Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Cpt.Iglo schreef:
JeroenSpock schreef:Kapitein Iglo zit in het stadsbestuur?
Nee hoor, ik ben gewoon een inwoner van deze stad die de bussen op de Grote Markt liever kwijt dan rijk is. ;)

Wat ik opvallend vind is dat er weinig veranderen mag van veel van jullie. De tram is niet goed, en nu is dit ook weer niet goed. Groningen is een groeiende stad met een belangrijke centrumfunctie, er moet gewoon iets gebeuren. Je kan wel een gedeelte via de Diepenring en een ander gedeelte via de Grote Markt laten rijden, maar dan heb je alsnog overal bussen rijden die het overige verkeer in de weg zitten.
Cpt. Iglo,

Ik was voor de regiotram, die overigens ook over de Grote Markt ging rijden. Ik was persoonlijk niet eens met het enkele spoor in de Oosterstraat die was voorgesteld.
gebruiker77 schreef:Ik ben erg benieuwd naar de berekening van de reistijd, en wat er gaat gebeuren als deze daadwerkelijk tegen gaan vallen. Draagt de gemeente Groningen dan de financiële consequenties?
Ik ben ook benieuwd naar wat men als 0-meting neemt. Hoe is die bepaald. Wat je nu ziet bij veel lijnen is dat er aanzienlijk wat tijd wordt gerekend om vanaf de Grote Markt naar het station te rijden om zo eventuele vertragingen wat weg te werken. Deze tijd zul je ook in de toekomst nodig hebben.
Ik ben bang dat de streek moet bloeden voor de grillen van de gemeente Groningen. Ik zou zeggen dat tekorten in de stad ook opgelost moeten worden binnen de stad. Hierdoor krijgt de gemeente zelf te maken met de gevolgen hiervan. Nu kijkt de stad ernaar om met taxi's de ouderen naar het centrum te brengen. Dit wordt dan toch verkeersintensiever dan de bussen waar al die ouderen in zitten? Ook lijkt me dat duurder worden voor de gemeente, aangezien 2 taxi's per uur ongeveer evenveel kosten als een 12m bus per uur (dankzij chauffeurskosten). Ik verwacht juist een stijging van kosten voor de gemeente en veel minder OV-reizigers. Beide onderdelen zijn natuurlijk nadelig.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Als de gemeente iets wil, dan doen ze het maar en gaan ze in tegen de HOV visie. Kosten moeten volledig worden betaald door de gemeente Groningen en als er in buslijnen moet worden gesneden dan vooral in de stad. Ik zou het heel raar vinden als de streek dat moet betalen. Laat maar eens onafhankelijk de effecten berekenen.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op vr 29 mei 2015, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Nee hoor, ik ben gewoon een inwoner van deze stad die de bussen op de Grote Markt liever kwijt dan rijk is.
Tenzij je op de Grote Markt moet wezen. Vandaag een heel artikel in het DvhN. Laat de bejaarden alvast maar warm lopen, want die gaan wat langer lopen. Geen bussen meer, maar wel meer fietsers. Wat schiet dus je ermee op. Dus het gaat Zuiderdiep, Kattendiep, Schuitendiep en Turfsingel worden. Vanaf Nieuwe Ebbingestraat dus via Turfsingel, Schuitendiep en Kattendiep. De 2 rijstroken gaat 1 worden.

Over de busbaan gesproken naar Kardinge. Er zijn weer nieuwe plannen.
Afbeelding
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Bussen zitten het overige verkeer in de weg.. eerder andersom. Wat doen al die auto's in de spits voor het station langs?

Ik heb het al vaker geroepen, als de Groningen echt wat wil moeten ze meer P+R's bouwen en die bussen vaker laten rijden en gratis maken. Alleen dan kom je van de vele auto's in de binnenstad af, en je komt niet meer onder een harde plasser uit als je van 'groen' en milieu houdt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Men is nu bezig op het oude Sikkensterrein (aan de andere kant van de verkeersleiding in Groningen) met voorbereidende werkzaamheden van de busbaan over de Noord Willemskanaal. Eigenlijk staat die verkeersleiding op de verkeerde plek. Denk dat de brug schuin te zuiden van de verkeersleiding over het water gaat.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

JeroenSpock schreef:Bussen zitten het overige verkeer in de weg.. eerder andersom. Wat doen al die auto's in de spits voor het station langs?

Ik heb het al vaker geroepen, als de Groningen echt wat wil moeten ze meer P+R's bouwen en die bussen vaker laten rijden en gratis maken. Alleen dan kom je van de vele auto's in de binnenstad af, en je komt niet meer onder een harde plasser uit als je van 'groen' en milieu houdt.
Helemaal met je eens! Vooral de drukte op de stationsweg is erg vervelend. Gelukkig zijn er ooi chauffeurs die al bij de bufferhalte halteren.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het huidige P+R beleid van OVB (ofwel nog geen 50 euro per maand voor de P+R bussen) ben ik anders best tevreden mee. De frequenties zijn ook aantrekkelijk, maar de snelheid kan nog een stuk beter naar mijn idee. Er is rond Centrum en Hoofdstation veel stilstand door teveel auto's en verkeersdruk.

Ik denk dat die auto's veel meer brandstof verbruiken dan alle bussen bij elkaar. Hierdoor wordt het milieu zwaarder belast.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Kan zeker sneller. Ik ga vaak wat later weg van CS omdat je met 3 en 4 te vroeg op P+R Hoogkerk staat.
Al die minuten die je daar staat te wachten kan je ook van de rijtijd af halen. Dat wil OVB ook wel, maar Qbuzz wil graag zo veel mogelijk tijd want elke minuut die ze betaald krijgen is er weer één.
Dan krijg je weer het gezeur zoals hier voorgesteld met lijn 2, dat de tijden in de spits en buiten de spits gaan verschillen van elkaar en dat willen ze ook niet. Ben benieuwd wat ze met de rijtijden gaan doen als straks die busbaan CS-hoogkerk klaar is.
Mag vannacht even met de nachtbus op pad. Dan erger ik me helemaal groen en geel aan de 11 minuten die je met 417 krijgt van station naar Hoogkerk. Daar kunnen zo 4 minuten af, die ze in Roden en Leek weer kunnen gebruiken voor een groter rondje door die dorpen ipv maar 2 haltes aan doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Hoeveel minuten lucht heb je op lijn 3 en 4 dan? Als je bij lijn 4 Beijum - Roden 4 minuten eraf kan halen per richting, is de rijtijd in beide richtingen onder de 58 minuten (dus minder omlopen nodig). Lijn 3 3 minuten eraf zorgt er ook voor dat je onder de 58 minuten rijden kan. Met minder omlopen ben je minder materieel nodig, of kan Qbuzz meer ochtendritten gaan rijden op drukke plekken, wat weer minder versterking kost. Ik vraag me ook af hoeveel lucht er in sommige lijnen zit.

Sneller rijden is toch beter voor OV? Lijn 2 is een lastige situatie. Je zit met aansluitingen aan beide kanten (Station noord en P+R De Punt. Welke kant maak je korter en hoe gaat dit passen met die ingekorte ritten tot de Wijert?

Welke route kent lijn 417 dan in Leek/Roden? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een nachtbus heb gehad en dus de route van deze lijn niet ken.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

De 417 gaat van HS naar Roden busstation volgens lijn 4, vanaf het busstation tot Leek Centrum als lijn 83 en vanaf daar via de halte Lijnbaan als lijn 3 terug naar HS.

En voor ik vorige week zelf heb gezien, worden praktisch alle haltes langs deze route aangedaan. Er vervallen er uiteraard een paar, maar slechts 2 in Leek en Roden valt wel mee.
Laatst gewijzigd door bartjemestrom op vr 29 mei 2015, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

dank voor het antwoord.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

bartjemestrom schreef: En voor ik vorige week zelf heb gezien, worden praktisch alle haltes langs deze route aangedaan. Er vervallen er uiteraard een paar, maar slechts 2 in Leek en Roden valt wel mee.
Dat valt anders nog behoorlijk tegen. In Roden laat je 7 haltes liggen en in Leek 6.
Hoogkerk - Hoofdstation kun je in 6 minuten doen 's nachts. Dan kun je de tijd die je over houdt gebruiken om in Leek bijvoorbeeld via de Lindensteinlaan, Auwemalaan en de Oldebertweg te gaan rijden, waarmee je dus alle haltes van lijn 3 aan kunt doen.
Basislijn
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Ja klopt, ik was die haltes even vergeten. Stom van me. Ik keek alleen naar de haltes die je tegenkomt op de route.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou juist kijken of je in Roden EN Leek de route zo kan aanpassen om meer van beide plaatsen te ontsluiten. Bij lijn 418 werkte dat zoals ik hoorde het een stuk beter dan de snelwegroute.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

bartjemestrom schreef:De 417 gaat van HS naar Roden busstation volgens lijn 4, vanaf het busstation tot Leek Centrum als lijn 83 en vanaf daar via de halte Lijnbaan als lijn 3 terug naar HS.

En voor ik vorige week zelf heb gezien, worden praktisch alle haltes langs deze route aangedaan. Er vervallen er uiteraard een paar, maar slechts 2 in Leek en Roden valt wel mee.
Maar in de spits is dat zeker wel nodig?

Toch jammer dat als chauffeurs voorstellen doen dat daar toch niet altijd naar wordt geluisterd terwijl je wel een beter product kan krijgen die niet extra kost.
Ik verbaas me er ook nog steeds over dat een nachtbus een duur rondje moet maken over een vliegveld. Zonde van de tijd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Wat ik leuk vind is 1 van de afritten van de 304/314 richting Drachten vanaf Groningen. Je gaat eraf; neemt de rotonde beneden helemaal en gaat weer terug de autosnelweg op. Denk dat het Leek is. Als er niets beneden staat en niemand hoeft uit te snappen, zou je op de A7 kunnen blijven zitten.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

dat werd wel eens gedaan maar achteraf bleek er toch iemand te staan op een niet zo zichtbare plaats stond. Daarom moet je er verplicht af.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Waar ik een beetje van schrik in deze nieuwe plannen is dat de gemeente zichzelf behoorlijk in de vingers snijdt. Immers, de burgerloketten zitten (nu nog wel) grotendeels aan de Kreupelstraat, dus als je straks als oudere een id-kaart moet aanvragen of een vraag hebt over je WMO-voorziening (ook al zo'n probleem) moet je naar de Grote Markt. Om het WMO-vervoer aan te vragen overigens ook, dus met de bus eerst naar de Turfsingel straks.

Ik ben persoonlijk meer een voorstander van de huidige situatie op de Grote Markt minus lijn 2 en 163 (dus de HOV-kern over de Grote Markt) en aan de Munnekeholm-kant de bussen in twee richtingen via de Westerhaven (langs de zijkant van de Media Markt) en de Eeldersingel, met een grote knooppunt-halte bij de McDonalds voor de deur/opzij bij McDonalds. Dan krijg je een groot knooppunt zuidwest (Westerhaven) en een groot knooppunt noordoost (UMCG Noord) met de mogelijkheid om toch als je echt moet in de diepe binnenstad te komen. Dan zijn er ook geen rare lusjes via het Zuiderdiep nodig. De diepenring is trouwens wat mij betreft ook absoluut geen HOV-route, zeker niet met één rijstrook per richting waarop ook auto's gaan rijden. Prima voor het ontsluitende net, maar geen Q-links wat mij betreft daarlangs.

Mocht er toch voor worden gekozen al het OV van de Grote Markt te verwijderen, dan juich ik het toe dat er frequent een soort Servicebus/15-persoonsvoertuig komt te rijden via de route Noorderstation - Boterdiep - UMCG Noord - Grote Markt - Zuiderdiep - Hoofdstation om de zaak te ontsluiten. Eventueel kan deze midibus zich mengen in het verkeer in de Sint Jansstraat met een lage snelheid (zoals de Citybus lijn 23 via de Vismarkt ooit) om de Gelkinge- en Oosterstraat te vermijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 2 wordt erg veel gebruikt, waarom zou je die daar weghalen. Juist door de verbinding met de Grote Markt is deze voor de Korrewegwijk aantrekkelijk. Verder stond die lijn in 2013 in de top 10 zonder de gelede ritten De Wijert.

Al die extra busjes kosten ook weer geld. Maar ja de gemeente Groningen is van het uitgeven
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

je servicebusjes idee is wel duurder dan de huidige situatie of de voorgestelde situatie.

WMO zit namelijk niet onder de OV-budget.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Natuurlijk is dat duurder, maar ja, als ze zo nodig dit allemaal in willen voeren zal je toch met zoiets moeten komen en dat kost geld.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Vanwege de afsluiting van de Boterdiep rijdt lijn 2 via Spilsluizen, Nieuwe Boteringestraat en Boteringesingel.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Ook goeiemorgen, dat is hier al meerdere keren besproken
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Dat voorstel van Kevster spreekt mij ook wel aan, alleen de belangrijkste lijnen over de Grote Markt (2, 3, 4 en 5) en lijn 163 zou ik via de Oosterpark laten rijden net als 61 en 65. Lijn 11 krijgt volgend jaar ook een andere route dus daar heb je geen last van. De Diepenring vind ik ook absoluut geen HOV-route.
Wat de Munnekeholm/Brugstraat betreft zou ik ook kiezen voor een overstaphalte ter hoogte van de McDonalds en alleen lijn 9 via de binnenstad west laten rijden. Zo'n 12 meter bus past prima op een die gele klinkertjes. Een apart servicebusje voor het centrum vind ik geen goed idee. Een van de redenen dat lijn 23 eruit gegooit is, was omdat die last had van het vele fiets en voetverkeer in het centrum. En de bezetting was nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Terwijl het OV-bureau druk bezig is om al die onrendabele servicebusjes te schrappen zou het ook onlogisch zijn om in Groningen een nieuwe servicelijnen te introduceren.
Basislijn
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

groningen schreef:Vanwege de afsluiting van de Boterdiep rijdt lijn 2 via Spilsluizen, Nieuwe Boteringestraat en Boteringesingel.
Die route rijden we al bijna 4 weken. Ik was de eerste die de omleiding mocht rijden. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten