Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door dennistd »

datm schreef:
dennistd schreef:Op één van de foto's op die Facebook-pagina zag ik een microfoon voor kort verkeer. Ik dacht dat Connexxion dat helemaal niet gebruikte? Of is Zeeland daarin een uitzondering?
Klopt daar wordt in Zeeland volop gebruik van gemaakt. Zelfs de vrijwilligers gebruiken dit ook en voor 1 maart hadden alle busjes van TCR ook een portofoon in de bus voor kort verkeer. Alhoewel ik wil het geen kort verkeer noemen want het bereik in best groot je kan enorm veel bussen bereiken.
Dat bereik geloof ik graag ja: er is natuurlijk maar weinig bebouwing. In de stad houdt het na hooguit 3km wel op, maar buitenaf kom je wel tot 7-8km.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Maurice Hooikammer schreef:Deze Crossway LE is 13m lang. De Crossway Pro is de hogevloersvariant voor lijn 19, begrensd op 90 km/h.
Waarom op 90 km/h, Brandstof verbruik net zoals de R-Net bussen van Pouw? 90 km/h haalt een gewone/gelede man ook wel.Komt er ook nog een comfort verschil tussen de pro en de gewone bussen?
datm schreef:Ja dat zijn de 3 bussen voor de lijn 19 Hulst-Antwerpen-Breda. En dat is ook echt wel nodig voor de lijn 19 want deze rit doet er ruim 1 uur en 40 minuten (excl. files) over en de meeste passagiers zitten er ook de hele rit in.
Op zondagavond kan er wel iets tijd af met goed doorrijden. Doordeweeks is die 1 uur en 40 minuten strak.
Milco schreef:
datm schreef:3 bussen lijkt me te weinig voor lijn 19... Wat wordt er verder ingezet op die lijn straks, is daar al zicht op?.
3 bussen is voldoende voor de lijn 19 want normaal gesproken rijdt de lijn 19 een keer in de twee uur en op de drukkere tijden zullen de gelede MAN bussen worden ingezet.
Precies voor de basis 2 uursdienst zijn 3 bussen voldoende. Op de verdichtingsritten zullen ook 12m Man of Crossway worden ingezet. Alle ritten op vrijdag,zondag en maandag met geleed rijden is overdreven.
datm schreef:Klopt daar wordt in Zeeland volop gebruik van gemaakt. Zelfs de vrijwilligers gebruiken dit ook en voor 1 maart hadden alle busjes van TCR ook een portofoon in de bus voor kort verkeer. Alhoewel ik wil het geen kort verkeer noemen want het bereik in best groot je kan enorm veel bussen bereiken.
Is contact met de verkeersleiding vanuit de buurtbusjes ook mogelijk? Bij Hermes kunnen de meeste buurtbussen opgeroepen worden door de verkeersleiding, overstappen vanuit de buurtbus op een streekbus worden zo wel eens veilig gesteld, anders om komt minder vaak voor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Die nieuwe bussen zien er mooi uit. :pos:
Milco schreef:
KM46 schreef:Huurt Connexxion deze bussen van "Van Oeveren"?
Van Oeveren voert enkele buslijnen/ritten uit in opdracht van Connexxion. Dat betekent dat de tarieven en de kleurstelling van de bus hetzelfde is als Connexxion, maar dat het personeel en het materieel van Van Oeveren is.
Als aanvulling: Van Oeveren rijdt de lijnen 132, 133 en 134 gedeeld met Connexxion en lijn 395 (Interliner) geheel. Daarnaast rijdt Van Oeveren nog enkele scholierenlijnen op Schouwen-Duiveland. Buiten Schouwen-Duiveland rijdt Van Overen niet, afgezien van de eerder genoemde lijnen.
In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.

Ik vraag me af of de bussen voor lijn 395 ook de nieuwe "door Zeeland"-huisstijl krijgen of dat deze de "Interliner"-look houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Mr-W schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Deze Crossway LE is 13m lang. De Crossway Pro is de hogevloersvariant voor lijn 19, begrensd op 90 km/h.
Waarom op 90 km/h, Brandstof verbruik net zoals de R-Net bussen van Pouw? 90 km/h haalt een gewone/gelede man ook wel.
De limiet voor vrachtwagens en autobussen in België is 90 km/h. Dat is de enige reden, die ik kan bedenken. De begrenzing zal dan iets hoger dan 90 liggen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door MdJ »

Ik krijg niet het idee dat je lekker comfortabel 90 kmh op die wegen in Belgie rijdt.

En dat is onafhankelijk van het comfort van de bus, maar van het wegdek; vooral op de route van lijn 19...
Bij twijfel: gebruik beton.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Maurice Hooikammer »

Is inderdaad de Belgische wetgeving. De E19 is echt verschrikkelijk, maar ja, België hè...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:Als aanvulling: Van Oeveren rijdt de lijnen 132, 133 en 134 gedeeld met Connexxion en lijn 395 (Interliner) geheel. Daarnaast rijdt Van Oeveren nog enkele scholierenlijnen op Schouwen-Duiveland. Buiten Schouwen-Duiveland rijdt Van Overen niet, afgezien van de eerder genoemde lijnen.
Van Oeveren rijdt inderdaad (vooral) lijnen die op Schouwen-Duiveland beginnen of eindigen. Dat is ook logisch, aangezien de stalling in Zierikzee zit.
Meltrain schreef:In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.
Van Oeveren rijdt ook met MAN, en daarnaast ook met Setra.
Tot nu toe stond er altijd ook een klein Van Oeveren-logo op hun bussen, maar ik weet niet of dat met de nieuwe outfit nog terugkomt. Je kunt het verschil trouwens ook zien aan het busnummer: bussen van Van Oeveren hebben een nummer van twee cijfers, bussen van Connexxion een nummer van vier cijfers.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Hendrik schreef:
Meltrain schreef:In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.
Van Oeveren rijdt ook met MAN, en daarnaast ook met Setra.
Dat Van Oeveren ook Setra's heeft, wist ik wel, maar aangezien die vrijwel uitsluitend op lijn 395 rijden (aangezien het hogevloersbussen zijn), nam ik die even niet mee.
Maar ik wist niet dat Van Oeveren ook MAN's heeft. Zijn dat MAN Lion's Regio's?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door OmniLezer »

Mr-W schreef:--knip--
Foto's zijn van de facebookpagina Zeeuwse OV bussen
Damn, waarom vind je in Zuid-Holland niet van die mooie wagens. Daar hebben al die wagens stadsstoelen voor de streek. Alleen in MAN(A78) vind je van die dingen en soms in TCR bussen. In die Volvo's ook, maar dat zijn geen reguliere streekwagens.
Laatst gewijzigd door fogeltje op di 26 mei 2015, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's uit de quote gehaald, maakt bericht onnodig lang en verslechtert de laadtijd
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Misschien vanaf december, wanneer Connexxion de concessie HWGO overneemt. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Meltrain schreef:
Hendrik schreef:
Meltrain schreef:In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.
Van Oeveren rijdt ook met MAN, en daarnaast ook met Setra.
Dat Van Oeveren ook Setra's heeft, wist ik wel, maar aangezien die vrijwel uitsluitend op lijn 395 rijden (aangezien het hogevloersbussen zijn), nam ik die even niet mee.
Maar ik wist niet dat Van Oeveren ook MAN's heeft. Zijn dat MAN Lion's Regio's?
Nee, dat zijn 2 MAN Caetano's, overgekocht van cxx.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

dennistd schreef:Dat bereik geloof ik graag ja: er is natuurlijk maar weinig bebouwing. In de stad houdt het na hooguit 3km wel op, maar buitenaf kom je wel tot 7-8km.
Ja dat zijn ongeveer de afstanden waar je aan moet denken en dan hemelsbreed natuurlijk.
Als ik de lijn 1 rij vanuit Oostburg kan ik iets voorbij Ijzendijke al met chauffeurs praten die staan te wachten op het busstation bij de sluizen van Terneuzen. Soms erg handig maar kan ook wel eens vervelend zijn want in Breskens hoor ik vaak chauffeurs praten uit Vlissingen terwijl ik daar niets mee te maken heb.
Mr-W schreef:Precies voor de basis 2 uursdienst zijn 3 bussen voldoende. Op de verdichtingsritten zullen ook 12m Man of Crossway worden ingezet. Alle ritten op vrijdag,zondag en maandag met geleed rijden is overdreven.
Er zullen uiteraard ook 12m MAN en Crossway worden ingezet.
Mr-W schreef:Is contact met de verkeersleiding vanuit de buurtbusjes ook mogelijk? Bij Hermes kunnen de meeste buurtbussen opgeroepen worden door de verkeersleiding, overstappen vanuit de buurtbus op een streekbus worden zo wel eens veilig gesteld, anders om komt minder vaak voor.
In de oude buurtbussen kon men niet communiceren met de verkeersleiding maar ik heb geen idee of dit in de nieuwe buurtbussen wel kan.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Meltrain schreef:Die nieuwe bussen zien er mooi uit. :pos:
Milco schreef:
KM46 schreef:Huurt Connexxion deze bussen van "Van Oeveren"?
Van Oeveren voert enkele buslijnen/ritten uit in opdracht van Connexxion. Dat betekent dat de tarieven en de kleurstelling van de bus hetzelfde is als Connexxion, maar dat het personeel en het materieel van Van Oeveren is.
Als aanvulling: Van Oeveren rijdt de lijnen 132, 133 en 134 gedeeld met Connexxion en lijn 395 (Interliner) geheel. Daarnaast rijdt Van Oeveren nog enkele scholierenlijnen op Schouwen-Duiveland. Buiten Schouwen-Duiveland rijdt Van Overen niet, afgezien van de eerder genoemde lijnen.
In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.

Ik vraag me af of de bussen voor lijn 395 ook de nieuwe "door Zeeland"-huisstijl krijgen of dat deze de "Interliner"-look houden.
Volgens mij rijdt Van Oeveren ook menig ritje dat niet van de Bevenlanden afkomt.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Globetrotter »

regenmaker schreef:
KM46 schreef:Even een vraagje: Hoe kun je zien dat de bus van "Van Oeveren" is?
Op de achterruit is Van Oeveren Reizen geplakt.
En op de voorkant is het logo van het bedrijf te zien.
Meltrain schreef:
Hendrik schreef:
Meltrain schreef:In de praktijk is het meest zichtbare verschil het materieeltype: Connexxion rijdt met MAN en Iveco en Van Oeveren rijdt met Mercedes-Benz. Op deze foto staat dus een bus van Van Oeveren.
Van Oeveren rijdt ook met MAN, en daarnaast ook met Setra.
Dat Van Oeveren ook Setra's heeft, wist ik wel, maar aangezien die vrijwel uitsluitend op lijn 395 rijden (aangezien het hogevloersbussen zijn), nam ik die even niet mee.
Maar ik wist niet dat Van Oeveren ook MAN's heeft. Zijn dat MAN Lion's Regio's?
De Setra waar het waarschijnlijk over gaat is een Setra S417 Tandemasser die in de avondspits een retourrit op 395 rijdt.
Om precies te zijn is Van Oeveren veel (of volledig) te vinden op lijn 132,133,134 395,628,629,631,633 en 634. Of ben ik nog wat vergeten?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hendrik »

Die Setra, inderdaad. Zag 'm toevallig vandaag nog rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Edit: verkeerd gelezen. :oops:
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 27 mei 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je geeft aan dat Van Oeveren niet buiten Schouwen-Duivenland rijdt, maar men rijdt volgens mij menig ritje op de 102/602, 23, 27 en 31, misschien ook nog wel op 625.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door OmniLezer »

Ik zeg het graag. Ik hoop dat die Crossway´s ook hier in Rotterdam komen rijden. Dan wel van HWGO. Die Crossway PRO mag er ook wel zijn. En dan zie je in heel Zuidwest Nederland alleen witte of grijze bussen rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door OmniLezer »

Meltrain schreef:Misschien vanaf december, wanneer Connexxion de concessie HWGO overneemt. ;)
I hope so bro, I hope so
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Springer »

Maurice Hooikammer schreef:Is inderdaad de Belgische wetgeving. De E19 is echt verschrikkelijk, maar ja, België hè...
De E19 tussen Breda en Antwerpen is juist goed te berijden vind ik, vooral in vergelijking met andere snelwegen in het Belgenland.

In België MAG je op de snelweg idd 90 met de bus en vrachtwagen, het hoeft niet. Het valt mij op dat er ook genoeg chauffeurs van de Lijn 80 rijden op de snelweg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

De E19 is inderdaad een prima weg. Over het algemeen rijdt de lijn 19 over prima wegen in België behalve enkele wegen in het centrum van Antwerpen o.a. net voor de halte Kempenstraat die weg is verschrikkelijk.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hendrik »

Inmiddels is er ook een gelede Man met een nieuw jasje. Zie Zeeuwse ov-bussen.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Van de nieuwe 52 Iveco's gaan er 26 naar Zeeuws-Vlaanderen waarvan 17 naar Terneuzen en 9 naar Oostburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

En die 9 bussen in Oostburg krijgen dan ook Belgische benodigdheden voor de inzet op lijn 42?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

2958 is bestickerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten