Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Combino_2001 schreef:Ik heb het vervoerplan 2016 gelezen, en ik ben teleurgesteld.
Laten mijn Google-skills me nou in de steek of is het nog niet online te vinden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is wat lastig te vinden inderdaad, maar JWM had het gevonden bij Stadsdeel Zuid:
JWM schreef:Stadsdeel Zuid (agendapunt 9): http://zuid.notudoc.nl/cgi-bin/agenda.c ... ew/id=3221
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Voor wie het weten wil.. ik zag afgelopen donderdagnacht, zo rond de klok van half drie, nieuwe GVB Metro bakken op een vrachtwagentrailer voorbij komen op de A1. 3 stuks, tussen Barneveld en Amersfoort..

Ik neem aan dat de andere 3 'bakken' ook wel ergens op de A1 reden.. Ik neem aan dat Alstom niet een half stel aflevert in A'dam.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:Ik neem aan dat Alstom niet een half stel aflevert in A'dam.
Dat doen ze wel :P Eerst de ene helft, dan de andere en in Amsterdam worden ze aan elkaar gezet. Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat de Metropolis uit twee treinen bestaat, de beide helften hebben ook een apart wagennummer. Achterin de C-bak zit een noodstuurstand.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Reed gisteren metro 53 niet, vandaag rijdt metro 53 juist frequenter dan de rest door AOR in het Gaasperpark. Dat zorgt ook voor wat bijzondere inzetten, zoals een aantal CAF-combinaties :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Elke 5 minuten, blijkbaar tussen de reguliere ritten een tussenrit. Vroeg me al af hoe ze het anders met het vorken deden. Als je op de GVB-site op de dienstregeling klikt staat trouwens alle stations door elkaar :')

En eindelijk: de nieuwe huisstijl en bebording op de metro komt eraan, dit najaar *O*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Elke 5 minuten, blijkbaar tussen de reguliere ritten een tussenrit. Vroeg me al af hoe ze het anders met het vorken deden. Als je op de GVB-site op de dienstregeling klikt staat trouwens alle stations door elkaar :')
Oh, ik zie het.

Over gisteren ga ik ze in ieder geval nog een gepeperde mail schrijven, want dat was echt een wanvertoning. Dit kan er ook nog wel bij...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Reed gisteren metro 53 niet, vandaag rijdt metro 53 juist frequenter dan de rest door AOR in het Gaasperpark. Dat zorgt ook voor wat bijzondere inzetten, zoals een aantal CAF-combinaties :)
Aha, vandaar, ik stond vanmiddag op het Amstelstation te wachten en vond dat er opvallend vaak een 53 te zien was en inderdaad ook CAF-combinaties ertussen. Niet alle 53-ers stonden op de elektronische vertrekborden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: En eindelijk: de nieuwe huisstijl en bebording op de metro komt eraan, dit najaar *O*
Dat lijkt ook totáál niet op de borden van de RET..... :')
Maar n-evo kan tevreden zijn, want het is in R-Net huisstijl. *O*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Dat lijkt ook totáál niet op de borden van de RET..... :')
Beter goed gejat dan slecht verzonnen en een paar honderd duizend euro extra lichter. *bus*
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Uiteindelijk is het ook niet in Rotterdam uitgevonden natuurlijk, Londen heeft al sinds de prehistorie van dat soort borden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Klopt, alhoewel wat er nu in Amsterdam komt zo te zien bijna letterlijk overgenomen is. Niet erg, want prima en duidelijke borden *O*
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bee schreef:Uiteindelijk is het ook niet in Rotterdam uitgevonden natuurlijk, Londen heeft al sinds de prehistorie van dat soort borden.
In het begin was het wel heel erg een kopie uit London, met zelfs dingen als 'richting West'.

Ik zie dat in een ouder artikel op Hierzijnwijnu gewoon een foto is gebruikt die ik ooit op dit forum heb gepost in een reeks om aan te tonen hoe bedroevend de bewegwijzering van de metro is. Heeft dat toch nog zin gehad :mrgreen:

Die routevork van station Zuid vind ik zoals op die afbeelding ergens best verwarrend met zowel Noord, Isolatorweg en Westwijk waarbij de lijnen in het begin zelfs parallel lopen, terwijl het totaal verschillende richtingen zijn.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Dat lijkt ook totáál niet op de borden van de RET..... :')
Maar n-evo kan tevreden zijn, want het is in R-Net huisstijl. *O*
En SUPERtervreden omdat het grotendeels naar design van de RET is! De borden in de Rotterdamse metro zijn top vormgegeven. Duidelijk, strak en professioneel. :pos:

GVB is echt helemaal niks qua design. Dat vette Arial Rounded van ze alleen al. Kan wel janken iedere keer als ik het woord 'Railkaart' voorbij zie komen hier. En dan die gejatte symbolen voor metro, tram en bus uit Duitsland die buiten de metro nergens anders doorgevoerd zijn. Rommeltje. :')
JWM schreef:Die routevork van station Zuid vind ik zoals op die afbeelding ergens best verwarrend met zowel Noord, Isolatorweg en Westwijk waarbij de lijnen in het begin zelfs parallel lopen, terwijl het totaal verschillende richtingen zijn.
Oh gelukkig, dacht effe dat ik de enige was die 'm niet direct begreep. :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nu ik er over nadenk is eigenlijk best logisch. Vanaf het noordelijke metroperron van Zuid vertrekken straks metro 50 (Isolatorweg), metro 51 (Westwijk) en metro 52 (Noord). Vandaar dat ze op hetzelfde bord staan. Visueel is het nogal raar omdat ze alle drie een andere windrichting op gaan.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hij is zoals afgebeeld helemaal niet logisch. Weliswaar vertrekken de lijnen vanaf hetzelfde perron, maar niet vanaf hetzelfde spoor. Ik zou het dan ook logischer vinden dat er twee routevorken (of liever -strips) komen: een aan de noordzijde van het perron voor de 50 en 51 richting respectievelijk Isolatorweg en Westwijk, en een aan de zuidzijde voor de 52 richting Noord.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat ze vanaf hetzelfde eilandperron vertrekken zal de achterliggende gedachte wel zijn. Twee zuilen werkt ook niet overzichtelijk.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee, want er komt één zuil op het perron te staan. Deze zie je als reiziger als je bovenaan de trap komt. Eén zijde zit dus links (noordzijde, waar de 50 en 51 stoppen) en de andere zijde zit rechts (zuidzijde, waar de 52 vertrekt). Dan moet je de route-informatie daarop afstemmen, op de manier zoals ik in mijn vorige post aangaf.

De vork in het voorbeeld zou hooguit handig zijn op een zuil in de hal, waar je als reiziger een keuze moet maken welk perron je op moet. Maar naar mijn weten komen de routevorken alleen op de perrons.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik denk dat niet verder is geredeneerd dan: vanaf dit perron vertrekken deze lijnen naar noem maar op.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Eerst nog maar eens zien of de 51 en de 52 ooit gelijktijdig in dienst zullen zijn....
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat is wel het plan ;)
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Voor maximaal één jaar (en dat lijkt mij zelfs al héél erg optimistisch). Kan me niet voorstellen dat je daar je hele bewegwijzering op gaat instellen...
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

True. De N/Z-lijn hoeft maar een half jaartje extra vertraging op te lopen en de AVL ligt al opgebroken.

De plaatjes zijn ook meer artist impressions dan dat ze inhoudelijk echt kloppen (denk ik).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik kan me herinneren dat GVB in 2013 zelfs alle bebording en bestickering op de Oostlijn aanpaste aan het tijdelijke netwerk. Dat werd nadien weer net zo snel vervangen. Is ook een kwestie van hooguit een paar dagen werk. Zodra het netwerk wijzigt, vervang je het bord weer. Zo gepiept. Geen reden dus om daarvan af te zien omdat de afgebeelde situatie hooguit een jaar geldt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ach, in Rotterdam hebben ook al borden gestaan met lijn A en B naar Vlaardingen West resp. Hoek van Holland Strand. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 112 gasten