Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat ben ik met je eens.
Probleem is wel dat de huidige Campusbaan propvol zit en er nog altijd behoorlijke capaciteitsproblemen zijn. Er rijden in de ochtendspits op de piektijd maar liefst 62! bussen per uur over die busbaan richting de universiteit (verdeeld over lijnen 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 25, 83 en 300).
Ik denk dat je toch wel iets moet bedenken om dat probleem op te lossen, want meer bussen over die busbaan sturen heeft geen zin meer. De gemeente en stadsregio kiezen voor vertramming van lijnen 10 en 300, zodat de frequenties omlaag kunnen (lijn 300 geloof ik ook in de spits maar elk kwartier) en toch meer capaciteit geboden kan worden (tram op lijn 10 biedt volgens hun meer capaciteit dan de huidige bus).
Persoonlijk vind ik het voor lijn 300 een te groot nadeel, aangezien een knip in Bemmel mij onwenselijk lijkt en een knip in Heyendaal ook (lijn 300 moet immers ook doorrijden naar een P+R bij Heumen en zal dan de bediening van Malden voor zijn rekening moeten nemen, al weet ik niet hoe ze dat met lijn 83 willen oplossen, aangezien die lijn dat nu doet)
Ik denk dat zeker als men straks (als de A15 er ligt) ook een HOV-bus Zevenaar-Bemmel-Elst/Nijmegen wil je die huidige verdichtingsritten van lijn 300 dan alsnog weer (deels) in mag leggen voor die nieuwe lijn. Daar lijkt mij dus weinig winst te halen.
Probleem is wel dat de huidige Campusbaan propvol zit en er nog altijd behoorlijke capaciteitsproblemen zijn. Er rijden in de ochtendspits op de piektijd maar liefst 62! bussen per uur over die busbaan richting de universiteit (verdeeld over lijnen 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 25, 83 en 300).
Ik denk dat je toch wel iets moet bedenken om dat probleem op te lossen, want meer bussen over die busbaan sturen heeft geen zin meer. De gemeente en stadsregio kiezen voor vertramming van lijnen 10 en 300, zodat de frequenties omlaag kunnen (lijn 300 geloof ik ook in de spits maar elk kwartier) en toch meer capaciteit geboden kan worden (tram op lijn 10 biedt volgens hun meer capaciteit dan de huidige bus).
Persoonlijk vind ik het voor lijn 300 een te groot nadeel, aangezien een knip in Bemmel mij onwenselijk lijkt en een knip in Heyendaal ook (lijn 300 moet immers ook doorrijden naar een P+R bij Heumen en zal dan de bediening van Malden voor zijn rekening moeten nemen, al weet ik niet hoe ze dat met lijn 83 willen oplossen, aangezien die lijn dat nu doet)
Ik denk dat zeker als men straks (als de A15 er ligt) ook een HOV-bus Zevenaar-Bemmel-Elst/Nijmegen wil je die huidige verdichtingsritten van lijn 300 dan alsnog weer (deels) in mag leggen voor die nieuwe lijn. Daar lijkt mij dus weinig winst te halen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ben eerder voorstander van een monorail tussen CS en Heijendaal naar voorbeeld van de monorails van Düsseldorf en Dortmund, simpelweg omdat je die dingen vaker kan laten rijden en geen bestuurder meer nodig heeft. Op termijn is het voordeliger. Maar dit is geen ideeëntopic dus ik laat het hierbij
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Enig idee van de capaciteit van dat ding in Düsseldorf? Misschien dat je een keer 80 man in dat ding kunt proppen, dat past ook in 12m bus. De oplossing voor Nijmegen <-> Heijendaal is het laten doorrijden van de s3000 en s3100 tot staton Heijendaal, en vanaf daar (indien de loopafstand te groot is) iets (tram/bus/kabelbaan/fietsen) de campus op laten rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Is een people mover dan geen beter idee, want een monorail eist te veel ruimte voor dat, zo als jij die voorstelt. En geen people mover van Rivium, maar die net als bij JFK airport.Berk-24 schreef:Ben eerder voorstander van een monorail tussen CS en Heijendaal naar voorbeeld van de monorails van Düsseldorf en Dortmund, simpelweg omdat je die dingen vaker kan laten rijden en geen bestuurder meer nodig heeft. Op termijn is het voordeliger. Maar dit is geen ideeëntopic dus ik laat het hierbij
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
En ik nog wel bewust niet mijn ideeën posten om het hier geen (wilde) ideeëntopic te maken.... -o-
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Als je op station Heyendaal kunt komen, dan lijkt me verder vervoer niet noodzakelijk, ook de Alfa-faculteit ligt gewoon op loopafstand, ook al zul je altijd mensen hebben die zeggen dat alles onder de vijf minuten geen loopafstand is. Voor mensen die slecht ter been zijn heb je de reguliere stadsbussen nog die toch op Heyendaal komen.dennistd schreef:Enig idee van de capaciteit van dat ding in Düsseldorf? Misschien dat je een keer 80 man in dat ding kunt proppen, dat past ook in 12m bus. De oplossing voor Nijmegen <-> Heijendaal is het laten doorrijden van de s3000 en s3100 tot staton Heijendaal, en vanaf daar (indien de loopafstand te groot is) iets (tram/bus/kabelbaan/fietsen) de campus op laten rijden.
Verder, als je capaciteit wilt verhogen, dan zou ik niet gaan denken aan vertrammen maar eens onderzoeken of het niet alsnog mogelijk is om dubbelgelede bussen op lijn 10 te laten rijden. Of is dit al ooit onderzocht en de infrastructuur in het rondje Heyendaal als niet adequaat bevonden?
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Volgens mij wil Nijmegen gewoon geen dubbelgelede bussen.
Maar volgens mij krijg je dan ook problemen bij station Heyendaal, omdat die geen 2 dubbelgelede bussen achter elkaar kan hebben (2 normaal gelede bussen wel) en je dan alleen maar meer filevorming gaat krijgen. Het komt namelijk zeer regelmatig voor dat 2 bussen van lijn 10 achter elkaar terecht komen.
Maar wellicht in het ideeëntopic maar een topic openen hiervoor, zodat hier het gewoon terug kan naar de allerdaagse gebeurtenissen i.p.v. mogelijke ideeën?
Maar volgens mij krijg je dan ook problemen bij station Heyendaal, omdat die geen 2 dubbelgelede bussen achter elkaar kan hebben (2 normaal gelede bussen wel) en je dan alleen maar meer filevorming gaat krijgen. Het komt namelijk zeer regelmatig voor dat 2 bussen van lijn 10 achter elkaar terecht komen.
Maar wellicht in het ideeëntopic maar een topic openen hiervoor, zodat hier het gewoon terug kan naar de allerdaagse gebeurtenissen i.p.v. mogelijke ideeën?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Misschien voor een aantal Nijmegenaars een eng idee, een tram Neem van mij aan, als Amsterdammer, dat een tram zeker een meerwaarde heeft ten opzichte van een bus, mits de traminfra zo aangelegd wordt dat de tram niet gehinderd wordt door het overig verkeer. Helaas is dat in Amsterdam (nog) niet overal het geval. Overigens meen ik dat er tot 1955 ook trams reden in Nijmegen. Ik zeg: doen!Berk-24 schreef:Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Voor de lijnen die ze willen vertrammen is dat geen probleem, want die rijden al voor een zeer groot deel vrijliggend van het verkeer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik zie het verschil niet echt tussen een vrijliggende trambaan en een vrijliggende busbaan. Daarnaast kan een bus nog uitwijken en een tram niet.fred1954 schreef:Misschien voor een aantal Nijmegenaars een eng idee, een tram Neem van mij aan, als Amsterdammer, dat een tram zeker een meerwaarde heeft ten opzichte van een bus, mits de traminfra zo aangelegd wordt dat de tram niet gehinderd wordt door het overig verkeer. Helaas is dat in Amsterdam (nog) niet overal het geval. Overigens meen ik dat er tot 1955 ook trams reden in Nijmegen. Ik zeg: doen!Berk-24 schreef:Ze moeten helemaal opflikkeren met die tram, het biedt geen enkele meerwaarde boven de huidige busverbinding.
Nee een kwaliteitsimpuls is geen tram, maar busbanen tussen CS en Dukenburg/Lent. Dit levert in diverse richtingen pas echte versnelling op.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Echt, waarom niet? Voor lijn 10 zijn ze ideaal en dan kunnen er geledes op 300 rijden, zodat er maar 4x/uur gereden hoeft te worden in de spits.SuperGhost schreef:Volgens mij wil Nijmegen gewoon geen dubbelgelede bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Er ligt min of meer al een busbaan tussen CS en Lent. In het centrum mag alleen de bus rijden en over de Waalbrug ligt stadinwaarts ook al een busbaan (staduitwaarts pas na de brug, maar daar staan op de brug vrijwel nooit files). Daar is dat dus al geregeld.Berk-24 schreef:Nee een kwaliteitsimpuls is geen tram, maar busbanen tussen CS en Dukenburg/Lent. Dit levert in diverse richtingen pas echte versnelling op.
En een busbaan naar Dukenburg werkt natuurlijk 0,0 voor de lijnen die ze willen vertrammen, want die lijnen (10 en 300) komen daar niet eens.
Daarnaast lost het ook 0,0 op, want het probleem waar men de tram als oplossing voor ziet is de capaciteitstekorten op CS-Heyendaal waar extra bussen problematisch worden (filevorming, er rijden er nu in de ochtendspits al 62! per uur).
Een busbaan helpt daar dus 0,0 aan, want dat levert geen enkele extra zitplaats op. Bovendien rijden die twee lijnen (300 geldt dus alleen op Bemmel-Heyendaal) al een zeer groot deel van hun route over busbanen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het levert wel degelijk een kwaliteitsimpuls voor het OV in algemeen op. Nijmegen is groter dan alleen Dukenburg en geld voor een tram weggooien is zonde, dat geld kan beter besteed worden door in heel Nijmegen wat knelpunten aan te pakken, niet alleen Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nouja lijn 10 is overvol in de spits. Zelfs als er 3 geledes achter elkaar komen, dan blijven er soms toch nog mensen achter. Beste idee is de IC door te trekken naar Heyendaal, aangezien de meeste mensen uit de IC vanuit Arnhem komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De meesten weten volgens mij niet eens dat er alternatieven bestaan als lijn 6, 11, 12, 13, 14, 15 en 83 en sluiten als kudde lammetjes achteraan de wachtrij voor lijn 10. Lijn10 vaker laten rijden, of dubbelgeledes oid inzetten helpt voor geen meter. Reizigers informeren over alternatieven wel.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ze kennen echt wel het alternatief. Probleem is echter dat lijn 10 niet meer bij de andere bussen stopt. Vroeger verspreidde men zich meer over de andere lijnen.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Sterker nog: de plek waar lijn 10 nu stopt is levensgevaarlijk! Die bus staat direct voor de ingang van de fietsenstalling en de taxistandplaats, waardoor fietsers en taxi's niet (goed) kunnen zien of er achter een ladende lijn 10 nog een bus over de busbaan komt vanaf het busstation. Tel daarbij op dat bussen richting het busstation daar ook al slecht te zijn waren (bebouwing), dan is dat een zeer gevaarlijke verkeerssituatie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Even een vraagje. Mogen die CNG- (en elektrische) bussen langer mee dan een conventionele(diesel of benzine) bus? Of gaan ze gewoon de 10/12 jaar maximum die de provincie stelt.
En nog een vraagje. Als TCR zegt dat ze gaan stoppen in Arnhem-Nijmegen. Gaan de bussen terug naar Breng of weg met TCR? Gebeurt dat zelfde in HWGO als connexxion daar komt?
En nog een vraagje. Als TCR zegt dat ze gaan stoppen in Arnhem-Nijmegen. Gaan de bussen terug naar Breng of weg met TCR? Gebeurt dat zelfde in HWGO als connexxion daar komt?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
TCR? De vervoerder achter 'Breng' is Hermes. Bussen kunnen ook niet terug gaan naar Breng, want Breng is geen vervoerder, maar slechts een merknaam die in Arnhem-Nijmegen gebruikt moet worden
De eigenaar van de bovenleiding is de gemeente Arnhem (economisch) en de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden (juridisch). De infra wordt vervolgens verhuurt aan de vervoerder, die de verantwoordelijkheid krijgt voor het onderhoud.
De trolleybussen zijn eigendom van Connexxion en bij een nieuwe concessie dienen deze overgenomen te worden geloof ik (aangezien niemand in Nederland trolleybussen heeft).
De remise is ook eigendom van Connexxion, maar ik dacht dat Arnhem die wilde overkopen als er een andere vervoerder zou komen in de toekomst.
De eigenaar van de bovenleiding is de gemeente Arnhem (economisch) en de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden (juridisch). De infra wordt vervolgens verhuurt aan de vervoerder, die de verantwoordelijkheid krijgt voor het onderhoud.
De trolleybussen zijn eigendom van Connexxion en bij een nieuwe concessie dienen deze overgenomen te worden geloof ik (aangezien niemand in Nederland trolleybussen heeft).
De remise is ook eigendom van Connexxion, maar ik dacht dat Arnhem die wilde overkopen als er een andere vervoerder zou komen in de toekomst.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Waarom niet verplicht nieuwe laten kopen?SuperGhost schreef:De trolleybussen zijn eigendom van Connexxion en bij een nieuwe concessie dienen deze overgenomen te worden geloof ik (aangezien niemand in Nederland trolleybussen heeft).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Is er een keer een opdrachtgever die niet aan geldverspilling doet door gloednieuwe bussen te eisen, terwijl de oude nog jaren mee kunnen....... :')
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Die Berkhof Premiers zijn wel toe aan vervanging vind ik, zeker in 2022. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Als ze dan al niet vervangen zijn.
Het gaat natuurlijk wel om trolleys wiens levensduur nog niet (vrijwel) op is
Het gaat natuurlijk wel om trolleys wiens levensduur nog niet (vrijwel) op is
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
TCR rijdt enkele ritten / lijnen in opdracht van Hermes. De bussen zijn (uitsluitend) herkenbaar aan het driecijferige TCR-nummer achter het viercijferige Breng-nummer.SuperGhost schreef:TCR? De vervoerder achter 'Breng' is Hermes.
Ik geloof dat het ook vrijwel alleen "blauwe" bussen betreft, maar dat weet ik niet zeker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten