Algemeen discussietopic Agressie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Algemeen discussietopic Agressie in het OV

Bericht door Ennes »

[Chauf21: Topic afgesplitst van Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen wat eventuele verwijzingen verklaart.]
Vinny schreef:Tja, het is een van de weinige stakingsactie waar ik nog wel begrip voor kan opbrengen. Als conducteur op de Flevolijn ben je al snel kop van Jut. Tijd om eens echt de problemen aan te pakken en de straffen voor bijv. zwartrijden fors te verhogen. Wat mij betreft is het gewoon "three strikes and you're out", en wordt ieder agressie-incident ook veel strenger gestraft.
De agressie problemen (in het OV) los je niet op door het zwartrijden zwaarder te bestraffen, de personen/groepen die zich hieraan veelvuldig schuldig maken die deinzen daar namelijk toch niet voor terug.
Ik denk dat de enige manier is om te zorgen dat de pakkans veel groter wordt (een veel betere en snellere assistentie verlening en meer camera's in en om het OV), in combinatie met (zoals jij ook aangeeft) veel zwaardere straffen voor agressie, en vooral het opnemen in een goeie database van deze personen, dat veel makkelijker is te constateren dat het om veelplegers van agressie incidenten gaat. Nu worden (als ze al gepakt worden) deze incidenten vaak als losstaande gevallen gezien en behandeld.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Vinny »

Gewoon af en toe een rijdende trein afrangeren en laten leegvegen door de politie. Zo maak je de pakkans 100%. Helaas zal dit wel maatschappelijk niet geaccepteerd worden, en ik zie de eerste kamervragen van de SP die iets in de trant van 'razzia' roepen ook nog wel weer verschijnen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Chauf21 »

Waarom afrangeren? Zelfs de stoptrein heeft tussen Weesp en het eerste station in Flevoland tien minuten rijtijd. Meer dan voldoende om met een groep van +/- 4 of 8 man een DDAR te controleren. En wanneer je baksgewijs controleert kan je ook nog tussen de stations in Almere controleren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Geert »

Bovendien bestaan er al zoiets in de vorm van service- en veiligheidsteams (voormalig PBT) die onregelmatig treinen controleren.

Wat ik mij trouwens afvraag: is dit geen structureel probleem (mensen die zich nergens iets van aantrekken, problemen hebben met gezag en iemand mishandelen als ze iets niet aanstaat)? En veroorzaken ze niet ook op andere plaatsen problemen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Vinny »

De Flevolijn is een notoire probleemlijn. Toen ik nog als teller in de trein werkte (en dat is ook al weer meer dan een paar jaar geleden) lag er in het personeelsverblijf van de NS een collectie van brieven van basisschoolleerlingen die niet meer met de trein durfde en een verzameling krantenartikelen van incidenten met daarbij een grafiekje met het verloop van het aantal incidenten. Iedere keer als je denkt dat de situatie onder controle is en de beveiliging wilt gaan afbouwen dan 'ruikt' het tuig dat en komt weer opzetten. :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Suus »

Mijn ervaring met die lijn is dat als er controle is, dat altijd met twee man sterk gebeurd, maar dat kan ook toeval zijn geweest :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Wat ik mij trouwens afvraag: is dit geen structureel probleem (mensen die zich nergens iets van aantrekken, problemen hebben met gezag en iemand mishandelen als ze iets niet aanstaat)? En veroorzaken ze niet ook op andere plaatsen problemen?
Naast dat het best een structureel probleem kan zijn, is het ook een veel groter, breder sociaal/maatschappelijk probleem. Je maakt mij niet wijs dat 'de gassies' die buurten of winkelcentra terroriseren totaal anderen zijn dan die herrieschoppen in de trein / het OV. En niet geheel toevallig zijn het vaak puberende tweede generatie allochtonen die blijkbaar geen duidelijke grenzen meekrijgen. Ze proberen iets uit, maar worden vaak niet terecht gewezen. Blijkbaar geeft dat dan een kick en een bevestiging dat ze daarmee wegkomen. En in veel gevallen wordt dat spelletje van terechtwijzen gewoon meegespeeld en wordt de getoonde grens geaccepteerd. Sommigen doen dat helaas niet...

Anders gezegd: van jong tot oud en ongeacht afkomst wordt geprobeerd zwart te rijden of andere grenzen op te zoeken, maar het zijn vaak dezelfde groepen die amok maken wanneer ze daarop worden aangesproken.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Gewoon af en toe een rijdende trein afrangeren en laten leegvegen door de politie. Zo maak je de pakkans 100%. Helaas zal dit wel maatschappelijk niet geaccepteerd worden, en ik zie de eerste kamervragen van de SP die iets in de trant van 'razzia' roepen ook nog wel weer verschijnen... :roll:
En de overige reizigers maar piepen en klagen als ze dan een minuut later aankomen :wink:
@geert
Bovendien bestaan er al zoiets in de vorm van service- en veiligheidsteams (voormalig PBT) die onregelmatig treinen controleren.
alleen die zijn door de gebonden stationsdiensten minder op de lijnen te vinden, de aantallen S&V-ers is veel te klein voor het probleem.
@geert
Wat ik mij trouwens afvraag: is dit geen structureel probleem (mensen die zich nergens iets van aantrekken, problemen hebben met gezag en iemand mishandelen als ze iets niet aanstaat)? En veroorzaken ze niet ook op andere plaatsen problemen?
Dat is dus inderdaad het grote probleem, en zeker omdat de diverse gevallen nog teveel als losse incidenten gezien worden
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Wat mij betreft is het gewoon "three strikes and you're out", en wordt ieder agressie-incident ook veel strenger gestraft.
Twee keer een boete, de derde is een nekschot :pos: En dat gewoon consequent doorvoeren, een paar jaar lang. Ik ben voor.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Geweld openbaar vervoer stijgt in provincie

Bericht door Chauf21 »

Misschien niet direct relevant voor dit topic, maar bij gebrek aan een centraal topic:
Het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer neemt af in Amsterdam, Rotterdam en bij de NS, maar stijgt in het busvervoer in de provincies. Dat blijkt uit cijfers van de vervoerbedrijven. lees verder.
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef: En niet geheel toevallig zijn het vaak puberende tweede generatie allochtonen die blijkbaar geen duidelijke grenzen meekrijgen.
In Almere wonen geen Hollanders? Hou toch op zeg :neg:.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Chauf21 »

Dat zeg ik toch niet :|
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bij de Hollanders die daar wonen zitten net zulke raddraaiers tussen, dan bij de allochtonen. Dat rechtse gegeneraliseer is nergens voor nodig.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Fles »

klaxxon schreef:Bij de Hollanders die daar wonen zitten net zulke raddraaiers tussen, dan bij de allochtonen. Dat rechtse gegeneraliseer is nergens voor nodig.
Ja, je WILT het ook gewoon niet zien he? Chauf drukte zich nog wel zo duidelijk neutraal uit. Jij pikt er een passage uit, legt dat even naar eigen smaak uit en gaat dan iemand anders op basis daarvan beschuldigen van generaliseren? :roll:
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Neutraal? Ik maak er toch een politiek rechts gekleurde opvatting uit op! Wie zegt dat het altijd allochtonen zijn? Ik heb het in het persbericht niet naar voren zien komen. In Almere woont evenveel Hollands tokkie-tuig dat uit de buitenwijken van Amsterdam is verkast als allochtonen, dus het specifiek noemen van 'allochtonen' had nergens voor nodig geweest.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Wubbo »

Het genoemde citaat ging ook niet specifiek over het gebeuren in Almere. Tenminste, dat maak ik er niet uit op.
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dan nog: 'de gassies' die de boel terroriseren en herrie schoppen in het OV zijn ook láng niet altijd allochtonen. (Hoe zit het bijvoorbeeld met die dronken herrieschoppers in de laatste treinen vanuit Eindhoven naar die dorpen als Vught etc.?)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Wubbo »

Er staat ook niet in dat het altijd tweede-generatie-allochtonen zijn. Er staat dat het vaak tweede-generatie-allochtonen zijn. Ik stem niet rechts, maar mijn ervaringen zijn ook zo.
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Iedereen heeft andere ervaringen, dat wil niet zeggen dat het als waarheid kan worden aangenomen... Ik heb hele andere ervaringen namelijk.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Chauf21 »

klaxxon schreef:Neutraal? Ik maak er toch een politiek rechts gekleurde opvatting uit op! Wie zegt dat het altijd allochtonen zijn? Ik heb het in het persbericht niet naar voren zien komen. In Almere woont evenveel Hollands tokkie-tuig dat uit de buitenwijken van Amsterdam is verkast als allochtonen, dus het specifiek noemen van 'allochtonen' had nergens voor nodig geweest.
In diezelfde post stond ook deze passage:
Anders gezegd: van jong tot oud en ongeacht afkomst wordt geprobeerd zwart te rijden of andere grenzen op te zoeken, maar het zijn vaak dezelfde groepen die amok maken wanneer ze daarop worden aangesproken.
Dus stellen dat ik 'rechts generaliseer' kan niet. Ik maak alleen duidelijk dat de groepen die problemen zoeken/maken/hebben/toevallig over hun heen krijgen/... vaak wel dezelfde groep met eerder genoemde kenmerken is. Op basis van ervaringen als chauffeur en reiziger in het OV en als burger levend in de Nederlandse samenleving (m.a.w. wat ik dagelijks om me heen zie).
En ja, ik heb ook wel eens Nederlands tuig als je dat zo wilt noemen en zij reageren ook niet altijd zoals wenselijk is, maar allochtonen hebben vaker (meer dan op basis van toeval is te verwachten) problemen in de omgang. Daar is niets generaliserend of discriminerend aan.

En ja, ik heb ook vrienden in m'n vriendengroep die van andere komaf zijn en over niet al te lange tijd cum laude afgestudeerd zullen zijn. Ja, die heb je ook ja. Maar dat doet niets af aan probleemsituaties waar allochtonen bij zijn betrokken.
Oud forumgebruiker

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Oud forumgebruiker »

En wat doet dat terzake in de Almere-discussie? Het gaat erom dat het aangepakt wordt lijkt me.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Fles »

klaxxon schreef:Neutraal? Ik maak er toch een politiek rechts gekleurde opvatting uit op!
Dat is dan toch echt jouw probleem, maat :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Daan »

@Fles, heerlijk verhelderend antwoord, mooiste uit deze discussie :lol: :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Geert »

klaxxon schreef:En wat doet dat terzake in de Almere-discussie? Het gaat erom dat het aangepakt wordt lijkt me.
Wellicht is het handig als je weet welke groep lastpakken je aan moet pakken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Conducteur Almere ziekenhuis ingeslagen

Bericht door Vinny »

Kijk. Het zou kunnen zijn, dat in het onwaarschijnlijke geval hé, dat het eens een keer iemand is met rood haar en groene ogen. Het zou zomaar kunnen. Dit valt nooit helemaal uit te sluiten. Maar dan nog moet zo'n persoon net zo keihard worden aangepakt! Net zo hard als al het andere tuig dat mensen lastigvalt, conducteurs mishandelt en zwartrijdt! :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten