Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Suus »

Er komt een kruiswissel aan de noordzijde van spoor 20/21, maar de s8800 gaat in principe keren achter Utrecht Centraal op een staartspoor, aldus het meest recente verbouwingsplan voor Utrecht Centraal.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat kruiswissel komt niet: het is er al ;-) Wordt nu volop gebruikt door aankomende treinen op 18/19 maar wordt in de eindsituatie op 20/21 aangesloten.
Maargoed, daar kom je nog niet mee op de IC sporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Thom91 »

De 8800 blijft ook rijden via de sprinter sporen..
Laatst gewijzigd door Thom91 op vr 29 mei 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ja, maar de 8800 moet dus gaan keren op spoor 20/21 en de vraag is: hoe komt hij daar.
Maar daar komen volgens Z2N wissels voor aan de centrumzijde van de nieuwe brug over het kanaal, wat me ook wel logisch lijkt.
Een kruiswissel ten noorden van spoor 20/21 is helemaal niet meer nodig straks, want de sprinters uit Woerden rijden via spoor 21 door richting Geldermalsen en andersom over spoor 20.
De 8800 komt binnen op spoor 21, gaat naar het keerspoor ten zuiden van het perron en vertrekt weer vanaf spoor 20.

Ook dan ben je volgens mij nog flexibel genoeg met je dienstregeling, 2x per uur een intercity moet je wel robuust in kunnen plannen tussen zowel een 10 minutendienst als een kwartierdienst.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Thom91 »

Blunder #2. Ik bedoel sprintersporen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Zugführer »

Hij kan tussen de kanaalbrug en Woerden wel over de intercitysporen als die wissels er komen.
Of de 8800 gewoon helemaal integreren met de sprinters :X
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

moest de 8800 niet 4x/uur gaan rijden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Thom91 »

Nee. 8800 versnellen en het doortrekken van de s6100 naar Leiden is het huidige idee.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Klaasje »

De 8800 wordt niet versneld. De grap is overigens dat men 6 sprinters plus de s8800 over de buitensporen wil afhandelen tussen Woerden en Utrecht. Die sluiten aan op de sporen 20 en 21. Ga je daar een dienstregeling voor maken dan heb je snel door dat er iets niet klopt..

De IC mag maximaal 7 minuten na de voorgaande sprinter weg uit Woerden in een tienminutenpatroon omdat de volgende sprinter 3 minuten later uit Woerden moet vertrekken. Maar die 7 minuten die overblijft is de tijd waarin zowel het rijtijdverschil tussen de IC en Sprinter (3 stops) én de opvolging op hetzelfde spoor in Utrecht moet zitten. Die laatste is nodig omdat er geen perronfases meer zijn en deze bedraagt een kleine 4 á 5 minuten. Als je 2 minuten per stop rekent kom je tot de conclusie dat er 10-11 minuten in 7 minuten moeten gaan passen. Dat gaat natuurlijk niet. :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Z2N »

Voor zover ik weet wordt daarom de 8800 over de IC-sporen gestuurd, dat past ook prima (het past nu ook al). Daarmee hoeft er alleen gekeken worden naar de samenlopen met de sprinters naar Woerden bij Utrecht Centraal, en als de dienstregeling begint met de huidige tijdligging van de 6100 komt dat goed uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Maar als ik DSSU een beetje ken komt het er straks op neer dat het niet meer mogelijk wordt om vanaf spoor 20/21 door te wisselen naar de IC-sporen. Dus dan moet je de s8800 wel tussen de sprinters gaan proppen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Z2N »

Voor zover ik weet zijn er specifiek voor de 8800 wissels gepland ten oosten van de A'dam-Rijnkanaalbruggen bij de Cartesiusweg, omdat deze met zijn huidige snelheid niet tussen twee sprinters in past.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Maar die 7 minuten die overblijft is de tijd waarin zowel het rijtijdverschil tussen de IC en Sprinter (3 stops) én de opvolging op hetzelfde spoor in Utrecht moet zitten. Die laatste is nodig omdat er geen perronfases meer zijn en deze bedraagt een kleine 4 á 5 minuten.
Waarom moet die opvolgtijd zo overdreven lang zijn?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Gekko123 »

De tijd dat een trein erover doet om een blok überhaupt vrij te maken is al 2-3 minuten, reken er nog een korte stop bij en je zit al snel op 3-4 minuten.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Maar als alles gereed is krijg je dus straks (als het goed is):
2×/uur Sprinter Woerden - Geldermalsen v.v. (alleen in de spits?)
2×/uur Sprinter Leiden - s' Hertogenbosch v.v.
2×/uur Sprinter Den Haag Centraal - Tiel v.v.
2×/uur Intercity Leiden - Utrecht Centraal v.v.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Z2N »

In grote lijnen wordt het dat ja, alhoewel de plannen volgens mij waren om (doordeweeks) de hele dag door zes keer per uur te rijden met de sprinters, maar gegeven het succes van de kwartiersdienst Breukelen - Utrecht in de spits lijkt mij dat niet haalbaar. De 8800 blijft compleet ongewijzigd, en blijft dus een twijfel-IC (die wel goed aansluit op de vraag).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Alleen met de sprinters terug gaan vallen van een 10-minutendienst naar een kwartiersdienst wordt wel lastig.
Hoe ga je die sprinters dan verschuiven? Een van beide overgebleven sprinterseries moet je dan met 5 minuten gaan verschuiven. Dit terwijl beide series met enkelspoor te maken hebben en beiden ook een samenloopvak hebben met intercity's die niet verschuiven.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Zugführer »

Intercity tussen Utrecht en Den Bosch verschuift waarschijnlijk ook, want die gaat volgens mij ook elke 10 minuten rijden en daar past ie dan mooi tussen. Op Utrecht - Woerden kan je helemaal vrij van de intercity's rijden en als je de 8800/6100 nou als basis neemt hoeft je dienstregeling tussen Leiden en Woerden niet te veranderen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Uiteraard ga ik er vanuit de IC's op Utrecht-Eindhoven verschoven kunnen worden, zodat de sprinters er prima tussen passen.

Echter: als je de sprinters buiten de spits opeens weer naar elke 15 minuten laat gaan, terwijl de IC's elke 10 minuten blijven rijden, wordt dat ook wel wat problematisch op het samenloopvak Castellum-Geldermalsen(-'s-Hertogenbosch). Een 10-10-10 ligging is namelijk niet te combineren met een 15-15 ligging als er nog een station tussen ligt zonder de IC's langzamer te maken dan nodig is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Zugführer »

Het lijkt me dat de frequentie van de intercity's en sprinters bij Culemborg inderdaad gelijk moet zijn. Buiten de spits allebei een kwartierdienst óf allebei een tien minutendienst. Kwartierdienst lijkt me ook voor de intercity genoeg buiten de spits, maar dat is misschien wat lastig als er straks ook nog een Venlo-tak bijkomt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me dan ook dat de sprinters Geldermalsen-Woerden ook overdag tussen de spitsen elke 10 minuten blijven rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Wubbo »

Je zou er ook aan kunnen denken om die sprinters overdag dan niet in een strakke kwartierdienst te rijden, maar meer in 13-17 ofzo. Daarmee moet je het wel kunnen redden met die ene tussenstop (Culemborg) voor de sprinters. Je krijgt dan vanuit Geldermalsen IC's om (bijvoorbeeld) .00; .10 en .20; en sprinters om .02 en .15. Eventueel kun je de kwartierdienst vanaf Houten Castellum alweer straktrekken, dan hebben dus alleen Geldermalsen en Culemborg er 'last' van.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Je vergeet daarbij dat verschuiven dan ook nog niet zomaar kan, want je hebt ook nog te maken met het samenloopvak Woerden-Den Haag én met de enkelsporige stukken tussen Gorinchem en Tiel en tussen Woerden en Leiden.

Zo makkelijk is het dus niet om te gaan schuiven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Bericht door Suus »

Ik denk dat Wubbo heel goed weet wat hij doet ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten