Roeland schreef:Ik heb even snel zitten schetsen, om goed uit te komen met de IC Maastricht - Alkmaar zullen ze de Maaslijn wel met 15 minuten verschuiven, en dan na Roermond zonder lange wachttijden doorrijden naar Maastricht Randwijck. Als je dat doet, heb je daar slechts zo'n 5 minuten omkeertijd, en dat lijkt mij gevaarlijk kort voor zo'n lang (deels enkelsporig) traject. Of ze moeten die stopper op Maastricht laten eindigen, dan heb je ca. 12 minuten omkeertijd.
Dat betekent dan wel dat ze tussen Roermond en Maastricht met diesel onder de draad rijden.
Zo'n doorgaande trein komt er pas als de wasdraad boven de Maaslijn is aangelegd, dus dan diesel je helemaal niet meer.
Die korte keertijd bij Randwyck kun je ook oplossen door daar te keren op een trein richting Heerlen.
Het verschuiven van een kwartier is momenteel juist gunstig voor de aansluitingen in Nijmegen, want nu wordt daar 's avonds nergens meer op aangesloten (de IC's vertrekken een kwartier later daar). Echter weet je nog nauwelijks hoe de NS-dienst er dan uit ziet, aangezien er zowel rond Nijmegen, Venlo als Roermond wijzigingen op het programma staan als onderdeel van PHS.
Roeland schreef:Komt de reizigersomvang van de sprinterstations naar Maastricht (zoals Echt en Beek-Elsloo) + het doorgaande Maaslijnverkeer dat van de IC naar de sprinter verschuift, ongeveer overeen met de vervoersvraag op de Maaslijn? Anders moeten ze straks tussen Nijmegen en Echt lege bakken meeslepen om te voorkomen dat in Zuid-Limburg mensen op de perrons achterblijven...
Tussen Nijmegen en Boxmeer/Venray hoef je echt niet bang te zijn voor onnodig lege bakken omdat het tussen Echt en Maastricht drukker zou kunnen worden. Op Nijmegen-Boxmeer/Venray puilen de treinen (4x p/u) juist uit, terwijl er op Echt-Maastricht nu nog maar 2x p/u gereden wordt.
Ik geloof dat Limburg ook graag 4x p/u op Roermond-Maastricht zag, dus een mogelijke extra spitsdrukte op Echt-Maastricht zou je nog zo kunnen oplossen dan, zonder dat je op Venray/Venlo-Roermond met te lange treinen hoeft te rijden.