Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

en hoeveel reizigers gaat dit kosten?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef:en hoeveel reizigers gaat dit kosten?
Geen. :) Het is gewoon een kwestie van wennen. Dit wordt een typisch gevalletje 'waarom hebben we dit niet veel eerder gedaan?'.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Alleen kan ik er nog slecht bij dat het geen extra reistijd kost (en dus meer DRU's). Als de stadsbussen een blokje Hoofdstation - Hereplein - Zuiderdiep - Emmaplein gaan rijden, dan kom je 2 keer langs drukke kruispunten.
Zeker voor bijvoorbeeld lijn 6 van Hoornsemeer naar Vinkhuizen wordt dat toch wel heel meanderend.
Daarnaast komen er bij de nieuwe HOV-route ook extra haltes naast de bestaande Zuiderdiep en UMCG Noord. Ik ben erg benieuwd naar het standpunt van de provincie Groningen.

Ik hoop echt dat er geen afname (liefst toename) van het busvervoer is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik lees het volgende op pagina 55 in eerder genoemd document:
Het Schuitendiep en de Turfsingel worden conform de Visie Diepenring heringericht. Er komt één rijbaan voor auto’s
en bussen, met daarnaast een fietsstrook
Is dat een gedeelde rijbaan of twee rijbanen, waarbij eentje voor de auto en eentje voor de bus?

Ik weet hoe OVB in de tussentijd een beetje denkt en ik verwacht eigenlijk wat de Westelijke stadslijnen niet de slinger langs Zuiderdiep gaan maken, dat kost het wel meer DRU verwacht ik. Zijn die wegen ook berekend op al deze extra bussen dan?

Wat ik dan weer wel apart vind is dat er veel dichter in het centrum grote parkeergarages worden gebouwd. zie bladzijde 76
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Op de Diepenring komt één rijstrook waarop zowel auto's als bussen rijden. Er komt volgens de plannen immers ook een fietsstrook. De doorstroming zal daardoor niet erg goed zijn. Een auto die gaat inparkeren kan je dan waarschijnlijk niet meer ontwijken, zeker niet met een bus.
CamilleKreemers schreef:en hoeveel reizigers gaat dit kosten?
Op de buslijnen die nu via de Grote Markt rijden zal er wel een behoorlijke afname zijn van het aantal reizigers. De ervaring met andere buslijnen zoals lijn 6 laat zien dat er een grote vraaguitval te verwachten is. Sowieso zal de reizigersstroom Grote Markt - Hoofdstation vrijwel volledig verdwijnen. Daarnaast zullen de vervoersstromen naar transferia afnemen, omdat de combinatie P+R voor binnenstadbezoek minder interessant zal zijn. Tot slot zullen ouderen eerder een WMO-taxi nemen als ze bijvoorbeeld naar het gemeentehuis moeten.

Interessant is wat de vraaguitval voor financiële gevolgen heeft. Het zou zomaar kunnen dat hier een groot prijskaartje aan komt te hangen: enerzijds door minder reizigersinkomsten, anderszijds doordat de nieuwe busroutes tot langere reistijd leiden. En natuurlijk de kostenstijging bij het WMO-vervoer. Ik vraag mij in deze context af hoe levensvatbaar fijnmazige buslijnen zoals lijn 2 en lijn 9 nog zijn als deze niet meer door de binnenstad rijden.

Een kwestie van wennen? Tja, aan alles is te wennen. Over een paar jaar weten we niet beter dan dat je voor een bezoek aan de binnenstad weinig aan het openbaar vervoer hebt.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Inderdaad een gedeelde rijbaan voor auto's en bussen, zodat er meer ruimte komt voor voetgangers en fietsers.

Ik hoop eigenlijk ook dat de W.A. Scholtenstraat helemaal vrij van auto's wordt, zodat in deze straat voor wat betreft de bussen ook een flinke tijdswinst kan worden geboekt. Er zouden ook op de Turfsingel voor de verkeerslichten kleine stukken busstrook aangelegd kunnen worden, zodat bussen niet telkens achteraan hoeven te sluiten wanneer het verkeer moet wachten voor een rood verkeerslicht. Helemaal op de hoek Turfsingel naar de W.A. Scholtenstraat lijkt me dit straks geen overbodige luxe.

Verder ben ik heel benieuwd of er ook nog aanpassingen gedaan worden aan de omgeving rondom de Eeldersingel en de Westerhaven. Denk hier bijvoorbeeld aan een betere doorstroming voor de bussen op de Eeldersingel en bijvoorbeeld het mogelijk maken van tweerichtingsverkeer voor bussen op de Westerhaven voor de parkeergarage langs. In de huidige situatie zouden bussen uit westelijke richting, richting het hoofdstation, via de Eendrachtskade Zuidzijde moeten rijden. Niet ideaal, omdat deze dan wel erg ver van het centrum komt te rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

en gaan al die auto's en bussen passen op die ene rijbaan? Ik had liever twee banen gezien, een voor auto en een voor bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Statler Rail schreef:Op de buslijnen die nu via de Grote Markt rijden zal er wel een behoorlijke afname zijn van het aantal reizigers. De ervaring met andere buslijnen zoals lijn 6 laat zien dat er een grote vraaguitval te verwachten is. Sowieso zal de reizigersstroom Grote Markt - Hoofdstation vrijwel volledig verdwijnen. Daarnaast zullen de vervoersstromen naar transferia afnemen, omdat de combinatie P+R voor binnenstadbezoek minder interessant zal zijn. Tot slot zullen ouderen eerder een WMO-taxi nemen als ze bijvoorbeeld naar het gemeentehuis moeten.

Interessant is wat de vraaguitval voor financiële gevolgen heeft. Het zou zomaar kunnen dat hier een groot prijskaartje aan komt te hangen: enerzijds door minder reizigersinkomsten, anderszijds doordat de nieuwe busroutes tot langere reistijd leiden. En natuurlijk de kostenstijging bij het WMO-vervoer. Ik vraag mij in deze context af hoe levensvatbaar fijnmazige buslijnen zoals lijn 2 en lijn 9 nog zijn als deze niet meer door de binnenstad rijden.

Een kwestie van wennen? Tja, aan alles is te wennen. Over een paar jaar weten we niet beter dan dat je voor een bezoek aan de binnenstad weinig aan het openbaar vervoer hebt.
Ik vermoed:

aanbod sluit niet aan op wensen -> Minder reizigers -> minder inkomsten -> minder aanbod om tekorten te dichten -> minder reizigers enz.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Statler Rail schreef:De ervaring met andere buslijnen zoals lijn 6 laat zien dat er een grote vraaguitval te verwachten is.
Dat zal wel meevallen. Het probleem met lijn 6 is, is dat er op dit moment veel alternatieven zijn die wél via de Grote Markt rijden. Als straks geen enkele bus hier meer naartoe gaat, en bij andere centrunhaltes zoals het Zuiderdiep en Sint Jansstraat halteert, lost dit probleem zich vanzelf op. Reizigers hebben dan geen keuze meer, en wennen er dan vanzelf aan dat ze bij het Zuiderdiep uit moeten stappen ipv op de Grote Markt. En wees eerlijk, hoeveel scheelt het nou? Als je wilt winkelen kan je zelfs beter uitstappen op het Zuiderdiep omdat de Herestraat dan dichterbij is, en straks staat de nieuwe halte bij de Sint Jansstraat zo'n beetje in de schaduw van het Forum. We praten hier letterlijk over een paar meter verschil, terwijl de Grote Markt lang niet altijd het centrale middelpunt is waar alles te vinden is. Sterker nog; aan de Grote Markt heb je los van wat horeca, een bankgebouw en de V&D helemaal niets.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dus bang dat het effect voor ouderen en winkelpersoneel fors is. Echter zijn dat wel twee grote groepen in het Groningse OV, die de fijnmazigheid overeind houden.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Er komt vast wel een oplossing voor de ouderen, de gemeente benadrukte de afgelopen dagen dat ze hiermee bezig zijn. Ik ben er niet zo bang voor dat het de verkeerde kant op zou gaan. :)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

De gemeente zegt nu dat er geen effecten zijn voor het overig OV. Ik zie liever dat het OVB als opbrengstverantwoordelijke instantie de gevolgen gaat onderzoeken van deze routes voor de lijnen in de Stad. Gemeentes willen nog wel eens bepaalde dingen niet onderzoeken, omdat het niet het gewenste resultaat heeft.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

@Cpt. Iglo: die 50 procent afname was specifiek voor Hoorns meer en niet lijn 6 in het algemeen. De tak Vink huizen heeft minder reizigers dan voorheen naar Beijum, maar dat resultaat kwam van Hoorns meer specifiek. Er zijn niet veel alternatieven voor die mensen, hooguit lijn 2, maar die heeft echt niet 50 procent van de reizigers uit die wijk opgenomen.

Ik denk dat voor lijn 2 De Wijert er geen problemen ontstaan door de scholieren. Wel juist voor lijn 8 Hoogkerk en lijn 9 Paddenpoel, zeker als deze niet eens een rondje Zuiderdiep krijgen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:Er komt vast wel een oplossing voor de ouderen, de gemeente benadrukte de afgelopen dagen dat ze hiermee bezig zijn. Ik ben er niet zo bang voor dat het de verkeerde kant op zou gaan. :)
4 keer per uur een busje vanaf HS. Dan moet je overstappen en een aansluiting hebben..
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Lijnen 6, 8 en 9 verwacht ik van dat ze geen ronde van Zuiderdiep - CS krijgen.
Ook verwacht ik toch reizigersdaling bij de lijnen die nu ook via Grote Markt rijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Als bussen vanuit Hoornsemeer, Corpus den Hoorn en Paddepoel maar ook de streek Eelde - De Punt geen verbinding meer krijgen met het Zuiderdiep dan vind ik dat wel echt een probleem. Daarbij zal dat voor scholieren en studenten niet veel uitmaken, wel juist voor de forens en winkelpubliek.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

dus kortgezegt zeg je streeklijnen rondje zuiderdiep. waarbij lijn 88 tussen 10 en 14 alleen rijdt. (mits de voorstellen eerder doorgaan) lijn 35 gaat op in 6 en 39 rijdt tussen 10 en 14 niet naar groningen dan.

En 16 noem ik een stadslijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik zou zowel stadslijnen als streeklijnen dat rondje laten doen. Of het voor 88 nodig is weet ik niet.
Anders vrees ik dat het zwaar wordt voor lijn 8 en lijn 9. En ook voor streek.
Overigens reed men vroeger juist ook wel van die rondjes Zuiderdiep.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Vroeger (t/m jaren 90) hadden bijna alle bussen uit het zuiden de Grote Markt als eindpunt. Ik ben benieuwd hoe het kan dat dat nu niet meer zo is. Is er geen vraag meer naar? Is het alleen omdat het busstation verplaatst is naar het Hoofdstation en het goedkoper is om mensen te laten overstappen?

Dit gaat zeker heel veel geld kosten. Minimaal 22,5 miljoen aan infrastructurele aanpassingen, daarnaast moet het OVbureau de dienstregeling van de lijnen die nu nog over de Grote Markt rijden aanpassen. En daarna krijg je extra kosten vanwege langere reistijd voor de bussen. De route via de Turfsingel is langer, in combinatie met meer verkeer kan dat nooit sneller zijn dan de route via de Grote Markt. Omdat de route via de Turfsingel langer is wordt een ritje met de bus ook duurder wanneer men met de OVchipkaart reist (scheelt 2,3 cent, is niet veel maar wel meer). De bereikbaarheid van de markt en het gemeentehuis wordt veel slechter. Vergeet niet dat de Grote Markt hoger ligt dan de Turfsingel. Te plaatste van de Sint Jansbrug scheelt het 7 meter. Voor jonge mensen geen probleem, maar voor de oudere en minder valide mensen is een dergelijk hoogteverschil over een afstand van maar 300 meter al een hele klim.

Ik had hier eigenlijk wel een referendum over willen hebben. Ben wel benieuwd hoe veel stadjers dit ook een goed plan vinden. Ik denk bijzonder weinig.
Met je leefbaarheid. De Grote Markt heeft nu nog sfeer, als de bus weg is wordt het een akelige stilte die alleen nog doorbroken wordt door een historisch onverantwoord fonteintje. De huidige bussen zijn al hartstikke schoon dus dat zal niet heel veel effect hebben op de luchtkwaliteit. Misschien als al die taxi's die de hele dag met draaiende motor stil staan weg zijn dat je dan wel een verbeterde luchtkwaliteit krijgt.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik ben erg benieuwd naar de berekening van de reistijd, en wat er gaat gebeuren als deze daadwerkelijk tegen gaan vallen. Draagt de gemeente Groningen dan de financiële consequenties?
Ik ben ook benieuwd naar wat men als 0-meting neemt. Hoe is die bepaald. Wat je nu ziet bij veel lijnen is dat er aanzienlijk wat tijd wordt gerekend om vanaf de Grote Markt naar het station te rijden om zo eventuele vertragingen wat weg te werken. Deze tijd zul je ook in de toekomst nodig hebben. Bijv de bus vanaf de Korreweg. Deze heeft 9 minuten reistijd vanaf Grote Markt naar HS in het dienstregelingsschema. De eigenlijke tijd van dit traject is eigenlijk korter, maar door vertragingen is dit soms wel nodig. Als de gemeente Groningen zou zeggen. Over de Diepenring wordt dat 8 minuten, hoera dat is korter, dan kan dat tegenvallen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Kapitein Iglo zit in het stadsbestuur?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

JeroenSpock schreef:Kapitein Iglo zit in het stadsbestuur?
Nee hoor, ik ben gewoon een inwoner van deze stad die de bussen op de Grote Markt liever kwijt dan rijk is. ;)

Wat ik opvallend vind is dat er weinig veranderen mag van veel van jullie. De tram is niet goed, en nu is dit ook weer niet goed. Groningen is een groeiende stad met een belangrijke centrumfunctie, er moet gewoon iets gebeuren. Je kan wel een gedeelte via de Diepenring en een ander gedeelte via de Grote Markt laten rijden, maar dan heb je alsnog overal bussen rijden die het overige verkeer in de weg zitten.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

gebruiker77 schreef:De routes als de bussen niet meer over de Grote Markt en door de Brugstraat gaan:

Stadsbussen:
Nieuwe binnenstadsroute: Hoofdstation > Hereplein > Gedempte Zuiderdiep > Stationsstraat >
Emmaplein > Eeldersingel > Westerhaven > A-weg > Westersingel
HOV-lijnen:
Nieuwe binnenstadsroute: Hoofdstation > Hereplein > Gedempte Zuiderdiep >
Gedempte Kattendiep > Schuitendiep > Turfsingel > W.A Scholtenstraat

Bron: http://www.rtvnoord.nl/content/pdf/Best ... enstad.pdf

Volgens het college van B&W is er geen extra reistijd, en zijn er dus geen extra kosten als de bussen niet meer door, maar langs het centrum gaan.
Grappig is dat de Poll op http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149582 aantoonde dat een meerderheid van de stemmers de bussen gewoon over Grote Markt wil houden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt Iglo: zie je niet te veel problemen van bussen die het verkeer in de weg zitten? Je moet niet veranderen om het veranderen. Een stadstram was op zich een oplossing.
Als je door de Ebbingestraat fietst vind ik het allemaal wel meevallen. In de Gelkingestraat blijven chauffeurs keurig achter je rijden.

Ik vind de uitkomsten van dat onderzoek opmerkelijk, vooral vanwege het feit dat lang niet iedereen met de bus reist.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als 't dan al zo moet, kan het wel eens verstandiger zijn om lijn 9 vanuit de Westerhaven eerst naar het CS en dán naar het Zuiderdiep te laten rijden, bijvoorbeeld met een eenzijdig rondje. Ook geweldig voor de treinaansluitingen (:10 aan, rondje Zuiderdiep en dan :20 weer weg van 't CS).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten