Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Dan mag je een paar dingen uit elkaar halen: Fyra heeft niets te doen met dit project, want voor het noorden bestaat een speciale pot geld voor spoorinfrastructuur vanwege het afblazen van de Zuiderzeelijn, waaruit dit project betaald kan worden. Het geld is er dus voor het Nederlandse deel, de problemen liggen in Duitsland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

M'n beste, zo éénvoudig ligt dat niet.
De Fyra/HSL staat momenteel volop in de belangstelling, door het onderzoek wat nu plaats vindt.
Voor dat gebeuren was ook geld gereserveerd, wat echter gierend uit de klauwen is gelopen, en miljarden over de balk zijn gegaan.
Het schetst ook het politieke klimaat van nu.
In het noorden is er geld gereserveerd voor verbetering van o.a. de infrasrtuctuur/economie, dus ook het OV.
Wanneer we ons nu richten op het gereserveerde geld van die pot (Langmanakkoord) voor het OV, dan moet je er ook zorgvuldig mee omgaan en niet zoals datgene wat er is gebeurd met de HSL, daar kunnen we het toch wel over eens zijn.
Dus dat er geld is gereserveerd, wil nog niet zeggen dat dat zomaar ergens voor wordt ingezet.
Er was al een vergaand project in ontwikkeling, de lijn Groningen-Drachten-Heerenveen.
Er was zelfs al grond aangekocht om de lijn te realiseren.
Toch ging het niet door.
Een ander plan was de zweeftrein, jarenlang stond er een exemplaar opgesteld in Drachten.
Ging ook niet door.
Was waarschijnlijk te zweverig...
Het gaat moeizaam, je moet echt met een goed doortimmerd plan komen, wil je het realiseren.
En dan kun je nog lang wachten.
Neem nu het OV-plan van, of beter gezegd, klein plannetje van het stukje spoor naar de veerdienst Borkum in de Eemshavn.
Hoe lang is dat al wel niet onderweg?
Het geld is er voor, dat is geregeld, zelfs internationaal, nederlandse en duitse financiers.
Maar het is er nog steeds niet, terwijl de vervoersprognoses postitief en rieëel zijn.
Over pakweg anderhalf jaar zou die trein moeten rijden, dat moet ik nog zien gebeuren.
Prorail is tergend langzaam hier in het noorden, vanwege de drukte in de randstad e.o.
Maar je bent er wel van afhankelijk.
Prorail is nu eenmaal een afsplitsing van het oude NS en hier rijden geen treinen van NS meer.
Da's Arriva.
Dat speelt ook een rol mee, denk ik zo.
De NS heeft helemaal geen interesse in de noordelijke lijnen, behalve Zwolle-Leeuwarden en Zwolle- Groningen.
Dus die dingen mag je gerust meewegen.
Het gaat ook dus om het verantwoord inzetten van die beschikbare gelden.
Daarbij komt ook nog dat we hier in het noorden een voorbeeld hebben van geld over de balk smijterij.
Wat dacht je van de tramplannenmakerij in de stad Groningen?
40 miljoen Euro naar de ratsmodee, alleen al aan het maken van plannen, als alleen die plannen maken al zoveel kost, wat gaat die tram dan wel niet kosten en is dat dan verantwoorde besteding van geld?
Dacht het van niet.

Nu Duitsland.
Daar liggen de problemen.
De vraag is welke?
De DB wilde al heel lang af van Leer-Nw. Schans.
En dat was in het straatje van de Meyer-werf.
Dan hadden ze geen last meer van de spoorbrug over de Eemsrivier.
Nu was er echter nog één ding die daar een stokje voor stak, dat was het Duitse min. van Defensie, want er ligt namelijk een NAVO-depot aan die lijn, met raccordement.
Dus het opbreken ging niet door.
Al stond het gras al wel een meter hoog, het spoor bleef, gelukkig maar.
Op zich is dat al een heel verhaal, met moeilijkdoenerij, ook van Prorail, om die verbinding over het spoor te herstellen.
De nederlandse trein mocht niet naar Leer en de duitse niet naar Nw. Schans, en daar bij ging het over enekele honderden meters.
Prorail lag dwars.
Uiteindelijk lukte het de duitse trein in NW. Schans te krijgen, en moest je daar overstappen.
Wel een eind omlopen, omdat het perrons aan de buitenkant zijn aangelegd i.p.v. tussen de sporen, wie bedenkt er nu zoiets?
Intussen rijdt Arriva nu door naar Leer en dat is ook alweer een pluspunt.
In Leer kun je overstappen naar het noorden, zuiden en oosten van Duitsland en verder.
En als ik het hier zo lees, is men daar tevreden mee.
Indien men nu nog een rechtstreekse trein wil tussen Groningen en Bremen op korte termijn (die Wunderline), dan zul je het moeten doen met de infra die er NU is.
En anders kun je er lang op wachten...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

De tekst is dermate onsamenhangend opgesteld dat ik het einde niet gehaald heb. Al komt dat ook omdat in het eerste deel zoveel niet ter zake doende zaken langskomen dat ik mij afvraag hoe dat er bijgehaald kan worden.

Even hoe het zit met de zak geld voor het Noorden:
  • Er zou een Zuiderzeelijn komen
  • Die is niet doorgegaan in verband met te weinig potentie.
  • In ruil daarvoor is een zak geld gekomen voor regionale economische ontwikkeling te besteden voor het jaar X.
  • Die zak geld zou worden uitgegeven aan o.a. de tram en Groningen-Heerenveen en wordt uitgegeven aan extra sneltreinen Leeuwarden-Groningen en bijvoorbeeld knooppunt Joure.
  • Die zak wordt nu ook aangewend om Groningen-Leer te optimaliseren en mogelijk een deel/het geheel van het Noordelijk net te elektrificeren.
Zolang die zak geld er is, niet ter discussie wordt gesteld (wat veel ruzie met het Noorden zou opleveren bovenop de gaswinning) en die zak geld uitgegeven wordt, gaat Den Haag zich niet met de inhoud bemoeien.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Grobrema schreef:wall-of-text
Mijn beste, zou je iets samenhangender willen zijn, goeiemiddag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

En ik snap ook niet waarom de tram erbij wordt gehaald op deze manier; die is dus al haast drie jaar geleden afgeschoten.

Daarnaast; in Duitsland is men ook gematigd positief. En hebben we bereikt dat de Nederlandse kant van het spoor hierdoor een upgrade krijgt, dan heb je al iets gewonnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Grobema, Ik snap er niks van en ik ben heel wat gewend dacht ik. Zelfs 5x overlezen maakt het niet veel duidelijker op.
Ik weet wel dat dit klopt:
Klaasje schreef:Even hoe het zit met de zak geld voor het Noorden:
  • Er zou een Zuiderzeelijn komen
  • Die is niet doorgegaan in verband met te weinig potentie.
  • In ruil daarvoor is een zak geld gekomen voor regionale economische ontwikkeling te besteden voor het jaar X.
  • Die zak geld zou worden uitgegeven aan o.a. de tram en Groningen-Heerenveen en wordt uitgegeven aan extra sneltreinen Leeuwarden-Groningen en bijvoorbeeld knooppunt Joure.
  • Die zak wordt nu ook aangewend om Groningen-Leer te optimaliseren en mogelijk een deel/het geheel van het Noordelijk net te elektrificeren.
Zolang die zak geld er is, niet ter discussie wordt gesteld (wat veel ruzie met het Noorden zou opleveren bovenop de gaswinning) en die zak geld uitgegeven wordt, gaat Den Haag zich niet met de inhoud bemoeien.
De vraag die ik me nu wel stel is dat ergens in de Dagblad van het Noorden stond dat de meeste inframaatregelen voor de sneltrein Bremen
- Groningen in Duitsland liggen. Ik denk niet dat die zak geld daarvoor gebruikt mag worden.

Jaar X is 2020, waardoor veel plannen: Reactivering Veendam - Zuidbroek, spooruitbreiding ESGL (Extra sneltrein Groningen - Leeuwarden), activering Eemshaven - Roodeschool voor boottreinen aansluitend op de veer naar Borkum en heel veel OV-projecten rond Groningen, Emmen en Assen hierdoor voor 2020 worden doorgevoerd.

Persoonlijk hoop ik wel dat de provincies een deel van het geld gaan gebruiken voor volledige elektrificatie van de Noordelijke Nevenlijnen, omdat dit me goedkoper in exploitatie lijkt dan die dieseltreinen.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Camille, je hebt de draad aardig te pakken, pas op dat je er geen schok van krijgt. :shock:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

:?:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

isadora schreef::?:
Begrijp de reactie.
In welk jaar is de bovenleiding ongeveer terugverdiend?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Daar heb ik deze temperaturen wel voor die hier zitten. Hier is het volgens de thermometer: "HOT". Onder de -10 en geloof +25 of +30 geeft ie het niet meer aan.

Bedoel je dit te zeggen:
- Pas op met wat je met het geld wil doen en zet het nuttig in.
- Die luchtfietserij (een trein, terwijl de QLiner niet eens 6x/uur rijdt of een monorail (waarom dat ding snap ik nog niet) zijn niet haalbaar) gaat niet werken.

De gelden van de FYRA (dus ALLEEN DE TREIN), Zuiderzeelijn (dat geld is er overigens nog steeds) en de (belachelijke) monorail (die gelijke route kende als de Zuiderzeelijn) zijn niet nuttig ingezet.

Overigens ligt het spoor van Eemshaven naar Roodeschool er al, alleen het station Roodeschool en een nieuw overstapstation Eemshaven moeten geplaatst worden met de juiste beveiligingen erin. Dat moet toch niet lang duren om te realiseren?
ESGL is ook gepland als uiterlijk uitgevoerd in eind 2019. In de nieuwe Noordelijke Nevenlijnen concessie moet namelijk 2x/uur snel- en stoptrein gerealiseerd zijn met een lengte van 3 SPURT-stellen of 9 SPURT-treinbakjes (anders ontgaat me de noodzaak van die stations verlengen).

De huidige plannen voor ESGL (te weinig capaciteit), Bremen - Leer - Groningen (verbeteren verbindingen voor meer reizigers), elektrificatie en verbetering Nijverdallijn en de toekomstige plannen voor Emmen - Zwolle (dubbelspoor om sneller treinvervoer met meer capaciteit te krijgen) lijken me desondanks goed doordachte plannen.

De verbinding Drachten - Heerenveen - Joure - Emmeloord - Lelystad zal toch een stuk vaker moeten worden geboden (minimaal 8x/uurof meer per richting) om in de buurt te komen van de treinkosten. Een soortgelijk geval zie je met de Brabantliners, die rijden in de spits gezamenlijk 6x/uur en dal 2 à 4 x/uur. Ik verwacht in het huidige klimaat niet dat er zomaar extra spoor neer wordt gelegd (een extra station is al een DRAMA, zie Staphorst en Bathmen)
Grobrema schreef:
isadora schreef::?:
Begrijp de reactie.
In welk jaar is de bovenleiding ongeveer terugverdiend?
Volgens onderzoek die eerder ergens staat ongeveer 30 jaar. Ik weet alleen niet of hierbij ook de goedkopere exploitatie was meegenomen door het onderzoek en de potentiële reizigersgroei. Soms kan door elektrisch rijden een iets betere exploitatie ontstaan (sneller optrekken), waardoor meer treinen mogelijk worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Terugverdientijd is afhankelijk van het traject. Als er één keer per uur per richting een trein rijdt is de terugverdientijd vele malen hoger dan bij bijvoorbeeld 3 treinen per uur per richting en nog een paar goederenpaden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Ik krijg het idee dat de communicatie hier nu enigzins goed op gang komt.
Ik moet nu eerst even nagenieten van dhr. A. Hettinga, (Arriva) die met heldere bewoordingen de parlementaire Fyra-commissie te woord stond.
Een aanrader om dat even te gaan zien, voor wie het nog niet gezien heeft. (youtube)
Laatst gewijzigd door Grobrema op do 11 jun 2015, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Kevster schreef:En ik snap ook niet waarom de tram erbij wordt gehaald op deze manier; die is dus al haast drie jaar geleden afgeschoten.
Dan begrijp je ook niet dat er 40 miljoen verbrand is.
Daarom haal ik dat erbij. Het is een kleintje Fyra.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

deadlock schreef:Terugverdientijd is afhankelijk van het traject. Als er één keer per uur per richting een trein rijdt is de terugverdientijd vele malen hoger dan bij bijvoorbeeld 3 treinen per uur per richting en nog een paar goederenpaden.
Goed, daar heb je al een paar punten.
Nu moeten we eerst even uitvinden, waar ze die bovenleiding willen hebben.
Het traject dus.
Is dat traject Bad Nw. Schans-Groningen-Leeuwarden? (Voor zover mij bekend)
Daarbij komt dan het aantal kilometers in afstand en wat gaat die bovenleiding ongeveer per kilometer kosten?
Inclusief trafo/omvorners en dat soort bijkomstigheden die je nodig hebt.
Daar komt een bedrag uit.
De terugverdientijd is hier geschat op dertig jaar.
Wie gaat de stroom leveren, dus welke stroommaatschappij en komt het uit Nederland of Duitsland tegen welke prijs?
ref. punt: Aldel Delfzijl

Dan, wie wordt de eigenaar van die bovenleiding?
De provincies Groningen en Friesland, want die betalen het.
(Anders geef je geld terug aan Utrecht en Den Haag.)

Hier moeten we dus eerst (bij benadering hoor, misschien ben ik nog wat vergeten) een berekening van maken.

@Camilla, dank voor je reactie. :)
Laatst gewijzigd door Grobrema op do 11 jun 2015, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Grobrema schreef:Goed, daar heb je al een paar punten.
Nu moeten we eerst even uitvinden, waar ze die bovenleiding willen hebben.
Het traject dus.
Is dat traject Bad Nw. Schans-Groningen-Leeuwarden?
Nee, alle noordelijke nevenlijnen natuurlijk.
Daarbij komt dan het aantal kilometers in afstand en wat gaat die bovenleiding ongeveer per kilometer kosten?
Inclusief trafo/omvorners en dat soort bijkomstigheden die je nodig hebt.
Daar komt een bedrag uit
Ongeveer een miljoen per kilometer.
De terugverdientijd is hier geschat op dertig jaar.
En die spoorlijn ligt er nog 100 jaar of langer, dus wat is je punt?
Wie gaat de stroom leveren, dus welke stroommaatschappij en komt het uit Nederland of Duitsland tegen welke prijs?
ref. punt: Aldel Delfzijl
Dat regelt ProRail, de 1500V/3000V/25KV komt uit Nederland, op de brug, waar de grens ligt, zal een scheiding moeten komen, over de grens is het 15KV van DB Netze.
Dan, wie wordt de eigenaar van die bovenleiding?
De provincies Groningen en Friesland, want die betalen het.
(Anders geef je geld terug aan Utrecht en Den Haag.)
ProRail wordt de eigenaar natuurlijk. Hoezo zou je geld teruggeven aan Den Haag?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Ik volgde dit topic aardig maar ben echt afgehaakt sinds Grobrema..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Kan je alsjeblieft eens even een punt maken Grobrema? Je bent nu vooral bezig het topic vol te brallen met ongefilterde hersenscheten, daar kan niemand chocolade van maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Dat dat spoor er ligt weet ik ook wel.
We hebben het hier over de bovenleiding.
Waarom moet Prorail dat krijgen?
Dan kunnen ze zelf toch ook wel die bovenleiding betalen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Grobrema schreef:Ik krijg het idee dat de communicatie hier nu enigzins goed op gang komt.
Ik niet want je schrijft nog steeds zeer onsamenhangende verhalen.
Ik moet nu eerst even nagenieten van dhr. A. Hettinga, (Arriva) die met heldere bewoordingen de parlementaire Fyra-commissie te woord stond.
Een aanrader om dat even te gaan zien, voor wie het nog niet gezien heeft. (youtube)
Want een onderdirecteur van de Deutsche Bahn heeft de wijsheid in pacht?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Bee schreef:Kan je alsjeblieft eens even een punt maken Grobrema? Je bent nu vooral bezig het topic vol te brallen met ongefilterde hersenscheten, daar kan niemand chocolade van maken.
Je bent niet verplicht om hier mee te denken.
Dan hoef je hier ook niets te schrijven.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

deadlock schreef:
Grobrema schreef:Ik krijg het idee dat de communicatie hier nu enigzins goed op gang komt.
Ik niet want je schrijft nog steeds zeer onsamenhangende verhalen.
Ik moet nu eerst even nagenieten van dhr. A. Hettinga, (Arriva) die met heldere bewoordingen de parlementaire Fyra-commissie te woord stond.
Een aanrader om dat even te gaan zien, voor wie het nog niet gezien heeft. (youtube)
Want een onderdirecteur van de Deutsche Bahn heeft de wijsheid in pacht?
Nee, jij hebt de wijsheid in pacht, Doodslot.
Laatst gewijzigd door Grobrema op do 11 jun 2015, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Grobrema schreef:Dat dat spoor er ligt weet ik ook wel.
We hebben het hier over de bovenleiding.
Waarom moet Prorail dat krijgen?
Dan kunnen ze zelf toch ook wel die bovenleiding betalen?
Wat is precies je punt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

deadlock schreef:
Grobrema schreef:Dat dat spoor er ligt weet ik ook wel.
We hebben het hier over de bovenleiding.
Waarom moet Prorail dat krijgen?
Dan kunnen ze zelf toch ook wel die bovenleiding betalen?
Wat is precies je punt?
Als Prorail brood ziet in de bovenleiding, dan kunnen ze dat zelf ook bekostigen.
Zo simpel is het.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Grobrema schreef:Als Prorail brood ziet in de bovenleiding, dan kunnen ze dat zelf ook bekostigen.
Zo simpel is het.
Ik snap echt niet wat het één met het ander te maken heeft. Het is net als met de Hanzelijn, onder andere betaald door de provincies maar de spoorlijn is eigendom van ProRail. En terecht want dat zorgt voor een eerlijke capaciteitsverdeling. Wat jij nu voorstelt is hetzelfde als wat er met een stukje van de ICE-vloot gebeurde; Daar kwam ERTMS in, betaald door de Zwitsers, maar deze mocht absoluut niet buiten Zwitserland gebruikt worden. Raar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Sowieso wil ik nog steeds weten wat je bedoelt met eigenaarschap in verband met "geld naar Utrecht of Den Haag brengen". Denk je dat je van bovenleidingmasten en bovenleidingdraden en onderstations dingen kan kopen ofzo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten