Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Ben ik nou zo’n pessimist, of…?

- Bussen over de Diepenring: levert hoe dan ook meer reistijd op. Ook al is het maar een half minuutje, maar de route is nou eenmaal iets langer.
- Die bussen worden op de Diepenring “gestoord” door autoverkeer. In de stad heeft de bus vrij baan.
- Oké, op de Diepenring mogen ze 50 km/u rijden. Dat levert weer (zwaar verkeer) beschadigingen aan de aangrenzende gebouwen op, verzakkende kades (ooit wel eens tijdens een omleiding over de Diepenring gereden? Ik wel, en je wordt door elkaar geschud).
- Ook een fijn hoekje: Turfsingel --> W.A. Scholtenstraat. Het wachten is op het eerste ongeluk met fietsers (net als trouwens Bloemsingel --> W.A. Scholtenstraat). Fietsers kennen namelijk de begrippen “Rood licht” en “Dode hoek” niet. Gelukkig weten de meeste buschauffeurs dat…
- De Diepenring enkelbaans? Leuk als de café’s en winkels die daar zitten bevoorraad moeten worden.
- Wat was ook alweer de reden om de halte bij de Schouwburg weg te halen bij een tijdelijke omleiding? Ehm… Need I say more?
- Haltes dus bij de Schouwburg en het Provinciehuis, naar ik aanneem. Dat levert door / over de St. Jansstraat / brug flinke voetgangersstromen op. Ik voel me, met al het langsrazende verkeer over de Turfsingel / Schuitendiep op dat kruispunt niet erg veilig. En dan moet je ook nog eens 2x oversteken – en komen er nog veel meer voetgangers daar langs.

Het gaat me daarbij nog niet eens om het feit dat de bussen uit de binnenstad moeten (alhoewel ik daarbij ook m’n vraagtekens zet), maar als ik vanuit het niets zou moeten kiezen, zou ik er juist voor kiezen om de bussen wél over de Grote Markt te laten rijden.

Just my two cents, maar verkeersdeskundigen weten natuurlijk beter...
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Dit plan is niet bedacht door verkeerskundigen hoor, die hebben wel iets meer grijze massa (en gebruiken het ook) dan een politicus die toevallig een hekel aan openbaar vervoer heeft en daarom dit heeft bedacht.

Wat is de gemeente eigenlijk van plan met de taxi's? mogen die wel op de Grote Markt blijven? Dat lijkt mij oneerlijke concurrentie als zij wel op de Grote Markt mogen blijven.
Basislijn
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Lijn65 schreef:Wat is de gemeente eigenlijk van plan met de taxi's? mogen die wel op de Grote Markt blijven? Dat lijkt mij oneerlijke concurrentie als zij wel op de Grote Markt mogen blijven.
Heb je de plannen wel bekeken? Taxi's kunnen gewoon tot aan het Kwinkenplein blijven rijden, waar een taxistandplaats komt. Tussen 18.00 en 11.00 mogen deze ook door de Oude Ebbingestraat, over de Grote Markt en door de Gelkinge- en Oosterstraat, net zoals nu het geval is bij de Vismarkt.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

JvD. schreef:
- Bussen over de Diepenring: levert hoe dan ook meer reistijd op. Ook al is het maar een half minuutje, maar de route is nou eenmaal iets langer.
Ligt er maar net aan hoe je het inricht. Dat er maar één rijstrook voor bussen en auto's komt, wil nog niet zeggen dat er bijvoorbeeld geen aparte busstroken ter hoogte van de verkeerslichten komen. Bij de W.A. Scholtenstraat zou je zelfs een vrije rechtsaffer kunnen creëren, door deze straat af te sluiten voor auto's.
Die bussen worden op de Diepenring “gestoord” door autoverkeer. In de stad heeft de bus vrij baan.
Vrij baan met al die fietsers in de Oosterstraat en op de Grote Markt? Was dat maar waar.. Als rijden via de Diepenring (HOV-onwaardig' is, dan is dat via de huidige route ook het geval.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

In het verlengde van Gedempte Kattendiep komt een brug over het water. Maar het zijn nog maar plannen. Die kruisingen zijn naar mijn mening niet met een hoge snelheid te nemen. Zeker die bij Nieuwe Sint Jansstraat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:Een apart servicebusje voor het centrum vind ik geen goed idee. Een van de redenen dat lijn 23 eruit gegooit is, was omdat die last had van het vele fiets en voetverkeer in het centrum. En de bezetting was nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Terwijl het OV-bureau druk bezig is om al die onrendabele servicebusjes te schrappen zou het ook onlogisch zijn om in Groningen een nieuwe servicelijnen te introduceren.
Is dit niet al deels aangetoond bij lijn 6? Het aantal reizigers vanuit Hoornse Meer en Overwinnigsplein (hoe die wijk ook maar precies heten mag) richting de binnenstad daalde met meer dan 50% in het eerste jaar. Weliswaar rijdt deze bus nog over de A-kerkhof (ook binnenstad), maar de voornaamste reden was het verlies van een rechtstreekse verbinding met de Grote Markt volgens onderzoek. Nu had deze wijk al jaren een rechtstreekse verbinding met de Grote Markt en dit verloren ze. De Groningse inwoner houdt niet zo van overstappen als dit eerder niet nodig was. Juist hierom verwacht ik dat het eerst enorm veel reizigers gaat kosten, wat direct opgelost moet worden omdat de subsidies steeds lager wordt in de BDU.
JvD. schreef:- Wat was ook alweer de reden om de halte bij de Schouwburg weg te halen bij een tijdelijke omleiding? Ehm… Need I say more?
Nu vertel je me iets nieuws, had er een halte gezeten daar? Ben wel benieuwd waarom ie is weggehaald.
Lijn65 schreef:Dat voorstel van Kevster spreekt mij ook wel aan, alleen de belangrijkste lijnen over de Grote Markt (2, 3, 4 en 5) en lijn 163 zou ik via de Oosterpark laten rijden net als 61 en 65.
Lijn 163 rijdt uiterlijk 5 ritten op een dag. Dat maakt geen waarneembaar verschil in de vervoersdrukte.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:
Lijn65 schreef:Wat is de gemeente eigenlijk van plan met de taxi's? mogen die wel op de Grote Markt blijven? Dat lijkt mij oneerlijke concurrentie als zij wel op de Grote Markt mogen blijven.
Heb je de plannen wel bekeken? Taxi's kunnen gewoon tot aan het Kwinkenplein blijven rijden, waar een taxistandplaats komt. Tussen 18.00 en 11.00 mogen deze ook door de Oude Ebbingestraat, over de Grote Markt en door de Gelkinge- en Oosterstraat, net zoals nu het geval is bij de Vismarkt.
Waarom zou je dan taxi's daar wel laten rijden? Per passagier ligt de uitstoot denk ik een stuk hoger dan met de huidige bussen. We zouden ook de taxi's daar weg kunnen halen ten faveure van de bus.

Voor wat betreft lijn 6: het betrof OV-chipkaartgebruikers die op vol tarief reisden, niet abonnementen en en studenten. Neemt niet weg dat de daling uitzonderlijk fors is.
http://www.meerburen.nl/?p=1574
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

CamilleKreemers schreef:
JvD. schreef:- Wat was ook alweer de reden om de halte bij de Schouwburg weg te halen bij een tijdelijke omleiding? Ehm… Need I say more?
Nu vertel je me iets nieuws, had er een halte gezeten daar? Ben wel benieuwd waarom ie is weggehaald.
Die halte zou daar weggehaald zijn i.v.m. veiligheidsredenen. En dat kan ik me ook goed voorstellen met al dat verkeer op de Diepenring. En nu willen ze dat voor vast invoeren?

(Overigens zie ik bij omleidingen nóg steeds wel eens mensen bij de Schouwburg staan die met de bus mee willen en kwaad zijn dat die dan doorrijdt, maar ja, er staat dan toch écht geen haltepaal meer...)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

gebruiker77 schreef:Waarom zou je dan taxi's daar wel laten rijden? Per passagier ligt de uitstoot denk ik een stuk hoger dan met de huidige bussen. We zouden ook de taxi's daar weg kunnen halen ten faveure van de bus.
Voor de WMO taxi's lijkt het mij wel slim om ergens in de buurt van het gemeentehuis een in- en uitstapplaats te houden.

Voor wat betreft de Diepenring; het valt me op dat veel mensen hier steeds zeggen dat deze weg niet geschikt is voor busverkeer. Maar hebben jullie de ontwerpen van de vernieuwde Diepenring al gezien? Die bestaat nog helemaal niet. Met andere woorden, wacht eerst even af wat de plannen zijn voordat je gaat roepen dat de weg er niet geschikt voor is. Er zijn genoeg manieren om het wel aantrekkelijk te maken, óók wanneer er maar één rijstrook is voor auto en busverkeer. Dit hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat de bussen en auto's nergens van elkaar gescheiden worden. Met een busstrook bij de verkeerslichten waardoor de bus zich niet in de file hoeft te mengen kom je bijvoorbeeld al een heel eind.

Voor wat betreft de huidige situatie hebben jullie overigens gelijk, daar wil je geen bussen langs laten rijden. ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Voor wat betreft lijn 6: het betrof OV-chipkaartgebruikers die op vol tarief reisden, niet abonnementen en en studenten. Neemt niet weg dat de daling uitzonderlijk fors is.
http://www.meerburen.nl/?p=1574
Het betrof alle OV-chipkaartgebruikers volgens dat artikel. Ik verwacht eigenlijk dat het aantal scholieren niet aanzienlijk is gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Cpt.Iglo schreef:
gebruiker77 schreef:Waarom zou je dan taxi's daar wel laten rijden? Per passagier ligt de uitstoot denk ik een stuk hoger dan met de huidige bussen. We zouden ook de taxi's daar weg kunnen halen ten faveure van de bus.
Voor de WMO taxi's lijkt het mij wel slim om ergens in de buurt van het gemeentehuis een in- en uitstapplaats te houden.

Voor wat betreft de Diepenring; het valt me op dat veel mensen hier steeds zeggen dat deze weg niet geschikt is voor busverkeer. Maar hebben jullie de ontwerpen van de vernieuwde Diepenring al gezien? Die bestaat nog helemaal niet. Met andere woorden, wacht eerst even af wat de plannen zijn voordat je gaat roepen dat de weg er niet geschikt voor is. Er zijn genoeg manieren om het wel aantrekkelijk te maken, óók wanneer er maar één rijstrook is voor auto en busverkeer. Dit hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat de bussen en auto's nergens van elkaar gescheiden worden. Met een busstrook bij de verkeerslichten waardoor de bus zich niet in de file hoeft te mengen kom je bijvoorbeeld al een heel eind.

Voor wat betreft de huidige situatie hebben jullie overigens gelijk, daar wil je geen bussen langs laten rijden. ;)
Het zijn nu twee banen voor auto's en dat staat soms ook op stapvoetsverkeer. Ik snap dus de visie niet om de bussen en auto's in een baan te zetten. Dat is vragen om problemen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:
gebruiker77 schreef:Voor wat betreft lijn 6: het betrof OV-chipkaartgebruikers die op vol tarief reisden, niet abonnementen en en studenten. Neemt niet weg dat de daling uitzonderlijk fors is.
http://www.meerburen.nl/?p=1574
Het betrof alle OV-chipkaartgebruikers volgens dat artikel. Ik verwacht eigenlijk dat het aantal scholieren niet aanzienlijk is gewijzigd.
Het betrof niet alle:
"Volgens B&W is dit te wijten aan het feit dat lijn 6 niet meer naar de Grote Markt rijdt maar stopt bij de Der Aa-toren. De bus stopt nog steeds op het Gedempte Zuiderdiep. Het lijkt erop dat vooral oudere reizigers de halte op de Grote Markt missen. Het Stadsbestuur heeft meerdere klachten uit Groningen-Zuid hierover ontvangen. De daling geldt niet voor abonnementhouders en studentenkaarthouders."
Die laatste groepen reizen ook met OV-chipkaart.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef:Het zijn nu twee banen voor auto's en dat staat soms ook op stapvoetsverkeer. Ik snap dus de visie niet om de bussen en auto's in een baan te zetten. Dat is vragen om problemen.
Kwestie van de rijstroken beter indelen en de verkeerslichten beter af te stellen. Los daarvan, ik rijd bijna dagelijks over de Diepenring op verschillende tijdstippen verspreid over de dag, en ik heb er nog nooit in een file gestaan of stapvoets gereden. Hoogstens een keer een paar minuutjes wachten voor het verkeerslicht ter hoogte van de W.A. Scholtenstraat en die bij de Ebbingestraat. Files staan er alleen wanneer er een ongeluk gebeurd is, of bij andere bijzonderheden, niet dagelijks.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Als je de capaciteit van de weg min of meer halveert (van 2 naar 1 rijstrook) en tegelijkertijd het verkeersaanbod laat toenemen door de bussen er langs te laten rijden, dan lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er in de toekomst verkeersopstoppingen gaan ontstaaan. Daarnaast heb je ook nog dat zowel bij de Maagdenbrug als bij het Kattendiep de bussen een scherpe bocht moeten nemen. Ik heb daar ook zo mijn twijfels bij.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:"Volgens B&W is dit te wijten aan het feit dat lijn 6 niet meer naar de Grote Markt rijdt maar stopt bij de Der Aa-toren. De bus stopt nog steeds op het Gedempte Zuiderdiep. Het lijkt erop dat vooral oudere reizigers de halte op de Grote Markt missen. Het Stadsbestuur heeft meerdere klachten uit Groningen-Zuid hierover ontvangen. De daling geldt niet voor abonnementhouders en studentenkaarthouders."
Die laatste groepen reizen ook met OV-chipkaart.
Kan iemand me dan vertellen waarom de ombuiging van Grote Markt naar Aa-kerkhof wel reizigers kost en het volledig ontbussen van de binnenstad (zoals Aa-kerkhof EN Grote Markt) geen reizigers gaat kosten?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:
gebruiker77 schreef:"Volgens B&W is dit te wijten aan het feit dat lijn 6 niet meer naar de Grote Markt rijdt maar stopt bij de Der Aa-toren. De bus stopt nog steeds op het Gedempte Zuiderdiep. Het lijkt erop dat vooral oudere reizigers de halte op de Grote Markt missen. Het Stadsbestuur heeft meerdere klachten uit Groningen-Zuid hierover ontvangen. De daling geldt niet voor abonnementhouders en studentenkaarthouders."
Die laatste groepen reizen ook met OV-chipkaart.
Kan iemand me dan vertellen waarom de ombuiging van Grote Markt naar Aa-kerkhof wel reizigers kost en het volledig ontbussen van de binnenstad (zoals Aa-kerkhof EN Grote Markt) geen reizigers gaat kosten?
De bewering dat het geen reizigers gaat kosten is nog helemaal niet onderzocht. Niemand kan hier dus beweren dat het geen reizigers kost (het omgekeerde is wel in de praktijk gebleken). Het enige wat men heeft onderzocht is dat de Grote Markt niet altijd de eindbestemming is (een open deur lijkt mij dat). Verder leert men niet van de gevolgen bij lijn 6, maar drukt liever de eigen plannen door. Sterker nog, het college van B&W in Groningen heeft zelf gezegd dat de daling veroorzaakt werd door het niet bedienen van de Grote Markt. Daarnaast is ook duidelijk geworden dat het doortrekken van de bussen uit Roden, Leek en Zuidlaren naar de Grote Markt voor flink wat reizigers heeft gezorgd.
Daarnaast
hebben we onderzocht hoe de binnenstadsbezoeker de in- en uitstaphaltes aan de Grote Markt en het A-Kerkhof gebruikt. Daaruit blijkt dat deze haltes veelal niet de eindbestemming zijn, maar dat busreizigers uitzwermen
over de binnenstad.
We verwachten niet dat een andere situering van de centrumhaltes, zoals door ons wordt voorgesteld, zal leiden
tot minder gebruik van het OV naar de binnenstad.
Daarnaast staat in die nota over de Binnenstad nog dat doordat het centrum aantrekkelijker wordt er meer bezoekers worden verwacht, en dat het OV daar dus ook kan van profiteren.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Inderdaad hebben die plaatsen aan de uiteindes van lijnen 3, 4 en 5 een flinke groei sinds er rechtstreeks naar de Grote Markt wordt gereden. Dit scheelt toch weer flink auto's of OV-subsidies voor de gemeente/provincies. Ik hoop hierom dat een verbeterde frequentie en lijnvoering vanuit Eelde ook dezelfde reizigersgroei (en dus minder auto's) kan realiseren, maar dan moeten we wel over de Grote Markt kunnen rijden.

Ik snap de gemeente overigens wel in haar visie, maar ik ben bang dat ze hierbij niet goed genoeg kijken naar de verbeteringen voor het OV. Het toepassen van een servicebeleid richting Grote Markt voor anderen kost veel meer dan dat het gaat opleveren (getuige lijn 6). In de afgelopen jaren is hard geïnvesteerd in het verbeteren van het HOV-netwerk en dit heeft grote reizigersgroei tot gevolg gehad. In dat licht zal ik persoonlijk daarom voor een busbaan kiezen op Diepenring om de bus een HOV-karakter te laten houden in de binnenstad, als uit onderzoek blijkt dat het OV net zo goed gebruikt blijft worden met de nieuwe routevoering.

Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat er eerst goed onderzoek moet worden gedaan naar de gevolgen van deze keuzes voor het OV, de automobilist en de bezoeker van de binnenstad. Het laatste wat je in Groningen wil hebben zijn meer auto's, want het milieu is daar niet van gediend.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Hoewel ik van mening ben dat het ontbussen van de Grote Markt een negatieve invloed heeft op het OV, vraag ik me af hoe betrouwbaar de gegevens zijn van lijn 6. Is het het totaal aantal instappers in die wijk of gaat het over het traject Hoornsemeer - Centrum? En is er ook gekeken naar het aantal mensen dat gebruikt maakt van de haltes Zuiderdiep en A-kerkhof als alternatief? En is er ook rekening mee gehouden dat sommige mensen op het hoofdstation of bij een andere halte wellicht overstappen op een lijn die nog wel over de Grote Markt rijdt? En hoe zit het met het aantal mensen dat met een eurokaartje reist? Als je dat ook weet kun je pas echt zien wat voor invloed het heeft gehad.

Als je een tweebaansweg versmalt tot een eenbaansweg waar ook nog eens veel meer verkeer op komt te rijden (meer auto's en 476 bussen per dag), dan kan die route onmogelijk sneller zijn dan in de huidige situatie. en dan maakt het niet veel uit of je extra rijstroken aanleg bij de kruisingen. Lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk want dan is er geen ruimte meer voor het fietspad, en als de rij auto's voor het stoplicht langer is dan de extra rijstrook heb je er helemaal niks aan. Als je de bus voorrang geeft bij de stoplichten helpt het wel een beetje, maar omdat de route nog steeds langer is dan via de Grote Markt is het niet sneller.
Basislijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het kruispunt van Damsterdiep en Oostersingel schijnt een renovatie te krijgen; gezien de spuitbussen op het wegdek. Vraag: als lijn 5 niet meer over Grote Markt gaat, waarom dan niet rechtsstreeks naar UMCG via Damsterdiep, zoals lijn 40 en 65. Mensen die naar de noordelijke kant van het UMCG willen gaan kunnen op de Bloemsingel en WA Scholtenstraat in- en uitstappen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

@Lijn65 volgens mij gaat het echt over het aantal instappers op de route Hoornsemeer HS. Ze zullen juist hebben gekeken naar de instappers bij Akerk en Zuiderdiep. Hoewel je natuurlijk theoretisch zou kunnen veronderstellen dat die mensen naar Beijum wilden en dat nu niet meer rechtstreeks kunnen en daardoor niet meer reizen... Het overstappen maakt niet veel uit aangezien men naar check ins kijkt volgens mij.
Ik zou niet weten waarom zo veel OV chipkaart gebruikers opeens kaartjes zouden kopen.
Het zou nog wel kunnen dat een deel van de reizigers gebruik maakt van lijn 2, maar dan neemt men een lagere frequentie dus voor lief om op de Grote Markt te kunnen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Ik had laatst nog een oudere man in de bus die het vreemd vond dat ik met lijn 6 naar Vinkhuizen reed. "Deze bus ging toch naar Beijum?"

Voor mijn idee stappen er toch vrij veel mensen op langs Zuiderdiep-Akerkhof-Westerhaven. Maar er rijden natuurlijk ook enkele streeklijnen langs die wat volk meeneemt naar de stad. En is het nou zo ver lopen vanaf de Akerkhof naar het centrum? Voor mijn idee niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het gaat hierbij dus ook om de perceptie van de busreiziger. Een sneldienst lijkt ook altijd sneller te gaan dan de stopdienst, ook al zit er misschien maar 1 minuut reistijdverschil tussen. Dit speelt natuurlijk ook bij de Grote Markt of A-kerkhof. De perceptie is vast dat de afstand tussen Grote Markt en de winkel kleiner is dan de afstand tussen A-kerkhof en de winkel. Bij Akerk moet je nog om de kerk heen. In realiteit is het misschien even ver, maar toch voelt het anders voor iemand. En dat gevoel speelt soms hard mee in de keuze de bus te pakken.

De perceptie is bijvoorbeeld dat de bus duur is ten opzichte van de auto. Hierbij wordt vaak niet gekeken naar wegenbelasting, APK en overige kosten die verplicht zijn bij een auto. Dit terwijl soms dit plaatje heel anders kan uitkomen als de vaste verplichte kosten mee worden genomen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het is dus de bedoeling dat er een busbaan tussen de Aweg en Paterswoldsewegbrug komt. Hierdoor gaan er geen bussen door het centrum meer.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik kan een heel verhaal houden, maar ons gemeentebestuur haat het openbaar vervoer. Anders hadden ze Hoogkerk wel een treinstation gegeven. Afstand Westerhaven (nieuwe halte) - Akerkhof (oude halte) schat ik op 300 meter. Denk meer dat de bussen van de Eeldersingel komen en gaan; de bussen kunnen niet van de busbaan gebruik maken, want denk dat de busbaan uit het westen geen contact met de Paterswoldseweg heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Er wordt nog altijd gewerkt aan een station Hoogkerk, maar het station is op dit moment niet op een goede manier in de dienstregeling te krijgen. Er wordt aan gewerkt, het moet vóór 2028 geopend zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten