Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Persoonlijk vind ik het voor lijn 300 een te groot nadeel, aangezien een knip in Bemmel mij onwenselijk lijkt en een knip in Heyendaal ook (lijn 300 moet immers ook doorrijden naar een P+R bij Heumen en zal dan de bediening van Malden voor zijn rekening moeten nemen, al weet ik niet hoe ze dat met lijn 83 willen oplossen, aangezien die lijn dat nu doet)
Ik wil hier even op inhaken. Wat zijn de plannen van lijn 300 naar PR Heumen precies? En welke route door Malden? Vergeet niet dat Malden nu twee routes kent, een vlakke route van lijn 83, die alleen over de hoofdweg voert, en slinger van lijn ... wat vroeger lijn 1 was (is dat nog steeds lijn 1?). En waarom zou er een probleem zijn? Lijn 300 en 83 kunnen ook naast elkaar rijden op dat traject.

Lijn 83 gaan verleggen volgens de route van lijn 1 lijkt me niet slim. Dat is een best sterke lijn, als je die gaat verlangzamen, kan je dat reizigers kosten. Lijn 83 zal wel in zijn geheel blijven, ik denk dat men in Gelderland geleerd heeft van knippen van lijnen. Mocht de knip er toch komen, dan lijkt me een lijn 83 Gennep - Nijmegen met slinger door Malden logischer.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dat is inderdaad nog altijd lijn 1, alleen rijdt lijn 1 wel tegenwoordig via Hazenkamp en niet meer via de Heyendaalseweg.

Lijn 300 zal dan uiteraard de snelle route rijden, dat paradepaardje gaan ze echt geen langzame route geven. Het is ook de bedoeling dat in de buurt van de afslag bij Heumen van de A73 een P+R-terrein komt waar die lijn gaat eindigen en dat automobiliten verleidt worden om met lijn 300 naar Heyendaal te gaan i.p.v. met de auto dwars door Malden. Dan is het natuurlijk weinig zinvol om daar dan een langzame buslijn van te maken.

Wat er met lijn 83 gebeurd is mij niet duidelijk, maar het lijkt me zeer sterk dat de Stadsregio het zal accepteren dat de buslijn van een buurconcessie hun prestigeproject zal beconcurreren.
Wat er dan met lijn 83 gebeurd kan ik alleen maar op speculeren, mij lijken een paar opties logisch dan:
1. Lijn 83 buigt af via station Mook-Molenhoek en rijdt dan de route van lijn 1 verder (de langzame route dus, en ook niet meer langs Heyendaal).
2. Lijn 83 buigt vanaf Gennep af naar station Cuijk en BRENG-lijn 1 rijdt, of BRENG-lijn 5 die naar Breedeweg rijdt, rijdt verder naar Gennep (lijkt me namelijk niet dat het geaccepteerd wordt als de relatief grote kern Milsbeek van OV wordt verstoken, voor het kleine Plasmolen zou dat wellicht een ander verhaal zijn)
3. Lijn 83 buigt bij Milsbeek af en rijdt via Breedeweg en Groesbeek naar Nijmegen (reistijd zal vergelijkbaar zijn aan de huidige route). Lijn 5 rijdt dan alleen nog maar naar De Horst en halveert in frequentie tussen Nijmegen en Groesbeek. Plasmolen verliest dan wel zijn OV-verbinding (of er moet een buurtbus Mook-Molenhoek - Gennep komen, die ook via Middelaar zou kunnen rijden)


Grootste probleem bij vertramming van lijn 300 is daarbij wel dat er dan (voor wat ik had begrepen) in Heyendaal overgestapt moet worden op de tram. Dan zou Malden waarschijnlijk zijn snelle rechtstreekse verbinding met Nijmegen CS helemaal verliezen. (de buslijn vanaf P+R Heumen zou dan een eigen rondje Heyendaal maken en terugkeren naar Heumen). Althans, dat is voor zover ik het nu heb begrepen. Ik zou dat zelf wel een zeer slecht idee vinden, zeker gezien de zeer beperkte reistijd tussen Heyendaal en Nijmegen CS.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Gekko123 »

Je vergeet een belangrijk ding: de stadsregio is sinds 1 januari 2015 niet meer verantwoordelijk voor het OV, maar juist de provincie. In dat geval zou het zomaar kunnen dat lijn 83 wel via de snelle route blijft rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

En lijn 83 is geen lijn van een buurconcessie maar een gedeelde lijn. De vervoersrelatie Gennep - Nijmegen ligt bij het KAN/Provincie GLD en dat is geen onbelangrijke. Ook zal lijn 83 ombuigen via de route van lijn 5 niet geaccepteerd worden, dan doet deze Heyendaal niet meer aan en zouden reizigers vanuit Gennep moeten overstappen.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Gekko123 schreef:Je vergeet een belangrijk ding: de stadsregio is sinds 1 januari 2015 niet meer verantwoordelijk voor het OV, maar juist de provincie. In dat geval zou het zomaar kunnen dat lijn 83 wel via de snelle route blijft rijden.
De provincie zou dat best kunnen delegeren naar de stadsregio.
De stadsregio wil namelijk in afgeslankte vorm blijven bestaan en ook verantwoordelijk blijven voor het OV.
fogeltje schreef:En lijn 83 is geen lijn van een buurconcessie maar een gedeelde lijn. De vervoersrelatie Gennep - Nijmegen ligt bij het KAN/Provincie GLD en dat is geen onbelangrijke. Ook zal lijn 83 ombuigen via de route van lijn 5 niet geaccepteerd worden, dan doet deze Heyendaal niet meer aan en zouden reizigers vanuit Gennep moeten overstappen.
Ligt eraan of je die route aanpast of niet. Je zou lijn 83 dan via de d'Almarasweg-Heyendaalseweg-Campusbaan naar CS kunnen laten rijden.
Als men geen concurrent van lijn 300 zou willen (wat me best realistisch lijkt), dan zou lijn 83 of een stuk langzamer moeten worden (onwenselijk), of ook niet meer via Heyendaal rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Niet meer via Heyendaal lijkt me ook geen optie, of lijn 300 zou minimaal tot Gennep moeten gaan. Route via de D'almarasweg had ik ook aan gedacht, maar dan mis je dus de kwartierfrequentie op een stukje van lijn 5 (welke dan immers gehalveerd zou worden).

Het lijkt me het meest voor de hand te liggen dat lijn 300 er extra bovenop komt op wat er al rijdt naar Malden.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Lijn 83 intact laten en lijn 300 daar bovenop laten rijden zal tot overbediening leiden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Maar snijden in lijn 83 is geen optie. Die heeft teveel reizigers (volgens mij) die van verder weg komen. Optie die je hebt is 300 een echte sneldienst laten zijn en vanaf PR rechtstreeks naar Heyendaal te rijden (of hooguit 1 stop in Malden op de drukste halte).
"Een touringcar is geen bus"
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Dit zijn drie opties die ik kon bedenken

-Ik weet niet of lijn 83 kruist met lijn 5. Anders kan je lijn 5 tussen dat punt en CS extra laten rijden.
-Lijn 300 kan een deel van de spitsritten tussen Gennep en Heyendaal overnemen. Als een soort 83s
-Een sneldienst die in de spits 1x per uur rijdt. Een soort 83s net als lijn 75 die eerst reedt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dan zou ik eerder die P+R-locatie iets verder verplaatsen tot bij de driesprong (kruising tussen de wegen uit Malden, Molenhoek en de weg vanaf de afslag van de A73), zodat je dan lijn 300 helemaal kan doortrekken naar Gennep. Dat zou nog wel een optie zijn (maakt wellicht het P+R-terrein iets minder aantrekkelijk, maar ik verwacht daar sowieso geen wonderen van).
Lijn 83 kan dan na Gennep doorrijden naar Cuijk (weet koppeling met de huidige buslijn Gennep-Cuijk).

Dit lijkt me ook de beste optie, aangezien je dan ook meteen voorkomt dat Breng tot ver in Limburg moet gaan rijden en momenteel de benodigde capaciteit op Nijmegen-Gennep ook vele hoger is dan op Gennep-Venlo, waardoor je beter maatwerk kan leveren lijkt me. Tegelijk voorkom je lijnen die door twee vervoerders wordt gereden en met twee verschillende tarieven (geen van beiden wil het tarief van de ander hanteren en geen van beide vervoerders wil de huidige lijn 83 aan de andere gunnen).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Dan zou ik eerder die P+R-locatie iets verder verplaatsen tot bij de driesprong (kruising tussen de wegen uit Malden, Molenhoek en de weg vanaf de afslag van de A73), zodat je dan lijn 300 helemaal kan doortrekken naar Gennep. Dat zou nog wel een optie zijn (maakt wellicht het P+R-terrein iets minder aantrekkelijk, maar ik verwacht daar sowieso geen wonderen van).
Lijn 83 kan dan na Gennep doorrijden naar Cuijk (weet koppeling met de huidige buslijn Gennep-Cuijk).

Dit lijkt me ook de beste optie, aangezien je dan ook meteen voorkomt dat Breng tot ver in Limburg moet gaan rijden en momenteel de benodigde capaciteit op Nijmegen-Gennep ook vele hoger is dan op Gennep-Venlo, waardoor je beter maatwerk kan leveren lijkt me. Tegelijk voorkom je lijnen die door twee vervoerders wordt gereden en met twee verschillende tarieven (geen van beiden wil het tarief van de ander hanteren en geen van beide vervoerders wil de huidige lijn 83 aan de andere gunnen).
Ik vraag me af welk tarief duurder is. Ik weet niet of het een idee is om de mensen daar zelf te laten stemmen. Als het die mensen boeit.

Lijn 83 rijdt naar Venlo, maar dan moeten ze wel iets afspreken om een speciale ticket te lanceren op die lijn, want ik snap dat mensen op een breng- of Veolia bus zitten te hopen omdat de een duurder is dan de ander.

Dat van jou is wel een goed idee, maar dan moet die lijn 300 wel als streeklijn of met een 83s als slome verder rijden naar Venlo.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Of dan moet Breng Lijn 11 vaker laten rijden en ook in het weekend. Dan kunnen ze het doortrekken naar Gennep via Molenhoek of via Groesbeek.
Of dan trek je lijn 1 door. Ik heb een link van hoe ik die verlenging voor me zien. Niet dat alle drie de lijnen zijn verlengd dan. Trouwens, ik zou niet bepaald doorgaan over dat de lijnen niet afzijn. Dat heb ik expres gedaan om alleen het belangrijke deel te laten zien.
http://app.transitmix.net/map/55472

In het geval van lijn 300 zouden die Volvo's wel van pas komen, want soms mag je op de N271 100 rijden en als de bus dan op dat stuk T-100 was gekeurd.... :pos:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Breng-lijn 11 is een buslijn van Beuningen via Heyendaal naar het CS, die kun je niet op een logische manier doortrekken naar Gennep :wink:

Op zich vind ik je plan wel mooi, zeker aangezien je lijn 5 (althans, de ritten naar Breedeweg) ook doortrekt tot Beuningen, in mijn ogen is de verbinding Groesbeek-Gennep een gemiste (al zou die maar 1x p/u geboden worden).

Alleen snap ik niet waarom lijn 1 ook door moet naar Gennep, die rijdt na Molenhoek dezelfde route als lijn 300 dan. Als dat bedoeld is als stopbus naast een snelbus, dan is het nogal vreemd dat je Ottersum ontwijkt. Al helemaal vreemd als je dan ook nog een extra lijn 16 daarnaast bedenkt. Waarom 3 buslijnen over dezelfde route? Je krijgt dan behoorlijk overbediening.

Wat mij betreft kan lijn 300 gewoon alle stops van lijn 83 overnemen dan, dan blijft lijn 300 nog een prima sneldienst. Als je hem dan toch wel versnellen door Ottersum te ontwijken, dan heb je al lijn 5 die dat over kan nemen (Ottersummers kunnen dan bij Milsbeek overstappen op lijn 300 indien ze in Plasmolen, Mook, Molenhoek, Malden en Heyendaal willen zijn)

In jou plan hoeft lijn 93 dan ook alleen nog maar Boxmeer-Gennep te rijden, aangezien 83 dan al het deel Gennep-Cuijk overneemt (geeft ook een logischere route, aangezien 93 nu een flink stuk terugsteekt)

Overigens: je weet dat lijn 300 een kwartiersdienst kent? (je hebt hem als halfuursdienst genoteerd).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Ghost, het is misschien wel onduidelijk geformuleerd(heb daar last van). Ik bedoelde met het netwerk te zeggen.

- Welke verlenging lijkt jullie het best.
*lijn 16 had ik bedacht omdat ik een kans erin zag, maar nu zie ik er ook het nut niet van in.

Het was best onduidelijk. Dat snap ik. Het was ook niet de bedoeling om overbediening te maken. Maar gewoon kijken welke mogelijkheid en beste is.

Maar kies er één of twee in dat geval.
- Ik zie al dat lijn 5 en 300 jou voorkeur krijgen.
- De frequentie van lijn 300 is ook fout. Let daar maar niet op.
- Lijn 83, 93 is maar even geprobeerd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Ik zeg eerlijk. Ik vind dit wel leuk. Je weet wel, plannen maken en erover vergaderen. Als jij ook een plan zou willen maken, zou ik dat erg leuk vinden.

(Smileys gaan moeilijk op telefoon)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door SuperGhost »

Ik was al aan een plan voor heel Gelderland bezig. Die was bijna klaar (voornamelijk nog missende buurtbussen in de Veluwe en Rivierenland), maar daar moeten een paar ingetekende lijnen ook nog aangepast worden.

Maar zal wel even een apart kaartje maken voor de regio Nijmegen. Dat is sneller klaar. Dan wordt het wel een verhaal voor Nijmegen als geheel.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Ik was al aan een plan voor heel Gelderland bezig. Die was bijna klaar (voornamelijk nog missende buurtbussen in de Veluwe en Rivierenland), maar daar moeten een paar ingetekende lijnen ook nog aangepast worden.

Maar zal wel even een apart kaartje maken voor de regio Nijmegen. Dat is sneller klaar. Dan wordt het wel een verhaal voor Nijmegen als geheel.
Joepie. Blij als ik het te zien krijg.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door OmniLezer »

Maar ook een vraag. Hoe is dit alles ontstaan, want sinds wanneer moet lijn 83 worden geknipt. Lijn 83 is gewoon een succesvolle lijn zo te zien. Want normaal worden alle lange lijnen geknipt of zo uitgedunt dat het een spitslijn lijkt te worden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door waldo79 »

Misschien omdat dit een fantasietopic is?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door SuperGhost »

OmniLezer schreef:Maar ook een vraag. Hoe is dit alles ontstaan, want sinds wanneer moet lijn 83 worden geknipt. Lijn 83 is gewoon een succesvolle lijn zo te zien. Want normaal worden alle lange lijnen geknipt of zo uitgedunt dat het een spitslijn lijkt te worden.
Dat zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van het doortrekken van lijn 300 naar Malden en een nog aan te leggen 'P+R Heumen'. De Stadsregio wil dit zeer graag. Tegelijkertijd willen ze ook niet (te veel) concurrentie voor lijn 300.
OmniLezer schreef:
SuperGhost schreef:Maar zal wel even een apart kaartje maken voor de regio Nijmegen. Dat is sneller klaar. Dan wordt het wel een verhaal voor Nijmegen als geheel.
Joepie. Blij als ik het te zien krijg.
Bij deze
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door chemie »

SuperGhost schreef:Bij deze
You need permission: Access denied. :shock:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door SuperGhost »

Probeer deze link eens dan.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door chemie »

Top! Die werkt wel
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Probeer deze link eens dan.
Mooi plan. En nu snap ik dat plan van lijn 300.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arnhem - Nijmegen: lijn 300 naar Malden

Bericht door OmniLezer »

Maar rijdt lijn 300 gewoon altijd door naar Gennep/Malden of is het gewoon dat één van de twee ritten door rijdt vanaf Heyendaal of is het gewoon dat je 8 keer per uur een bus hebt vanaf Gennep naar Bemmel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten