunnen maken om tram 24 een andere route in de binnenstad te geven, bijvoorbeeld door de lijn na de Vijzelstraat de Reguliersbreestraat in te sturen en via Rembrandtplein, Waterlooplein en Mr. Visserplein naar Artis te sturen. Een aantal toeristische buurten en attracties krijgen dan een rechtstreekse tramverbinding met de stations Waterlooplein van de Oostlijn en Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn, waarmee je de netwerkstructuur in de binnenstad weer versterkt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Tegelijkertijd kun je je de vraag stellen of de lijn dan helemaal door moet rijden naar de binnenstad en het CS - met een overstap op station De Pijp kom je ook al op deze locaties, en waarschijnlijk sneller ook.
Dat laatste betwijfel ik. De Pijp is volgensmij het diepste station, het duurt even voordat je op het perron bent + wachttijd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Even nattevingerachteropeenbierviltjerekenen levert op:
  • Reistijd tussen tramhalte Ceintuurbaan/F Bolstraat en CS nu: 22 minuten (bron: GVB reisplanner)
  • Gemiddelde snelheid metro: 35 km/h
  • Afstand tussen metrostations De Pijp en CS: 3 km (bron: berekening obv gegevens in dit plaatje + schatting gemiddelde perronlengte)
  • Reistijd tussen De Pijp en CS: 5 minuten
  • Reistijdverschil: 22-5 = 17 minuten.
Ergo: tussen uitstappen bij halte Ceintuurbaan/F Bolstraat en instappen in de Noord/Zuidlijn heb je een marge van 17 minuten. Reken even op een interval van 5 minuten tussen treinen (12x per uur), dan heb je in het meest ongunstige geval (trein rijdt net voor je neus weg) nog 12 minuten om de overstap te maken vanaf de tramhalte tot aan het perron.

Dat lijkt mij meer dan voldoende om de Noord/Zuidlijn een competitief alternatief te laten zijn op deze verbinding. Mij ga je in ieder geval niet wijsmaken dat die overstap 12 minuten gaat duren (tenzij je slecht ter been bent of de roltrappen vanwege aangescherpte veiligheidsmaatregelen héél traag worden).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Noord-Zuidlijn gaat in oktober 2017 open. Na december 2015 zal de eerstvolgende nieuwe dienstregeling voor GVB en dan met het nieuwe lijnennet ook in oktober 2017 ingaan. De tram en de metro gaan dus tegelijkertijd om.

De enige reden die er is om lijn 24 voor die tijd om te gaan leggen is dat men voor die tijd al de tramsporen op de kruising bij het Concertgebouw wil gaan vervangen waarbij de boog die lijn 24 nu gebruikt eruit gehaald zal gaan worden. Ik weet dat dit op de planning staat maar ik weet niet voor welke termijn. De kruising is begin jaren '00 voor het laatst vervangen en is dus wel aan de beurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Voor de periode daarna staat op dat schitterende plaatje van de Lijnennetvisie echter wel degelijk een tramverbinding parallel aan de Noord/Zuidlijn ingetekend, zelfs met een reductiepercentage (al weet ik niet of dat een reductie in aantal tramlijnen of aantal tramritten uitdrukt):

Afbeelding

Het is natuurlijk heel schematisch en bovendien wordt de uiteindelijke invulling van het lijnennet door GVB bepaald, maar tot die tijd kunnen we dus vrolijk speculeren over het lijnennet vanaf 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik heb er wel een theorie over eerlijk gezegd. Er is net een definitief ontwerp voor de Ferdinand Bolstraat gepubliceerd door Stadsdeel Zuid, gemaakt met inspraak van o.a. GVB en de Stadsregio. Download hier (PDF). In dit definitief ontwerp zijn ook de tramhaltes Stadhouderskade, Albert Cuypstraat en Ceintuurbaan/Ferdinand Bolstraat meegenomen.

Als we kijken naar de positie van de tramhaltes zien we dat bij de halte Albert Cuypstraat de halte in de Albert Cuypstraat komt, in tegenstelling tot nu waar beide haltes om de hoek liggen. Waarom zou je deze halte alleen zo aanleggen terwijl je de tramsporen in de Ferdinand Bolstraat in de dagdienst ook wil gaan gebruiken?

Ik zie hier dus in dat alleen tram 16 blijft rijden en dat tram 24 wordt geslachtofferd. Aangezien bijna alle streekbussen uit de De Lairessestraat verdwijnen blijft tram 16 wel nuttig terwijl lijn 24 parallel gaat lopen met de tramlijnen 16, 3/12, 5, 15 en opnieuw 16 waardoor frequentieafstemming bijna onmogelijk is, wat wel de visie is van het vervoersplan: sterke lijnen die het verkeer alleen of perfect op elkaar afgestemd afhandelen en betrouwbare overstappen op de knopen aanbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Reistijd tussen tramhalte Ceintuurbaan/F Bolstraat en CS nu: 22 minuten
Ik weet dat ik altijd de traagheid van de tram onderschat, maar hoe kom je aan 22 minuten? Er is nu namelijk geen directe verbinding tussen Ceintuurbaan/FeBo naar CS.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Interessante theorie, Bee. Ik heb het document niet gedetaileerd doorgelezen, maar een andere verklaring voor de ligging van die haltes kan zijn dat er op andere plekken plaatsgebrek is (dus op het punt vóór de splitsing). Wellicht heeft men dan de afweging gemaakt dat voor een richting Museumplein afslaande tram een halte wel degelijk nodig is, omdat hier het enige overstappunt op station De Pijp wordt geboden, terwijl voor een tram rechtdoor over de FeBo ook al een halte beschikbaar komt op de Ceintuurbaan aan de zuidelijke ingang. Of het iets over het exploitatiemodel zegt - wie zal het zeggen. Daar zijn alle betrokken partijen nog altijd erg vaag over en ze wekken de indruk het zelf ook nog niet te weten. Zie ook de kolder rond de molenwiekvariant bij het Leidseplein.

Overigens zie ik in de lijnennetvisie dat busverkeer over de De Lairessestraat wel gehandhaafd zou moeten blijven.

@JMW: Je hebt inderdaad gelijk. Vanaf de halte Albert Cuypstraat is het volgens de reisplanner van het GVB 18 minuten. Laten we er voor het gemak 2 minuten bij optellen. Kom je nog steeds uit op 20 minuten reistijd met de tram versus 5 met de metro. Vergis je ook niet in het aantal extra haltes en kruisingen met overig verkeer dat tram 24 onderweg nog tegenkomt, terwijl de metro je straks met slechts 2 tussenstations over een geheel vrije baan naar het CS brengt...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef: Overigens zie ik in de lijnennetvisie dat busverkeer over de De Lairessestraat wel gehandhaafd zou moeten blijven.
Volgens de lijnennetvisie gaat 50% van het streekvervoer, dus huidige CXX concessie AML (o.a. 17x lijnen) uit het zuiden keren op station Zuid. De andere 50% gaat door naar het centrum, weliswaar tot busstation Marnixstraat.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja. Maar daarmee blijft busverkeer over de De Lairessestraat toch gehandhaafd (zij het niet in dezelfde mate als nu)?

:wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Met minder bussen heb je wellicht wel meer trams nodig. Ik ben zelf wel benieuwd naar hoe de reizigersstromen gaan lopen na de openstelling van de Noord-Zuidlijn. Iets in mij zegt dat ze zo gaan snoeien in het overige vervoer dat het weer ouderwets sardiene-aanstampen gaat worden. En dan gaan ze weer iets herstellen, zoals een buslijn 170-bis ofzo. Leer mij Amsterdam kennen :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

JWM schreef:Ik vind het vreemd dat dit nu al wordt aangekondigd, want ik neem aan dat december 2017 het tramnet volledig geherstructureerd wordt. De wijziging van 24 is dan waarschijnlijk slechts voor een half jaartje.
Of was het misschien wel beter om ook met het vervoerplan nog een jaartje langer te wachten tot de opening van de Noord/ Zuidlijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Bee schreef:De Noord-Zuidlijn gaat in oktober 2017 open. Na december 2015 zal de eerstvolgende nieuwe dienstregeling voor GVB en dan met het nieuwe lijnennet ook in oktober 2017 ingaan. De tram en de metro gaan dus tegelijkertijd om.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Dus eigenlijk heeft dit vervoerplan een looptijd van 22 maanden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, waarbij de mogelijkheid wordt opgelaten om tussentijds nog bij te sturen als dit door omstandigheden noodzakelijk blijkt te zijn.

Concreet: de frequenties bij de metro moeten mogelijk omlaag door voortdurende werkzaamheden aan het nieuwe beveiligingssysteem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Doel je hier op die vage pilot of de algehele frequentie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vooral die vage pilot. Andere zaken die kunnen gebeuren is dat van een paar lijnen de tijden aangepast moeten worden omdat de spoorwegen in december 2016 al de dienstregeling gaan omgooien om zo aansluitingen op de trein te behouden. Maar in principe worden tussen december 2015 en oktober 2017 geen aanpassingen aan het netwerk gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In een document voor de aanschaf van nieuwe trams (link volgt later) kwam ik het volgende tramnet tegen voor oktober 2017.

A: IJburg - CS
B: Amstelstation - Museumplein - Leidseplein - Station Sloterdijk
D: Nieuw Sloten - Leidseplein - Azartplein
E: Geuzenveld - Rozengracht - CS
F: Diemen Sniep - Leidseplein - Zoutkeetsgracht
G: Binnenhof - Leidseplein - Leidsestraat - CS
L: Dijkgraafsplein - Rozengracht - CS
M: De Aker - Leidseplein - Leidsestraat - CS
V: Flevopark - Artis - CS
W: VU - Vijzelstraat - Dam - Rozengracht - Slotermeer
X: Muiderpoort - Ceintuurbaan - Van Baerlestraat - Westerpark
Y: VU - Leidseplein - Leidsestraat - CS
Z: Amstelstation - Utrechtsestraat - CS

De volgende sporen zien dan geen tram meer:
Tropencircuit - Javaplein - Insulindeweg
Victorieplein - Station RAI
Witte de Withstraat
Bos en Lommerweg tussen Bos en Lommerplein en Admiraal de Ruijterweg
Albert Cuypstraat - Johannes Vermeerstraat - Museumplein
Zaagpoort
Korte 's-Gravezandestraat - Oosterpark tot Ruyschstraat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Letters voor de tram? Pardon?
Routes bekijk ik later wel even duidelijk :P
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Interessant. Ik zie wat parallellen met eerdere plannetjes, maar ook wat nieuwe ideeën. Ook lijkt het geheel toch wat conservatiever: zo blijven er 3 tramlijnen door de Leidsestraat heen geperst worden (waaronder lijn 5 (G)! - zal wel politiek wisselgeld zijn voor het vervallen van sneltram 51), wordt de Olympiabuurt toch niet tramloos en lijkt ook het idee voor vertramming van bus 15 verdwenen. Ook ben ik benieuwd hoe men in de praktijk denkt dat de doorstroming over de Leidsebrug gaat zijn, nu daar in dit voorstel 5 tramlijnen overheen moeten. De koppeling van het westelijke deel van tram 14 met tram 24 (naar ik aanneem) thv de Dam vind ik wel een interessante oplossing.

Maar het blijven voorstellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De vertramming voor lijn 15 wordt op zijn vroegst in 2019 opgeleverd, dus die staat er niet bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Aha, vandaar. Word nu wel erg benieuwd naar het document zelf waar je dat uit gevist hebt ;)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Echt waarom tram 5 in z'n huidige vorm blijft rijden. Ik kom er met m'n verstand niet bij.

Ik mis in het lijstje de tramlijn Westwijk (Uithoorn) - Zuid.

Maar inderdaad wat interessante ideeën. Weet alleen niet of het handig is om tram 2 om te buigen naar Azartplein. Alle toeristen willen natuurlijk naar Koningsplein - Dam - CS. Je krijgt dan een golf aan overstappers op het Leidseplein.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Die pakken toch gewoon de overgebleven tramlijnen? Er blijven er genoeg rijden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zat meer te denken aan de hoge hoeveelheid hotels die inmiddels helemaal zijn opgerukt tot aan Nieuw Sloten langs tram 2. Tussen Willemspark en Nieuw Sloten rijdt voor die hotelgasten niks anders dan de 2. Er komen er ook steeds meer bij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten