Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Mike »

Lijn N30 van AML heeft ook als vaste prijs 4,50 en lijn 280 van Haarlem IJmond heeft een vaste prijs van 5 euro. Zoiets zou dan ook gewoob moeten kunnen met de Texelhopper.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Somoht schreef:Maar een veel toepasselijkere vergelijking is de Breng Nachtbus waar je met de OVchipkaart gewoon een flatfare tarief hebt van 4 of 4,5 euro -> http://www.breng.nl/breng/489/breng_nacht/1055/ Dat is 100% het Connexxion IT systeem net als Texelhopper lijn 28.
Dus ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke redenen dat het allemaal zo moeilijk zou moeten zijn.
Ik kon mij ook al niet voorstellen dat alle systemen in Nederland op basis van afstand zijn. Goed om te weten dat er dus in de rest van Nederland ook systemen zijn met een vaste ritprijs. Het moet dus inderdaad ook gewoon op Texel kunnen dan. Dank voor dit antwoord :) )
Somoht schreef:Ik ben overigen bang dat het het behoorlijk dichtbij komt bij de hier gespeculeerde reden. Ze lijken ook nogal moeite te hebben met leveren van reisinformatie aan mijn eigen reisinformatie systeem en dat van 9292, waardoor je dus geen OVplanners hebt voor Texel. Dit ondanks dat dit allemaal wettelijk moet volgens de Wet Personenvervoer 2000 art 14.1 en BP2000 art10.
Dit is dus ook alweer zo'n twijfelgeval. Er is namelijk een aparte website voor de Texelhopper waar je redelijk effectief je rit kunt plannen (vind ik). Máár: dat is dus wel als je het weet, zoals Texelaars. De meeste mensen die echter een reisschema willen maken zijn mensen die een verbinding niet elke dag gebruiken, zoals toeristen. Die komen natuurlijk nóóit op het idee om dan naar een speciale website te gaan, die proberen gewoon 9292. Wat me ook opvalt: lid 14.3 stelt dan volgens mij dat er weer uitzonderingen gemaakt kunnen worden (correct me if im wrong). Met zoveel mogelijkheden tot uitzonderingen zit er natuurlijk geen eind aan, dan kun je oneindig veel systemen hebben...
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Wat trouwens ook een reden was voor het niet invoeren (geloof ik) was dat je dan moest samenwerken met translink, en daardoor kon de pilot niet goed gemonitord worden (of iets dergelijks). Nu denk ik zelf dat dat echt ontzettende onzin is, want er valt heus wel wat te regelen met zo'n bedrijf, ook dat je dan inzicht krijgt in vervoersgegevens. Aan de kosten kan het ook niet liggen, want als je vele euro's spendeert aan bijvoorbeeld leuke uniformpjes (waarom niet gewoon een mooi wit of blauw overhemd?), posters en nieuwe busjes, dan kun je ook wel wat uitgeven aan gebruikersgemak voor de reiziger...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Somoht »

Die TexelHopper website is leuk opgezet en vrij aardig maar we gaan zoals je al zegt het OV systeem compleet fragmenteren als iedereen z'n vraaggestuurd systeempje zo gaat opzetten. TexelHopper kan prima de lijst met mogelijke ritten tussen de palen aanleveren en dan is het de taak van de reisinfosystemen dat dat netjes in de planner komt. Als ze helemaal slim zijn maken ze iets dat een reisinfosysteem meteen kan boeken dan wel boeking klaarzet op texelhopper.nl.

Het probleem zal hem wel zitten in het samenwerken met Translink ja ;) Al is er extreem goed te monitoren op de data die je uit de TLS/CXX systemen kan trekken. Kost wel misschien wat meer geld.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Ik denk dat het ook niet een succes moet gaan worden. Dan is het veel te duur!
Haltetaxi is ook zoiets. Alleen nog een graadje erger.
Daar is nauwelijks info over te verkrijgen.
Het zijn er wel. Maar ze geven geen info daarover.

Het zou een succes worden... dan zijn de rapen gaar.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Deze hele pilot heeft al meer gekost dan het in stand houden van de oude verliesgevende lijn 29 - Veerhaven - Den Hoorn - Den Burg - Oosterend - De Cocksdorp. Daarnaast is het aantal klachten niet meer bij de houden en ipv normale reacties kiest Texelhopper er voor om er juist tegen in te gaan, een reiziger zegt A met de bijbehorende verbetering en Texelhopper doet B.

Dit wordt een "hell of a summer" op Texel als er dalijk invasies jongeren en toeristen op de Veerhaven staan die van toeten nog blazen weten over deze "verbetering" - lijn 29 weg, lijn 629 die niet rijdt en kustbuslijn 827 die alle campings en toeristetrekpleisters afreed die opgeheven is.

En dat moet dalijk allemaal van te voren bellen en door 4 8-persoonsbusjes over het eiland naar de eindbestemming vervoerd worden en dan om nog maar te zwijgen over lijn 28 die continue, nu al, de boot mist omdat de chauffeur contant kaartjes moet verkopen... ik las een reactie op de facebookpagina dat een chauffeur op 1 rit 120 kaartjes had verkocht!

Nee dit wordt een mega succes die zijn weerga niet kent, maar dan in negatieve zin!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Vorig jaar reed de (toen nog lijn 33 geheten) in de zomervakantie door als lijn 34 naar de Schooten (stadswijk in Den Helder). Bewoners daar 'boos' omdat er nog slechts een uurdienst was..

Ben benieuwd of de 28 dat dit jaar ook gaat doen.. dan kan de chauffeur waarschijnlijk helemaal niet 'eerder' de deuren open doen om kaartjes te verkopen..
Wellicht een idee om een 'Texelhopper kaartverkoper' in Schagen in de trein naar Den Helder te laten instappen en de benodigde kaartje te verkopen?

Kan een leuk studenten(vakantie) baan zijn..
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

BusFreakRotterdam schreef:(..)

Dit wordt een "hell of a summer" op Texel als er dalijk invasies jongeren en toeristen op de Veerhaven staan die van toeten nog blazen weten over deze "verbetering" - lijn 29 weg, lijn 629 die niet rijdt en kustbuslijn 827 die alle campings en toeristetrekpleisters afreed die opgeheven is.

(..)
Nou ja, een beetje 'reis/vakantie voorbereiding' mag wel verwacht worden, toch? Ff googelen en je weet wat je wel (of niet) moet doen qua OV'en.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Het zal je verbazen hoeveel mensen het idee hebben van "er zal wel een bus gaan op Texel" of op basis van eerdere ervaring gewoon naar Texel reizen om het daar wel te zien.

Nee, deze pilot gaat nu al geregeld (bijna) mis, dat wordt alleen maar leuker als het straks vakantie is...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Als ik vanaf Groningen morgenvroeg om 6.25 naar De Cocksdorp wil gaan, krijg ik van 9292 maar 1 reisadvies. (9.41 - 14.00). Leuk dat de bus van Den Burg naar De Cocksdorp scholierenlijn 629 wordt genoemd. Het is 20 minuten wachten in Den Burg met overstap daar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Dat reisadvies is overigens voor aanstaande maandag, niet voor morgen. 9292 geeft dat echter zonder enige waarschuwing wanneer je voor 14 juni plant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Grappig is ook de waarschuwing op lijn 28.

Verstoring:

Geldigheid: van 14 december 2014, 04:00 uur tot 13 december 2015, 03:59 uur
Oorzaak: Bus op boot
Waar: Van Bushalte Station, Den Helder naar Bushalte Nikadel, De Koog, in beide richtingen
Advies: Deze bus gaat mee op de boot, u kunt blijven zitten
Lijnen:Bus, Connexxion, 28 Den Helder Station
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Somoht »

Ja daar moet je mee uitkijken, 9292 geeft zonder waarschuwing en nauwelijks te merken reisadviezen voor maandag als zondag niets rijdt. Dat zie ik wekelijks langs komen op twitter dat iemand kwaad wordt omdat mensen een verkeerd reisadvies hebben gekregen, staat ook al jaren op de lijst met dingen waar ze aan zeggen te werken :')/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Somoht schreef:Ja daar moet je mee uitkijken, 9292 geeft zonder waarschuwing en nauwelijks te merken reisadviezen voor maandag als zondag niets rijdt. Dat zie ik wekelijks langs komen op twitter dat iemand kwaad wordt omdat mensen een verkeerd reisadvies hebben gekregen, staat ook al jaren op de lijst met dingen waar ze aan zeggen te werken :')/
Eens dat dat duidelijker kan.. Aan de andere kant.. mensen moeten ook gewoon een beeldscherm goed lezen.. Als je weinig resultaten krijgt.. zou een belletje kunnen gaan rinkelen.. Daarbij staat bij mij de reisdatum ook in het tabblad: 'vertrek maandag 15 juni..'
Het ís te zien.

Ik zou eerder zeggen... zet bij de 'verstoring' een extra melding met de link naar de Texelhopper webpagina voor aanvullend vervoer.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Weet iemand wat de prijs van zo'n handlezer ongeveer is trouwens? Kan me toch niet voorstellen dat die dingen heel erg duur moeten zijn, je zou immers ook gewoon met de NFC reader in je mobiel zo'n kaart kunnen uitlezen (in theorie). De techniek is dus niet heel erg ingewikkeld dunkt me
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

re_mick schreef:Weet iemand wat de prijs van zo'n handlezer ongeveer is trouwens? Kan me toch niet voorstellen dat die dingen heel erg duur moeten zijn, je zou immers ook gewoon met de NFC reader in je mobiel zo'n kaart kunnen uitlezen (in theorie). De techniek is dus niet heel erg ingewikkeld dunkt me
http://parck.net/?p=233 is die Hermes gebruikt.
Beetje Google op Nautiz X5 leert dat deze dingen ruim 1200 euro kosten.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Zugführer »

Iets in me zegt dat het goedkoper zou moeten kunnen :')
Uitlezen kan inderdaad al gewoon met je smartphone zoals re_mick terecht aangeeft.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Somoht »

De prijs zit hem niet in de hardware kosten van de handheld zelf maar in de kosten die erbij komt om aan de eisen van TLS te voldoen. Uitlezen op een smartphone zou kunnen, maar dan moet je het ontsleutelen van de data op de chipkaart in de "cloud" doen. Die nieuwe kleine ophaalkastjes bij Connexxion werken ook op die manier, bedrijf van de makers daarvan hebben ook een smartphone app waarvan (afaik) de enige reden dat die niet op de markt is; dat er geen toestemming van TLS is.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

In de discussie omtrent de "bus op de boot" heb ik vandaag maar even een kort "google formulier" gemaakt (https://goo.gl/forms/zAnx4YQmF2) waarop mensen kunnen aangeven of ze wel of niet de boot hebben gehaald. Texelhopper is op de eigen Facebookpagina al verzocht of ze konden aangeven hoe vaak de bus nou al niet mee is geweest, maar daar is tot op heden geen respons op gekomen. Toen ik het formulier op hun Facebookpagina had geplaatst kreeg ik met een half uurtje een reactie dat dat niet gewenst was (snel reageren kán dus wel..).

De resultaten kun je hier vinden trouwens: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Valt me nu al op dat het aantal reacties ontzettend hard is gegroeid. Dat geeft mijn inziens wel aan dat er dus een grote groep ontevreden gebruikers is.

Ps: in dit overzicht staan nog een groot aantal storingen die al geweest zijn nog niet. Dus de lijst is eigenlijk nog vele malen groter...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door SuperGhost »

Even een heel belangrijke tip: als je dit soort data ergens verspreidt, zorg er dan altijd voor dat het geanonimiseerd is!
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Het is aan de mensen zelf om hun naam er bij te zetten of niet. Ik ben niet anoniem, maar dat was ik toch al niet echt. Of bedoel je wellicht iets anders?

Edit, ik heb wel je tip meegenomen, de namen zijn nu niet zichtbaar als het goed is.
Edit edit: hmmmm, toch nog niet echt foolproof. Ik ga maar even google'n naar een betere oplossing in dat geval
Laatst gewijzigd door re_mick op vr 19 jun 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

re_mick schreef:^^ Het is aan de mensen zelf om hun naam er bij te zetten of niet. Ik ben niet anoniem, maar dat was ik toch al niet echt. Of bedoel je wellicht iets anders?
Weten de mensen dat jij deze data op andere site's plaats / aan derden overhandigd?

Lees anders even de regels op https://cbpweb.nl/nl/over-privacy/perso ... nsgegevens
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Ik heb bij het posten van mijn link ook meteen de link naar het inzien van de resultaten meegegeven. Dat is dus wel vrij duidelijk. Echter, het bericht wordt nu ook door anderen gedeeld waardoor die reactie niet meer zichtbaar is. Ik geef toe dat dat niet echt handig is. Ik zoek even naar een oplossing.

Edit: Ik heb bij die vraag ook even aangegeven dat de antwoorden gewoon zichtbaar zijn.
Edit edit: ik heb die specifieke kolom verborgen. Deze is dus niet meer zichtbaar als het goed is. Dus als mensen al niet willen dat hun naam niet genoemd wordt is het nu toch wel aan hen zelf.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Ik had van de week een beetje snel door het topic geklikt, maar nu pas echt gelezen over de eis dat iedereen een kaartje moet kopen en iedereen met een abonnement dan later restitutie mag gaan aanvragen :') Zijn ze niet goed geworden bij de Texelhopper ofzo? Iemand met een OV-jaarkaart betaalt een flinke smak geld elk jaar en mag dan gaan lopen aanprutsen met restitutieformulieren voor een paar euro.

Denken gemeente en provincie nou echt dat ze hiermee wegkomen en dat de wet niet voor hen geldt? :') De tweede kamer heeft deze week blijkbaar een wetsvoorstel aangenomen om bestuurlijke boetes uit te kunnen delen: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel ... 015-06-12/, het is nog even wachter op de eerste kamer :)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

re_mick schreef:^^ (..)
Edit edit: ik heb die specifieke kolom verborgen. Deze is dus niet meer zichtbaar als het goed is. Dus als mensen al niet willen dat hun naam niet genoemd wordt is het nu toch wel aan hen zelf.
Beter zo :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten