OVer je reiservaringen in juni 2015

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Gekko123 »

Of het een hc scheelt is dan weer afhankelijk of die omloop met een VIRM-VI of met een DDZ-VI rijdt. Bij een VIRM-VI is er namelijk geen verplichting voor een tweede hc, bij DDZ wel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door ODRAIL »

En wat is de reden dan hiervoor?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door gliderfighter »

Ardan schreef:Er hangt daar een ENORM DRIS-bord, keurig gesorteerd op globale richting. Maar okee, als je bij dat bord staat kun je halte voor de Zuigtablet R-Net naar Bijlmer net niet zien.
Ik was meer gefocust op dat bord omdat ik 3 minuten overstaptijd zou hebben, daardoor heb ik niet naar rechts gekeken, maar links.

Maargoed, ik ben thuisgekomen *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Z2N »

Gekko123 schreef:Of het een hc scheelt is dan weer afhankelijk of die omloop met een VIRM-VI of met een DDZ-VI rijdt. Bij een VIRM-VI is er namelijk geen verplichting voor een tweede hc, bij DDZ wel.
Het was VIRM, maar normaal is het DDZ, vandaar zaten er ook twee hc's op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door waldo79 »

Comfort in t6833. ICM-IV.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Mr-W »

Vandaag de ICE genomen tussen Den Bosch en Eindhoven. Trein was zeer druk maar kon gelukkig nog een zitplaats krijgen :)
In het restaurant kwam ik dezelfde medewerker tegen als tijdens mijn shoptrip en hij herkende me nog :pos:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Durashift »

KM46 schreef:En wat is de reden dan hiervoor?
Ja, ook wel benieuwd.. Heeft dat met het aantal 'bakken' te maken?

Vorig jaar toch wel een paar keer tussen Putten en Amersfoort in een DDZ-IV gezeten.. en was er maar 1 HC. Een keer kwam er bij Amersfoort Vathorst een drietal 'service en veiligheid' mensen bij... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Suus »

Er is een uitgebreid pakket afspraken over de inzet van treinpersoneel, daarin zijn ook per type materieel normen opgesteld over het aantal personeelsleden dat nodig is. Dat hele pakket, Lusten en Lasten, is verankerd in de CAO maar er wordt wel eens wat aan gesleuteld. Ik meen eerder dit jaar elders op het internet gelezen te hebben dat de normen bij de verschillende dubbeldekkers gelijk getrokken zouden zijn, maar ik kan nu niet zo snel een bewering daarover terugvinden.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 14 jun 2015, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Durashift »

In 2013 was dit de normering..

Volgens planningsnorm:

t/m 6 bakken 1 Hc,
t/m 7 bakken ICM 1 Hc,
t/m 4 bakken mDDM/DDAR 1 Hc,
t/m 6 bakken VIRM 1 Hc,
t/m 10 bakken SLT 1 Hc

7 t/m 12 bakken enkeldeks 2 Hc's
11 t/m 16 bakken SLT 2 Hc's
5 t/m 8 bakken mDDM/DDAR 2 Hc's
7 t/m 12 bakken VIRM 2 Hc's met uitzondering 3xIV 3 Hc's

13 en meer bakken enkeldeks 3 Hc's
Meer dan 12 bakken VIRM 3 Hc's

Bron:
http://www.somda.nl/forum/13488/Bakkenn ... personeel/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door JWM »

Dat zal het verschil tussen VIRM-6 en DDZ-6 wel ontstaan zijn omdat de voorloper van DDZ maximaal 4 bakken had :P
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Mikos »

Er is ooit, vanwege personeelstekort, afgesproken dat er op een VIRM-VI niet twee maar tijdelijk één conducteur hoefde te zitten. De personeelstekorten zijn destijds opgelost, maar de maatregel op de een of andere manier niet. Met de intrede van de DDZ-VI zijn de oude regels weer naar boven gehaald, want alleen voor de VIRM is destijds ontheffing gegeven. Men is bezig de regels voor de VIRM ook weer aan te passen.

Voor wat betreft de vraag waarom er op dergelijke rustige ritten niet een ICM-III wordt ingezet; dat heeft met de omloop te maken. Het is vele malen duurder om de complete omloop overhoop te gooien voor een paar rustige ritten dan een te grote trein te laten rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Met de intrede van de DDZ-VI zijn de oude regels weer naar boven gehaald, want alleen voor de VIRM is destijds ontheffing gegeven. Men is bezig de regels voor de VIRM ook weer aan te passen.
Waar wordt die noodzaak voor twee HC's op gebaseerd bij 6 bakken dubbeldekker? En waarom worden de regels voor VIRM weer aangepast als het blijkbaar jarenlang (neem ik aan) min of meer goed is gegaan?
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Etienne »

Toen ik vanmiddag om 16:20 op perron 8 aankwam te Utrecht werd daar net de t552 opgeheven. Toen ik via RijdenDeTreinen ging keken verscheen luttele seconden later de stroomstoring tussen Rotterdam en Gouda. De t1754 die hierdoor, gespoorwijzigd, op 9 binnenkwam gong hierdoor in zijn geheel naar Den Haag. De drukte hierin viel me alledzins nog mee.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Mikos »

Daar durf ik je weinig over te zeggen. Ik neem aan een combinatie van veiligheid en ook het serviceniveau. Er wordt afgesproken met de minister dat ik als HC iedere ongeveer 40 minuten langs moet komen bij de reiziger. Maar als ik een gemiddelde trein neem met een gemiddelde bezetting dan is dat al vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

En in principe was die afspraak van de VIRM een tijdelijke, alleen is die nooit teruggedraaid. Dat gaat dan een tijd goed, totdat er iemand zo'n regel tegenkomt en bedenktdat die ontheffing nooit is opgeheven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Daniel »

@Etienne: Da's niet gek dat die drukte meeviel lijkt me, die ging immers ook opeens twee keer zo groot naar Den Haag. En je hebt niet persé al het omreizende verkeer in die trein want iemand die naar Breda wil kan in zo'n geval al beter via Den Bosch reizen.
De t12554 zag ik te Utrecht Centraal ook nog afgerangeerd worden, maar daarna zal alles wel daar zijn gaan keren. De t559 kwam als laatste IC nog uit Rotterdam aan namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door ODRAIL »

Etienne schreef:Toen ik vanmiddag om 16:20 op perron 8 aankwam te Utrecht werd daar net de t552 opgeheven. Toen ik via RijdenDeTreinen ging keken verscheen luttele seconden later de stroomstoring tussen Rotterdam en Gouda. De t1754 die hierdoor, gespoorwijzigd, op 9 binnenkwam gong hierdoor in zijn geheel naar Den Haag. De drukte hierin viel me alledzins nog mee.
In sommige media wordt er gesproken over een sein en wisselstoring.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Daar durf ik je weinig over te zeggen. Ik neem aan een combinatie van veiligheid en ook het serviceniveau. Er wordt afgesproken met de minister dat ik als HC iedere ongeveer 40 minuten langs moet komen bij de reiziger. Maar als ik een gemiddelde trein neem met een gemiddelde bezetting dan is dat al vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

En in principe was die afspraak van de VIRM een tijdelijke, alleen is die nooit teruggedraaid. Dat gaat dan een tijd goed, totdat er iemand zo'n regel tegenkomt en bedenktdat die ontheffing nooit is opgeheven.
Bedankt voor je toelichting. Hoe lang is "tijdelijk" eigenlijk in dit geval? Paar jaar of langer?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Mikos »

1996 of zoiets? :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Thom91 »

Syntus Twente rijdt sinds gisteren een Vakantiedienstregeling. Ik weet niet waar het vakantie is in de regio maar het Academisch jaar is nog niet over en de bussen naar de UT puilen uit.. Vanaf 09:00 al een 30' dienst :'(
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door MdJ »

Aardig druk... Maar niet extreem.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door marvinkok »

Het is nog nergens vakantie, maar als bezuinigingsmaatregel gaat, net als vorig jaar, de vakantiedienstregeling al in voordat de vakantie daadwerkelijk is begonnen. Door de beleidsmakers is geredeneerd dat er nu al minder mensen in de bus zitten. Dat is ook deels wel waar, alleen wil dat met name in de spits nog wel eens voor grote drukte zorgen... En een halfuursdienst tussen 9 en 12 op de stadslijnen, en met name richting de UT, is wel erg mager. Andere jaren was het ook enkel tussen 10 en 12 volgens mij...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door ODRAIL »

In Rotterdam moet tegenwoordig de vakantiedienst beginnen als ook de werkelijke vakantie is begonnen. Anders wordt het echt een puinhoop.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door dennistd »

Thom91 schreef:Syntus Twente rijdt sinds gisteren een Vakantiedienstregeling. Ik weet niet waar het vakantie is in de regio maar het Academisch jaar is nog niet over en de bussen naar de UT puilen uit.. Vanaf 09:00 al een 30' dienst :'(
Gisteren zat de bus van 9.45u uit Haaksbergen naar Hengelo nog goed vol, er stonden zeker 5-10 man. Ik wil niet weten hoe dat in de bus van 7.45u was.... (op Haaksbergen-Hengelo rijdt in de vakantie alleen lijn 53 in een halfuursdienst, lijn 59 die ook een halfuursdienst rijdt (een kwarter eerder/later) rijdt niet in de vakantie).
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door Michael »

Ik was gisteren toen de stroomstoring ontstond op Rotterdam Alexander. Zo'n 10 minuten nadat ik daar aangekomen was ontstond de storing. Toen maar met de metro naar Rotterdam Blaak en daar overgestapt op de sprinter naar Zevenbergen om daar de bus naar huis te nemen. Al met al was ik bijna een half uur eerder thuis dan gepland.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je reiservaringen in juni 2015

Bericht door julsteren »

dennistd schreef:
Thom91 schreef:Syntus Twente rijdt sinds gisteren een Vakantiedienstregeling. Ik weet niet waar het vakantie is in de regio maar het Academisch jaar is nog niet over en de bussen naar de UT puilen uit.. Vanaf 09:00 al een 30' dienst :'(
Gisteren zat de bus van 9.45u uit Haaksbergen naar Hengelo nog goed vol, er stonden zeker 5-10 man. Ik wil niet weten hoe dat in de bus van 7.45u was.... (op Haaksbergen-Hengelo rijdt in de vakantie alleen lijn 53 in een halfuursdienst, lijn 59 die ook een halfuursdienst rijdt (een kwarter eerder/later) rijdt niet in de vakantie).
Ik kwam er vandaag ook achter dat mijn bus van 10:27 naar Enschede opeens niet reed, godsandeju wat was ik kwaad. En nee, ik moet ook nog 3 weken.
marvinkok schreef:Het is nog nergens vakantie, maar als bezuinigingsmaatregel gaat,
Echt waar, doe dan vakantieregeling alleen in de daluren, want dit gaat zo niet, zie ook bovenstaande berichten.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten