Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Chauf21 »

Connexxion wint aanbesteding busvervoer Midden-Zeeland
Connexxion heeft de aanbesteding voor het busvervoer in Midden-Zeeland gewonnen. Daarmee blijft Connexxion vanaf half december het busvervoer verzorgen op Walcheren, Noord-Beveland en Zuid-Beveland.

In de overeenkomst tussen de Provincie en Connexxion staan een aantal verbeteringen voor de reiziger. Zo zullen er meer bussen gaan rijden. En worden nieuwe lage-vloerbussen ingezet, zodat ook reizigers met rolstoel, kinderwagen of rollator eenvoudig de bus in kunnen. Verder wil de Provincie dat de bussen op aardgas gaan rijden om daarmee te voldoen aan de strengste milieueisen. De verbeteringen worden voor 2010 ingevoerd. Deze nieuwe concessie loopt tot en met 2014.


De Provincie is tevreden over de uitkomsten van de gunning. Volgens gedeputeerde Van Heukelom is het uitgangspunt, namelijk kwalitatief goed openbaar vervoer bieden aan de Zeeuwse reiziger, behaald.

Andere wijzigingen die in de concessie zijn opgenomen:
  • In de regio Walcheren komt in 2009 de bus weer terug. Elke kern krijgt een uurdienst per bus (op zondag een 2-uursdienst). Dit is al eerder in de overige Zeeuwse regio's ingevoerd. Kernen als Gapinge, Kleverskerke, Ritthem, Arnemuiden en Nieuw- en Sint Joosland krijgen een (volledige) busdienst. Het collectief vraagafhankelijk vervoer verdwijnt.
  • De bussen worden ook schoner. Alle streekbussen zullen op aardgas gaan rijden en voldoen daarmee aan de hoogste milieunorm (EEV). Dat betekent een vrijwel geheel verdwijnen van de uitstoot van roet en fijn stof. Kleinere bussen, zoals 8-persoonsbusjes blijven op diesel rijden, maar voldoen minimaal aan de Euro IV-norm. Alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk.
  • Informatie voor de reiziger wordt beter. In de bussen worden de haltes automatisch omgeroepen. Bovendien staat de route-informatie op schermen in de bus, waarop de eerstvolgende halte zichtbaar is. De chauffeur kan tijdens de rit op een speciaal display zien of zijn rit afwijkt van de dienstregeling. Op die manier kan de betrouwbaarheid van de dienstregeling verhoogd worden.
  • Een sterk punt van het huidige busvervoer blijft behouden: de buslijnen die in de spitsuren rechtstreeks vanaf Walcheren en Tholen naar de scholen in Goes en Krabbendijke rijden. Hiermee kunnen scholieren grote afstanden zonder overstappen afleggen.
  • Speciale voorzieningen in de zomermaanden. In de zomermaanden gaat Connexxion alle badplaatsen langs de Walcherse kust onderling én met Vlissingen en Middelburg verbinden door de inzet van zomerbuslijn 64. Deze bus rijdt één keer per uur van Middelburg via Veere, Vrouwenpolder, Oostkapelle, Domburg, Westkapelle en Zoutelande naar Vlissingen (en weer terug).
    Speciaal voor verblijfstoeristen wil Connexxion in navolging van het succes op Schouwen-Duiveland een toeristenpas introduceren, die recht geeft op een week gratis busvervoer. Recreatieondernemers kunnen deze pas aan hun gasten aangebieden.
  • Aanbiedingen voor speciale doelgroepen. Voor het goedkoop reizen in familieverband blijft de Buzzer bestaan. Met deze kaart kunnen 2 volwassenen en 3 kinderen (4-11 jaar) voor 10 euro in heel Zeeland een hele dag (werkdagen na 9.00 uur) met de bus reizen. Voor 5 euro extra koopt men de 'Buzzer internationaal', waarmee met lijn 20 naar Gent gereisd kan worden.
Bron: Persbericht provincie Zeeland, 25 maart 2008.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Daantje »

Er zitten een aantal sterke punten tussen maar naar mijn idee ook een aantal dingen die echt bullshit zijn. Veel kun je in Zeeland niet verprutsen aan het OV want waardeloos was het toch al. Vind het ergens wel jammer dat je nu niet kan zien wat andere vervoerders van plan geweest waren in Zeeland want voor zover ik er zicht op heb doet Veolia het in Zeeuws-Vlaanderen wel aardig (en dan doel ik op de bereikbaarheid van kleinere kernen en niet op de waardeloze overstaps die er nu zijn).

Punten uit het artikel even op een rijtje:
- Die Zeeuwen zitten echt niet te wachten op lagevloersbussen, die zijn allang blij als er uberhaupt een bus rijdt. Vind dat eerlijk gezegd een beetje zonde van het geld maar dat zal wel een concessie-eis zijn ofzo.
- Punt 1 over de bus die terugkomt in de kernen op Walcheren. Dat zou in de overige regio's al zo zijn. In Zeeuws-Vlaanderen is dat al zo sinds de komst van Veolia. Op Schouwen-Duiveland (wat nu een aparte concessie is ofzo, want hier hoort het blijkbaar niet bij, hoe zit dat?) en op Noord- en zeker op Zuid-Beveland zijn er echt wel een aantal kernen te noemen waar op dit moment geen of alleen in de spits een bus komt. Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer is bij mijn weten een jaar of vijf geleden al afgeschaft maar het kan zijn dat dat nog bestaan heeft in plaatsen waar ik niet vaak kom.
- Die halteomroep en zeker ook die strandbus vind ik echt een goed initiatief. Op dit moment is het nauwelijks mogelijk om met het openbaar vervoer op het strand in Zeeland te komen (behalve in Cadzand en de Banjaard bij Kamperland) en dat is echt zonde. Goed dat ze die mogelijkheid nu gaan benutten.
- Verder bestond er in Zeeland altijd een zeelandpas waarmee voopr 5 euro ik dacht een volwassene met twee kinderen een dag onbeperkt kon reizen met Connexxion in Zeeland en je ook nog korting mee kreeg op bepaalde attracties. Die kaartjes waren erg populair toen je er nog mee naar de overkant kon omdat Connexxion daar toen ook nog reed.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Ronald »

Schouwen-Duiveland hoort bij de concessie Zeeland-Noord, waar ook Tholen bij hoort. Deze concessie is sinds december 2006 verleend aan Connexxion en duurt meen ik 5 jaar. Op Schouwen-Duiveland is elke kern bereikbaar, in sommige gevallen met een belbus.
Hier trouwens een link naar een document met alle OV-concessies http://www.sktb.nl/images/docs/concessies_2006.pdf
(Er staat op die site ook een versie 2007 maar die werkt bij mij niet...)

Op zich wel leuk dat de strandbus weer terugkomt. Volgens mij was er een jaar of 10 geleden al een vrij uitgebreid net van zomerbussen. Alleen is de genoemde bus volgens mij grotendeels de huidige lijn 53.
Wat mij afgelopen zomer opviel is dat het aantal bussen op zondag, ook in de toeristische gebieden, erg laag was (1x per 2 uur), terwijl Zeeland in het hoogseizoen toch een behoorlijk verkeersprobleem heeft. Om de bus aantrekkelijker te maken moet dan toch in ieder geval de frequentie omhoog...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Daantje »

Okee, ik dacht eigenlijk dat Tholen bij de concessie West-Brabant hoorde maar dan ben ik nu weer helemaal bij :) In mijn verhaal over de bereikbaarheid van kleinere kernen heb ik de belbussen idd niet meegeteld omdat ik dat zelf niet echt een volwaardige vorm van openbaar vervoer vind.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door tsov »

Daantje schreef:Vind het ergens wel jammer dat je nu niet kan zien wat andere vervoerders van plan geweest waren in Zeeland
Waarschijnlijk had dat niet ontzettend veel gescheeld, want dikke kans dat ruim 90% van het voorstel gewoonweg uit concessie-eisen bestaat, zoals bijna overal :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Ronald »

Inderdaad, vooral in de "rustige" concessies zullen de vervoerders weinig gekke dingen uit de kast halen. Bij een drukke concessie, zoals Waterland of Amstel-Meerlanden, zie je nog wel eens een flinke toename in het aantal ritten en verbindingen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Wubbo »

Nou lees ik net hier op de site dat er in Den Haag een rel is omdat daar aardgasbussen zijn geeist (terwijl diesel het ook schoon kan). Hier blijkt de provincie ook aardgas te eisen, maar daar hoor je geen hond over. Logica?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Ruben »

Waar komen deze bussen vandaan, laten we dat eens vaststellen, VDL zeker (en dan kraait er niemand meer over aardgasdrinkertjes).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Karl »

Maar VDL bouwt geen aardgasbussen, dus dat lijkt me stug...
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Ruben »

Oh dan is hier dus gewoon het nieuwsbericht te nieuw om al overheen gevallen te zijn. Vol verwachting wachten wij dan maar af totdat er weer zulk gekraai over die aardgasrommel uit het buitenland begint. Connexxion scheen trouwens zelf geen voorstander te zijn van aardgasbussen, omdat dat in Den Haag althans 60 miljoen euro extra kost. Hoe zit dit dan in Zeeland, het begint een "pot verwijt de ketel"-kwestie te lijken, of heeft men daar allemaal vulinstallaties aangelegd?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door IC3 »

Daantje schreef:Okee, ik dacht eigenlijk dat Tholen bij de concessie West-Brabant hoorde maar dan ben ik nu weer helemaal bij :)
Vroeger werd er inderdaad door BBA op Tholen gereden, maar of het tot dezelfde concessie als West-Brabant behoorde, waag ik te betwijfelen. Het blijven natuurlijk wel twee provincies.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:
  • In de regio Walcheren komt in 2009 de bus weer terug. Elke kern krijgt een uurdienst per bus (op zondag een 2-uursdienst). Dit is al eerder in de overige Zeeuwse regio's ingevoerd. Kernen als Gapinge, Kleverskerke, Ritthem, Arnemuiden en Nieuw- en Sint Joosland krijgen een (volledige) busdienst. Het collectief vraagafhankelijk vervoer verdwijnt.
Wat zijn we weer ambitieus. :roll: Gewoon elk dorp altijd minimaal een uurdienst. Als Goidschalxoord al een halfuursdienst heeft, moet datbij Arnemuiden toch ook lukken? :lol:
Chauf21 schreef:[*] Informatie voor de reiziger wordt beter. In de bussen worden de haltes automatisch omgeroepen. Bovendien staat de route-informatie op schermen in de bus, waarop de eerstvolgende halte zichtbaar is. De chauffeur kan tijdens de rit op een speciaal display zien of zijn rit afwijkt van de dienstregeling. Op die manier kan de betrouwbaarheid van de dienstregeling verhoogd worden.
Oke, dat is wel handig. :D
Chauf21 schreef:[*] Een sterk punt van het huidige busvervoer blijft behouden: de buslijnen die in de spitsuren rechtstreeks vanaf Walcheren en Tholen naar de scholen in Goes en Krabbendijke rijden. Hiermee kunnen scholieren grote afstanden zonder overstappen afleggen.
Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat die zouden verdwijnen. Volgens mij zijn dat de drukste lijnen op heel Walcheren.
Chauf21 schreef: [*] Aanbiedingen voor speciale doelgroepen. Voor het goedkoop reizen in familieverband blijft de Buzzer bestaan. Met deze kaart kunnen 2 volwassenen en 3 kinderen (4-11 jaar) voor 10 euro in heel Zeeland een hele dag (werkdagen na 9.00 uur) met de bus reizen. Voor 5 euro extra koopt men de 'Buzzer internationaal', waarmee met lijn 20 naar Gent gereisd kan worden.[/list]
Leuk, als we naar Gent willen, mogen we dus €5,- meer betalen? :( Vorig jaar konden mb90 en ik nog gewoon met de normale Buzzer (of zelfs de Buzzer Zuid-Holland :lol: ) vanaf Gent in Rotterdam komen.
Maar nu geldt ook dat de Buzzer geldig is bij Veolia in Zeeuws-Vlaanderen. Betekent het dan dat je vanaf eind dit jaar met de Buzzer Internationaal ook met lijn 2/42 helemaal naar Brugge kunt? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Connexxion wint concessie Midden-Zeeland

Bericht door waldo79 »

Waarom zou CXX geen €5 mogen vragen voor lijn 20 naar Gent? Ik vind dat heel redelijk en het legt CXX bepaald geen windeieren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten