Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Wat ik me net vraag: Als er misschien daadwerkelijk een snelbus/Q-Liner tussen Maastricht en Aachen komt, is deze dan geen concurrentie voor de LIMAX?
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

De LIMAX rijdt langs Landgraaf, Heerlen en Valkenburg. Lijn 50/54 langs Vaals, Gulpen en Margraten. Totaal ander gebied dus, alleen de eindbestemmingen zijn hetzelfde.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Enkele berichten verwijderd, we zijn inmiddels met de betreffende gebruiker in gesprek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen. Zie http://s14.yesspress.com/dbag/2015/06/0 ... imburg.pdf (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

waar mag dat dan staan? Zo goed is mijn Duits ook weer niet
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Berk-24 schreef:Meerssen heeft 6.000 inwoners, samen met Rothem wat 2.000 inwoners heeft 8.000 inwoners
Waarom zullen deze dorpen in hemelsnaam een kwartiersdienst per trein nodig hebben, dat is gewoon onzin. Halfuursdienst is voldoende
Meerssen heeft een zeer gunstige ligging tussen de A79 en de A2.Daarnaast is het aantal gebruikers van het station met met 60% gestegen sinds het invoeren van de kwartierdienst. (1129 reizigers in 2009).
De stop in Maastricht Noord lijkt me onzinnig, zoveel vraag richting Heerlen is er niet en 6x/h een trein naar Maastricht is overdreven.
Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen.
Komt er weer vast controlepersoneel -o-
CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

@Mr-W wat is daar erg aan? Dat je de boel niet kunt besodemieteren?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Z2N »

Uit eigen ervaring weet ik dat je niet bang hoeft te zijn dat Mr-W zwart reist. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Maar ik vraag me af wat er erg aan is/zou zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Frank »

In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen. Zie http://s14.yesspress.com/dbag/2015/06/0 ... imburg.pdf (PDF)
Nee, dat staat er niet. Er staat "DB Arriva wird gemeinsam mit DB Regio die geplante Bahnverbindung von Maastricht nach Aachen betreiben.", dus dat Arriva en DB Regio de verbinding samen gaan exploiteren. Hoe deze samenwerking uitziet, kan men vandaag alleen vermoeden. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Nu wisselt het personeel toch ook aan de grens?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Prima, de DB en Arriva zitten ook in één concern. Maar heeft iemand al een belletje naar Wallonië gepleegd? Iets met bediening van Luik en zo... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

JeffreyMeijer schreef:Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Maar ik vraag me af wat er erg aan is/zou zijn.
Het kostprijs verhogende effect als er vaste controle aanwezig is. Het huidige systeem met vliegende teams is goedkoper en nagenoeg even effectief. De middelen die daarmee bespaart worden kunnen dan gebruikt worden voor het busnet of extra/comfortabelere treinen. Aandachtspunt met zowel vliegende als vaste controle in de trein blijft het beheersen van meerdere vreemde talen om reizigers te woord te staan. (omroep in de trein bij voorkeur 3 talig)
Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.
Is inderdaad geen hoopvol teken, maar hoop dat ze de verdubbeling aan limburgse kant wel doorvoeren, anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen. Maas-Express zou eventueel nog kunnen met duurdere hybride treinstellen of diesel onder draad.
Vinny schreef:Prima, de DB en Arriva zitten ook in één concern. Maar heeft iemand al een belletje naar Wallonië gepleegd? Iets met bediening van Luik en zo... :roll:
Er is nog geen staking aangekondigd dus denk het niet :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.
Venray - Nijmegen :wink: Wel goed op het kaartje kijken he :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Tom »

Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.
De Provincie Gelderland heeft in de voorjaarsnota staan dat de provincie op dit moment "in gesprek is" met Limburg over de uiteindelijke financiële bijdrage. Vooralsnog heeft Gelderland 7,5 miljoen toegezegd (= inclusief 3 miljoen van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen). Zie deze link [PDF] (pag. 426)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

JWM schreef:Nu wisselt het personeel toch ook aan de grens?
De Euregiobahn wordt gezamenlijk door personeel van DB uit Aachen en personeel van NS uit Heerlen gereden. Ik heb wel eens een machinist in NS-uniform vanuit Stolberg Hbf zien vertrekken naar Stolberg-Altstadt, het zal mij dus niet verbazen als er ook naar Düren wordt gereden. Anderzijds heb ik ook Duitse machinisten in Heerlen gezien en ook overnachten er meerdere treinstellen in Heerlen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Bij de Euregiobahn rijden DB-machinisten door naar Heerlen en NS-machinisten naar Stolberg-Altstadt. Op de takken Stolberg Hbf.-Düren en Herzogenrath-St. Jöris rijden alleen Duitse machinisten.
Het is ma-vr overdag voor de NS-machinist meestal zo, dat hij Heerlen - Aachen Hbf. rijdt, waar zijn Duitse collega wacht. De NS-machinist blijft wel aan boord en rijdt als passagier met hetzelfde trein door tot Stolberg Hbf., waar hij in het tweede treinstel stapt en met deze naar Stolberg-Altstadt en weer terug naar Aachen Hbf. gaat. Daar weer wissel op Duitse machinist (omdat de trein nu doorrijdt naar St. Jöris) en na 30 minuten gaat de NS-machinist met de volgende trein weer naar Heerlen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....
Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door MdJ »

Ezra schreef:
ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....
Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?
Ja, het is afhankelijk van die snelheid. 80 kmh = staanplaatsen toegestaan, 100kmh niet.

Dat is overigens niet zo dat een T-100 bus staanplaatsen mag hebben als er dan max. 80kmh gereden mag worden. Daarvoor moet de bus eerst weer gekeurd worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:
Mr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.
Venray - Nijmegen :wink: Wel goed op het kaartje kijken he :P
Ik weet niet of dat kaartje nu wel zo betrouwbaar is. Doorgaande dienst Nijmegen-Maastricht staat er bijv niet op en de verlenging Kerkrade West zie ik ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

@Mr-W op die manier. Nee, dan snap ik 'm.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Mr-W schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.
Ik neem aan dat die OV-chipkaart ook gebruikt kan worden richting Aachen? Anders zul je maar doorgaande reiziger zijn vanuit Maastricht naar Heerlen in de trein. Bij de lijn Groningen - Leer kun je in Duitsland wel met de OVchipkaart in/uitchecken. Wat zegt het concept-PvE erover?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

Programma van Eisen schreef:De Concessiehouder rust de in deze Concessie Limburg in te zetten Bussen en Auto’s alsmede
treinstations behorend tot het Concessiegebied uit met de benodigde apparatuur voor het gebruik
van de OV-chipkaart en eventuele opvolgers, conform de specificaties van de meest actuele versie
van het Specification Document Open Architecture (SDOA), zoals deze zijn opgesteld door Trans
Link Systems B.V, zodanig dat alle Reizigers kunnen in- en uitchecken op alle Ritten die tot de
Concessie Limburg behoren. Dit geldt ook voor de in Duitsland gelegen treinstations Herzogenrath,
Aachen West en Aachen Hbf.
*O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten