Parlementaire enquête Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Een groot deel van de problemen zijn ook te gewoon simpelweg te duiden met "amateurisme".
Waar.
De NS had geen enkele ervaring met hogesnelheidsvervoer, en de overheid ook niet.
Ook waar.
Ze klungelden in een ruzie-achtige stemming maar wat aan.
Laatste waar.
Natuurlijk had je gewoon met de Franse of Duitse vervoerders moeten bellen.
Dit was gedaan en de SNCF en NS hadden een goede relatie, de bedoeling was om samen met de SNCF die te gaan doen. De politiek blies dit op door aan te kondigen het te gaan aanbesteden waarna de SNCF dacht; Ah zet iz verrie inzurresting. En de deur dichtflikkerde voor NS. Bij NS prak toen paniek uit. Dit is geen nieuwe informatie.
De DB had al een tijdje ICE verbindingen en de SNCF had wat ervaring met TGV's. Beide hogesnelheidsnetten hadden en hebben voor een groot deel gewoon gemengde operatie op het klassieke net.
Irrelevant want als je niet begint krijg je de ervaring nooit. Het is totale waanzin om ervaring te eisen in een markt om de simpele reden dat er anders nooit nieuwe spelers kunnen opstaan.
Ook wat betreft aanbesteden: het hele circus heeft zich in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 10 jaar eerder afgespeeld. Stuur eens wat ambtenaren daarheen en kijk of je wat "lessons learned" kunt opvangen.
Euh jah, het was ook niet de eerste keer dat de overheid een aanbesteding deed en in het VK zijn dezelfde fouten als bij ons bij de HSL nog tientallen keren gemaakt nadat de aanbestedingsfase bij ons al was afgesloten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:Ja, ik had inderdaad een foutje gemaakt. Zo klopt ie wel:

Brussel – Antwerpen: 25 minuten o.b.v. 160 km/hr
Haltering Antwerpen: 2 minuten
Antwerpen – Rotterdam 35 minuten o.b.v. 220 km/hr
Haltering Rotterdam: 2 minuten
Rotterdam – Schiphol: 21 minuten o.b.v. 220 km/hr
Haltering Schiphol 2 minuten
Schiphol – Amsterdam: 13 minuten o.b.v. 140 km/hr

Totaal: 100 minuten
Van 29 naar 35 minuten op Rotterdam - Antwerpen? Ik ga hier verder geen energie in steken overigens, loze discussie.
Komt wel goed schatje.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door sneltram »

Toen de V250 ging rijden was dit de dienstregeling:

Asd: v .41
Shl: a. 54, v. 55
Rtd: a. 21, v.26
Antw: a. 01, v. 05
Brusz: a. .38

Dus Asd-Shl in 13 minuten, Shl-Rtd in 26 minuten (160 km/h), Rtd-Antw in 35 minuten (250 km/h), Antw-Brusz: 33 minuten.

Shl-Rtd kan in 21 minuten als je 220 rijdt, 20 bij 250 en 19 bij 300.
Rtd- Antw is nu per Thalys 32 minuten (300 km/h), de Fyra deed het in 35 (250 km/h), maar zat ruim in de tijd, dus 35 moet ook mogelijk zijn op 220 km/h.

Antw-Brusz heeft een dramatische dienstregeling, maar qua afstand is het vergelijkbaar met Ut-Rta. Daar wordt 130 km/h gereden en dat geeft een reistijd van 29 minuten. Twee minuten tussenstop in Gd en twee minuten winst door een snelheidsverhoging naar 160 km/h geeft 25 minuten voor de reis van Antwerpen naar Brussel.

Dus dan klopt de berekening volgens mij gewoon wel:

Brussel – Antwerpen: 25 minuten o.b.v. 160 km/hr
Haltering Antwerpen: 2 minuten
Antwerpen – Rotterdam 35 minuten o.b.v. 220 km/hr
Haltering Rotterdam: 2 minuten
Rotterdam – Schiphol: 21 minuten o.b.v. 220 km/hr
Haltering Schiphol 2 minuten
Schiphol – Amsterdam: 13 minuten o.b.v. 140 km/hr

Totaal: 100 minuten

Beneluxtrein 2009: 166 minuten
Beneluxtrein 2012: 176 minuten
Beneluxtrein 2015: 201 minuten
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

En wat is de relevantie met de PE?
Komt wel goed schatje.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door sneltram »

Dat er onder ede is verklaard dat NS nooit in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel zou kunnen rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

Dhr. Korf zal morgen wederom voor de commissie moeten verschijnen. Ik vermoed vanwege de documenten in zijn aktetas die hij heeft gemaild naar de griffier gisteren.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

sneltram schreef:Dat er onder ede is verklaard dat NS nooit in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel zou kunnen rijden.
Thom91 schreef:
Bee schreef:Tja, ik heb nog niemand boos zien worden dat die rijtijd van 93 minuten ook nu nog niet gehaald wordt. Thalys doet er 1u51 minuten over van Amsterdam Centraal naar Brussel-Zuid, omgerekend 111 minuten. Niet zo gek als je tussen Antwerpen en Brussel en Schiphol en Amsterdam in gemengd verkeer rijdt en niet sneller kan dan 140 km/u en je ook nog verplicht moet stoppen in Schiphol, Rotterdam en Antwerpen.

De gevraagde rijtijd was en is gewoon onrealistisch, volgens mij heeft daar iemand gekeken hoe lang de treinen doen over Parijs - Brussel (85 minuten maar zonder tussenstops en volledig over een HSL) en dat met een beetje speling in de aanbesteding geschreven.
NS is gecompenseerd voor het uitblijven van die rijtijd, oorspronkelijk zou er ook een HSL Antwerpen - Brussel komen die 93 minuten wel mogelijk maakte..
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door wouter15 »

'Fyra-bouwer maakte steeds dezelfde fouten'

1 juni 2015

Fabrikant AnsaldoBreda maakte bij de bouw van de Fyra-treinen steeds dezelfde fouten. Werkinstructies werden regelmatig niet opgevolgd en toen de treinen het Nederlandse spoor op gingen, zaten er nog 250 tot 300 fouten in.


Dat zei een gefrustreerde kwaliteitsinspecteur Tinus Jonkers vanochtend tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Politiek verslaggever Floor Bremer volgde het verhoor: "Jonkers schetste een schokkend beeld. Je vraagt je af hoe er treinen met 250 tot 300 fouten het Nederlandse spoor op gestuurd kunnen worden." Lees verder
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door deadlock »

Nou jah, het geheel had dus minder bugs dan Windows 95 toen die uitkwam.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Vinny »

Bijzonder vreemd dat een week voor de lancering van de Fyra dezelfde inspecteur nog riep te blaten dat het allemaal prima treinen waren. Hij heeft minimaal een ton boter op zijn hoofd :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door deadlock »

Toen stond hij niet onder ede.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Alargule »

Waar stond 'ie dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Hainje »

Onder Wageningen.
🍉
Alargule

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Alargule »

Ja, daar ga je al.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Gekko123 »

NS zag geen ruimte voor intercitytrein naast Fyra

De NS wilde in 2012 de bestaande trein tussen Amsterdam en Brussel niet in stand houden als alternatief voor de Fyra.
HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, wilde dat graag, maar moederbedrijf NS vreesde dat de dienstregeling dan te ingewikkeld zou worden.

Lees verder
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door wouter15 »

AnsaldoBreda: Wij maakten een perfecte trein

11 juni 2015

De problemen met de Fyra zijn niet te wijten aan fabrikant AnsaldoBreda. De vertraging en alle problemen werden veroorzaakt door anderen. Dat is de boodschap van AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto aan de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Hij vindt dat zijn fabriek een prima trein heeft gemaakt.


Zo hamert Manfellotto er op dat de infrastructuur in Nederland niet op tijd af was, waardoor AnsaldoBreda de Fyra's niet vooraf kon testen. Maar op het moment dat de infrastructuur klaar had moeten zijn, waren ook de Fyra's nog helemaal niet klaar. Manfellotto: "We gaan niet investeren als de infrastructuur niet klaar is. Dat zou niemand doen." Lees verder
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door starx »

Ik denk maar een ding als ik het verhaal van die Manfellotto lees: "Badumtshhh"

Heeft iemand de beste man verteld dat liegen onder ede in dit land niet erg op prijs wordt gesteld? In Zuid-Italië komt hij daar ongetwijfeld mee weg, maar hier toch hoop ik niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Thom91 »

De ironie dat Monfellotto te laat was vanochtend _O-
Komt wel goed schatje.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door atbrg »

We zijn zo goed als op alle punten in het dossier gefopt: NS stelde afwikkeling van Fyra-debacle te mooi voor.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/10/sch ... orgesteld/
Kaart ongeldig err. 007
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Jultar »

Ehm, dat was toch al tijden bekend? Dacht dat het toen al in de kranten stond, maar dat kan aan mij liggen ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door AppleMoose »

atbrg laat geen mogelijkheid onbenut om op NS te kunnen bashen. Dat het al oud nieuws is doet er dan verder niet meer toe :P

Heel veel wat uit deze enquête komt was toch al tijden bekend. Ik heb echt niet de illusie dat er nu nog veel schokkend nieuws naar buiten komt die een totaal ander licht werpen op deze zaak. Zowel NS, de overheid als Ansaldo Breda hebben lopen klungelen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Durashift »

Voor ingewijden en frequente forummers hier zal de enquête geen nieuwe feiten opleveren.
Ik heb toch wel nieuwe achtergrondinformatie gehoord.

Wat betreft vandaag.. excuses maken aan de reizigers.. als ik onderstaande 'quote' lees.. vind ik dat NS wel ff excuses aan alle 'NL belastingbetalers' mag maken.. Uit welke pot is de infrastructuur betaald?

"De kans dat er in de toekomst daadwerkelijk hard gereden wordt, is volgens Robbe klein. Het Nederlandse traject leent zich niet voor snelheden van 300 kilometer per uur en op de markt zijn op dit moment geen treinstellen beschikbaar die 220 kilometer per uur halen.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/12/ns- ... voorkomen/

-----------------------

Gezien het 'geblunder' en creatie van een papieren werkelijkheid aan Nederlandse zijde.. kan ik mij de opstelling van AnsaldoBreda best enigszins voorstellen. Ik geloof best dat de technische kwaliteit niet boven een mager 5 - 6 je zal uitkomen.. .. denk dat vooral ook de culturele verschillen een rol speelden. De opmerking van 'de Italiaanse topman' dat 'hij nooit een NS directeur gezien heeft op de fabriek' is voor mij veelzeggend..
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door BR628 »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2415 ... ses__.html
„Ik vind dat naar mij gekeken moet worden, naar wat wij uiteindelijk geleverd hebben en ik denk dat ik daar de maximale inzet voor heb gedaan.” Volgens haar is het alternatief dat nu voor de Fyra wordt geboden, volwaardig.
Volgens mij moet mevr Mansveld nog een keer op YouTube gaan kijken wat Hettinga gisteren allemaal zei. Dan snapt ze daarna hopelijk wel dat hetgeen er nu rijdt bij lange na geen volwaardig alternatief is en dat het allemaal veel beter had kunnen zijn als men het plan van Arriva en DB wel had omarmd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Parlementaire enquête Fyra

Bericht door Vinny »

De Railjet is een trein die in het Fyra-segment thuishoort. De Oostenrijkse vervoerder heeft goed opgelet en valkuilen bijde ontwikkeling van een nieuw treintype voorkomen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noahlvb en 45 gasten