Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dat ben ik met je eens.

Probleem is wel dat de huidige Campusbaan propvol zit en er nog altijd behoorlijke capaciteitsproblemen zijn. Er rijden in de ochtendspits op de piektijd maar liefst 62! bussen per uur over die busbaan richting de universiteit (verdeeld over lijnen 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 25, 83 en 300).

Ik denk dat je toch wel iets moet bedenken om dat probleem op te lossen, want meer bussen over die busbaan sturen heeft geen zin meer. De gemeente en stadsregio kiezen voor vertramming van lijnen 10 en 300, zodat de frequenties omlaag kunnen (lijn 300 geloof ik ook in de spits maar elk kwartier) en toch meer capaciteit geboden kan worden (tram op lijn 10 biedt volgens hun meer capaciteit dan de huidige bus).

Persoonlijk vind ik het voor lijn 300 een te groot nadeel, aangezien een knip in Bemmel mij onwenselijk lijkt en een knip in Heyendaal ook (lijn 300 moet immers ook doorrijden naar een P+R bij Heumen en zal dan de bediening van Malden voor zijn rekening moeten nemen, al weet ik niet hoe ze dat met lijn 83 willen oplossen, aangezien die lijn dat nu doet)

Ik denk dat zeker als men straks (als de A15 er ligt) ook een HOV-bus Zevenaar-Bemmel-Elst/Nijmegen wil je die huidige verdichtingsritten van lijn 300 dan alsnog weer (deels) in mag leggen voor die nieuwe lijn. Daar lijkt mij dus weinig winst te halen.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

Ben eerder voorstander van een monorail tussen CS en Heijendaal naar voorbeeld van de monorails van Düsseldorf en Dortmund, simpelweg omdat je die dingen vaker kan laten rijden en geen bestuurder meer nodig heeft. Op termijn is het voordeliger. Maar dit is geen ideeëntopic dus ik laat het hierbij
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door dennistd »

Enig idee van de capaciteit van dat ding in Düsseldorf? Misschien dat je een keer 80 man in dat ding kunt proppen, dat past ook in 12m bus. De oplossing voor Nijmegen <-> Heijendaal is het laten doorrijden van de s3000 en s3100 tot staton Heijendaal, en vanaf daar (indien de loopafstand te groot is) iets (tram/bus/kabelbaan/fietsen) de campus op laten rijden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Berk-24 schreef:Ben eerder voorstander van een monorail tussen CS en Heijendaal naar voorbeeld van de monorails van Düsseldorf en Dortmund, simpelweg omdat je die dingen vaker kan laten rijden en geen bestuurder meer nodig heeft. Op termijn is het voordeliger. Maar dit is geen ideeëntopic dus ik laat het hierbij
Is een people mover dan geen beter idee, want een monorail eist te veel ruimte voor dat, zo als jij die voorstelt. En geen people mover van Rivium, maar die net als bij JFK airport.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

En ik nog wel bewust niet mijn ideeën posten om het hier geen (wilde) ideeëntopic te maken.... -o-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

dennistd schreef:Enig idee van de capaciteit van dat ding in Düsseldorf? Misschien dat je een keer 80 man in dat ding kunt proppen, dat past ook in 12m bus. De oplossing voor Nijmegen <-> Heijendaal is het laten doorrijden van de s3000 en s3100 tot staton Heijendaal, en vanaf daar (indien de loopafstand te groot is) iets (tram/bus/kabelbaan/fietsen) de campus op laten rijden.
Als je op station Heyendaal kunt komen, dan lijkt me verder vervoer niet noodzakelijk, ook de Alfa-faculteit ligt gewoon op loopafstand, ook al zul je altijd mensen hebben die zeggen dat alles onder de vijf minuten geen loopafstand is. Voor mensen die slecht ter been zijn heb je de reguliere stadsbussen nog die toch op Heyendaal komen.

Verder, als je capaciteit wilt verhogen, dan zou ik niet gaan denken aan vertrammen maar eens onderzoeken of het niet alsnog mogelijk is om dubbelgelede bussen op lijn 10 te laten rijden. Of is dit al ooit onderzocht en de infrastructuur in het rondje Heyendaal als niet adequaat bevonden?
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij wil Nijmegen gewoon geen dubbelgelede bussen.
Maar volgens mij krijg je dan ook problemen bij station Heyendaal, omdat die geen 2 dubbelgelede bussen achter elkaar kan hebben (2 normaal gelede bussen wel) en je dan alleen maar meer filevorming gaat krijgen. Het komt namelijk zeer regelmatig voor dat 2 bussen van lijn 10 achter elkaar terecht komen.

Maar wellicht in het ideeëntopic maar een topic openen hiervoor, zodat hier het gewoon terug kan naar de allerdaagse gebeurtenissen i.p.v. mogelijke ideeën?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

Berk-24 schreef:Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
Misschien voor een aantal Nijmegenaars een eng idee, een tram :evil: Neem van mij aan, als Amsterdammer, dat een tram zeker een meerwaarde heeft ten opzichte van een bus, mits de traminfra zo aangelegd wordt dat de tram niet gehinderd wordt door het overig verkeer. Helaas is dat in Amsterdam (nog) niet overal het geval. Overigens meen ik dat er tot 1955 ook trams reden in Nijmegen. Ik zeg: doen!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Voor de lijnen die ze willen vertrammen is dat geen probleem, want die rijden al voor een zeer groot deel vrijliggend van het verkeer.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

fred1954 schreef:
Berk-24 schreef:Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
Misschien voor een aantal Nijmegenaars een eng idee, een tram :evil: Neem van mij aan, als Amsterdammer, dat een tram zeker een meerwaarde heeft ten opzichte van een bus, mits de traminfra zo aangelegd wordt dat de tram niet gehinderd wordt door het overig verkeer. Helaas is dat in Amsterdam (nog) niet overal het geval. Overigens meen ik dat er tot 1955 ook trams reden in Nijmegen. Ik zeg: doen!
Ik zie het verschil niet echt tussen een vrijliggende trambaan en een vrijliggende busbaan. Daarnaast kan een bus nog uitwijken en een tram niet.

Nee een kwaliteitsimpuls is geen tram, maar busbanen tussen CS en Dukenburg/Lent. Dit levert in diverse richtingen pas echte versnelling op.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Volgens mij wil Nijmegen gewoon geen dubbelgelede bussen.
Echt, waarom niet? Voor lijn 10 zijn ze ideaal en dan kunnen er geledes op 300 rijden, zodat er maar 4x/uur gereden hoeft te worden in de spits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:Nee een kwaliteitsimpuls is geen tram, maar busbanen tussen CS en Dukenburg/Lent. Dit levert in diverse richtingen pas echte versnelling op.
Er ligt min of meer al een busbaan tussen CS en Lent. In het centrum mag alleen de bus rijden en over de Waalbrug ligt stadinwaarts ook al een busbaan (staduitwaarts pas na de brug, maar daar staan op de brug vrijwel nooit files). Daar is dat dus al geregeld.

En een busbaan naar Dukenburg werkt natuurlijk 0,0 voor de lijnen die ze willen vertrammen, want die lijnen (10 en 300) komen daar niet eens.

Daarnaast lost het ook 0,0 op, want het probleem waar men de tram als oplossing voor ziet is de capaciteitstekorten op CS-Heyendaal waar extra bussen problematisch worden (filevorming, er rijden er nu in de ochtendspits al 62! per uur).

Een busbaan helpt daar dus 0,0 aan, want dat levert geen enkele extra zitplaats op. Bovendien rijden die twee lijnen (300 geldt dus alleen op Bemmel-Heyendaal) al een zeer groot deel van hun route over busbanen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Het levert wel degelijk een kwaliteitsimpuls voor het OV in algemeen op. Nijmegen is groter dan alleen Dukenburg en geld voor een tram weggooien is zonde, dat geld kan beter besteed worden door in heel Nijmegen wat knelpunten aan te pakken, niet alleen Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Nouja lijn 10 is overvol in de spits. Zelfs als er 3 geledes achter elkaar komen, dan blijven er soms toch nog mensen achter. Beste idee is de IC door te trekken naar Heyendaal, aangezien de meeste mensen uit de IC vanuit Arnhem komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

De meesten weten volgens mij niet eens dat er alternatieven bestaan als lijn 6, 11, 12, 13, 14, 15 en 83 en sluiten als kudde lammetjes achteraan de wachtrij voor lijn 10. Lijn10 vaker laten rijden, of dubbelgeledes oid inzetten helpt voor geen meter. Reizigers informeren over alternatieven wel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ze kennen echt wel het alternatief. Probleem is echter dat lijn 10 niet meer bij de andere bussen stopt. Vroeger verspreidde men zich meer over de andere lijnen.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Sterker nog: de plek waar lijn 10 nu stopt is levensgevaarlijk! Die bus staat direct voor de ingang van de fietsenstalling en de taxistandplaats, waardoor fietsers en taxi's niet (goed) kunnen zien of er achter een ladende lijn 10 nog een bus over de busbaan komt vanaf het busstation. Tel daarbij op dat bussen richting het busstation daar ook al slecht te zijn waren (bebouwing), dan is dat een zeer gevaarlijke verkeerssituatie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Even een vraagje. Mogen die CNG- (en elektrische) bussen langer mee dan een conventionele(diesel of benzine) bus? Of gaan ze gewoon de 10/12 jaar maximum die de provincie stelt.

En nog een vraagje. Als TCR zegt dat ze gaan stoppen in Arnhem-Nijmegen. Gaan de bussen terug naar Breng of weg met TCR? Gebeurt dat zelfde in HWGO als connexxion daar komt?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

TCR? De vervoerder achter 'Breng' is Hermes. Bussen kunnen ook niet terug gaan naar Breng, want Breng is geen vervoerder, maar slechts een merknaam die in Arnhem-Nijmegen gebruikt moet worden :wink:

De eigenaar van de bovenleiding is de gemeente Arnhem (economisch) en de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden (juridisch). De infra wordt vervolgens verhuurt aan de vervoerder, die de verantwoordelijkheid krijgt voor het onderhoud.

De trolleybussen zijn eigendom van Connexxion en bij een nieuwe concessie dienen deze overgenomen te worden geloof ik (aangezien niemand in Nederland trolleybussen heeft).

De remise is ook eigendom van Connexxion, maar ik dacht dat Arnhem die wilde overkopen als er een andere vervoerder zou komen in de toekomst.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:De trolleybussen zijn eigendom van Connexxion en bij een nieuwe concessie dienen deze overgenomen te worden geloof ik (aangezien niemand in Nederland trolleybussen heeft).
Waarom niet verplicht nieuwe laten kopen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Is er een keer een opdrachtgever die niet aan geldverspilling doet door gloednieuwe bussen te eisen, terwijl de oude nog jaren mee kunnen....... :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Die Berkhof Premiers zijn wel toe aan vervanging vind ik, zeker in 2022. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Als ze dan al niet vervangen zijn.
Het gaat natuurlijk wel om trolleys wiens levensduur nog niet (vrijwel) op is :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:TCR? De vervoerder achter 'Breng' is Hermes.
TCR rijdt enkele ritten / lijnen in opdracht van Hermes. De bussen zijn (uitsluitend) herkenbaar aan het driecijferige TCR-nummer achter het viercijferige Breng-nummer.
Ik geloof dat het ook vrijwel alleen "blauwe" bussen betreft, maar dat weet ik niet zeker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten