spoorvervangende busdiensten

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door CamilleKreemers »

Aangezien onderstaande niet helemaal duidelijk is:
CamilleKreemers schreef:Ik vraag me af welke verbindingen in Nederland allemaal een goede vervanging zijn voor treindiensten. Hierbij denk ik dan aan een goede frequentie en een goede aantrekkelijke snelheid.
CamilleKreemers schreef:Ik ben op zoek naar lijnen waar nu busdiensten rijden om het gebrek aan landelijk spoor (zijnde metro/tram/trein) op te lossen. Vaak rijden deze verbindingen hoogfrequent (Qliners Noord-Nederland), maar vaak ook minder frequent (Brabantliner of Veluwelijn)

Het gaat bij mijn vraag dus om verbindingen die het landelijk spoornet aanvullen tot een goed verbindend net.
En nu specificeer ik het zo goed mogelijk, zodat de open vraag geslotener wordt:

Welke verbindingen in het OV zorgen ervoor dat er missende schakels tussen grotere dorpen aanwezig zijn, waar momenteel geen trein/tram/metro rijdt. Hierbij is de combinatie van frequentie en snelheid van invloed.

In den lande heb je de HOV-verbindingen onder de noemers Qlink (verbinden woonwerk rond Groningen), Qliner (in Noord-Nederland de treinvervangers), Brabantliner (treinvervanger) en Volans. Nu zijn deze verbindingen hoogfrequent en relatief snel (uitzondering Qlink). Er zullen vast minder snelle verbindingen zijn die ook onder de noemer HOV moeten kunnen vallen.

Is de vraag duidelijk genoeg?
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door Berk-24 »

Lijnen met een duidelijk verbindend karakter en dus spoorvervangend:
L73 Winterswijk-Enschede
L74 Doetinchem-Enschede
L88 Ede-Wageningen
L52 Arnhem-Wageningen
L91/L231 Arnhem-Apeldoorn
L201/L202/L203 Apeldoorn-Zwolle
L50 Maastricht-Aachen
L99 Nijmegen-Uden (twijfelgeval, heeft veel tussenliggende haltes en is de enigste buslijn in de regio in het weekend dus ontsluitend, niet verbindend)
L152 Oss-Uden-Eindhoven
L148 Harderwijk-Lelijkstad (ondanks lage frequentie wel een verbindend karakter, er ligt nl niks tussen Harderwijk en Lelijkstad)
En nu weet ik het niet meer
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door Mr-W »

Berk-24 schreef: L50 Maastricht-Aachen
L99 Nijmegen-Uden (twijfelgeval, heeft veel tussenliggende haltes en is de enigste buslijn in de regio in het weekend dus ontsluitend, niet verbindend)
L152 Oss-Uden-Eindhoven
Lijn 50 is zeker treinvervangend.
Lijn 99 is niet treinvervangend vanwege de slome route via de provinciale weg en Zeeland Dorp :neg:
Een route via de A50 zou wel treinvervangend zijn.(bij voorkeur verlengd naar Eindhoven)
Lijn 152 heet inmiddels 305 en is wel treinvervangend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door Z2N »

Vanuit de Randstad kan ik de lijnen 300 (Haarlem - Schiphol - A'dam Bijlmer Arena), 310 (Nieuw-Vennep - Amsterdam Zuid), 370 (Alphen - Schiphol), 400 (Leiden - Zoetermeer) en niet te vergeten de bussen tussen Purmerend en Amsterdam Centraal nomineren. Allen zijn hoogfrequent, snel en druk, de lijnen 300 en 370 rijden daarnaast ook in de nachtelijke uren, en dat met een flink aantal reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door verfmeer »

Lijn 86 Schiedam-Den Haag Leyenburg, tussen Schiedam en Naaldwijk rijden in de spits 8 bussen per uur met maar 1 tussenstop. Kan in de toekomst een mooie verlenging van Metrolijn B worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door CamilleKreemers »

dat onder hetzelfde nummer? ik kan alleen 4x/uur 36 vinden daar.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door Gekko123 »

Kan kloppen dat je alleen lijn 36 vind. Lijn 86 is namelijk afgelopen februari omgenummerd naar 36.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door Meltrain »

Tussen Rotterdam en Ridderkerk rijden (in elk geval) de frequente lijnen 144 en 146.
Er is een plan voor een tramlijn naar Ridderkerk, maar dat plan is even in de ijskast gezet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: spoorvervangende busdiensten

Bericht door OmniLezer »

Staat Interliner 395 erbij. Met een vleugje lijn 130/133/136
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten