Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen
Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen
Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen
De aftellers op stations die terugtellen tot het vertrek van de trein, zorgen ervoor dat treinen stipter vertrekken. Ook gaat de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog. Dat blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter.
Zonder afteller wordt het vertrekproces pas gestart nadat het vertreklicht brandt. Daardoor rijdt de trein later weg en moet het verkeer bij de overweg langer wachten voordat de spoorbomen open gaan.
Proef
ProRail meldt in haar personeelsblad dat de het merendeel van de hoofdconducteurs die meededen aan de proef positief zijn over de aftellers. Wel dient het vertrekproces nog te worden aangepast voordat de afteller definitief in gebruik wordt genomen. In een evaluatiebijeenkomst eerder dit jaar gaven zij aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook is het mooie aanvulling is op het vertreklicht en de stationsklok, vinden de spoormedewerkers.
De proef heeft, naast het sneller vertrek van de trein, aangetoond dat het vertrek veel sneller verloopt. Daardoor is er minder spreiding in de uitvoering van de dienstregeling. Doordat mensen minder vaak lang hoeven te wachten voor een overweg, kan het treinverkeer veiliger en punctueler worden uitgevoerd. De afteller is een van de maatregelen in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA).
Vertrekproces
ProRail en NS gaan het aftellersysteem nu verder ontwikkelen. Als het systeem gereed is voor gebruik, dan wordt het op ruim 200 stations met een overweg geïnstalleerd. NS gaat het vertrekproces aanpassen en conducteurs opleiden om hiermee te werken.
Bron en meer
De aftellers op stations die terugtellen tot het vertrek van de trein, zorgen ervoor dat treinen stipter vertrekken. Ook gaat de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog. Dat blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter.
Zonder afteller wordt het vertrekproces pas gestart nadat het vertreklicht brandt. Daardoor rijdt de trein later weg en moet het verkeer bij de overweg langer wachten voordat de spoorbomen open gaan.
Proef
ProRail meldt in haar personeelsblad dat de het merendeel van de hoofdconducteurs die meededen aan de proef positief zijn over de aftellers. Wel dient het vertrekproces nog te worden aangepast voordat de afteller definitief in gebruik wordt genomen. In een evaluatiebijeenkomst eerder dit jaar gaven zij aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook is het mooie aanvulling is op het vertreklicht en de stationsklok, vinden de spoormedewerkers.
De proef heeft, naast het sneller vertrek van de trein, aangetoond dat het vertrek veel sneller verloopt. Daardoor is er minder spreiding in de uitvoering van de dienstregeling. Doordat mensen minder vaak lang hoeven te wachten voor een overweg, kan het treinverkeer veiliger en punctueler worden uitgevoerd. De afteller is een van de maatregelen in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA).
Vertrekproces
ProRail en NS gaan het aftellersysteem nu verder ontwikkelen. Als het systeem gereed is voor gebruik, dan wordt het op ruim 200 stations met een overweg geïnstalleerd. NS gaat het vertrekproces aanpassen en conducteurs opleiden om hiermee te werken.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
en hoe erg is 15 seconden langer wachten?
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Een sprinter Almere - Hoofddorp stopt dertien keer onderweg, wat dus in totaal 195 seconden oplevert. Dat is ruim drie minuten, die in ons zwaar belaste netwerk goed gebruikt kunnen worden voor het reduceren van vertragingen en het opvoeren van de punctualiteit.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Oké, in die manier is het logisch. Is dit dan weer een bezuiniging van de NS?
Ik zit nu even te kijken voor mijn spoorverbinding.
Op jaarbasis levert het op mijn stoptreinspoorlijn (Winschoten - Groningen) wel 2 minuten per rit op.
Ik zit nu even te kijken voor mijn spoorverbinding.
Op jaarbasis levert het op mijn stoptreinspoorlijn (Winschoten - Groningen) wel 2 minuten per rit op.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Nee, geen bezuiniging maar een investering.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Oh ja, treinen worden per spoorkilometer betaald. Dan is het alleen een hogere punctualiteit die je mogelijk krijgt.
Alleen bussen worden per uur betaald en dan is zo'n versnelling wel handig op de juiste plaatsen.
Alleen bussen worden per uur betaald en dan is zo'n versnelling wel handig op de juiste plaatsen.
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Het personeel wordt bij NS natuurlijk wel per uur betaald...
Dit systeem kan ook noodzakelijke capaciteit vrijspelen, waardoor dure infra-uitbreidingen niet (meteen) hoeven te worden aangelegd.
Maar weet iemand of zo'n teller alleen effect heeft op een station met een stop-/doorschakeling? In dat geval zou vooral de s5600 in aanmerking komen voor de tellers.
Dit systeem kan ook noodzakelijke capaciteit vrijspelen, waardoor dure infra-uitbreidingen niet (meteen) hoeven te worden aangelegd.
Maar weet iemand of zo'n teller alleen effect heeft op een station met een stop-/doorschakeling? In dat geval zou vooral de s5600 in aanmerking komen voor de tellers.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Wat is een stop/doorschakeling?
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Normaal wordt een overweg langs de vrije baan ongeveer een kilometer van te voren geactiveerd doordat de trein langs een spoel rijdt. Wanneer die trein vóór die overweg nog moet stoppen op een station, zou dat betekenen dat die overweg wel een paar minuten dicht kan zitten.
Bij een stop/doorschakeling wordt per trein bekeken of die stopt of doorrijdt. Als de trein stopt op het station, wordt pas dán de overweg in werking gesteld en niet al een kilometer van te voren. De overweg is dan minder lang dicht.
Bij een stop/doorschakeling wordt per trein bekeken of die stopt of doorrijdt. Als de trein stopt op het station, wordt pas dán de overweg in werking gesteld en niet al een kilometer van te voren. De overweg is dan minder lang dicht.
Ik doe ook maar wat
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Ah, de stop-doorschakeling komt ook weer aan bod. Dit is echt een stukje Hollands Glorie om trots op te zijn. In Zwitserland moet je aanzienlijk langer wachten op spoorwegovergangen omdat ze dat daar niet kennen. :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
In het Luxemburgse dorpje Kautenbach zet ik altijd standaard direct de motor van de auto uit als ik daar voor de gesloten overweg kom te staan en het er op lijkt dat de trein uit de richting Wiltz (het is daar enkelspoor) komt, de recordtijd die ik daar weleens heb staan wachten was 22 minuten! Over het algemeen kun je uit gaan van zo'n 7 minuten. Ik weet niet helemaal hoe het daar exact in zijn werk gaat maar ik geloof dat die lijn extreem eenvoudig is uitgevoerd, dat zodra bij het voorgaande station (Merkholtz) een trein passeert, de overweg in Kautenbach (minstens vijf kilometer verderop) alvast gaat sluiten en de snelheid op dat traject ligt door al zijn bochten al zo vreselijk laag...
Op zulke momenten denk ik weleens aan de Nederlandse spoortechniek, volgens mij is daar nergens een overweg te vinden die doodleuk 22 minuten dicht blijft terwijl er niets aan de hand is.
Op zulke momenten denk ik weleens aan de Nederlandse spoortechniek, volgens mij is daar nergens een overweg te vinden die doodleuk 22 minuten dicht blijft terwijl er niets aan de hand is.
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Als je gaat kijken, op Rijksweg Zuid tussen Ec en Srn ligt de overweg ook behoorlijk lang dicht. Volgens mij heeft dit te maken met de sanering van emplacement Srn dar men vergeten is de lassen te verleggen. Als je geluk hebt kost dit 2 a 3 minuten als een sprinter en een intercity elkaar daar zullen kruisen.
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
Sterker nog: als een overweg langer dan 5 minuten dicht ligt dan krijgt de treindienstleider al een melding dat de overweg gestoord is... Dat zal misschien voor een bediende overweg zoals in Zutphen of Naarden-Bussum anders zijn, maar ook die liggen normaal gesproken echt niet zo lang dicht.STF schreef:volgens mij is daar nergens een overweg te vinden die doodleuk 22 minuten dicht blijft terwijl er niets aan de hand is.
Re: Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treine
De verkeersleiding kan de storingsmelding wegdrukken volgens mij. De overwegen die vaker dan 5 minuten dicht liggen zijn wel zorgpunten bij ProRail. Het gaat tegen de ontwerprichtlijn en kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten