Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
Zonnig schreef:Helemaal mee eens.
De opdrachtgever bepaalt binnen welke kaders er wek werk / diensten er geleverd moeten worden.
Dat Arriva dit proces goed beheerst dat is geen geheim.
Helemaal mee oneens. Het enige proces wat Arriva meer dan uitstekend beheerst is zodanig aan de eisen te voldoen dat dit het meest gunstig voor hun eigen kosten is. Dat de reiziger er niks aan heeft omdat z'n twee lijnen in een 5/55 interval rijden... Tja, da's een beetje jammer en als je klaagt wordt het als je geluk hebt 2 jaar later aangepast ofzo.
Dat is precies de manier om een aanbesteding te winnen. Op een zo goedkoop mogelijke mannier (want dat wil de aanbesteder) aan de eisen van de aanbesteder voldoen. Als de opdracht gever om 2 bussen per uur vraagt maar niets zegt over het interval is er niks mis mee om als dat een bus uitspaart 5/55 te rijden. Arriva beheerst dat spelletje gewoon heel goed en heeft naar mijn weten nog nooit gezeurd over extra geld voor nieuwe bussen (qbuzz Friesland), de dienst regeling moeten veranderen omdat de kosten te hoog werden (EBS) of extra geld voor brandstof (Veolia Limburg). Ik denk dat daar opdrachtgevers niet op zitten te wachten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Klopt, maar je kan je ook afvragen of we in NL niet té veel aan het bedrag laten afhangen wie er wint.

Er wordt immers al een maximumbedrag gesteld, dus zolang je daar onder blijft, dan zou er veel meer gekeken moeten worden naar de kwaliteit die de vervoerder levert (hoeveel extra biedt hij boven de minimaal geëiste dienst, de kwaliteit van de bussen/treinen, etc.).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door The Greyhound »

SuperGhost schreef:Klopt, maar je kan je ook afvragen of we in NL niet té veel aan het bedrag laten afhangen wie er wint.

Er wordt immers al een maximumbedrag gesteld, dus zolang je daar onder blijft, dan zou er veel meer gekeken moeten worden naar de kwaliteit die de vervoerder levert (hoeveel extra biedt hij boven de minimaal geëiste dienst, de kwaliteit van de bussen/treinen, etc.).
Daar krijg je ook punten voor. De goedkoopste aanbieder zal immers altijd de aanbieder zijn die helemaal niet rijdt...
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

The Greyhound schreef:
Daniel schreef:
Zonnig schreef:Helemaal mee eens.
De opdrachtgever bepaalt binnen welke kaders er wek werk / diensten er geleverd moeten worden.
Dat Arriva dit proces goed beheerst dat is geen geheim.
Helemaal mee oneens. Het enige proces wat Arriva meer dan uitstekend beheerst is zodanig aan de eisen te voldoen dat dit het meest gunstig voor hun eigen kosten is. Dat de reiziger er niks aan heeft omdat z'n twee lijnen in een 5/55 interval rijden... Tja, da's een beetje jammer en als je klaagt wordt het als je geluk hebt 2 jaar later aangepast ofzo.
Dat is precies de manier om een aanbesteding te winnen. Op een zo goedkoop mogelijke mannier (want dat wil de aanbesteder) aan de eisen van de aanbesteder voldoen. Als de opdracht gever om 2 bussen per uur vraagt maar niets zegt over het interval is er niks mis mee om als dat een bus uitspaart 5/55 te rijden. Arriva beheerst dat spelletje gewoon heel goed en heeft naar mijn weten nog nooit gezeurd over extra geld voor nieuwe bussen (qbuzz Friesland), de dienst regeling moeten veranderen omdat de kosten te hoog werden (EBS) of extra geld voor brandstof (Veolia Limburg). Ik denk dat daar opdrachtgevers niet op zitten te wachten.
Weet je, daar heb je wel gelijk in. Nooit hebben ze uit eigen wil nieuwe bussen aangeschaf midden in een concessie. En zo wel laten ze dat uitbesteden(of hoe je dat ook noemt).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

The Greyhound schreef:over het interval is er niks mis mee om als dat een bus uitspaart 5/55 te rijden. Arriva beheerst dat spelletje gewoon heel goed
Nee dan ben je een uitermate slecht vervoerder, die het woord vervoeder niet eens waard is en die zo snel mogelijk uit Nederland verbannen moet worden. Je hebt dan duidelijk je vak niet verstaan.
Maar is er ergens zo'n situatie dan ?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Als je het gaat zoeken, zul je bij Arriva dit wel vinden.
OmniLezer schreef:Weet je, daar heb je wel gelijk in. Nooit hebben ze uit eigen wil nieuwe bussen aangeschaf midden in een concessie. En zo wel laten ze dat uitbesteden(of hoe je dat ook noemt).
Wil je dat dan als vervoerder hebben? ZOF had het plan om ook materieel beter af te stemmen op de vraag en een beter product te bieden.

In GD is geld van Qbuzz EN Overheid in het Qlinkplan gestopt om zo de busdruk in Groningen te verlagen. Hierbij zijn ook de Qliners uiteindelijk vergroot, omdat dit ook zeer druk werd. De vraag is alleen of je als overheid of vervoerder hierop zit te wachten. Qbuzz is redelijk flexibel lijkt het in het regelen van ander materieel om beter op de vraag te spelen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

huibf schreef:
The Greyhound schreef:over het interval is er niks mis mee om als dat een bus uitspaart 5/55 te rijden. Arriva beheerst dat spelletje gewoon heel goed
Nee dan ben je een uitermate slecht vervoerder, die het woord vervoeder niet eens waard is en die zo snel mogelijk uit Nederland verbannen moet worden. Je hebt dan duidelijk je vak niet verstaan.
Maar is er ergens zo'n situatie dan ?
Ik word erg misselijk van zulke reacties huibf. Je hebt werkelijk geen idee wat de reden kán zijn waarom een dienstregeling zo opgebouwd is. Je roept gewoon iets zonder te weten wat er speelt. Dat kan overigens per situatie verschillend zijn. Ik ken de situatie in Dordrecht niet met het 5/55 interval daar maar in Friesland speelt een soortgelijk iets en daar is er wel een goede reden voor; namelijk een goed functionerend busnetwerk in standhouden in de avonduren en in het weekend.

Lijn 92 uit Leeuwarden ri Bolsward en lijn 350 ri Bolsward-Alkmaar vertrekken nagenoeg achter elkaar (een 7/53 interval). Maar dit heeft specifiek een reden die je alleen kan begrijpen als je weet wat er achter schuil gaat en waarom er hiervoor is gekozen.
- Lijn 350 heeft bijvoorbeeld een knooppunt op zowel de Kop Afsluitdijk met lijn 71 en in Den Oever met lijn 135.
- Lijn 92 wordt in Bolsward doorgekoppeld met lijn 44 zodat reizigers uit de Zuidwest-hoek relatief gemakklijk naar de grootste stad kunnen reizen zonder overstap in Bolsward. Lijn 44 komt in Sondel lijn 47 tegen die op zijn beurt in Sneek aansluit op de trein en in Lemmer aansluit op lijn 315. De 315 sluit vervolgens weer aan op de trein in Heerenveen en in Emmeloord op CXX naar Lelystad.

Conclusie: beide lijnen zijn niet te schuiven en dus voorkom je eigenlijk niet dat ze vlak achter elkaar uit Leeuwarden vertrekken.

Maar volgens mij dwalen we af en kan dit onderwerp, wat best interessant is, beter een eigen topic krijgen zodat het hier weer gewoon over Limburg gaat.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Bij veel vragen die gesteld worden zie ik dat veel van de antwoorden op die vragen een aanbod van Abellio is geweest. Is er iets bekend van de inschrijving van Arriva wat hun goede punten zijn geweest op het gebied van bijvoorbeeld aansluitingen of materieel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Het plan van Arriva wordt morgen gepresenteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

@BR628: Eens dat het meer iets is voor een ander topic, maar even als laatste reactie daarover. De situatie die jij nu beschrijft is heel logisch, maar dat is 'ie zelfs als je alle knopen niet zou kennen. Immers is hier ook sprake van een sneldienst en een stopdienst, de 92 heeft immers veel meer haltes onderweg. Dat is dus prima te rechtvaardigen dat die achter elkaar aan rijden helemaal in een gebied waar je sowieso al minder treinen hebt waar je op een knooppunt op kunt aansluiten. Ik doelde meer op situaties waarin twee lijnen beide exact dezelfde haltes bedienen, waarbij dat 5/55 interval maar een voorbeeld was overigens. Het voorbeeld met twee halfuursdiensten die exact tegelijk over dezelfde route rijden zal ik wel voor dat nieuwe topic bewaren... want ja, die is er echt bij Arriva.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het plan van Arriva wordt morgen gepresenteerd.
Lijkt me handiger om daar op te wachten. Ik lees weer gewoon allerlei ongefundeerde beschuldigingen richting Arriva met als onderbouwing: ik maak wel een ander topic aan :')
We zullen zien.

Arriva heeft wel in Nederland gewoon in ruime mate ervaring met gecombineerd trein- en busvervoer. Het zal soberder zijn dan Abillo had, maar ja, de NS heeft zijn hand weer eens ruimschoots overspeeld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

BR628 schreef: Ik word erg misselijk van zulke reacties huibf. Je hebt werkelijk geen idee wat de reden kán zijn waarom een dienstregeling zo opgebouwd is. Je roept gewoon iets zonder te weten wat er speelt. Dat kan overigens per situatie verschillend zijn. Ik ken de situatie in Dordrecht niet met het 5/55 interval daar maar in Friesland speelt een soortgelijk iets en daar is er wel een goede reden voor; namelijk een goed functionerend busnetwerk in standhouden in de avonduren en in het weekend.
Een 5/55 frequentie kan best ontstaan Als voorbeeld lijn A die via B en Q naar R gaat en een lijn C die via D en Q en R gaat.
Qua aansluitingen etc kan dat gebeuren.

Maar daar draait m.i. de discussie niet om.
Het gaat over de vereiste van 2 bussen per uur als frequentie.
Een beetje vervoerder hoort te begrijpen dat dit dan in een 30/30 frequentie moet. Je kan alles wel tot in den treure beschrijven. In plaats van de mazen in een pve op te zoeken kan je de tijd en kosten besteden aan een goed ov netwerk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

ik begrijp echt niet waarom dit voorbeeld aangegrepen wordt om Arriva als vervoerder te disklassificeren. Bovendien heeft de vervoerder die vrijheid gewoon, daardoor kan er efficiënter gewerkt worden. Als de overheid dat niet bevalt dan eisen ze maar een 30 minuten frequentie. :roll:

(Hetgeen in veel gevallen totaal niet nodig is, in Noord-Nederland rijden veel treinen ook maar eens per uur, dus dan is een 5/55 verdeling misschien zelfs wel beter)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Vinny, voordat je maar wat roept over ongefundeerde beschuldigingen zou ik je aanraden eens in de praktijk te kijken. Arriva weet dit soort afstemmingen namelijk ook voor elkaar te krijgen in situaties waar het voor de aansluitingen wel een verschil maakt of er in een gelijk interval of niet gereden wordt.
Ik heb een voorbeeldje uit de praktijk met wat achtergrondinformatie erbij in dit nieuwe topic gepost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Idd we gaan vanaf hier weer verder over limburg....
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Momenteel ontvouwt Hettinga zijn plannen voor Limburg.

https://twitter.com/OV_Magazine/status/ ... 9904148480

https://twitter.com/OV_magazine

Afbeelding
Komt wel goed schatje.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Ik zie hem op een van de foto's staan ja als een blij man. Hopelijk wordt de presentatie nog ergens gepubliceerd.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Arriva gaat 36 nieuwe treinstellen en 226 nieuwe bussen laten rijden in Limburg.
En er komt een directe treinverbinding tussen Luik, Maastricht en Aken via Eijsden onder de naam LIMAX.

Er komt nog een merknaam voor Limburg maar daarover wordt later besloten. Daarnaast komen er twee kantoren een in Heerlen en een in Maastricht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Dat design voor de treinen ziet er wel fraai uit zeg. Vooral hoe men de zichtbaarheid van de deuren geïntegreerd heeft in het ontwerp. Witte deuren staan hier immers niet echt in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Het design ziet er inderdaad fraai uit. Ik denk dat wij dit ook op de bussen kunnen verwachten. Wat ik wel mooi vind is dat toch de Arriva look mee is genomen in het design.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

datm schreef:Arriva gaat 36 nieuwe treinstellen en 226 nieuwe bussen laten rijden in Limburg.
En er komt een directe treinverbinding tussen Luik, Maastricht en Aken via Eijsden onder de naam LIMAX.
De LIMAX gaat zelfs 2x per uur rijden
Verder komt er een buslijn Venlo-Weert-Hamont, afstemming met Brabant zou prettig zijn.(overstap Maarheeze-Hamont).
datm schreef:Het design ziet er inderdaad fraai uit. Ik denk dat wij dit ook op de bussen kunnen verwachten. Wat ik wel mooi vind is dat toch de Arriva look mee is genomen in het design.
Vind hem veel fraaier dan de Door! huisstijl van Albelio.
OVmagazine schreef:Opvallend was dat Van den Broeck stellig was over een het proces met Veolia. Die wil gaan procederen om zo de hele aanbesteding opnieuw te gaan doen. Van den Broeck zei dat met dat scenario geen rekening wordt gehouden: “Ab-so-luut niet.”
Zeker opvallend, met zo'n scenario zou de provincie Limburg zeker rekening moeten houden....
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

-Kwartiersdienst op de Maaslijn
-Lagere frequentie buslijnen
-Wensbussen worden voortgezet

Precies dus in de lijn der verwachting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Ik vind het ontwerp niet mooi. Die kleurverlopen lijken net uit Paint te komen. Ik heb ook sterke twijfels of het contrast tussen de deuren en de rest wel groot genoeg is eerlijk gezegd. Kleuren in dezelfde teint wordt er vaak niet beter op.

Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Bee schreef:Ik vind het ontwerp niet mooi. Die kleurverlopen lijken net uit Paint te komen. Ik heb ook sterke twijfels of het contrast tussen de deuren en de rest wel groot genoeg is eerlijk gezegd. Kleuren in dezelfde teint wordt er vaak niet beter op.

Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.
Kunnen die bussen dan niet elders in Europa ingezet worden? Ik vind het sowieso achtelijk dat kwalitatief goede bussen nu moeten ruimen voor nieuwe bussen.

Maar ik vrees dat die jubelstemming onterecht is, aangezien er toch wel ergens gesneden wordt in de dienstregeling. Ja, als er 2x/uur een slechtgevulde bus ergens rijdt kun je de frequentie nog terugschroeven naar 1x/uur, maar ik denk toch dat er buslijnen moeten verdwijnen (iig beperkte of geen dienst op zondag)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

@Bee: die bussen van 5 jaar oud rijden er ook alleen maar omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen. Dat is natuurlijk niet heel slim. En in het persbericht van Arriva lees ik trouwens ook dat er 8 treinstellen worden overgenomen.

Edit: Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten