mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [31st]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [31st]

Bericht door mb90 »

De afgelopen maand heb ik verschillende tochtjes gemaakt met daarbij ook een aantal foto's. Allemaal net wat te weinig, vond ik, voor elke keer een apart verslag, vandaar dit verslag met die verschillende tochtjes bij elkaar.

Ik begin op 20 april. Toen begon op Voorne Putten voor een rit naar Hellevoetsluis. Onderweg maakte ik even een tussenstop in Geervliet om de Connexxion 9258 op de foto te zetten als lijn 103 naar Spijkenisse:
Afbeelding

Vanaf Hellevoetsluis ging ik verder naar Middelharnis. Vooral voor Qliner 396 die dit jaar deels met Volvo 8900-en rijdt. Hier bijvoorbeeld te zien met de Arriva 7703 als lijn 396 naar Rotterdam:
Afbeelding

Een klein stukje verderop kwam ook lijn 135 naar Ooltgensplaat langs op z'n rondje door Middelharnis:
Afbeelding

Na wat boodschappen kwam ik weer op het Beneden Zandpad en kwam ook lijn 136 naar Rotterdam langs:
Afbeelding

Met de volgende lijn 396 ging ik daarna weer terug naar Rotterdam om vanaf daar verder te gaan met de auto. Die bracht mij naar Giessenburg voor lijn 76 die daar een aantal ritten met groot materieel rijdt. Deze middag was dat de Rivierenlandse Amba 8414:
Afbeelding

Voor het avondeten ging ik naar Werkendam. Daar kwamen vrij kort na elkaar de lijnen 120 naar Gorinchem en 620 naar Dordrecht langs. Eerst lijn 620 die sinds de overgang van Brabant naar Arriva gereden wordt door TCR. Hier met de Amba 434:
Afbeelding

Lijn 120 wordt door Arriva zelf gereden. Dan wel weer vanuit een stalling buiten de provincie, maar hier wel met de Brabantse Citea 8989:
Afbeelding

Voor de volgende 2 foto's gaan we verder naar 5 mei. Toen was ik in de avond even op Rotterdam Centraal. Daar vertrok iets voor achten de ICD 957 met deze duidelijk zichtbare nieuwe loc (de 186 012) ervoor:
Afbeelding

De Benelux heeft met deze dienstregeling een aantal nieuwe locs erbij gekregen. Eentje daarvan is deze loc met een verleden in goederenvervoer die nu door het even gaat als de NMBS 2861:
Afbeelding

De volgende 3 foto's gaan over de avond van 8 mei. Toen kwam ik de in Brabantse kleuren rijdende Amba 8059 van Arriva tegen als lijn 90 (Rotterdam - Utrecht) op de Lekdijk en besloot ik deze te volgen. De eerste foto is tussen Nieuw-Lekkerland en Streefkerk genomen:
Afbeelding

Bij de tweede foto rijdt de 8059 net Nieuw-Lekkerland uit opweg naar Kinderdijk:
Afbeelding

Door de slinger-route die lijn 90 door Alblasserdam maakt was de bus vrij gemakkelijk nog een keer in te halen en zo is de 8059 hier voor het laatst te zien op het viaduct over de A16 in Rotterdam tussen de wijken Beverwaard en Groot-IJsselmonde:
Afbeelding

Een dag later ging ik richting de lijn Almelo - Marienberg voor de GTW die daar tijdelijk reed. In Almelo kwam voor het vertrek van deze GTW eerst een oudje binnen. Plan V 444 als Sprinter naar Enschede:
Afbeelding

Voor de foto van de GTW 259 (die maar aan 1 kant te fotograferen was) ging ik naar het altijd drukke Geerdijk. Ook daar is helaas de hekkengekte toegeslagen, waardoor een plaatje met het stationsnaambord er goed bij niet meer zonder groene hekken erbij mogelijk was:
Afbeelding

Weer een dag later bleef ik wat dichter bij huis en kwam ik in Gorinchem uit. Daar rijdt op de vroege zondagochtend een 12 meter bus op de stadslijnen 2 en 4. Hier is dat de Amba 8037 als lijn 4 in het centrum van Gorinchem:
Afbeelding

Ook rijdt er een Volvo 8900 een vroege rit op de lijnen 81 en 85. Hier was dat de 7786 die hier als lijn 81 naar Gorinchem over de Arkelsedijk komt:
Afbeelding

Over de Korenbrug kwam ook lijn 47 langs. Daar rijdt Juijn Rossum op de zondag rond met een Mercedes Sprinter City en dat was toen deze 5103:
Afbeelding

Daarna ging ik verder naar de Lekbrug in Culemborg. Vooral voor een ICE over deze brug, maar er kwamen natuurlijk ook nog andere treinen langs. Zoals bijvoorbeeld deze ICM-IV als IC 3535 naar Heerlen:
Afbeelding

Tussen alle SLT's reed er ook een SGMm rond in de s6000 en de s16000. Hier is deze te zien, net op een moment dat de veerpont aan de overkant ligt:
Afbeelding

En met een kleine half uur vertraging volgde dan de ICE richting Utrecht, op een moment dat de veerpont net weer terug was:
Afbeelding

Dan maak ik even een sprong van 2 weken naar afgelopen zondag. Toen kwam ik tijdens een stukje rijden over Voorne-Putten de enige groene Amba 8795 van het eiland tegen. Voor mij een reden voor een fotostop langs de busbaan tussen Spijkenisse en Geervliet. Eerst kwam er een gewone MAN langs als lijn 103 naar Spijkenisse:
Afbeelding

En met een vertraging van dik 5 minuten kwam de 8795 langs als lijn 101 naar Spijkenisse:
Afbeelding

Op de weg terug naar huis kwam ik bij de Waalhaven nog lijn 68 naar de Heijplaat en de RDM Campus tegen. Deze bestemmingen stonden eerst in het klein naast elkaar maar staan nu veel beter leesbaar onder elkaar:
Afbeelding

De laatste serie foto's komt van afgelopen maandag. Dat was een tourtje door het land voor o.a. wat DD-AR 3-tjes. In Utrecht was het al meteen raak met deze stam met loc 1757 ervoor als Sprinter naar Zwolle:
Afbeelding

Daarna ging ik naar Ede voor de ex-HTM Lion City's die eigenlijk nooit voor de HTM gereden hebben en die nu voor Syntus rondrijden. Dit is de 5407 die als lijn 5 aankomt bij het station om daarna verder te gaan als lijn 86 naar Wageningen:
Afbeelding

Vanaf Ede ging ik met lijn 107 naar Putten om vanaf daar met een DD-AR naar Zwolle te gaan. Daar stond de stam waarmee ik hier ben gekomen klaar onder de overkapping als Sprinter terug naar Utrecht:
Afbeelding

Het toeristenseizoen voor Giethoorn is ook weer begonnen en daarom verwachtte ik wel groot materieel op lijn 70. Ik ging daarom vanaf Zwolle met lijn 71 naar Zwartsluis om vanaf daar met lijn 70 naar Steenwijk te reizen. In Zwartsluis stond er een buurtbusje klaar als lijn 70. Dat was toch een heel stuk kleiner. Onderweg werd mij duidelijk waarom. De gelede Van Hool was i.v.m. een te grote vertraging tot de Blauwe Hand gereden en deze buurtbus reed langs de vervallen haltes (achteraf alleen voor mij). Met dat busje ging ik uiteindelijk zonder tussenstop naar Steenwijk en daar kon nog mooi de Van Hool 4630 als lijn 70 vast worden gelegd:
Afbeelding

Vanaf Steenwijk ging ik weer per trein verder. Eerst naar Zwolle om vanaf daar met een DDZ 6je in de 3600 naar Nijmegen te gaan. Ook daar trof ik weer een DD-AR aan met opnieuw de loc voorop:
Afbeelding

Op de vorige foto was hij al te zien, deze Veolios als Stoptrein naar Roermond met erachter een VIRM als IC naar Schiphol:
Afbeelding

Met de volgende 3600 (dit keer geen DDZ maar een VIRM) ging ik verder naar Breda. Daar trof ik de enige Connexxion-lijn (19) van de stad aan, met nu nog een grijze Volvo:
Afbeelding

Om daarna met de Intercity Direct weer terug te gaan naar Rotterdam. De loc die voor de trein zat had de nieuwe kleuren, maar was geen nieuwe loc. Het was de verkleurde 186 114 die de laatste foto van dit verslag is:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Mijn favoriete foto's zijn die van lijn 76 en bij de Lekbrug.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Zugführer »

Leuke collectie foto's zo bij elkaar!
Leuk om de veerpont ook eens van de andere kant te zien, doorgaans zie ik hem alleen vanaf de lekbrug zelf ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Daniel »

Hele fraaie serie plaatjes dit!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Etienne »

Inderdaad mooie plaatjes. :pos: :pos:

Die foto met het ICM op de Lekbrug wil ik nomineren voor de banner :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Hendrik »

Mooie serie foto's! Je hebt voor sommige foto's echt heel mooie plaatsen uitgezocht! :pos:
mb90 schreef:Na wat boodschappen kwam ik weer op het Beneden Zandpad en kwam ook lijn 136 naar Rotterdam langs:
Afbeelding
Ook zonder de datum op je foto was het mij al duidelijk dat deze foto vóór 7 mei is gemaakt... Nu ziet het er daar zo uit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Milco »

Leuke serie foto's! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Stefan »

Leuke plaatjes weer inderdaad. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Cookie »

Mooie foto's! :pos:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door mb90 »

Bedankt allemaal voor de reacties. :)
Etienne schreef:Die foto met het ICM op de Lekbrug wil ik nomineren voor de banner :wink:
Als het qua afmetingen past in de banner wil ik best de bewuste foto in origineel formaat opsturen.
Hendrik schreef:
mb90 schreef:Na wat boodschappen kwam ik weer op het Beneden Zandpad en kwam ook lijn 136 naar Rotterdam langs:
foto
Ook zonder de datum op je foto was het mij al duidelijk dat deze foto vóór 7 mei is gemaakt... Nu ziet het er daar zo uit.
Van die bewuste brand had ik al gehoord maar ik wist niet precies waar het langs die bewuste dijk was. Dit is wel erg toevallig dan met mijn foto op die locatie.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door marcel.nl »

De ICE rijdt normaliter toch niet over Culemborg?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Z2N »

Nee, maar bij werkzaamheden tussen Utrecht, Oberhausen en Keulen wordt de trein omgeleid via Eindhoven, en dit gebeurde een paar weken geleden ook vanwege werkzaamheden bij Bunnik.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door waldo79 »

Keurig mb90.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door ArrivaBas »

Hele mooie plaatjes.
en wat mot een amba eigenlijk op de stadsdienst Gorinchem?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Daniel »

Ehm, reizigers vervoeren allicht?

Dat soort inzetten komen vaak omdat dit praktischer uitkomt met de omlopen en diensten. Bijvoorbeeld een chauffeur die begint met wat rondjes stadsdienst met die Amba en daarna verder gaat op de streek. Een chauffeur waarvan de dienst later start neemt dan het midibusje mee vanuit de stalling en gaat dan gelijk op de stadsdienst rijden. Op die manier hoeft die eerstgenoemde chauffeur niet eerst terug naar de stalling om een andere bus te gaan halen voor het streekgedeelte van z´n dienst. En daarmee is hij dus ook al eerder beschikbaar om een rit op de streek te gaan rijden.

Dergelijke inzetjes zijn er eigenlijk bij elke vervoerder wel en het fenomeen bestaat ook al vele jaren. Ken nog wel meer van dat soort gevallen uit het verleden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [3

Bericht door Stefan »

En ach.. Zeker als er meer dan 1 midi kapot staat, is de keuze vrij simpel.. Liever dit dan gewoon geen bus. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten