Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Ik kan even snel geen bronnen vinden over eventuele boetes bij het stop zetten van bouwwerkzaamheden maar ik denk dat je te licht tilt aan die boetes. Die kunnen zeer hoog oplopen, inclusief de juridische kosten. Die kosten kan je ook steken in het afbouwen met alsnog je eindproduct.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Overal in de wereld is het de normaalste zaak van de wereld om buslijnen te verleggen zodra er tram/metro of treinlijnen worden geopend maar in uitgerekend Amsterdam is het weer het uitkleden van het netwerk.
Het is inderdaad gebruikelijk om lijnen aan te passen als de metro wordt geopend, maar het lijkt gebruikt te gaan worden om juist in de delen van Amsterdam waar ze niets met de Noord-Zuidlijn van doen hebben eens een stevig potje te gaan schrappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het vreemde is dat een koppeling van de Noord-Zuidlijn aan de Amstelveenlijn in principe helemaal geen geld kost. Als men het sporenplan dat er nu ligt, laat liggen dan kan het materieel van lijn 51 gewoon prima naar Amsterdam-Noord gestuurd worden. Dat het niet wenselijk is om het zo te doen is een ander verhaal...
Bee schreef:Het is inderdaad gebruikelijk om lijnen aan te passen als de metro wordt geopend, maar het lijkt gebruikt te gaan worden om juist in de delen van Amsterdam waar ze niets met de Noord-Zuidlijn van doen hebben eens een stevig potje te gaan schrappen.
Daar gaat men zich nog behoorlijk aan vertillen. Vergeet ook de vervoerswaarde van het huidige streekvervoer niet en de plaatsen ten zuiden van Amsterdam groeien behoorlijk in termen van aantal inwoners en arbeidsplaatsen. Die reizigers willen naar het Leidseplein, niet naar de Vijzelgracht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Ik kan even snel geen bronnen vinden over eventuele boetes bij het stop zetten van bouwwerkzaamheden maar ik denk dat je te licht tilt aan die boetes. Die kunnen zeer hoog oplopen, inclusief de juridische kosten. Die kosten kan je ook steken in het afbouwen met alsnog je eindproduct.
En juist het nut van dat eindproduct stond ter discussie (negatieve MKBA).

Dergelijke boetes zullen wel afgesproken zijn in het contract met de aannemer, en die zullen ongetwijfeld lekker hoog zijn. Maar in 2009 was dus al voorzien dat de lijn maatschappelijk niet genoeg meerwaarde bood ten opzichte van de te maken investeringen, waren er nog een hoop risico's (wat hadden nog wat extra verzakte huizen gekost?). Het is misschien kostbaar om een project stop te zetten, en een prestigekwestie, maar tegen beter weten in door blijven gaan met een project is ook erg onverstandig. Zeker als initiële beslissing al niet rationeel genomen lijkt te zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Verwachten jullie nu een soort Parlementaire Enquete over de aanleg van de NZL of een goedkeuring voor de AVL als metro omdat ze de NZL ook gemaakt hebben? De keuze is gemaakt en ik natuurlijk moeten de prognoses omlaag. Bij de aanleg was het nog geen crisis en ze zijn vast niet de eerste die te hoge in hebben gezet zonder crisis.

En dat Badhoevedorp zijn buslijn verliest is misschien vervelend, maar als er geen hond in zit is het vrij logisch?
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat voor nut zou een parlementaire enquête nog toevoegen dan volgens jou? De Commissie Veerman heeft al uitgebreid onderzoek naar de lijn en het hele proces eromheen gedaan.

En die Amstelveenlijn als metro zie ik vooral als een manier om de NZL een grotere meerwaarde te geven binnen de gehele Amsterdamse regio. Aan wafelijzerpolitiek doe ik niet. Laat dat maar aan de Belgen over.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Omdat jullie blijkbaar nog steeds zo verbolgen zijn over het wel aanleggen van de lijn onlangs de negatieve MKBA.

Een opgevoerde tramlijn als AVL kan hetzelfde bereiken, buiten dat de aanvoer van reizigers van de AVL in het niet zal vallen met de hoeveelheid treinreizigers.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Verbolgen? Nee hoor. Vooral verbaasd en zo nu en dan verontwaardigd over zoveel bestuurlijk geklungel en langs elkaar heen werken.

En over nut en noodzaak van een Amstelveenmetro worden we het niet eens. Zie mijn eerdere toelichting waarom ik nog steeds een metro boven een tram verkies.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het voorbeeld van Thom vind ik ook wel tekenend eigenlijk. Badhoevedorp verliest zijn busverbinding omdat er totaal ergens anders een metrolijn wordt geopend. Dat gebeurt te vaak in Amsterdam en in de stadsregio. Na aanleg van de zuidtangent zijn er ook buslijnen geschrapt die totaal niet in de buurt lopen. Maling aan de reiziger hebben heet zoiets :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Toen men besloot de N/Z aan te leggen, was men er heilig van overtuigd dat die lijn als vanzelfsprekend doorgetrokken zou worden naar Purmerend en Amstelveen, ondanks dat daar, zeker vanuit Purmerend, al de nodige tegengeluiden op te horen waren. Gemakshalve ging men bij reizigersprognoses in die tijd alvast uit van doortrekking. Vandaar dat men op 200.000 reizigers per dag uitkwam, terwijl het er naar verwachting nu nog geen 100.000 zullen zijn.

Overigens zou doorterkking van de N/Zlijn wel degelijk van grote waarde zijn voor Amstelveen. Er liggen enkele kantoren en bedrijvenparken langs de lijn (Kronenburg, Legmeer) die momenteel met leegstand kampen. Een metrohalte met 15 minuten reistijd naar de Dam kan dan wel degelijk een doorslaggevende factor zijn voor nieuwe bedrijven. Om nog maar te zwijgen over de waarde van de woningen, zeker ten zuiden van de A9, waar de reistijd richting centrum zou halveren van 40 naar 20 minuten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thom91 schreef:Verwachten jullie nu een soort Parlementaire Enquete over de aanleg van de NZL of een goedkeuring voor de AVL als metro omdat ze de NZL ook gemaakt hebben? De keuze is gemaakt en ik natuurlijk moeten de prognoses omlaag. Bij de aanleg was het nog geen crisis en ze zijn vast niet de eerste die te hoge in hebben gezet zonder crisis.
Ik weet niet beter dan dat voor de crisis al naar boven kwam dat de achterlijk hoge prognoses die de N/Z-lijn noodzaak zouden maken niet strookten met de realiteit. Net als openingsdatum van december 2011. Alles is keihard aangedikt, alles om die metro er maar doorheen te douwen. Je kan die crisis niet de schuld van alles blijven geven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Tijd geleden dat het metronetwerk een dusdanige puinhoop was als vandaag.

Zie AT5 voor een verslag: http://www.at5.nl/artikelen/143947/upda ... te-storing
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vervelende timing met voetbal in de ArenA, al scheelt het dat het geen Ajax is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er is een technisch defect met de derde rail in het tunneltje van de 53 bij station Duivendrecht. Het rook ook flink naar brand op het treinstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Zet Gvb nog vervangend vervoer in? De bussen rijden daar s avonds niet zo vaak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er rijdt niets extra's, reizigers kunnen de pot op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Van de GVB site:
Verstoring
Tijd: 05-06-2015 20:45
Waar: Amsterdam
Tot: 06-06-2015 01:00
Oorzaak: Herstelwerkzaamheden aan derde RAIl in Tunnel Duivendrecht.
Effect: Geen treinen
Maatregel:
Advies: Metro 53 rijdt niet
De tweets van @GVB_actueel blinken ook uit in duidelijkheid:
GVB actuele reisinfo ‏@GVB_actueel 7 hours ago

Amsterdam: Metro 50, 51, 53, 54: Advies: Metro 50 rijdt niet tussen gein en Station RAI. Metro 51 rijdt… kijk op http://www.gvb.nl
Bedankt voor deze duidelijke informatie, GVB! :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De omroep op de stations is "*ping* Geachte reizigers. Door een storing is metro 53 buiten dienst. Maak gebruik van ander vervoer. *plop*". Geen herhaling, geen Engels, geen informatie over alternatieven.

De schermen op metrostation waar ook een trein stopt tonen "NEEM NS". Ook heel informatief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik vind het erg vreemd dat bij zo'n langdurige verstoring geen pendelbussen worden ingezet. Bij de IJtram of richting Amstelveen wordt dat altijd vrij snel opgestart. Ligt hiervoor geen calamiteitenplan klaar?

Het is maar te hopen dat morgen weer gewoon gereden kan worden, er is een festival in het Gaasperpark.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Ook al zo'n pareltje: iemand vraagt waarom er nauwelijks omgeroepen wordt op Overamstel en krijgt dit als antwoord:
@gjkooijman Hallo! Excuses hiervoor! De communicatie is minder omdat de team die hiervoor zorgt zich momenteel focust op het oplossen 1/2
@gjkooijman van de verstoringen. Sorry! ^SI 2/2
Ik wist niet dat de omroep door de storingsmonteurs wordt gedaan..? (En "de team" :'))
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Geert schreef:(En "de team" :'))
Ja man. Waar is die feestje? Hier is die feestje!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

(En "de team"
Hierin herken je mensen die niet Nederlandstalig zijn opgevoed. Daar werken er best wel veel van bij het GVB. Ik kan het ze dat niet kwalijk nemen eerlijk gezegd. Het is namelijk vrijwel niet te leren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe lang GVB nog nodig heeft om de tekst "RIJDT NIET" uit de apps te krijgen. Ik gok oktober.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik zie gewoon over hoeveel minuten de metro vertrekt hoor. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Stefan »

Kijk eens boven het lijstje met metro's.. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten