Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Thom91 »

Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

PLANS for a second east-west S-Bahn tunnel beneath Munich city centre received a significant boost on June 9, when Germany's Federal Railway Authority (EBA) approved a construction permit for the western section of the route under Munich Main Station.

The 14km link from Laim in the west to Leuchtenbergring in the east will parallel the existing line, which carries up to 60 trains an hour and has reached its capacity limit, with a 7km twin-bore tunnel between Donnersbergerbrücke and East Station. The project will include the construction of three new underground stations at Munich Main Station, Marienhof, and Munich East, and becuase of the existing S-Bahn and U-Bahn tunnels these stations will be constructed at a depth of around 40m.

The EBA approval covers the 5.3km western section of the line. A construction permit was granted at the end of 2013 for the adjoining section from the River Isar to Marienhof station. One further permit for the eastern section is still awaiting approval.

"As we have agreed with the state of Bavaria, we will now tender the first major construction lot," says German Rail (DB) board member for infrastructure and services Dr Volker Kefer. "This will show whether we are correct in our cost calculations."

The initial construction tender will cover the section of tunnel between Donnersbergerbrücke and Marienhof, including the new platforms beneath Munich Main Station. DB says it expects to receive bids by the end of this year or early next year, which will enable the Bavarian state government to make a final decision on whether to proceed with the project.

Afbeelding

Bron en meer

Een tweede 'Citytunnel' in München is een stap dichterbij gekomen met een goedkeuring van de Duitse spoorwegautoriteit EBA. Kosten zijn ruim 2 miljard en worden grotendeels door de regionale overheden gedragen.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Karl »

Bedoeling is dat door de tweede tunnel express-s-bahntreinen gaan rijden, waardoor de voorsteden dichterbij enkele belangrijke bestemmingen in het stadshart komen te liggen. Door de oude tunnel blijven stop-sbahntreinen rijden. Voorafgaand de tunnel kan op stations overgestapt worden van/naar expresstreinen en stoptreinen.

Meer: http://de.wikipedia.org/wiki/Zweite_Sta ... BCnchen%29
Het is een spectrum.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Thom91 »

Ah, vandaar ook dat er veel minder stations zijn! :Y
Komt wel goed schatje.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door groningen »

Als dit mag geloven wordt er niet op Centraal Station gestopt.

Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Thom91 »

Zie de kaart in het hoofdartikel, dan zie je dat de onderkant een hele andere S-Bahn lijn is. De tweede Citytunnel staat niet op jouw kaart.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Geert »

Ik weet niet waar bovenstaand plaatje vandaan komt maar volgens het andere kaartje en de wikipediapagina wordt er een station gebouwd aan Hauptbahnhof, de Marienplatz (Marienhof) en Ostbahnhof...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door groningen »

Als er maar 1 keer gestopt wordt tussen Ost en Hbf, dan zou tussen die 2 stations reistijd wel 2 minuten sneller kunnen wezen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Karl »

Er waren twee opties, een tunnel (huidige keuze) en een zuidelijke ringkeuze (niet gekozen). De kaart van een paar berichten eerder is van het tweede voorstel en dus voor de nu gemaakte keuze niet meer zo relevant.

Tunnelvariant:
Afbeelding
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Bericht door Ardan »

Ik vond het al zo raar, kon me van de huidige lijnvoering al niet bedenken dat elke lijn een tunnel- en een zuidvariant had. Dit ziet er logischer uit :)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten